menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomwortels liquideren

Fredqui

Tekst aangepast

Fredqui

Onze trompetboom is 22 jaar en geeft echt cachet aan de woonomgeving. De nogal zware kleigrond leidde ertoe dat de wortels net onder de grond verderkruipen. Tot nader onderzoek van het toch wel minder goed doorlopen van de afvoer duidelijk maakte dat die wortels net iets actiever bezig waren dan we vermoedden.

Blijkt dat door de jaren heen één van de trompetboomwortels zich tegen de pvc-afvoerbuis heeft genesteld en die letterlijk is gaan dichtduwen.
De gevolgen zijn dramatisch : een stuk afvoer moet opnieuw aangelegd worden en de trompetboom wordt geliquideerd (dat laatste vinden we nog het ergste).

Vraag is nu op welke manier we de wortelstructuur van de (straks omgezaagde) trompetboom volledig kunnen vernietigen of neutraliseren zodat verdere schade uitblijft.
Kan dit met natriumchloraat?


Mocht iemand een suggestie hebben voor een boom met een minder wijd vertakte wortelstructuur (die dus de kracht heeft om door de kleilaag te priemen), graag, want de trompetboomleegte zal ook psychisch een leeg gevoel met zich meebrengen.
zondag 7 oktober 2007 - 17:05
Limoncello

Limoncello

Ik heb hier dit weekend een ganse bamboestruik stukgeknipt (ongeveer 1m50 diameter) maar ben daarvoor effe naar familie gegaan en hebben mij daar zo'n zak getoont met wit zand precies. Dat is dus vergif en als je dat strooit gaat alles kapot. Ik ga dat dus op mijn bamboe struik strooien in de hoop dat hij verdwijnt. Het is tegen betonnen platen dus ik ga niet beginnen putten te graven.

Ik ben nu niet zeker maar dat wit spul is denk ik natriumchloraat. Als je dat strooit zal je 5j lang ongeveer niets meer hebben dat groeit op dat plekje.
maandag 8 oktober 2007 - 14:40
LOBU

LOBU

Wortels zijn een onderdeel van een plant, wanneer je de Catalpa omzaagt en de stronk uitfreest of op een andere manier verwijdert, groeien ook de wortels niet meer op hun eentje verder, maar rotten langzaam weg!

Natriumchloraat of andere chemische polluenten in je tuin strooien is niet ealleen ondoordacht maar ook bij wet verboden (bodemverontreiniging + verontreiniging van het grondwater) en aangezien tegenwoordig bij verkoop van een woning ook een bodemattest hoort zou je best wel eens tegen de lamp kunnen lopen en kunnen er buiten de voordehandliggende ecologische ook best wel eens financiële nare gevolgen dit ondoordacht handelen vervoegen!

Bij aanplant van een boom op plaatsen waar hij per se dieper moeten wortelen kan buiten de keuze voor een diepwortelende boom zoals eik, es, notelaar, enz. ook een Deep Root systeem worden toegepast, wat de wortels naar beneden geleid.
zondag 21 oktober 2007 - 17:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon