menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stervende taxus

Ga naar meest recente reactie

Eddy1956

Tekst aangepast

Eddy1956

Ik heb sinds 3 jaar een nieuwe taxushaag aangeplant. Deze zomer waren de planten mooi gegroeit en nu sinds een maand krijgen ongeveer de helft van de planten bruine takken. De grond hebben wij indertijd ongeveer 50 cm diep uitgehaald en gevuld met mengsel van rijnzand en compost. De natuurlijke bodem is hier zware klei en leemgrond. Zijn de planten die nog niet gans bruin zijn nog te redden??Wie weet raad?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 25 november 2007 - 14:11
fredd

Fredd

soms zijn de wortels aangetast door een of ander ziekte veroorzaakt door een bacterie.
mvg
zondag 25 november 2007 - 14:49
Frakke

Frakke

Misschien nog eens proberen de foto's te tonen. Is gemakkelijker om advies te geven. :
zondag 25 november 2007 - 16:02
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De Taxuskever kan de boosdoener zijn maar ook kan het aan de hoeveelheid vocht liggen, waar Taxus nogal gevoelig voor is. De bruin geworden struiken kunnen het best worden afgevoerd en dan meteen kijken of je het kevertje kunt waarnemen.
Als het aan te veel vocht zou liggen, is drainage een oplossing, of een andere keuze voor de haag, maar dat zou natuurlijk wel jammer zijn.
zondag 25 november 2007 - 18:09
fastmario

Fastmario

de larven eten ze ook hoor dat zijn dan witte
je kan ze vinden tussen de wortels
zondag 25 november 2007 - 18:14
WiPe

WiPe

Het lijkt me zeer goed mogelijk dat de planten last hebben van natte voeten. In zware leem of klei kan het water niet zo makkelijk infiltreren. Als je dan plaatselijk de bodem verbeterd bestaat de kans dat het water zich gaat verzamelen op de plaatsen waar je de bodem verbeterd hebt. Maar omdat de onderliggende bodem het water slecht doorlaat blijft het water op die plaatsen staan een soortement badkuipeffect dus)
Het lijkt me aangewezen een drainagebuis te voorzien onder die haag om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.
zondag 25 november 2007 - 21:33
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik vermoed net als Wipe dat water de oorzaak is. De wortels zullen een poos in de blup gestaan hebben denk ik.
maandag 26 november 2007 - 17:31
Eddy1956

Eddy1956

Ik heb vandaag de bruine planten losgegraven. Het is helemaal niet nat wegens goedwerkende drainage. Ben in het tuincentrum mijn licht gaan opsteken en een grondstaal meegenomen voor analyse. Daar vermoed men een tekort aan kalk en een te zure grond, zaterdag heb ik de analyse.
maandag 26 november 2007 - 17:40
minouke

Minouke

Ik heb hetzelfde probleem hier met Taxus en raad gekregen van een tuinier en het lijkt te lukken, van al de nieuw geplante taxus zijn er maar 2 bruin geworden waar vroeger de helft het eerste jaar en nog een deel het 2de jaar.

Dus de grondsoort speelt hier een rol vooral de natte voeten in de winter, maar ook het feit dat de aarde te hard is voor de wortels om zich uit te breiden.

In het begin is de aarde nog los rond de wortels maar naarmate ze groeien zitten ze vast, dus moet men een veel groter put maken en de aarde rondom los maken (50cm).
Te vergelijken met een plant waarvan de pot te klein is.

Met dat de plantjes in kleine potjes gekocht worden maakt men ook te kleine putjes...

dinsdag 27 november 2007 - 14:35
Kwest

Kwest

En Eddy, we zijn benieuwd naar de resultaten van de grondanalyse!
zondag 2 december 2007 - 12:15
Eddy1956

Eddy1956

Ik heb intussen het resultaat van de grondanalyse.
Zuurtegraad (pH) van de grond is 4,7 daar waar de streefwaarde 6,7 is. Hieruit blijkt dat de taxus de kalk die in de grond zat heeft opgebruikt en zodoende er niet voldoende wortelgroei is geweest. Ik zou 5,5 kg/10m² moeten bijgooien.
Ik ga nu proberen voor de lente het kalkgehalte weer op peil te krijgen om dan in het groeiseizoen regelmatig bij te gooien. Volgens man die analyse uitvoerde is het bruin worden van taxus en buxus dikwijls te wijten aan gebrek aan kalk.
Ik hoop dat de planten de winter doorkomen en dan zou ik vlug moeten zien of dit alles zijn vruchten afwerpt.
zondag 2 december 2007 - 23:00
Kwest

Kwest

Ik hoop dat het werkt. Op deze site: http://www.buxushof.nl/buxus-kalk.htm, vind je een schema om zure grond te lijf te gaan met kalk, is in dit geval wel voor buxus, maar zal hetzelfde zijn voor je taxus.
maandag 3 december 2007 - 00:10
Sunplant

Sunplant

Het basisprobleem zal inderdaad een veel te lage pH zijn, waardoor je zo al een verzwakte plant krijgt die geen optimale voedingsopname of weerstand heeft. Zeker goed bekalken!
(Ook als de planten gezond staan zeker niet vergeten om ze jaarlijks een onderhoudsbekalking te geven)

Klopt het dat ik op sommige foto's ook kan zien dat onder de haag een laag schors is uitgestrooid?
In dat geval: direct verwijderen!!

Taxus 'verademt' heel wat via de wortels net tussen hemel en aarde. Als die oppervlakteworteltjes echter van de lucht worden afgesloten (door bv. een centimetersdikke schorslaag), dan treden er 'verstikkingsverschijnselen' op. Door dit verstikken worden de wortels bovendien vatbaarder voor schimmelziekten zoals Phytofthora.
Als de taxuswortels met schors zijn bedekt, zal er waarschijnlijk ook een schimmel op de (reeds door kalkgebrek verzwakte) taxuswortel zijn. Als de planten nog niet te erg zijn aangetast, doe je er best aan om naast het bekalken ook alle schors te verwijderen, met een extra magnesiummeststof in maart (prijs/kwaliteit ben je dan best af met kieseriet) de sapstroom te bevorderen en in april de wortels te behandelen met Aliette om van de Phytofthora af te geraken.

Succes!!
donderdag 31 januari 2008 - 20:20
kekari

Kekari

ik vermoed aan de hand van bovenstaande berichten dat bij mij zich hetzelfde probleem voordoet. Geef enkele foto's door.
[afbeelding verwijderd niet-https]. Ik wil degene die nu beginnen af te sterven toch nog redden. Mag ik nu al kalk voorzien of moet ik wachten tot?

Struiken & Bomen

maandag 1 september 2014 - 15:34
satomi

Satomi

Is de bodem daar niet veel te nat? Want het heeft nogal geplenst de laatste tijd en Taxus houdt absoluut niet van natte voeten over een langere periode.
maandag 1 september 2014 - 15:53
Wannus

Wannus

Met een oude boerenhaag ( Liguster ) nooit problemen.
maandag 1 september 2014 - 18:56
kekari

Kekari

Denk het niet, want ik heb het op verschillende plaatsen, stuur nog een andere foto mee. Er zijn delen waar ze wel goed zijn, en dan enkele niet, en sinds vorig jaar beginnen enkele goede nu ook slecht te worden, en dat wil ik opgelost zien te geraken. Ook wil ik uitzoeken waarom op 15 m alles goed staat, dan 2 m niks, en dan terug enkele meters goed en dan terug 1 m niks.

Struiken & Bomen

dinsdag 2 september 2014 - 10:51
kekari

Kekari

hier nog een foto om een beetje een beeld te krijgen van de problematiek

Struiken & Bomen

dinsdag 2 september 2014 - 11:02
kekari

Kekari

nog eentje

Struiken & Bomen

dinsdag 2 september 2014 - 11:03
kekari

Kekari

hier nog eentje

Struiken & Bomen

dinsdag 2 september 2014 - 11:03
WiPe

WiPe

Denken is goed, maar controleren is beter. Ik denk dat het niet slecht is om te controleren of het water daar voldoende goed weg kan.
dinsdag 2 september 2014 - 19:09
vloeiende

Vloeiende

Misschien ook aanhalen dat de ph van de bestaande grond anders kan zijn dan de ph waarmee je de plantvoor hebt opgevuld. Alle schuld op die ph steken is mijns inziens zeer gevaarlijk zeker omdat taxus gerust kan groeien in licht zure grond. Toch zou ook ik zeker nagaan hoelang die kluiten nat blijven na regenbuien. Ook kan de larve vd taxuskever, nu actief, kan aan de jonge wortels vreten. Hopelijk is het probleem te wijten aan één oorzaak!!
Probeer ook een overgang te maken van de plantvoorgrond naar de bestaande grond door de bestaande grond naast de plantvoor ook te mengen met de plantvoorgrond zoals al aangegeven hierboven.
dinsdag 2 september 2014 - 21:29
Tuinprins

Tuinprins

Zoals ik er tegen aan kijk lijkt mij een te veel aan water of slechte drainage de oorzaak. In de de zuurtegraad van de grond zou ik het niet zoeken want Taxus groeit uitstekend op zure grond. Het bovenstaande advies van kalk geven is pure onzin.

Als Taxus te nat staat krijgen ze phytophtora (een soort van wortelrot) en sterven ze af. Dit proces kan een tijdje duren. Waarom sommige planten (nog) gezond zijn en andere afsterven kan liggen aan de drainage ter plekke. Als op een bepaalde plek een bouwmachine o.i.d. heeft gestaan kan dat funest zijn voor de drainage op die plek. Bij verdichte grond trekt het water niet snel genoeg weg met als gevolg dat de wortels te nat komen te staan. Vooral in perioden van overvloedige neerslag zie je planten ziek worden. De glans gaat van de naalden, ze verkleuren roodbruin en later vallen ze af.

De aangetaste planten zijn niet meer te redden.



Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 september 2014 - 21:53
Tuinman65

Tuinman65

Volgens mij is dit alles te herleiden tot een slechte voorbereiding van de grond bij het planten van die haag. En dat zie je toch zo vaak.
En weer kwam die kalk ter sprake alsof die wonderen gaat doen.
Leo
dinsdag 2 september 2014 - 23:23
pplakke

Pplakke

de winter is de grond ook niet droog geweest omdat het niet Vriesde .
woensdag 3 september 2014 - 03:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon