menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop op boom goed slecht ....

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

Wijn hebben achter in onze tuin een pracht van een boom staan, het is een ES .

nu, deze willen wij dus absoluut houden, ziet er ferm gezond uit, op de stam echter staat wel nogal wat klimop (wat we op zijn beurt ook wel mooi vinden) .
vraag is of dit eigenlijk wel goed is voor de boom, of kan dit echt kwaad ? onder de klimop ziet de schors er wel nog goed uit, behalve op 1 plaats waar de schors iets is losgekomen en er wat insecten in zitten (spinnen) .

ps : iemand een idee hoe oud een ES eigenlijk kan worden ? ik veronderstal dat deze een 30-40 jaar oud zou moeten zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]

woensdag 12 september 2007 - 22:01
rialle

Rialle

Interessante vraag Rombaft.
Ik zit met hetzelfde probleem.
Ik heb geprobeerd het eraf te trekken maar het zit veel te vast.

Men heeft mij aangeraden om het aan de onderkant door te knippen, dan zou de rest vanzelf afsterven. Maar ik heb het nog niet gedaan.

Trouwens.............welkom op het forum!!

Groetjes Rialle
woensdag 12 september 2007 - 22:41
rombaft

Rombaft

Thx,

echter als het geen kwaad kan zou ik het zeker laten hangen aangezien we het wel mooi vinden.

Nu, als een mens bezig is met iets dan let ie er natuurlijk ook op bij een ander, feit is wel dat bv in bossen of andere grote bomen er veelal klimop op de stam staat, de bomen op zichzelf zien er niet ongezonder uit dan de andere, vandaar dat ik twijfel of het eigenlijk wel kwaad kan.

(ps thx voor de verwelkoming )
donderdag 13 september 2007 - 06:22
hugo

Hugo

bij bomen van dat formaat kan dit geen kwaad, heb er zo verschillende staan,, zelfs eentje met een wisteria erin tot boven

groetjes
donderdag 13 september 2007 - 07:16
rialle

Rialle

Hugo, je schrijft bij bomen van dat formaat kan het geen kwaad.
Ik heb niet zo'n mooie grote Es maar een kleine oude boom. Ik weet niet eens wat het voor boom is. Er zitten nu dikke keiharde" kersen" in.
Ik vraag me af of het voor mijn boom ook geen kwaad kan.
Maar eigenlijk wilde ik het eraf halen omdat ik geloof dat de boom zonder klimop mooier is.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes Rialle
donderdag 13 september 2007 - 21:58
rialle

Rialle

Trouwens Rombaft, ik vind je avatarfoto geweldig!!!

Heb je die zelf gemaakt of van internet geplukt?

Groetjes Rialle
vrijdag 14 september 2007 - 13:59
rombaft

Rombaft

Trouwens Rombaft, ik vind je avatarfoto geweldig!!!

Heb je die zelf gemaakt of van internet geplukt?

Groetjes Rialle


deze heb ikzelf genomen, maar 't is een uitsnede van deze foto hieronder, er was een kip uitgebroken, mijn kat (rechts in beeld) had dit wel even in de mot, na een besluiping kwam de jachtpoging maar die kip kon precies nog snel uit de voeten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

PS : voor de dierenliefhebbers, de kip is OK, ik heb ze zelf kunnen vangen (als wielertoerist is de conditie beter dan van een kip blijkbaar ) , en heb ze terug over den draad gezwierd waar ze thuis hoort (en waar men kat er niet aan kan )
vrijdag 14 september 2007 - 16:20
minouke

Minouke

Een stoer kat !!! meestal zijn ze bang van kippen
vrijdag 14 september 2007 - 16:59
hugo

Hugo

Rialle, die kersenboom zal inderdaad we l mooier zijn zonder klimop;; word ook geen reus zoals een Es

Rombaft, als die boom gezond blijft zou die jou wel eens best kunnen overleven, kan als volwassen boom een hoogte van 40 m halen,, toen mijn grootvader in 1896 geboren werd hebben zijn ouders een es naast de boerderij gepland,, en toen de brave man in 1991 overleden is stond die er nog altijd

groetjes
vrijdag 14 september 2007 - 18:55
minouke

Minouke

Ergens heb ik eens gelezen dat het beter is om de takken vrij te houden omdat de boom anders zou stikken of zo iets ???
vrijdag 14 september 2007 - 20:19
hugo

Hugo

De aan de oppervlakte hechtende wortels van de klimop dringen niet zo diep door dat ze de stam of het hout schaden. Toch kan een erg dichte groei de boom beroven van het licht en de lucht die hij nodig heeft en deze bovendien instabiel maken. Een topzware boom loopt de kans tijdens een storm het loodje te leggen of een van zijn takken kwijt te raken. Om deze reden verdient het aanbeveling de klimop van oude of grote bomen die dicht bij uw huis staan te verwijderen. Snijd de klimopstengels op grondniveau door. laat ze enkele maanden uitdrogen en trek ze dan van de boom af.

Laat de klimop op bomen elders in de tuin met rust - een grote, met klimop begroeide boom vormt een uitstekende beschutting voor allerlei dieren: vogels vinden er nestgelegenheid en voedsel in, terwijl allerlei insekten er ook hun toevlucht in zullen zoeken. Houd klimopgroei aan jongere bomen evenwel onder controle. Een volgroeide klimopplant zou het betrekkelijk oppervlakkige wortelsysteem van een jonge boom kunnen beroven van water en voedingsstoffen

groetjes
vrijdag 14 september 2007 - 20:31
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

In ieder geval is klimop geen parasiet; Ze kunnen met hun wortels niet in de boom doordringen om de boom te beroven van zijn reserves. Bovendien zullen ze de boom niet afknellen zoals bv. kaperfoelie dat doet. (Boompjes die overgroeit zijn met kamperfoelie kunnen een merkwaardige draaivorm ontwikkelen omdat ze afgekneld worden. Bij bomen die met klimop zijn begroeid doet dat fenomeen zich niet voor.) Probleem is dat als de klimop zwaar wordt hij extra gewicht op de takken legt waardoor de takken meer wind vangen en kunnen afbreken. Bovendien zorgt klimop er voor dat er alleen aan de buitenkant van de boom nog blad gevormd kan worden. Daardoor heeft de boom alleen die buitenste bladeren om suikers aan te maken die de tak nodig heeft om dikker en sterker te worden. Klimop geeft dus een extra belasting voor de boom zonder dat de boom daar iets voor in de plaats krijgt. Klimop zal dus m.a.w. het verouderingsproces versnellen.De es kun je gerust nog een paar jaar met rust laten. De kers zou ik nu ontdoen van zijn klimop als je tenminste die boom wil behouden.
vrijdag 14 september 2007 - 21:14
stefancort13
zondag 28 januari 2018 - 23:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon