menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ceanothus

Ga naar meest recente reactie

moetie

Tekst aangepast

Moetie

Hallo allemaal

Een paar jaar terug kocht ik een ceanothus pall. Marie Simon. Ik heb hem toen een plaatsje gegeven in de halfschaduw, maar hij gedijdde niet en zag er altijd maar slapjes uit.
In nobember 2007 heb ik hem een plaatsje gegven waar hij deze zomer meer zon heeft, maar ik zie nu dat hij zijn bladeren verliest en hij ziet er nu nog slechter uit. Hij groeit ook niet of bijna niet. Is de grond waarin hij staat te goed of nog niet goed genoeg, of komt het door de nachtvorst die wij de laatste dagen hebben?
Wat kan ik nu nog doen om deze prachtige plant te redden?

Kunnen jullie mij raad geven? Alvast bedankt!

Moetie
zondag 10 februari 2008 - 09:43
Esem

Tekst aangepast

Esem

moetie,
hier wat bijzonderheden van de ceanothus of Amerikaanse sering.
De plant is inheems langs de kusten van Californië. Er zijn soorten die hun blad wel, en er zijn er die hun blad 's winters niet verliezen. Omdat ie niet altijd helemaal winterhard is wordt ie nog niet op grote in Nederlandse tuinen toegepast. Een plek op het zuiden, tegen een muur is dan ook de ideale plek voor de Ceanothus. Ook als je hem, in pot of kuip, op terras of balkon wilt zetten kies dan de meest beschutte en warme plek die er is, het zal de groei en bloei zeker ten goede komen. Er zijn inmiddels veertien soorten en meer dan tien cultuurvariëteien bekend. Deze plant houd absoluut niet van kalk en natte voeten. Het zijn de groenblijvende soorten die het bij ons het best doen.
kenmerken
Hoewel Ceanothus een snelle groeier is leeft hij maar 10 jaar. Hij bloeit, afhankelijk van de soort, in voor- of najaar, met bloemtrossen die kleiner zijn als die van de gewone sering. Ceanothus bloeit het hout van 't voorgaande jaar. De mahoniekleurige vruchten verschijnen aan 't einde van de bloeitijd.
verzorging
De plant kijgt graag regelmatig voeding en water. Als ie buiten overwintert geef hem dan een lekkere afdeklaag op z'n wortels. maar Ceanothus kan 't best aan het eind van het seizoen, einde herfst, binnen worden gezet om te overwinteren, liefts op een koele plek met een temperatuur van ca 10° C.
snoei
Elk beginnend voorjaar moet je dan de scheuten tot op 2/3 terugsnoeien, op een naar buiten gericht oog. Grote en volwassen struiken mag je tot op de helft inkorten. Van struiken, die te vol of verwaarloosd zijn, mag je, om weer voldoende licht in de plant te krijgen het teveel aan takken terugsnoeien.
vermeerderen
Vanaf augustus kun je stekken maken. Dat gaat als volgt: Snijd een niet bloeiende scheut met een hieltje (= stukje bast) van 10 à 15 cm lang. Verwijder de onderste bladeren, knip de top eruit, en steek de stekken in een bak met stekgrond. Je kunt ze nu afdekken met folie maar je kunt ze ook op een beschut en beschaduwd plekje buiten zetten> Zorg ervoor dat de stekken niet uitdrogen. Als ze geworteld zijn pot ze over in een ruime pot met goede potgrond.

Gr Eddy

Prettige Zondag gewenst
zondag 10 februari 2008 - 11:22
moetie

Moetie

Dank je Eddy voor je uitleg.

Ik zal hem deze middag nog in een pot zetten en eventjes binnennemen tot de vorst volledig verdwenen is en dan vlak voor de zomer tegen een zuidermuur plaatsen.

Nog eens bedankt en tot later nog es
Moetie
zondag 10 februari 2008 - 12:06
annis

Annis

Vorigjaar ook een Ceanothus verplaats van een schaduw plek waar hij wel goed bloeide en groeide naar een plek in de zon op de zuidkant. In het begin ook veel blad verlies dacht ook even dat deze het niet zou halen. Heeft toch nog een lange doorbloei gehad ik weet alleen niet welke soort dit is maar weet wel dat deze groenblijvend is. Zal in de bloeiperiode eens een foto plaatsen als ik nog niet achter de naam ben gekomen.
zondag 10 februari 2008 - 13:31
moetie

Moetie

OK Annis, bedankt. Ik kijk al uit naar de foto.

grtjes Moetie
zondag 10 februari 2008 - 16:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon