menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen advies nodig

navanax

Navanax

Graag had ik een 9 tal solitaire bomen geplant dit najaar. 7 in de volle zon en op een hoger gelegen heuvel van 2 to 4m hoog, 2 in halfschaduw, zon tot 12.00 h en meer vochtiger gebied. Overal is besproeing aanwezig.

Vraag 1: is 10 meter voldoende afstand voor een mooi boom te verkruigen ?

Vraag 2: Ik zoek mooie speciale bomen met bloemen en bladverleuring. Deze worden de basis van de (Park)tuin. Welke komen hiervoor in aanmerking. Sommige exemplaren krijgen de plaats om werkelijk groot te worden.
woensdag 5 september 2007 - 12:31
hugo

Hugo

hier kan je misschien al eens rustig zoeken op de verschillende namen

http://www.bomengids.nl/bomen.html

hier kan je ook veel informatie vinden over bladkleuren en bladverkleuring

http://www.plantenkweker.be/pdf/gebruikswijzer.pdf

groetjes
woensdag 5 september 2007 - 20:11
sugar

Sugar


Graag had ik een 9 tal solitaire bomen geplant dit najaar. 7 in de volle zon en op een hoger gelegen heuvel van 2 to 4m hoog, 2 in halfschaduw, zon tot 12.00 h en meer vochtiger gebied. Overal is besproeing aanwezig.

Vraag 1: is 10 meter voldoende afstand voor een mooi boom te verkruigen ?

Vraag 2: Ik zoek mooie speciale bomen met bloemen en bladverleuring. Deze worden de basis van de (Park)tuin. Welke komen hiervoor in aanmerking. Sommige exemplaren krijgen de plaats om werkelijk groot te worden.


Enkele uitzonderlijk mooie bomen

- Liquidamber : het hele jaar door een 'gewone' boom, maar in de herfst dé blikvanger met zeer mooie bladverkleuring
- Liriodendron tulipifera : echte tulpenboom : zeer mooie bladvorm, en in de lente gedurende twee maanden voorzien van mooie gele bloemen
- Cornus kousa : twijfelt tussen een struik en een boom, maar enkele variëteiten worden toch makkelijk 6 meter hoog. Stervorminge, witte bloemen, en daarna rode (eetbare) vruchten
- Cathalpa bignoïdes : als je de boom niet in bolvorm snoeit, krijg je een mooie boom met erg grillige takken, met veel witte bloemen in het voorjaar. Een vergelijkbare boom is Paulownia tomentosa , met paarse bloemen.
- Magnolia grandiflora 'Edit Bogue' : koop deze variëteit en geen andere, winterhard tot -25°C. Wintergroene boom met ontzettend grote witte geurende bloemen (40cm)
-Davidia involucrata (vaantjesboom) heeft ook een aparte, opvallende bloemvorm

zondag 16 september 2007 - 10:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon