menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jasmijn en geen bruidsbloem

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Jeannette1

Ik weet niet meer wie dit gevraagd had, maar diegene had een Jasmijn gekocht en het bleek een Bruidsbloem of zo te zijn.
Hier is dan de foto van mijn Jasmijn.
Helaas kan ik de heerlijke geur er niet bijdoen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Jasmijn
[afbeelding verwijderd niet-https]
Jasmijn
Groetjes, Jeannette
vrijdag 1 juni 2007 - 03:34
Spuddy

Spuddy

Ik ruik hem tot hier Jeannette
vrijdag 1 juni 2007 - 06:45
corrielat

Corrielat

Hallo Jeanette,
het was ik die dacht een jasmijn te hebben, nu zie ik pas goed het verschil, ik had ook gedacht een heerlijk geurige plant te hebben maar nu weet ik dat hij niet zal geuren, helaas heb ik geen plaats om alsnog een jasmijn te planten, en de deze verwijderen vind ik toch ook jammer he,
vrijdag 1 juni 2007 - 14:49
minouke

Minouke

zalig hé, die geur ... ik ga er soms bij zitten. Die van mij is wel een andere soort (ken de naam niet) 'k zal ze eens op het forum zetten misschien herken iemand van jullie die ; met al die cracken hier moet dat wel lukken ( voor de nederlanders : ne crack = een genie)

groetjes chantal
vrijdag 1 juni 2007 - 15:48
Jeannette1

Jeannette1

Hai Spuddy, ja deze ruikt wel heel erg sterk, maar echt fijn!
Groetjes, Jeannette
vrijdag 1 juni 2007 - 17:25
Jeannette1

Jeannette1

Hai Corrielat, ik dacht wel dat jij het was, maar wist het niet zeker.
Ik wilde ook niemand (vals beschuldigen), want mensen die er een strikje omheen willen...
Maar Corrielat, wij zullen deze erg goed voor je verzorgen en stuur zo af en toe wel een geurtje naar het Forum.
Planten of struiken die nog leven, gooien wij zeker niet weg.
Zelfs wat men onkruid noemt is soms schitterend.
Groetjes, Jeannette
vrijdag 1 juni 2007 - 17:29
Esem

Tekst aangepast

Esem

Gezellig al die geuren in de tuin
Esem,
vrijdag 1 juni 2007 - 17:32
Jeannette1

Jeannette1

Beste Chantal, de echte naam weet ik ook niet, maar de Nederlandse naam Jasmijn wel.
Eigenlijk heb je in allerlei planten en bloemen wel vele soorten net als bij de mensen, maar alles is ons even lief, als het maar eerlijk blijft.
Ik weet zeker, als je een foto plaatst met de vraag, dat je zeker antwoord krijgt.
Groetjes, Jeannette
vrijdag 1 juni 2007 - 17:44
Jeannette1

Jeannette1

Hai Esem, ja, een beetje regen een beetje zon doet wonderen en alles geurt weer.
HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERLIJK
Groetjes, Jeannette
vrijdag 1 juni 2007 - 17:46
Pieter

Pieter

Hoi,
Die plant op de foto is geen echte jasmijn, het is de Philadelphus of boerenjasmijn. De echte jasmijn is Jasminum officinale , een klimplant. De geur van beide is ongeveer dezelfde. Bij de Philadelphus is de geur sterk afhankelijk van de cultivar; over het algemeer geuren de enkelbloemige veel sterker dan de dubbelbloemige.
vrijdag 1 juni 2007 - 22:09
Jeannette1

Jeannette1

Hai Pieter, waarschijnlijk ging er iets verkeerd.

Ik had een antwoord hier neergeschreven en ik zie niets.
Dan nog maar een keer.

Bedankt voor het antwoord, ik zal het direct bij mijn foto's in mijn afbeeldingen schrijven.
Boerenjasmijn, klopt dan wel, want ze noemen mij ook wel eens een echte (Boerin)

Deze Philadelphus ruikt wel heerlijk, dus boffen wij.
Groetjes, Jeannette
vrijdag 1 juni 2007 - 22:20
hildavw

Hildavw

Da-ag,
Wij hebben dus die 40-jarige dubbele boerenjasmijn of philadelphus staan.
Die riekt enorm hard, de buren links en daarvan links en de buren rechts en daarvan rechts, naargelang de wind, genieten er mee van, alsook de achterburen.
Onze tuin is natuurlijk niet groot, anders zou dat niet kunnen hé ! 12 diep en 9,5 breed.
welriekende groetjes
Hilda
vrijdag 1 juni 2007 - 23:14
Jeannette1

Jeannette1

Hai Hilda, onze tuin is echt niet zo erg veel groter en loopt langs 3 kanten van het huisje.
Buren heb ik alleen links van ons, maar er zijn mensen die soms speciaal langs ons voetpad klomen wandelen om die heerlijke geur op te snuiven.
Bij ons kunnen geen autos, alleen wandelaars, heerlijk rustig.
Wij hebben ons huisje dan ook het "Rustpunt" genoemd.
De buren vinden het echt fijn dat wij zo'n heerlijke geurende struik hebben.
Bloemige groetjes, Jeannette
zaterdag 2 juni 2007 - 00:07
minouke

Minouke

nog 2 fel geurende planten in de aard van de boerenjasmijn, zo'n ééntje dat de buren ook ruiken ....

- rosa wichurainana : struik van 2m en even breed , wit soms rozige schijn (zie foto op forum bloemen en planten bij rosa canina)

- acidanthera murielae (abessijns gladiool) wit met purper hart , lijkt op lelies,60 à 80 cm, bloeit vanaf aug en het blad /plant lijkt fel op irissen, dit zijn wel bolletjes om in de lente te planten en in de herfst uithalen en droog, koel overwinteren


geurende groetjes

chantal
zaterdag 2 juni 2007 - 02:44
Jeannette1

Jeannette1

Hai Chantal, bedankt voor deze tip.
Ik heb de namen al genoteerd en ga zo even kijken bij de foto's.

Groetjes, Jeannette
zaterdag 2 juni 2007 - 03:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon