menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataan

Ga naar meest recente reactie

caroline1

Caroline1

hallo

ik heb een grote tuin, groot gazon en veel bomen

had graag een plataan gezet en heb al voorbereidingen getroffen ,deze week zet ik hem..

er werd mij gezegd dat zo een boom heel groot kan worden, wat nu ook de bedoeling niet is..
kan je hem insnoeien? zodat hij toch mooi blijft maar niet te groot?


groetjes caro
zondag 27 januari 2008 - 20:39
Plantadvies

Plantadvies

Dat kan. De scheuten die je niet wilt gebruiken vanwege de hoogte, worden weggenomen vanaf het hart van de boom.

Plantadvies
zondag 27 januari 2008 - 20:56
caroline1

Caroline1

alvast bedankt voor de tip en zal die plataan zeker zetten
vind dat een heel mooie boom met een heel mooi blad maar wil hem niet te hoog laten worden zodat ander groen niet in het gedrang komt

groetjes caro
zondag 27 januari 2008 - 21:01
deHaan

DeHaan

Dit is een mooie boom die op de verkeerde plaats gezet wordt.
Beslist niet doen.
zondag 27 januari 2008 - 21:57
caroline1

Caroline1

dat begrijp ik niet goed

waarom de verkeerde plaats?

mijn tuin is heel groot en ruim en vraagt om een mooie grote boom

alleen wil ik hem geen 20 m hoog laten worden
zondag 27 januari 2008 - 22:17
Plantadvies

Plantadvies

Ik begrijp meneer de Haan. Bomen dienen als bomen te mogen groeien. Vaak planten mensen een boom om deze later weer in te korten. Echter hebben we hier te maken met een plataan die door kandelaberen (speciale manier van snoeien) op een gewenste hoogte en breedte begeleidt wordt. Toch zit er een kern van waarheid in wat meneer de Haan verteld. Een kleine tuin met een grote boom, staat gewoon niet mooi. Maar dit verhaal gaat echter voor jou niet op.

Plantadvies
maandag 28 januari 2008 - 15:26
VTO

VTO

plataan behoort tot de laan park en bos bomen. Het is dus een boom die veel plaats inneemt. Indien u hem klein wilt houden zal u toch best jaarlijks hem in vorm moeten snoeien. Zo voorkomt u dat u om de vijf jaar er zwaar zal moeten inzitten met een boomzaag met gevolgt grote snoeiwonden.
Weet ook dat bladeren van plataan niet vlug verteren.

Het is inderdaad een mooie boom met een prachtige schors . Nu moet u voor u uitmaken of u een gekandelabeerde boom (kapstok model) mooi vindt of niet en of u dan een geregelde snoei kan of wil toepassen.
maandag 28 januari 2008 - 15:37
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als je een boom kiest voor je tuin moet je met een aantal factoren rekening houden:
Gewenste grootte/breedte
Bladkleur
bodemeigenschappen
bloei
winterbeeld
herfstkleur
vruchten

Aangezien je een boom wil planten die kleiner blijft dat 20 meter kun je beter geen boom planten die 20 meter hoog wordt, zeker als je rekening houdt met het feit dat de keuze in kleinere bomen vrij groot is.

Als je een lijstje maakt van de kenmerken waar je boom aan moet voldoen, dan kan je met behulp van dat lijstje een goede keuze maken.


maandag 28 januari 2008 - 16:32
caroline1

Tekst aangepast

Caroline1

onze tuin is zoals gezegd heel groot en is beetje te vergelijken met een klein park

veel groen, zoals sparren
bomen zoals els en populier..

in de tuin stond er effectief een kleinere boom , maar die heb ik verzet

wat ik nu wil is gewoon een heel mooie unieke boom...die centraal staat en waarop wij vanop het terras en living mooi zicht hebben...
ons huis ligt 1m 30 boven de tuin en we moeten dus via een trapje vanop het terras naar de tuin..

ook ons terras is heel groot en heeft heel mooi zicht op tuin en velden..

vandaar dat ik denk dat een plataan,die ook een heel mooie stam heeft, heel mooi zou passen...en 20 meter is toch al de moeite van hoogte ...

ik heb één gezien die 5 jaar oud is ..nog niet zo groot maar heel mooi en als ik er van wil genieten moet ik hem nu zetten en niet binnen 10 jaar want dan zie hem niet meer als hij op zijn mooist is...en snoeien zal ik in de eerste jaren zeker niet doen...maar als het moet , hem in vorm houden...alhoewel ik een boom het liefst zie zoals de natuur hem maakt..dus niet aangepast aan onze wensen ..

vraag die ik hierbij nog heb
kan ik hem de eerste 10 jaar gewoon laten groeien?
en
bestaan er twee soorten? of heb ik het verkeerd?

bestaan er twee soorten plataan

maandag 28 januari 2008 - 19:05
WiPe

WiPe

In principe bestaan er twee soorten, Platanus orientalis en Platanus occidentalis. Meest verkocht is de hybride tussen deze twee soorten Platanus x acerifolia, maar die kan wel meer dan 20 meter hoog worden op termijn. De uiteindelijke hoogte hangt van een aantal factoren af, maar 20 meter is zekereen minimum. 35 meter komt ook voor, maar dat geldt net zo goed voor de meeste populieren, en die heb je ook staan als ik het goed gelezen heb.

Als je de boom wil inperken in de hoogte door hem te knotten kun je dara best mee beginnen wanneer de boom nog jong is. Dus niet eerst tien jaar laten groeien en dan gaan inkorten. Hoe jonger je begint met kandelaberen, hoe kleiner de snoeiwondes en hoe minder last de boom er van ondervindt.

Snoeien om de boom in vorm te hoduen is niet het correcte uitgangspunt.
In de jeugdfase ga je de boom snoeien om de vooropgestelde tavrije stamlengte te bereiken. Onderhoudssnoei beperkt zich tot het verwijderen van probleemtakken: gebroken en dode takken, zuigers, plakoksels, schade aan de kroon door storm, ijzel, sneeuw of bliksem, ernstige beschadigingen door de mens aan kroon of wortels, vermindering van de groeiruimte van de boom door verandering van de omgeving.

Maar snoeien om de boom in vorm te nemen is een abberatie omdat de boom per definitie zijn eigen natuurlijke groeivorm aanneemt.
dinsdag 29 januari 2008 - 08:47
Lino

Lino

Als je een plataan wilt zoals die op de pleinen en langs lanen in Frankrijk staan. Dan denk ik dat je de Platanus hispanica moet hebben.
En zoals je zelf al aangaf: de mooiste boom is de natuurlijke boom.
Vermits je toch de ruimte hebt, zou ik hem volledig laten uitgroeien. Als je eens begint met snoeien, kan je niet meer terug en is het een steeds terugkerende verplichting. Waar je niet op zit te wachten, tenzij je het tuinonderhoud uitbesteedt natuurlijk
woensdag 30 januari 2008 - 09:00
caroline1

Caroline1

dank je iedereen

blijkbaar is een plataan toch een heel bijzondere boom
aangezien de reacties

heel toevallig kwam ik vandaag één tegen..een heel oud exemplaar

en neen, ik wil die niet meer snoeien nu en zijn gang laten gaan, want ik denk ook,eens je begint te snoeien, moet je verder doen

intussen
staat mijn plataan er nu
deze avond na mijn werk een plaats in onze tuin gegeven
een heel mooie plaats
beetje centraal, maar ook niet precies in het midden
maar als blikvanger
en ik hoop dat ik nog lang kan leven ( ben er 47 nu .. ) zodat ik die boom nog op zijn mooist kan zien
in ieder gevel
voor mij betekent hij heel veel

maar oesje
misschien wordt ik nu even te sentimenteel

groetjes caro
woensdag 30 januari 2008 - 20:50
caroline1

Tekst aangepast

Caroline1

[afbeelding verwijderd niet-https]

mijn plataan staat nu op de plaats van die robinia

foto is genomen van op terras die een stuk hoger ligt dan de tuin

de tuin gaat veel verder dan wat je op de foto ziet..dieper staan er veel bomen en is er zelfs een grote kipperen en een composthoop...
spijtig genoeg zijn mijn kippen opgegeten door vossen die zich toch heel dichtbij wanen
dus, omheining verbeteren is de boodschap
en er zijn plannen om in 2009 een arboretum achter onze tuin op te richten
dat zou heel fijn zijn natuurlijk

groetjes
woensdag 30 januari 2008 - 22:07
Kent

Kent

Een heel mooie en grote tuin Caroline , de plataan zal hier zeker tot zijn recht komen

Groetjes Kent
zondag 3 februari 2008 - 01:23
WiPe

WiPe

en er zijn plannen om in 2009 een arboretum achter onze tuin op te richten


Bedoel je daar mee dat je van plan bent het achterste deel om te vormen tot een arboretum, of dat er een arboretum geplant wordt achter jouw tuin?
zondag 3 februari 2008 - 10:58
Kwest

Kwest

Dag Caroline,

Ik denk dat je zeker nog van een mooie, grote plataan zult kunnen genieten. De boom groeit vrij snel, in onze straat zijn platanen aangeplant als laanbomen. Ze zijn tien jaar geleden geplant en zijn nu zeven à acht meter hoog. Ik schat dat er jaarlijks 0,5 à 1 meter bijkomt, en niet alleen in de hoogte!
De werklieden van de stad komen om de drie jaar de onderste takken weghalen omdat die te veel over de voortuinen zouden hangen.

Het zijn echt prachtige bomen met een heel decoratief blad en fraaie stekelige bolstervruchtjes. Zoals reeds aangehaald verteren de bladeren (en het zijn er een massa hoor!) niet vlug. Ik heb achter ons tuinhuis een bladkorf gemaakt en hoop dat ze daar rustig kunnen rotten zodat ik binnen een paar jaar goede 'bladgrond' heb.
zondag 3 februari 2008 - 11:14
WiPe

WiPe

Wat die bladeren betreft: als je met de grasmachine over de afgevallen bladeren rijdt worden de bladeren opgezogen en gemalen. Ze zullen dan makkelijker verteren. Als je kan moet je dat blad vermengen met grasmaaisel, dan heb je al aan het einde van d ewinter een goed bruikbare kompost.
zondag 3 februari 2008 - 11:24
Kwest

Kwest

Goede tip WIPe! Zal ik deze herfst zeker doen.
zondag 3 februari 2008 - 15:09
caroline1

Caroline1

hallo WIPe

je vroeg me:

Bedoel je daar mee dat je van plan bent het achterste deel om te vormen tot een arboretum, of dat er een arboretum geplant wordt achter jouw tuin?

er wordt een arboretum geplant achter onze tuin..en ja, dat lijkt me fantastische en hoop stiekem dat het een heel mooi arboretum zal worden en zou dan een poortje in onze omheining plaatsen zodat ik er af en toe kan in wandelen

en dank je voor de tips ivm de bladeren, zal ik ook zeker doen...

vandaag terug in de tuin bezig geweest..beetje opruimen en het was zo fijn om terug in de tuin te kunnen werken...

groetjes caroline
zondag 3 februari 2008 - 21:16
caroline1

Caroline1

mijn plataan bloeit niet

eerst dacht ik dat hij nog wat achter was en weldra zou blaadjes krijgen

maar er is niets te zin
enkel takken met droge uiteinden
er zit niets van leven in
hoop dat hij niet dood is
heb hem nochthans goed geplant

zou hij er door komen?

anders ga ik dit toch melden aan het tuincenter waar ik hem kocht , want vind dit totaal niet correct.

groetjes caroline
woensdag 21 mei 2008 - 07:25
Kwest

Kwest

Dag Caroline,

Dat is slecht nieuws. Er zouden reeds bladeren moeten te zien zijn, als dat niet het geval is, vrees ik dat ie dood is.
Nu, volgende herfst/winter opnieuw proberen. Een tip, koop je boom rechtstreeks bij een boomkwekerij, dat is die mensen hun core business. Ik weet niet waar je woont, maar wij kochten onze bomen bij Boomkwekerij De Bock in Oudenaarde-Nederename http://www.planten-debock.be/index.cfm?fuseaction=artperrub&c=5 .
Omdat we onze bomen toch ook nog groot willen zien worden, hebben we ze vrij groot gekocht: tussen de vier en vijf meter hoog.
Hoop dat het de volgende keer lukt!

Kwest
woensdag 21 mei 2008 - 08:31
caroline1

Caroline1

nog steeds geen leven in mijn plataan

de stam lijkt nochthans goed en heeft nog sap
de takken heb ik nu gesnoeid ,want die waren gewoon dor

ik kan enkel hoopvol wachten...
donderdag 5 juni 2008 - 22:39
Maartenx

Maartenx

Het nadeel van de plataan: het is een boom die uitheems is. Daardoor zijn er maar een paar insecten die in de plataan huizen. Dus geen voedsel voor vogels. In een eik huizen honderden soorten insecten. Wil je een vogelvriendelijke tuin, neem dan een inheemse boom waar vogels veel eten vinden. Maar een plataan is een prachtige boom. En dat is ook veel waard. In een kleine tuin neemt die al het licht weg, dus dan is het wel raadzaam jaarlijks te snoeien.
maandag 10 juni 2019 - 19:07
Tuinprins

Tuinprins

Weer zo iemand die aan plantenracisme doet en daar kan ik tamelijk moe van worden. Als we alleen maar autochtone bomen en struiken aanplanten dan worden onze tuinen erg saai. Bovendien is het verhaal van 'aan autochtone planten hebben inheemse insecten en vogels meer' doorgaans onzin. Op mijn Stewartia pseudocamellia (komt van oorsprong uit China!) zaten de afgelopen dagen massa's van inheemse bijen en hommels. In mijn Rhododendron 'Roseum Elegans' zit een merel met 3 nakomelingen. Op mij Verbena bonariensis (uit Zuid Amerika!) zitten tijdens de bloei talloze vlinders variërend van de gehakkelde aurelia tot de koninginnepage. Bij de laatbloeiende Heptacodium miconoides (uit China!) zitten tijdens de bloei in september/oktober veel vlinders en bijen. Een meesje maakt het niet uit of hij een rups vind in een Viburnum opulus (inheems) of Viburnum plicatum (uitheems).

Gegroet, de tuinprins

dinsdag 11 juni 2019 - 07:11
Maartenx

Maartenx

Waarom gelijk weer zo'n akelig woord gebruiken als plantenracisme. Waarom een beschuldiging.? Als ik het niet bij het rechte eind heb zeg dat dan gewoon. Ik heb mijn informatie van een vrouw die een lezing gaf over 'de vogelvriendelijke tuin' en ze deed dat met de beste bedoelingen. Als er meerdere wegen naar Rome leiden dan hoor ik dat graag.
woensdag 12 juni 2019 - 12:55
Tuinprins

Tuinprins

Het is toch plantenracisme?

Waarom die beschuldiging? Omdat ik zeer moe wordt van mensen die vinden dat autochtone planten beter zijn voor de fauna dan allochtone planten.

Het probleem is eerder dat met name in NL tuinen zeer klein zijn en we überhaupt blij moeten zijn als daar nog planten in worden gezet en niet worden versteend met tegels of grind. Een kennis van mij woont in een Vinexwijk en in zijn straat zijn er op 30 huizen zegge en schrijven 2 'echte' tuinen met struiken en vaste planten. De rest is allemaal grotendeels verhard met de eenzame pot met een kwijnende plant ('schaamgroen' noemen we dat).


Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 juni 2019 - 06:47
WiPe

WiPe

Ik snap bovendien ook niet waarom je een oud draadje van meer dan 10 jaar geleden wil komen oprakelen om zo'n overbodige stelling te doen.
Ik wil zelfs meer zeggen: in het stenige milieu van onze steden en dorpskernen, is absoluut niet geschikt voor inheemse boomsoorten. Dan ben je beter met bomen die aangepast zijn aan een drogere stenige omgeving. Dan kunnen bomen groot worden, in plaats van in hun korte levensfase te staan kwijnen. Zulke bomen kunnen nooit groot worden. En het is erg belangrijk dat we bomen aanplanten die de potentie hebben om groot te worden.
donderdag 13 juni 2019 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon