menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagplanten

Ga naar meest recente reactie

merty

Merty

hallo iedereen,

wij zouden graag een haag planten voornamelijk op het zuiden gericht, welke soort raden jullie ons aan? voorwaarden zijn; maximaal 2 x snoeien per jaar en liefst groenblijvend..eventuele plant- en verzorgingstips zeer welkom.
alvast bedankt
merty
donderdag 24 april 2008 - 08:49
LauraK

LauraK

Hallo Merty,

Allereerst van harte welkom op dit leerzame en tevens zeer gezellig tuinforum. Hopelijk vind je je draai
hier ook, en zal je antwoorden op al je tuin- en plantenvragen krijgen.

En om dan maar over te gaan naar je vraag over een groenblijvende haag: er komen verschillende
soorten in aanmerking, die allemaal verschillende eigenschappen hebben. Snoeien moet inderdaad bij
allemaal, al groeien ze natuurlijk niet allemaal even snel.

Hier een paar soorten die in aanmerking zouden kunnen komen:
-Prunus laurocerasus (laurierkers): mooi glanzend donkergroengroen blad;
-Prunus rotundifolia (laurierkers): mooi glanzend lichtgroen blad;
-Taxus buccata: donkergroen, maar erg giftig!
-Ligustrum (liguster): bladhoudend in niet al te strenge winters.
-Coniferen: in diverse tinten verkrijgbaar, van geelgroen tot donker grijsgroen.

Als je op Google de zoekterm 'haagplanten' invoert, kan je ook erg veel informatie vinden.

Groeten van Laura.

donderdag 24 april 2008 - 13:07
merty

Merty

hallo Laura,

heb zojuist een nieuwe haag aangeschaft..het is thuja geworden..enige tips??de haag komt in een bestaand gazon, ben zinnens om de graszoden weg te steken en de grond wat los te maken en dan te planten...wat denk je??
alvast bedankt
zaterdag 26 april 2008 - 19:39
Quercus

Quercus

Hey Merty,

Idd probeer de grond goed los te maken . Voorzie ook een plantput die groot genoeg is voor iedere plant. Mochten de wortels 'ingejut' zijn (soort jutten zak erond) verwijder deze dan ook eerst.

Plant je thuja's niet te diep hé. Anders bestaat de kans dat er na een jaar of 4-5 een rost exemplaar in de haag komt te staan. Reden is dan vaak dat de bast stilaan is weggerot omdat de plant te diep onder de grond stond.

Mocht je een droge ondergrond hebben kan je ze best ook al wat water geven.

Succes ermee.

Greetzz
zondag 27 april 2008 - 21:48
merty

Merty

hallo Quercus

bedankt voor het advies..ik heb de graszoden over een breedte van 40cm weggestoken..is dit genoeg?of gaat de haag automatisch breder worden?ik wil nog gemakkelijk kunnen het gras maaien nadien.
maandag 28 april 2008 - 20:21
Thiviers

Thiviers

Beste Merty,

Deze week leverde ik een artikeltje af hier bij tuinadvies. Het heet : bomen over de grenzen. Het staat op de homepagina van Tuinadvies. Mijn stukje gaat over de levensboom of Thuja, die mijn vriendin in Zweden ! onlangs als haag aanplantte. Niet veel tips over het onderhoud vrees ik, wel aardig om te lezen.

Groetjes uit Thiviers,
Jeanine


hallo Laura,

heb zojuist een nieuwe haag aangeschaft..het is thuja geworden..enige tips??de haag komt in een bestaand gazon, ben zinnens om de graszoden weg te steken en de grond wat los te maken en dan te planten...wat denk je??
alvast bedankt
dinsdag 29 april 2008 - 22:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon