menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips voor haag die hoog en groen is maar niet te breed

Ga naar meest recente reactie

myriam

Myriam

Onze buren hebben hun coniferen verwijderd waardoor we nu erg inzicht in elkaars tuin hebben. Gezien zijn niets dichtgroeiend gaan herplanten willen wij graag een haag plaatsen.
Echter we hebben al een border met planten, dus zoeken naar de bste oplossing zonder teveel van onze kleinere struiken en planten te moeten opgeven.

Kunnen we de border uitdunnen en een rij combineren met een haag?
Wat lijkt jullie de beste keuze van haag zodat deze haag wel hoog (2m) en groen is maar niet te breed (we wensen liever niet nog meer gras op te geven)? We hebben geen hoge afscheidingsdraad dus klimop is geen optie.

Alvast dank voor jullie suggesties
maandag 11 februari 2008 - 09:03
Esem

Esem

Ja klimop is wel een optie ,maar an moet je wel regelmatig je klimop smoeien zodat deze niet tussen je boorderplanten gaat groeien.

Maar een andere haag is ook mogelijk hoor het ligt immers aan jezelf hoe breet je de haag wil laten worden ;
Bij een vriend van mij staat ook een haag van Thua en deze is toch bijna 10 jaar oud is mooi dicht ,en is toch maar hooguit 30 cm Breed.
Dus aan jou de keuze,want elke haag vraagt onderhoud.

Gr Eddy,
maandag 11 februari 2008 - 12:28
myriam

Myriam

Ik ga die Thua eens opzoeken want ken deze niet.

In het tuincenter raden ze ons Beukenhaag of hagenbeuk aan maar we vermoeden dat die ondanks regelmatig snoeien toch wel breed zal worden. Of zien we dat verkeerd?
maandag 11 februari 2008 - 13:15
kendesadeleer

Kendesadeleer

hallo,
bij een haagbeuk heb je wel het probleem dat de dode bladeren niet direct afvallen, dus zit je toch wel een tijdje (paar maanden) op een bruine haag te kijken.
misschien beter is een haag van taxus (zie je heel vaak). deze blijft het hele jaar groen en is makkelijk te onderhouden. de breedte kun je zelf kiezen door te snoeien. het nadeel is wel dat zowel de naalden als het rode zaadomhulsel giftig zijn, dus als er kinderen in de tuin spelen (die steken gauw iets in hun mond) ...
een voordeel is ook dat bepaalde pharmacie bedrijven uw haag gratis komen afdoen en de takken nog meenemen ook! dit komt omdat in taxus een stof zit (taxine) dar gebruikt kan worden in de strijd tegen kanker.
en het is Thuja btw. vind ik persoonlijk ook heel mooi en blijft het hele jaar door groen. wel oppassen dat hij niet te breed wordt, anders wordt de binnenkant bruin.

groetjes ,
Ken
maandag 11 februari 2008 - 16:44
Esem

Esem

Ik haal de thua aan omdat je spreek van een groene haag dus dacht ik aanstonds aan wintergroene haag,
want beukhaag of haagbeuk is niet wintergroen.De een verliest zijn blad volledig en de andere behoud het dode blad tot er terug nieuw blad aankomt.

Gr Eddy,
maandag 11 februari 2008 - 18:29
annis

Tekst aangepast

Annis

De beukhaag behoudt zijn blad maar is wel bruin. Het smal houden van een haag is toch alleen met snoeien te bereiken en dit van het begin af. Soms wordt zo'n haag ook weleens tussen gaas gezet om zo langs het gaas de haag te snoeien en deze smal te houden. Hier wordt dan ijzeren- betongaas voor gebruikt.
dinsdag 12 februari 2008 - 08:59
Horst

Horst

Je kan ook een gemengde haag maken: beukehaag, hagebeuk , rode beuk en hulst ... dan krijg je een haag die het hele jaar door dicht is en die in elke seizoen een gevariëerd kleurenschouwspel geeft.

http://forum.tuinadvies.be/smileys/smile0043.gif je kan je eigen pallet maken.


De hulst zal je iets drastische willen snoeien in de zomer omdat deze anders na een viftal jaar zal gaan domineren.
woensdag 13 februari 2008 - 22:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon