menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken passiflora

Ga naar meest recente reactie

papypc

Papypc

Dag allemaal,
heb langs een muur (naar zuiden gericht) 3 soorten passiflora : tulea, citrine en victoria.
Zal ze voor de winter inpakken met wintervlies (ongeweven polypropyleen).
Vanaf welke C° doe ik dit best ? Moet er ook nog wat gebeuren aan de voet van de planten ?
Het is het eerste jaar dat ik passiflora heb, en het is echt een pracht geworden. De 3 soorten groeien door mekaar op een breedte van ong. 6m en 2m hoog, en die ruige muur is nu (nog) één groen en bloemen.
Maar ... ik vrees dat na de winter er wat schade kan gebeuren, dus dacht ik aan stekken.
Maar ... ik weet echt niet hoe het moet.
Kan iemand mij de nodige informatie geven aub ?
zondag 7 oktober 2007 - 17:47
danny2

Danny2

dag,

ik vrees dat het wat laat wordt om nog te stekken maar je kan nog proberen.
Wat ik bijna zeker weet is dat je victoria waarschijnlijk buiten door de winter gaat krijgen maar je citrina en tulea gaan het zeker niet redden. Deze laatste twee zou je nu best naar binnen halen want ze hebben toch zo'n 10° nodig. Victoria is ontstaan uit een kruising van de carulea en kan tot -5° verdragen.
Hoe te stekken, dit kan nu met kopstekken of met tussenstek bij zo'n 22° bodemtemp., maar ik zou toch wat licht bijgeven omdat de dagen tekort zijn en er nog weinig groei in de planten zit. Om weer groei in je planten te krijgen zou je toch 13 à 14 licht moeten hebben.
Voldoende uitleg?

groeten

danny
zondag 7 oktober 2007 - 19:06
beginnendtuinier

Tekst aangepast

Beginnendtuinier

Wat dat stekken betreft is het volgens mij nog niet te laat ik heb nu ongeveer een week of twee geleden nog stekken genomen die nu net wortels krijgen.
Ik heb gewoon een tussenstek genomen van twee ogen net onder het onderste oog schuin afgesneden met en scherp proper mes en op dit oog alles verwijderen (blad,groeipunt,...) en net boven het bovenste oog recht afgesneden en hier dan weer alles laten staan.
Deze stek steek je in een potje met luchtige ,vochtige stekgrond en en dan trek je over het potje een doorschijnend plastiek zakje zodat het goed vochtig wordt en om de 2 a 3 dagen eens nakijken of de grond nog vochtig genoeg is.
En zo zouden deze er zonder problemen moeten doorkomen.
alvast veel succes met het stekken
greetz Damy
zondag 7 oktober 2007 - 20:39
koen

Koen

Zolang de stekken beschut staan en zelfs eventueel binnen lijkt me dat ook geen probleem,


grtz, Koen
zondag 7 oktober 2007 - 21:34
an

An

hoi papypc
ik stek ze ook
maar dan zet ik ze op water ,totdat ze gaan wortelen ,ik ben van de zomer begonnen
heb er twee nu gewortelt in aarde staan en die doen het goed in een pot.
duurde wel lang voor er wortels aankwamen en zijn toen dik beworteld in de aarde gegaan en goed water geven
ik heb er drie binnen staan die ook goed gaan wortelen,
en van de week heb ik 4 takken in stukken verdeeld en ook in water gezet onder schuin afgesneden en afgetopt en de top weer voor een andere stek gebruikt .(hier zitten nog geen wortels aan dat duurt zeker een maand of twee en dan in de aarde maar die hou ik binnen tot na de winter en dan steeds koeler zetten
ze gingen zelfs binnen bloeien nadat ze goed geworteld waren
heb blauwe en een lila kleur ,
kwam ze tegen en heb aangebelt of ik er stekken van mocht
ze doen het allemaal heel goed bij mij
heb nu een stek of 10 staan op water (in een glazen appelmoes pot met water er in in de keuken)
niet bij de verwarming

succes
zondag 7 oktober 2007 - 22:30
kerstkind

Kerstkind

Hallo Papypc,

Ik heb het op dezelfde manier gedaan als Damy en dat gaat prima hoor!!
Dat gaat een stuk sneller dan in water laten wortelen.

groetjes José
zondag 7 oktober 2007 - 23:21
papypc

Papypc

Hallo,
allemaal vriendelijk bedankt voor de duidelijke uitleg.
Zal beide technieken eens toepassen, daarmee riskeer ik toch niets !
maandag 8 oktober 2007 - 13:01
danny2

Danny2

Nog iemand behoefte aan passiflora stekken, heb er nog een 200-tal teveel voor de winterberging, wel af te halen omdat ze tegroot zijn om te versturen.
graag mailtje, adres en gegevens op website

groetjes

danny
woensdag 10 oktober 2007 - 20:35
kerstkind

Kerstkind

Bedankt voor het aanbod Danny,

maar voor mij is de afstand te groot.

Ik woon in Nederlands Limburg, zo'n 20 km van Venlo en Weert.

Jammer, groetjes José
woensdag 10 oktober 2007 - 20:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon