menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataan

Ga naar meest recente reactie

wimlannoo

Wimlannoo

Op ons 'frans' terrasje 4 op 6 meter had ik graag een plataan geplant. Enerzijds voor de franse sfeer nog meer te benadrukken anderzijds ook om natuurlijke schaduw te krijgen. In mijn zoektocht naar info op het net las ik dat die boom tot 35 meter hoog kan worden. Weet er iemand na hoeveel jaar dit is ? Kent er iemand methoden om de plataan lager en in toom te houden ? Of zijn er varianten ?
groeten wim
donderdag 18 oktober 2007 - 22:08
WiPe

WiPe

Een kleinblijvende selectie is Platanus orientalis 'Mirkovec'
O.a. te vinden bij Pavia
http://www.pavia.be
vrijdag 19 oktober 2007 - 09:25
hildavw

Hildavw

Hier in de buurt zijn vorige week nog de platanen gerooid in een straat.
Ze stonden in een grasstrook tussen voetpad en straat, maar moesten weg omdat ze het voetpad "optilden".
Dus zet zeker geen gewone plataan op je terras, of je krijgt hetzelfde probleem.
Dit zal niet de eerste jaren gebeuren, de platanen waarvan hiervoor sprake stonden er ongeveer 30 jaar.

groetjes

Hilda
vrijdag 19 oktober 2007 - 16:25
LOBU

LOBU

problemen met wortels die terassen omhoogdrukken zijn te voorkomen door vooraf gebruik te maken van Deep Root (even Googlen) een systeem wat de boomwortels dwingt om initieel naar beneden te groeien

wat de plataan betreft, als hij echt klein moet blijven, type dakplataan zou je eigenlijk ook de wortels moeten kunnen snoeien, anders gaat hij uiteindelijk meterslange scheuten produceren wat ook geen zicht is, ik zag reeds mooie dakvormen van dertig jaar en ouder, maar die hadden wel een parasoldiameter van 5 à 6 m en meer en de uiteinden van de gesteltakken werden ondersteund. Dus geen parasolletjes zoals je ze in het tuincentrum koopt

Een alternatief voor plataan is witte moerbei (Morus alba) blijft veel meer binnen de perken, is vrij verkrijgbaar in de handel (oude exemplaren te zien en te koop bij Solitair te Loenhout) en is ook typisch zuiders (vooral in Italië had elke boerderij wel geknotte moerbeibomen waarvan het loof werd gebruikt om de zijderupsen die meestal op zolder werden gehouden te voederen)
zondag 21 oktober 2007 - 11:18
WiPe

WiPe

Toch een opmermking over Deep Root. Onderzoek heeft jaren geleden al uitgewezen dat het systeem niet zo zalig makend is als eerst werd aangenomen. Probleem is dat de wortels onmiddellijk weer omhoog groeien nadat ze de Deep Root platen gepasseerd zijn. Dat kan ook niet anders want de boom heeft nood aan zuurstof aan de wortels. Dat betekent dat een beetje verderop de wortels de verharding net zo goed omhoog drukken als zonder Deep Root. Bovendien moet de boom aanzienlijk aan stabilitei inboeten.


Morus alba heeft als nadeel dat er bessen op het terras kunnen vallen, wat, hoewel de bessen niet de hardnekkige vlekken maken die zo typisch zijn voor Morus nigra, toch best hinderlijk kan zijn op een terras.
maandag 22 oktober 2007 - 09:36
wimlannoo

Wimlannoo

Hallo iedereen,

Leuk om zo snel zoveel antwoorden te krijgen op mijn vraag.
Misschien nog even specifiëren dat ons terras in dolomiet is. Er loopt naast het terras wel een pad in bakstenen (op een stabilisatiebed van 30 cm) Moet ik mij dan ook zoveel zorgen maken over de omhoog groeiende wortels ? Een plataan geniet nog steeds mijn voorkeur. De Mirkovec variante lijkt mij wel wat. Alleen twijfel ik of hij dan niet te laag blijft (ik lees op internet 2 tot 3 m). 3 meter is mooi, twee meter vind ik wat krap om onder te lopen. Zijn er nog varianten?
Ondertussen ben ik al begonnen aan het plantgat. Ik stuit op een grond waar vroeger blijkbaar serieus wat puin ingestort werd. Ik ben begonnen met de aarde uit te graven (1m op 1m) en op een zeil te leggen. Ik denk van één meter diep te gaan. Een deel voerde ik al weg, omdat ik nog compost in het plantgat (+ uitgegraven aarde) wil toevoegen.
groeten wim
maandag 22 oktober 2007 - 20:37
LOBU

LOBU

In een dolomietterras lijkt de plataan mij wel de ideale oplossing (alleen een oogje in het zeil houden voor anthracnose (schimmel die de bladeren doet verschrompelen))
Wat de stenen in de grond betreft hoef je je bij een plataan ook niet al te veel zorgen te maken, ik heb ze zelfs gezond zien groeien in situaties waar asfalt tot tegen de stam was gegoten!
Er zijn nog een heleboel varianten maar allemaal toch wel (redelijk) grote bomen. De kweekvorm Mirkovec is de enige echte dwerg en komt voort uit een toevallige vergroeiing in een grote plataan, namelijk een zogeheten heksenbezem.

PS een Morus die als dakvorm jaarlijks gesnoeid wordt vormt minder vruchten dan een vrij groeiend exemplaar, maar er bestaat ook een Morus platanifolia 'Fruitless' voor wie de bessen die er toch zijn (of de uitwerpselen van de vogels die ervan gegeten hebben) hinderlijk vindt.

PPS Deep Root is inderdaad niet zaligmakend en veel hangt af van hoe groot het afgebakend plantgat is, hoe arm de diepere bodemlagen zijn, welk wortelstelsel de boomsoort in kwestie ontwikkelt, hoe vaak de wortels al zijn afgestoken bij eerdere verplantingen op de kwekerij, ... Maar goed toegepast op de juiste plek en bij de juiste boomsoort kan het toch enig soelaas bieden
maandag 22 oktober 2007 - 23:58
WiPe

WiPe

Wat Mirkovec betreft: je kiest best voor een exemplaar dat op een stam geënt is, dan win je hoe dan ook 2 meter.
Platanus occidentalies en Platanus orientalis groeien van nature op een stenige bodem. Stenen in de grond zijn dus niet echt een probleem.

Het probleem van Deep Root schuilt in het feit dat de boom zuurstrof nodig heeft om te kunnen groeien. Zelfs als de diepere bodemlagen niet arm zijn, is de boom genoodzaakt om voor de zuurstofvoorziening aan d ewortels te zorgen. En zelfs diepwortelende bomen hebben een aantal oppervalkkige wortls die voor de zuurstofvoorziening ind e wortels moeten zorgen.
dinsdag 23 oktober 2007 - 09:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon