menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struiken en bomen

Ga naar meest recente reactie

olijfje

Olijfje

In onze tuin plaatsten we een aantal buxusbollen en struieken.
Nu bemerk ik dat in de binnenzijde een aantal bladeren geel worden en afvallen.
Er werden ter gelijke tijd buxusstruiken geplant en de ene worden wel geel en de andere niet.
En de ene zijn groener dan de andere.
Wat staat mij te doen.
Ik belde naar onze tuinman en die zei dat ik waarschijnlijk te veel water gaf.
Een ander iemand zegt te weinig water.
Zo ik hoop een tip te krijgen .
Vriendelijke groeten
donderdag 15 juni 2006 - 10:03
Esem

Esem

olijfje,het zou kunnen natuurlijk dat je hem aan het verdrinken bent.
Maar geef je planten eens een goede gift kalk en buxus metstoffen.
Je zal het verschil binnen enkele weken wel merken.
En minder eventueel met water geven
Eens per week is meer dan voldoende.
Esem,
donderdag 15 juni 2006 - 17:13
Fons

Fons

Het is vrij normaal dat buxus aan de binnenzijde haar blaadjes verdorren en afvallen,die blaadjes hebben hun leven (ouderdom) gehad en er voor gezord dat uw planten zo groot geworden zijn, daar komt nog bij dat die blaadjes door de verdere groei van uw plant geen licht meer krijgen wat noodzakelijk is om in leven te blijven.
Zeker niet ongerust zijn zolang de buitenblaadjes maar gezond zijn.

Groetjes Fons.
donderdag 15 juni 2006 - 19:22
olijfje

Olijfje

Het is vrij normaal dat buxus aan de binnenzijde haar blaadjes verdorren en afvallen,die blaadjes hebben hun leven (ouderdom) gehad en er voor gezord dat uw planten zo groot geworden zijn, daar komt nog bij dat die blaadjes door de verdere groei van uw plant geen licht meer krijgen wat noodzakelijk is om in leven te blijven.
Zeker niet ongerust zijn zolang de buitenblaadjes maar gezond zijn.

Groetjes Fons.

Beste Fons

Ze verdorren ze worden geel en merendeel valt dan af.
Het zijn nieuwe planten die in de tuin gezet zijn in maart.
Groetjes Olijfje
donderdag 15 juni 2006 - 22:24
Fons

Fons

Olijfje,Moeilijk om van hieruit te bepalen wat er verkeerd gelopen is met uw buxus,waarschijnlijk als goede tuinvader uw plantjes te goed willen verzorgen.Buxus is een van de gemakkelijkste planten om in groei te krijgen en te houden.
Waren het planten met kluit of naakte wortels?
Hebt u verse koemest kippemest of paardemest gebruikt bij het planten?
Hebt u misschien veel kunstmest gebruikt bij het planten? Dit alles kan leiden tot wortelverbranding met alle gevolgen vandien.
Hebt u bij herhaling veel water gegeven aan uw planten,met als gevolg dichtslempen van de grond met zuurstofgebrek aan de wortels.
Bevind zich in uw grond misschien de maden van taxuskever? Wortels worden af gegeten,misschien zaten er in de potkluit?de maden zijn wit krom met bruin vlekje 1cm lang 4mm dik.
Buxusplanten worden aangeplant in humusrijke grond met een beetje kalk toegevoegd,eenmaal goed aanwateren is vodoende.
Misschien kunt ge de zieke buxus bollen voorlopig terug uit de grond halen en op een andere plaats in de tuin planten zonder toevoeging van meststoffen eenmaal aan gieten en afwachten op herstel om na een jaartje terug op de oorspronkelijke plaats te zetten

Groetjes Fons.
vrijdag 16 juni 2006 - 15:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon