menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gescheurde catalpa

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Tekst aangepast

Kwest

In onze tuin staat een catalpa van een jaar of zeven schat ik, we hebben hem zelf niet geplant.
Hij groeit echt goed en is in de twee jaar dat we hier wonen flink in omvang toegenomen. Hij is ongeveer 6 meter hoog en 4 meter breed. Begin deze week merkte ik op dat de boom vanaf de plaats van de enting tot in de stam ongeveer 40 cm gescheurd is...

[afbeelding verwijderd niet-https]

We hebben de stam aan de entplaats ingetaped en er flink wat touw omheen gebonden om te voorkomen dat de boom verder scheurt. Kan iemand ons raad geven? Het is momenteel de grootste boom in onze tuin en we zouden hem niet graag verliezen.

donderdag 20 juli 2006 - 11:39
Uvacrispa

Uvacrispa

het is belangrijk om de druk die de scheur in de stam veroorzaakt weg te nemen. Uit de foto meen ik te zien dat er niet echt een centrale stam is die doorgroeit, maar eerder een verzameling van sterke zijtakken.
Mijn advies (zonder de boom echt te kunnen zien) zou zijn om de zijtakken drastisch terug te knippen en één centrale stam door te laten groeien. Het dichttrekken van de wond met touw is een goede oplossing. Eventueel kan je met een boor een gat dwars op de barst boren en dan een inox draadstang doorzetten zodat de barst echt dicht blijft. De wond zal dan geleidelijk dichtgroeien en de stang zal mee in de boom ingroeien en na enkele jaren niet meer zichtbaar zijn.
Succes
donderdag 20 juli 2006 - 13:26
Kwest

Kwest

Bedankt voor de raad Uvacrispa, ik had er ook al aan gedacht om de boom wat in te korten zodat ie minder wind vangt en de oorzaak idd van het inscheuren weggenomen wordt. De vraag is echter: kan je in dit seizoen een deel van de zijtakken wegnemen zonder dat de boom daar schade van ondervindt. Ik weet dat sommige bomen in de winter, andere in de zomer worden gesnoeid, bij bolcatalpa's neemt men de zijtakken in februari - maart weg.

donderdag 20 juli 2006 - 14:02
Kwest

Kwest

We hebben de raad van Uvacrispa opgevolgd en de stam van de catalpa dichtgetrokken met 2 draagstangen en moeren.
Langs beide zijden bevestigden we een stalen plaatje om te voorkomen dat de moer in de stam zou worden gevezen.
Het was wel raar om die gaten dwars door de stam van de boom te boren...
Hier is het resultaat, de barst is bijna verdwenen en we hopen dat de stam nu stevig 'in elkaar' zit. Volgende lente gaan we de omvang van de kruin wat terugzetten zodat ie minder wind zal vangen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Meer foto's kan je hier zien. http://www.tuin-aanleggen.be/
woensdag 26 juli 2006 - 11:33
martine

Martine

dat is inderdaad nogal een hele operatie geweest zo te zien, het lijkt wel op een uitwendige fixator bij een breuk.
hopelijk is jullie catalpa hiermee geholpen, succes ermee!
Martine
woensdag 26 juli 2006 - 22:37
Kwest

Kwest

Yep, het was letterlijk een hele operatie!
donderdag 27 juli 2006 - 02:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon