menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavatera

Ga naar meest recente reactie

evi

Evi

Hallo iedereen,
Ik ben een beetje in paniek omdat ik een week geleden mijn 3 lavatera's barnsley al gesnoeid heb (anders scheurde hij door het grote volume gewoon uit elkaar) maar nu is het afgelopen week net zo koud en nat geweest...zou hij nu afsterven ? Wat kan ik doen? Afdekken, maar met wat (moet misschien nog lucht aan kunnen)
Alvast bedankt voor de tips
Groetjes Evi
dinsdag 25 maart 2008 - 11:46
Esem

Esem

Evi,
Normaal gezien kan je struik wel tegen enkele graden vorst.
Het is alleen bij aanhoudende vorst dat je bang moet worden.

Maar wens je de struik toch voor alle veiligheid te beschermen tegen de koude,
neem dan vliesdoek en geen plastiek.

Vliesdoek ademt en daardoor krijg je geen condensatie onder de doek, bij palstiek is dit wel het geval.
Als je dan toch plastiek zou gaan gebruiken verwijder deze dan zo vlug de temperatuur weer positief is geworden.

Gr Eddy,
dinsdag 25 maart 2008 - 13:07
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Evi,
Van de Lavatera wordt wel gezegd "vroeg rijp- vroeg rot". het fijne is, dat deze plant zo snel groot is. Het nadeel is, dat hij dan inderdaad soms zijn eigen takken niet meer kan dragen en scheurt. De Lavatera is kortlevend. Je kunt nu wel afdekken met dennentakken maar dat kan te laat zijn. Je hebt er nu misschien niets aan, maar als de plant nog leeft of als je opnieuw Lavatera plant, kun je rond september makkelijk stekken nemen. Als je deze vorstvrij overwintert, heb je altijd iets achter de hand. Groeten Martje
dinsdag 25 maart 2008 - 13:10
minouke

Minouke

ik heb Barnsley nog nooit kunnen overhouden na de winter, wel de donkerroze die komt elk jaar terug.
Die is beter bestand tegen de vorst denk ik

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 27 maart 2008 - 08:57
annis

Annis

De Barnsley heb ik ook maar twee jaar gehad. Na een forse sneeuwbui is deze ingescheurd en heb hem toen gedeeltlijk moeten snoeien maar dit was funest voor de plant. Gelukkig is het niet zo'n dure plant en wordt al in een seizoen groot.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 27 maart 2008 - 12:10
minouke

Minouke

ik vind die toch iets mooier de Barnsley 2 of 3 jaar geleden heb ik eens de Barnsley baby gekocht, wordt 1m hoog, en dacht dat ze iets sterker zou geweest zijn door dat ze lager stond en beter beschut zou geweest zijn maar is toch ook kapot gegaan.
donderdag 27 maart 2008 - 14:27
moetie

Moetie

Dag Allemaal

Ik zit hier elke avond stilletjes te lezen wat jullie allemaal te vragen en te vertellen hebben en ik moet eerlijk zeggen dat ik al heel wat bijgeleerd heb! nu heb ik een vraagje aan minouke: welke plant (prachtige bloem) staat er bij de lavatera?
Met lavatera probeer ik het zelfs niet meer, het is mij nog nooit gelukt om er een over te houden. Ik heb nu voor de winter een griekse malva gekocht, maar die ziet er ook niet zo best uit. Nu ja, ik wou enkel weten hoe die plant heet die bij je lavatera staat.

Alvast bedankt
Moetie
donderdag 27 maart 2008 - 21:48
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Moeti, dat is de vlinderstruik Buddleja Davidii 'Border Beauty', maar ik heb nog Buddleja Black Knight en zie tussen die 2 geen (of hééél weing) verschil
't is waar dat de lavatera een moeilijke over te houden is maar zoals Annis zegt , ze kosten niet veel en bloeien toch veel en lang
vrijdag 28 maart 2008 - 07:05
annis

Annis

Chantal de Buddleja op de foto is de Black Knight. Ik heb deze ook in de tuin staan. Het is samen een mooi combinatie.
vrijdag 28 maart 2008 - 08:45
minouke

Minouke

Zou kunnen, de 2 soorten staan naast elkaar en groeien wat ineen, maar aan wat zie je dat ? want ik zie geen verschil, Black Knight heeft misschien een meer langere bloem maar de kleur lijkt mij hetzelfde.
Naar het schijn zou ze donkerder van kleur moeten zijn
Ik ga ze hier in de nieuwe tuin ook samen met de Lavatera planten, de scheutjes van de
Lavatera die ik mee had lijken te lukken
vrijdag 28 maart 2008 - 15:51
annis

Annis

De Black Knight heeft geen aan een gesloten bloemkolf zoals je op jouw foto kunt zien. Volgens mij is Border Beauty ook lichter van kleur.
vrijdag 28 maart 2008 - 16:12
minouke

Minouke

oh! ik ga daar volgende zomer eens op letten
vrijdag 28 maart 2008 - 17:23
moetie

Moetie

En ik ga de beide eens kopen en ook combineren...

Bedankt allemaal
Moetie
vrijdag 28 maart 2008 - 23:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon