menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorn

Ga naar meest recente reactie

leon

Leon

Aan iedereen die dit leest

De esdoorn groeit heel mooi maar als ik een tak langs onderen bekijk zit deze vol met kleine witte pluchen dotjes.
Kan iemand mij vertellen wat het zou kunnen zijn en wat ik er aan moet doen om er vanaf te geraken?
IK heb er foto's van gemaakt maar aangezienn het de eerste keer is dat ik met het forum werk is het mij niet gelukt deze te plaatsen.

Groetjes van Leon.
zaterdag 22 juli 2006 - 21:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Vermoedelijk heb je te maken met wolluis. Probeer ze een met een sterke broes op de slang eraf te spuiten. (Natuurlijk niet met de hogedrukslang).
zondag 23 juli 2006 - 09:00
WiPe

WiPe

Wolluis afspoelen met een sterke broes? Het lijkt me sterk dat dat lukt. Bovendien heeft Acer palmatum blad wat makkijlek beschadigd wordt.
zondag 23 juli 2006 - 13:27
Kwest

Kwest

Wolluis is zeer moeilijk te bestrijden, een paar jaar geleden had onze Japanse esdoorn er ook last van en we hebben de beestjes niet volledig weggekregen, ook al omdat de esdoorn een flinke struik was. Je kun trachten ze manueel te verwijderen door met een stugge borstel de smurrie weg te vegen als de esdoorn nog niet te groot is.
Je kunt ook proberen te sproeien met een aftreksel van brandnetels, dit is echter niet makkelijk daar de luizen aan de onderkant van de bladeren zitten...
Succes.
zondag 23 juli 2006 - 15:23
leon

Leon

Bedankt voor jullie reactie.
Wat WiPe zegt is inderdaad juist, de blaadjes (zie foto) zijn zo fragiel dat het onbegonnen werk is deze luizen met de hand of op een andere manier te verwijderen.
Er is ook nog een bijkomend probleem n.l. dat de esdoorn praktisch boven een waterval staat zodat ik zeker geen chemische bestrijdingsprodukten kan gebruiken.
Dus ben ik naar de boerenbond in de buurt gegaan en heb de foto van het blaadje met luizen getoond en hun reactie was dat het geen wolluizen maar dopluizen zijn.
Het resultaat is dat zij voor mij ook geen direkte oplossing hebben.
dinsdag 25 juli 2006 - 21:38
jeff

Jeff

Je kan ze ook verdelgen door er andere beestjes bij te halen .
Kijk eens op deze site http://www.nijhofbgb.nl/nl/index.html
En als er dan iets in het water valt is het voedsel voor de vissen .
Mvg jeff
dinsdag 25 juli 2006 - 21:56
hugo

Hugo

wolluis en dopluis kan je heel goed bestrijden met 'plantschoon concentraat' van ecostyle,, niet de busjes met spray maar concentraat in 500cl verpakking;; 's avonds de struik goed besproeien ( ook de onderkant van de bladeren) en om de 10 dagen enkele malen herhalen,, zorgen dat de wiite pluizen goed bevochtigd worden;; je struik komt er dan wel terug bovenop

groetjes
dinsdag 25 juli 2006 - 22:49
WiPe

WiPe

Ik zou zeer goed opletten ivm de waterval. Ik ben een beetje bang dat die plantschoon ook schadelijk is voor andere koudbloedigen. M.a.w. ik ben niet zeker dat het geen kwaad kan voor de vissen in de vijver. Als er wat van dat middel in het water terecht komt is de verdunnig erg klein, maar dat is geen reden om zonder meer aan te nemen dat dat niet voor problemen zou kunenn zorgen. ik zou dus aanraden om voor je begint een plastic zeil onder en achter de boom te spannen zodat het product zeker niet in het water terecht kan komen.
woensdag 26 juli 2006 - 12:15
hugo

Hugo

hallo WiPe, ben even op zoek gegaan naar de samenstelling van plantschoon, ben echter geen chemicus, misschien weet je hiermee meer over eventueel gevaar voor vissen??? zo ja wil ik het ook wel weten

'Plantschoon is samengesteld uit in de natuur voorkomende organische verzuren. Het product is 100% biologisch afbreekbaar
Werkzame stof:
Kaliumzouten van organische vetzuren'

groetjes
woensdag 26 juli 2006 - 17:11
gerdadeket14

Gerdadeket14

Mijn japanse esdoorn heeft ook dopluis. De struik is zo'n 30 jaar en was heel mooi. Heb al 2 bussen verdelger speciaal voor dopluis&wolluis leegespoten en spongon tegen de verwelkingsziekte. Resultaat: de struik zit nog vol lachende dopluizen. In het duister lichten ze op, net een kerstboom. Indien 'plantschoon' (moet het nog bestellen) niet helpt, gaat hij naar de struikenhemel. Ons poes is nog gezond, zou het graag zo houden. Dan plant ik een ?chte boom, die bevordert de grondvochtigheid.
zondag 1 juli 2018 - 14:56
Roeli

Roeli

Als je nog even wacht zijn alle blaadjes weer van de bomen. Ik denk dat het met dit weer veel eerder zal zijn dan normaal.
zondag 1 juli 2018 - 15:22
WiPe

WiPe

De dopluizen die onder het schil zitten kun je niet of nauwelijks bestrijden. Bovendien gaan die 'doppen' niet weg wanneer de luizen dood zijn. Je blijft dus maw oude doppen zien, hoewel de luizen dood zijn.
Het beste moment om die te bestrijden is het moment dat de jonge luizen onder de doppen vandaan komen.
Ik kan niet onmiddellijk een bijsluiter vinden van de Plantschoon spul. Ik weet dus niet in hoeverre dat dat schadelijk is voor je vissen.
zondag 1 juli 2018 - 17:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon