menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rododendoron verplaatsen

Ga naar meest recente reactie

tibmat

Tibmat

Ben genoodzaakt om binnen afzienbare tijd enkele forse Rodo's te moeten verplaatsen. Het zijn vrij grote struiken van ong. 2m - 2.5m hoog.

Is het haalbaar de struiken op een andere plaats te behouden ?

Vraag is hoe doe ik dat best en vooral wanneer ?

Mag er bij die gelegenheid al dan niet fors ingesnoeid worden ?

Alvast bedankt voor alle hulp die bruikbaar is.
vrijdag 28 juli 2006 - 16:14
Mick

Mick

Het toeval wil dat ik er ook één moet verplaatsen en wou het net vragen op het forum. Maar ik wil ook een paar Hortensias verplaatsen kun je die ook zomaar verzetten?

Het enige dat ik weet dat het het beste is om in de hefst te doen. Ik denk nu in deze hitte dat het misschien niet zo heel verstandig is. Wat is binnen afzienbare tijd?
vrijdag 28 juli 2006 - 17:41
tibmat

Tibmat

Goed zo, dan kunnen wij beiden van de raadgevingen gebruik maken.
Met afzienbare tijd bedoel ik dat het niet dringend is maar wel zal moeten gebeuren. Zeker voor de winter moet de klus geklaard zijn.
vrijdag 28 juli 2006 - 17:51
ines

Ines

Hallo wij hebben 2 jaar geleden een oudere Hydrangea verplaatst begin maand november.. de plant voorzichtig uit de grond halen en zoveel mogelijk aarde aan de wortels laten en een plantgat klaarmaken met de juiste aarde,
water ingieten, de plant in het plantgat en aanvullen wij hebben samen met de plant een degelijke
stok gezet en aangebonden omdat er toen veel wind was en de plant de kans moet krijgen goed
in te wortelen en als laatste nogmaals water aangieten.
De hydrangea groeit nog altijd goed.
Van de rodo's weet ik het niet...groetjes,ines
zaterdag 29 juli 2006 - 00:00
Siebke

Siebke

Volledig eens met Ines!Mij werd er vertelt enkel planten te verplaatsen als ze niet in bloei staan en net voor de vries.Opletten dat je de wortels niet schaadt en zoveel mogelijk van de oorspronkelijke aarde meenemen naar de nieuwe plaats.In je kuil nog wat extra voeding strooien en goed begieten.Succes!
zaterdag 29 juli 2006 - 00:55
Mick

Mick

En na het verplanten snoeien? Is dat een slim idee?
zaterdag 29 juli 2006 - 07:55
Kwest

Kwest

Struiken verplaats je het best van november tot eind februari, dan zijn ze in winterrust. Rododendron's kunnen gesnoeid worden, ze zullen wel terug nieuwe scheuten maken. Het is misschien handig de struiken de snoeien vooraleer ze worden herplant, dat maakt de verhuis wat makkelijker. Niet te fors snoeien, het kan immers lang duren vooraleer je weer een mooie struik hebt. Maak het plantgat groot genoeg zodat de wortels en kluit nog wat plaats over hebben, dat bevordert de groei van de wortels. Rododendron's zijn zuurminnende planten dus het plantgat vullen met turf en bladafval. Hydrangea's zelfde werkwijze, maar zeker niet te kort snoeien want dat heb je volgende zomer geen bloemen. Ideaal is een derde van de 'oude' takken verwijderen en dit jaarlijks herhalen zo blijft de struik altijd jong. Succes

BTW Mick, een heel mooie site je geheime tuin, staat reeds in m'n bookmarks
zaterdag 29 juli 2006 - 12:19
krist

Tekst aangepast

Krist

Ikzelf heb vorig jaar in april (alhoewel het najaar idealer is) zo'n 7-tal rhodo's verplant van 2 meter hoogte. Gelukkig heb ik een overbuur die ze uitgegraven en verplaatst heeft met zijn bobcat. Planten van zo'n omvang hebben toch een redelijke wortelkluit, alhoewel rhodo's niet zo diep wortelen. Hoe vollediger de wortelkluit bij het verplanten, hoe beter voor de plant en in droge periodes zeker water geven !!

Dit jaar was de bloei tamelijk minder, maar stel ik vast dat de verplante rhodo's vooral hun energie staken in het aanmaken van nieuw blad.

Diezelfde buurman heeft ook enkele oude rhodo's. Eén ervan heeft hij zelfs bijna volledig kaal gesnoeid en op de hoofdstam komen terug nieuwe scheuten uit. Natuurlijk zal het wel een tijd duren vooraleer hij terug een mooie struik zal hebben. De meeste Rhodo's groeien immers niet zo snel.

Ikzelf zou ze verplanten voor november, zodanig dat de plant nog nieuwe wortels kan aanmaken op zijn nieuwe standplaats, vooraleer het in rust gaan voor de winter.
donderdag 3 augustus 2006 - 10:24
tibmat

Tibmat

Is mij nu wel duidelijk hoe ik te werk moet gaan.
Zeer deskundig geholpen geweest, waarvoor dank aan allen !
zaterdag 5 augustus 2006 - 08:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon