menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is dit voor een struik

Ga naar meest recente reactie

Ellen1958

Tekst aangepast

Ellen1958

Hallo allen,

Onderstaande struiken staan in onze voortuin...
Ik ken deze alleen van "zien"... weet iemand hoe deze heet en of ik deze ook moet snoeien...

Als ik deze moet snoeien, oto hoe ver?

Alvast dank voor het eventuele antwoord.

Groetje, Ellen






[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 1 april 2008 - 19:41
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

foto's vergeten?

greetz Damy
dinsdag 1 april 2008 - 19:41
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Hallo Ellen,

Dit zijn sedums, en de bruine (droge) bloemstengels van vorig jaar kan je er rustig uitknippen.
Doe dat wel met een schaar, en trek de stengels er niet met de hand uit, want anders beschadig
je de nieuwe bladeren. Helaas weet ik dit uit ervaring...

Je kan ze wegknippen tot zover je er bij kan komen, dus net boven de nieuwe bladeren.

Groeten van Laura.
dinsdag 1 april 2008 - 19:51
WiPe

WiPe

Sedum 'Herbstfreude'.
Is geen struik maar een vaste plant.
Snoeien beperkt zich tot in het voorjaar wegknippen van de verdroogde stengels.
dinsdag 1 april 2008 - 19:51
hugo

Hugo

dat is 'sedum',, de droge bloemstengels afknippen of afbreken tot tegen de grond

groetjes
dinsdag 1 april 2008 - 19:52
hildavw

Hildavw

Ha, Hugo is terug.

groetjes

Hilda
dinsdag 1 april 2008 - 20:42
Ellen1958

Ellen1958

Gezellig...


En natuurlijk: bedankt voor de antwoorden....
dinsdag 1 april 2008 - 21:25
Lysianthus

Lysianthus



Dit zijn sedums, trek de stengels er niet met de hand uit, want anders beschadig
je de nieuwe bladeren. Helaas weet ik dit uit ervaring...
.


Help Laura, ik zag dit weekend dat de stengels nogal los zaten en dat je ze er zo kon uittrekken , dat heb ik dan ook gedaan, wat is nu het gevolg????????
dinsdag 1 april 2008 - 21:53
deHaan

DeHaan

Het gevolg is dat ze het gewoon doen.
Niets aan de hand dus
dinsdag 1 april 2008 - 22:17
LauraK

LauraK

Niets aan de hand hoor, Lysianthus! Ik deed het met zulk grof geweld dat ik de nieuwe stukjes plant
helemaal los trok. Oeps! Als de stengels gewoon los kwamen hoef je uiteraard nergens bang voor te
zijn.

Groeten van Laura.
dinsdag 1 april 2008 - 22:28
duupje

Duupje


ben begonnen met 3 plantjes en nu staat der al heel veel da groei zoals onkruid, ik vind t t mooist als t nog een groene bol is en veel verkeerd kunde der ni aan doen want hier achter staan schapen en die krygen da van my als een snoepje,als die me zien naar de omheining komen (vind da zo leuk ze kunnen tot tegen myne tuin komen)weten ze da der iets te snoepen is.dan trek ik daar een paar stukjes van af en ge moet ze dan zien smikkelenen die bloemen komen even goed nog iets later.

ach ja ze hebben galammerd en der zyn 5 lammetjes en der zyn der nog in aantocht



groeten ERNA
woensdag 2 april 2008 - 09:48
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Wat een gerusstelling , 'k vind het zo een mooie plant , de manier waarop hij ontwaakt en vooral kleur in de nazomer en de vele bijtjes, 'k zou hem niet willen missen, dank je wel allemaal.
@ Duupje , 'k wist niet dat het ook een lekkernij was voor schapen , goed meegenomen ik zie het al voor me................hemels moment om te koesteren. Binnenkort dus weer een generatie die je kan leren snoepen algoe dat het gezonde snoep is
woensdag 2 april 2008 - 10:52
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Ik heb op een TV-programma gezien dat deze planten soms nogal kunnen open vallen (hier heb ik wel geen ervaring mee) en om dit te voorkomen knipten ze in juni of juli (weet ik niet zeker meer ) 1/3 van de stengels weg zodat de planten steviger worden...


greetz Damy
woensdag 2 april 2008 - 12:11
LauraK

LauraK

Dat lijkt me een goede tip, Damy! De bloemschermen zijn soms heel zwaar, en als er dan ook nog eens
een regenbui(tje) op valt, dan zakken de bloemstengels soms inderdaad uiteen, vanuit het midden.
Als ik dat nu eens rond eind juni doe, dan zit ik zeker goed!
Leuk en nuttig, die weetjes!

De stukken van de sedum die ik per ongeluk lostrok -met wortel en al- heb ik elders weer geplant,
en dat zijn inmiddels ook alweer aardige pollen geworden. 't Is een dankbare plant!

Groeten van Laura.
woensdag 2 april 2008 - 12:28
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Ik ga er mij dit jaar ook aanschaffen voor in de border
Doen ze het op alle soorten grond goed of...?

greetz Damy
woensdag 2 april 2008 - 12:30
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Ik heb dat ook gezien en kan dat bevestigen............., was in tuindromen met Marc van de weekenden 'k ga het ook proberen deze zomer.
Standplaats: zonnig/ halfschaduw
woensdag 2 april 2008 - 14:10
duupje

Duupje


hallo
heb da probleem ook by my vallen de struiken ook open.jullie schryven vor 1 derde wegknippen bedoelen jullie uitdunnen of 1 derde van de hoogte afknippen.wil da ook eens proberen want heb hier struiken van wel halve meter doorsnee dus daar de bloem nog eens op da is ne HELE struik e.



groeten ERNA
donderdag 3 april 2008 - 08:47
LauraK

LauraK

Hallo Erna,

Het lijkt me dat het om uitdunnen gaat, want anders krijg je geen bloemen meer in de plant, en dat
zou toch erg zonde zijn! Wat ik zelf wil gaan proberen is gewoon hier en daar wat van de bloemstengels
wegknippen, mooi verdeeld door de plant heen. Misschien worden zelfs de overblijvende bloem-
schermen dan ook wel groter, wie weet.

Groeten van Laura.
donderdag 3 april 2008 - 11:42
Ellen1958

Ellen1958

Hoi Laura...

Bedoel je nu dat je maar enkele oude bloemstengels bij de grond af moet knippen...?

Groetje Ellen
donderdag 3 april 2008 - 12:54
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo allemaal,

Tot aan de grond afknippen in het voorjaar ......................eventueel eindjuni terug tot 1/3 inkorten.
Tip: als de plant zo krachtig groeit dat later in de zomer de halfronde koepel uit elkaar valt, probeer dan het volgende. Til met een riek in het voorjaar (april) de hele plant uit de grond op en laat hem op de zelfde plek weer neer. Aarde er weer omheen vegen, en klaar. Door deze ingreep is een deel van de wortletjes afgebroken, de plant gaat de komende maanden reparatiewerkzaamheden aan zijn wortelstel uitvoeren en stopt wat minder groeikracht in de stengels, de hele plant blijft compacft en valt niet uit elkaar. Je kunt ze ook elke 3à4 jaar delen.
In de zon blijven ze ook kompakter en bijeen dan in de schaduw.

Als je googled op "" Sedum 'Herbstfreude'. "" kan je nog veel meer vinden.



donderdag 3 april 2008 - 13:36
Ellen1958

Ellen1958



Dankjewel Lysianthus... ik heb inderdaad even gegoogled... heel verhelderend...

Groetje Ellen
donderdag 3 april 2008 - 16:01
LauraK

LauraK

Hallo Ellen,

Mijn excuses voor de onduidelijkheid: hier liepen twee verhalen door elkaar heen.
De dorre en uitgebloeide stengels van de sedum zoals die op jouw foto's te zien is, knip je inderdaad
allemaal bij de grond af. Het uitdunnen slaat op de nieuwe stengels (die dit jaar verschijnen), maar
ook zonder die handeling krijg je heel mooie planten hoor!

Groeten van Laura.
donderdag 3 april 2008 - 16:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon