menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lathyrus latifolius

Ga naar meest recente reactie

minouke

Tekst aangepast

Minouke

Dit is de meerjarige Lathyrus latifolius, met spijtig genoeg reukloze bloemen maar daarentegen veel meer bloemen dan de geurende soorten.

Ze sterven in de winter tot de grond af om dan opnieuw in de zomer te bloeien op soms meer dan 2m lange stengels tot diep in de herfst .

Staan graag in de volle zon

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 6 augustus 2007 - 11:35
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Nou Chantal, dat is ook toevallig! Ik heb net een topic gestart (bij bloemen en planten) die over de geurende lathyrus gaat.
Jou soort ken ik helemaal niet. Mooi bloemen zeg! Maar inderdaad jammer dat ze niet geuren. Als je die van mij ruikt.........is echt heerlijk!

Zou het misschien mogelijk zijn dat als jou peultjes rijp zijn je er een paar voor mij bewaard. Wij gaan binnenkort nieuwe schutting zetten in onze tuin en dan kan hij daar mooi tegenaan groeien.

Dat met die fotorandjes moet ik binnenkort(als de kids weer naar school zijn) ook echt gaan proberen, het staat geweldig! vooral die dubbele roze rand, echt mooi

Groetjes Rialle
maandag 6 augustus 2007 - 12:00
minouke

Minouke

die je elk jaar moet zaaien die geuren fel maar deze hier niet, andere jaren zaai ik die ook hoor, want ze geuren verrukkelijk hé

zal peultjes bewaren
maandag 6 augustus 2007 - 12:05
rialle

Rialle

Dank je Chantal, dat is lief.

Groetjes Rialle
maandag 6 augustus 2007 - 12:13
Lilian

Lilian

Chantal zou ik ook een paar peultjes mogen voor mijn schoondochter haar kruidentuintje, ze heeft er draad omheen zodat de hond er niet in kan, en dit zou leuk zijn om tegen de afrastering te laten groeien.
Rose is haar lievelingskleur
Als ik het goed begrijp zijn deze meerderjarig?

groetjes lilian
maandag 6 augustus 2007 - 12:57
minouke

Minouke

het is een vaste plant, en komt elk jaar terug, als de peulen rijp zijn stuur ik ze op, ik heb het opgeschreven
maandag 6 augustus 2007 - 14:24
Lilian

Lilian

merciekes chantal kan ik weer iemand blij maken

groetjes lilian
maandag 6 augustus 2007 - 18:21
corrielat

Corrielat

Ha Minoekske, bij mij is ook zo eentje boven water gekomen, ik weet niet hoe, vogels? maar ik ben meteen gaan kijken of er ook peultjes aan kwamen, maar ik zie er geen, of zou dat nog komen?
maandag 6 augustus 2007 - 19:02
minouke

Minouke

die komen nà het uitbloeien en dan moet je een beetje wachten tot ze bruinachtig worden
maandag 6 augustus 2007 - 19:32
Esem

Esem

Ja spijtig dat de vaste soort niet geurt zoals de eenjarige.
Esem,
maandag 6 augustus 2007 - 19:33
ines

Ines

Efkes aanvullen voor de mensen die meerjarigen willen aanplanten...
Sinds een aantal jaren hier aangeplant maar dit jaar een plaag? Eerst een aantal mooie opgaande takken, nu aan het uitgroeien dat mijn omheining (Bekaert draad met palen) begint naar beneden te zakken. Mooie bloei maar mijn omheining moet blijven staan...nooit gedacht dat de zwaarte van de bloemen dit kon. steeds denk ik nog een week en dan verdrogen ze, niets is minder waar, ze
worden steeds groter en groter
Ik moet de struiken dringend weghalen.
Volgend jaar moet ik die beslist ergens anders zetten of uitroeien.
dinsdag 7 augustus 2007 - 23:43
minouke

Tekst aangepast

Minouke

deze hier zijn "tamme" lijken tot een struikje te blijven van enkele stengels , maar zijn wel steviger dan de eenjarigen, misschien doet de grondsoort iets aan, want als ik 1jarige zaait lijkt het niet zo goed te lukken in volle grond (leemgrond)
woensdag 8 augustus 2007 - 07:06
Adrienne

Adrienne

Wel, ik heb eenjarige staan.
Toch komen ze gewoon elk jaar terug op.
Wel gemakkelijk
woensdag 8 augustus 2007 - 08:31
minouke

Minouke

vooral de geur hé Adrienne, ik zaai tussen de vaste reukerwt de éénjarige zou heb ik de 2 voordelen
woensdag 8 augustus 2007 - 08:46
Adrienne

Adrienne

Zalig ja, ik zet altijd in de badkamer en het toilet reukerwtjes.
T' moet niet veel zijn een klein vaasje is genoeg, en je doet met plezier de deur open.
woensdag 8 augustus 2007 - 09:18
rialle

Rialle

Ja die eenjarige geuren dat het een lieve lust is! Ook ik heb ze in kleine vaasjes zo her en der in huis staan en mijn man zei gisteren nog dat hij het als toiletspray of iets dergelijks vond ruiken.
Maar dan wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lekkere!!!

Groetjes Rialle
woensdag 8 augustus 2007 - 10:35
minouke

Minouke

ja Rialle, de mijne durft ook zoiets zeggen en dan geeft mijne hond (ook een mannetje) hem nog gelijk ook door dan gedurig aan te kuchen
woensdag 8 augustus 2007 - 10:48
Adrienne

Adrienne

ha minouke wat een man, wat een hond heb jij
donderdag 9 augustus 2007 - 17:32
minouke

Minouke

ja 2 handen op ééne buik die twee
donderdag 9 augustus 2007 - 18:30
Adrienne

Adrienne

Moet kunnen hé
donderdag 9 augustus 2007 - 20:50
hildavw

Hildavw

Ines,
Ik heb deze topic pas vandaag voor het eerst opengedaan.
Die overblijvende pronkerwten kan je toch voor een deel terugknippen ?
Meestal groeien ze dan nog wel iets verder en geven ze terug bloemen.
Maar dan heeft je draad er niet zoveel last van.

Hilda
zaterdag 11 augustus 2007 - 21:43
minouke

Minouke

ik knip die ook gedeeltelijk terug , zoals nu bv omdat ze anders wat slordig zijn
zondag 12 augustus 2007 - 08:21
ines

Ines

Oeie Hilda en Chantal nu pas deze topic gelezen...dat zal knippen worden dan in de plaats van uitroeien.. bedankt!
dinsdag 14 augustus 2007 - 19:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon