menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Camellia roet

Ga naar meest recente reactie

birgit

Birgit

Onze rose camellia komt nu in bloei maar de blaren zitten onder het roet. Lost dit zich vanzelf op of moet ik hier toch ingrijpen? Ik wil wel graag de bloemknoppen sparen opdat ik nog veel kan genieten van nieuwe bloemenpracht.
maandag 4 februari 2008 - 22:16
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hartelijk welkom Birgit op ons tuinforum.
Ik heb een beetje gegoogled en onderstaande tekst gevondenµ

Onze camelia en verschillende andere planten in onze tuin hebben een zwart laagje op het blad. Met wat water kunnen we het er afwrijven. Het afwasbare laagje dat uw planten volledig of gedeeltelijk bedekt, wordt roetdauw genoemd. Roetdauw is een gevolg van een andere aantasting, één die vaak niet eens iets met de bevuilde planten te maken heeft.

De oorspronkelijke boosdoesners zijn luizen of witte vliegjes, die op de planten zelf, maar ook op bomen en struiken in de onmiddellijke omgeving kunnen zitten. Ze leven van plantensappen die ze uit de twijgen en bladeren zuigen.

Luizen, witte vliegen en aanverwante insecten zijn vooral vervelend omdat ze altijd veel meer suikers opnemen dan ze kunnen verteren. Hun uitwerpselen zijn daardoor rijk aan suiker. Die uitwerpselen worden als kleine druppeltjes uitgescheiden en vormen een dun, stroperig laagje op de gastheer en de omringende planten. Dat plakkerige, suikerrijke laagje noemen we honingdauw. Het lijkt wel of de bladeren een honingzoet dauwlaagje krijgen.

De honingdauw wordt geinfecteerd door een schimmel, de roetdauwschimmel. die maar al te blij is met de suikers die hij als voedselbron gebruikt. Net zoals schimmels op gelei of confituur kunnen groeien. Het vuilzwarte goedje op de bladeren heet roetdauw. Roetdauw remt de bladfuncties en bij ernstige aan-tasting kunnen de bladeren afvallen en de planten slap worden.

Tegen roetdauw zelf valt weinig uit te richten. Het enige wat je kunt doen is de bladeren met een zachte spons schrobben of de geïnfecteerde delen wegknippen. Om het verschijnsel tegen te gaan zul je de oorzaak, de zuigende insecten, moeten aanpakken met doel-treffende middelen.

PS : mijn buurvrouw had ook last van roetdauw op hulst, ze goot er elke keer haar kuiswater met datergent over en wonder bij wonder was de plant na enkele maanden terug heel gezond.

Hopelijk kan je er wat mee...........

[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 4 februari 2008 - 23:22
Lino

Tekst aangepast

Lino

Gewoon spuiten tegen luizen. Zijn die dood, dan kom je er vanzelf vanaf

Tip: kijk eens naar de onderkant van het blad dat net boven het blad hangt dat zwart ziet, dan zie je de luizen meestal zitten.
donderdag 7 februari 2008 - 07:44
Lysianthus

Lysianthus

Goedemorgen Lino,

Ik zou toch niet te vlug de raad geven om te spuiten.......................er zijn miliieuvriendelijke oplossingen..
Dank voor je begrip
donderdag 7 februari 2008 - 10:03
Lino

Lino

ja, OK. Maar ik wil maar zeggen dat het zwart zelf niet het probleem is. Gewoon de blaadjes afwassen is dus geen oplossing.
Je moet de luizenplaag aanpakken en als je daar een goed middeltje voor hebt is dat meegenomen.
Je kan dus proberen met zeepsop.
Ken je nog andere middeltjes? Want die heeft de vraagsteller wel nodig nu.
vrijdag 8 februari 2008 - 08:09
Lysianthus

Lysianthus

Je hebt groot gelijk Lino...............een waterstraal met ijskoudwater helpt ook, het moet we ijskoud zijn, , zelfs ijsblokjes in je sproeier.
Het internet staat vol met milieuvriendelijke bestrijdingen één ervan heb ik al ff hier gezet.
Luizen
Gezonde, sterke planten hebben veel minder kans op een luizenplaag. Veel middelen tegen luizen bevatten synthetische bestrijdingsmiddelen en zijn zelfs zo schadelijk dat ze in kunnen werken op ons zenuwstelsel.
Bovendien zijn sommige luizensoorten resistent geworden tegen de middelen, zodat die niet meer werken. Bladluizen worden aangetrokken door planten die teveel voeding hebben gekregen en daardoor erg stikstofrijk zijn. Het is dus beter om de tuin matig te bemesten.

Er bestaan milieuvriendelijke manieren om luizen te bestrijden. Groene zeep vermengd met water werkt vaak goed. Een ander middel is brandnetelextract of vlierbladgier op planten waarin nog niet veel luizen zitten.
In tuincentra kun je ook het middel Pyrethrum vinden; een plantenextract van madeliefjes waar luizen zeker niet dol op zijn.

Veel succes

vrijdag 8 februari 2008 - 09:02
annd6

Annd6

Luizen zijn een vervelend verschijnsel
Er worden hier al verschillende manieren geopperd om ze te bestrijden, groene zeep, brandnetelextract enz.
Hier nog eentje, misschien iets moeilijker te vinden maar naar ik hoor erg effectief:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=25&tid=6031

Je kan ook nuttige insecten aantrekken die de luisjes maar wat graag opeten, op het topic "Biologisch tuinieren vind je een hoop tips. Oa deze:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=25&tid=12390
Veel succes inieder geval!

Groetjes
Ann
vrijdag 8 februari 2008 - 10:33
Fons

Fons

Vermoedelijk hebben we hier te maken met algen die op de bladeren vastzitten, de algen ontwikkelen zich op planten die in de schaduw staan dus langdurig nat of vochtig blijven, de cameliabladeren zijn gevoelig voor algenaantasting.
Die algen aantasting is niet schadelijk voor de plant dus maar aanlaten, verwijderen kan je door de bladeren af te wassen of eventueel weg te knippen.
dinsdag 12 februari 2008 - 20:00
birgit

Birgit

Hallo allemaal, ik lees hier al heel veel verschillende tips waar ik mee aan de slag kan. Super, bedankt.

De camelia staat al zo een 30 jaar op die plaats en bloeit jaar na jaar heel mooi.
Veel mest geef ik echter niet; 1x per jaar wat turf en af en toe ook de resten van koffie.
Dus het probleem van overbemesting lijkt me niet direct van toepassing.

Wegknippen van aangetaste delen kan ik ook niet doen want dan blijft er nog een kale plant ipv een immergroene over.

Ik neem het zekere voor het onzekere en zal heel snel veel foto's van mijn camelia nemen en een aantal van jullie raadgevingen opvolgen. Ik heb ondertussen ook al 2 kleine nieuwe exemplaren in de tuin gezet en als het seizoen er is , tracht ik deze te stekken. Hij heeft gedeeltelijk immers 2-kleurige dubbele bloemen (roos met wit) !!


groetjes,
birgit
dinsdag 12 februari 2008 - 23:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon