menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lunaria annua

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Judaspenning zaait zich hier overal vrolijk rond, na de bloei trek ik ze wel uit en laat er een paar staan, om er ook volgend jaar nog te hebben maar ook om die mooie zilvere schijfjes.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 5 mei 2012 - 16:06
Pieter2

Pieter2

Zie je ooit Oranjetipje rond deze plant? Heb ergens gelezen dat ze deze plant ook als waardplant gebruiken.
zaterdag 5 mei 2012 - 16:53
minouke

Minouke

Nee, en die zou ik anders gezien hebben moest het zo zijn want hoe meer vlinders hoe liever.
Maar waar we vroeger woonden waren veel meer vlinders dan hier en ik vermoed dat het komt door het feit dat ze in de fruitplantages teveel sproeien.
Wel allemaal toegelaten produkten maar toch.

Nu ik dat ook weer weet ga ik ze zaaien aan de rand van de beek ... overal waar het kan
zaterdag 5 mei 2012 - 17:07
Pieter2

Pieter2

Dan zaai je beter Pinksterbloemen langs de beek...
zaterdag 5 mei 2012 - 17:17
minouke

Minouke

wel ik ga dat eens overwegen en zoeken allemaal en dan maar hopen dat de gemeenten niet komt sproeien.
zaterdag 5 mei 2012 - 17:25
Pieter2

Pieter2

Sproeien? Gemeente? Langs de beek?
zaterdag 5 mei 2012 - 18:17
minouke

Minouke

De zijkanten zien er toch geel uit.(droog onkruid)
zaterdag 5 mei 2012 - 18:22
Pieter2

Pieter2

De landbouwer dan?
zaterdag 5 mei 2012 - 19:39
minouke

Minouke

die spuiten alles kapot, als wij hier op het forum ons zo weren tegen die bestrijdingsmiddelen dan denk ik je zou eens moeten zien wat die allemaal spuiten.
Tuurlijk gaan ze je zeggen dat het allemaal toegelaten is maar als je vraagt wat ze spuiten krijg je wel geen deftig antwoord nog juist of ze niet beweren dat het vitamientjes zijn.

Maar na hun passage is 's anderdaags alles geel en droog op de grond en tussen de bomen.

zaterdag 5 mei 2012 - 19:48
Pieter2

Pieter2

Landbouwers nemen vaak 1 of 2 meter extra berm/talud mee langs hun perceel om het onkruid aan de zijkanten ook weg te houden. niet toegelaten natuurlijk, maar veel kun je er niet aan doen hoor. Iets melden bij de gemeente of overheid doet niets af. Al meerdere keren heb ik illegale rooi van houtkanten en bomen gemeld bij de overheid, maar die doen niets.
zaterdag 5 mei 2012 - 19:58
minouke

Minouke

ja en dikwijls in kleine gemeentes zitten ze zelf in het bestuur
zaterdag 5 mei 2012 - 20:01
Filoe

Filoe

In onze gemeente is het zo dat er twee maal per jaar gemaaid wordt. En dit is zo volgens het bermbesluit. Maar dat er nog gesproeid wordt, lijkt me dus niet te kloppen vermits er toch in sommige gemeente volgens de samenwerkingsovereenkomst, een bestrijdings overeenkomst werd afgesloten. In onze gemeente is het zo wie zo niet, dat deze zeldzame plantjes worden vernietigd door het sproeien.
zondag 6 mei 2012 - 10:19
Pieter2

Pieter2

Inderdaad, bovendien is iedere gemeente verplicht eind 2014 alles zonder bestrijdingsmiddelen te doen. De gemeente moet zelfs zijn bermflora in kaart brengen om het juiste maaibeheer toe te passen (kwestie van verarmen).
zondag 6 mei 2012 - 14:21
Adrienne

Adrienne

T' zijn gewoon de boeren die alles naar de knoppen doen, zoals altijd
woensdag 9 mei 2012 - 11:34
minouke

Minouke

niet al de landbouwers maar sommige gaan toch wel erg tekeer met hun sproeien.
In de fruitteelt is dat nonstop, en niemand die weet wat ze juist gebruiken.. allemaal legaal en toegelaten dus
Maar als je het op je huid krijgt prikt het.
Onkruid rond de boompjes wordt doodgespoten, beestjes op de bomen kapotgespoten enz.
Beken aan de randen van de plantages 'proper' gehouden met onkruidverdelger.

Ik woon midden in die plantages en heb dus nooit last van de typische rozenziektes maar wel erg weinig vlinders vergeleken met mijn vorige tuin en toch dezelfde vlinderplanten.
en dan maar klagen dat er niet genoeg bijen zijn om te bevruchten!!

Ligt ook aan de consument natuurlijk de appeltjes moeten de juiste vorm hebben, juist kleur, juiste dikte en vooral geen vlekje... en liefst gans jaar door.
woensdag 9 mei 2012 - 13:50
Pieter2

Pieter2

Geef het landbouwbeleid in het verleden van de overheid de schuld. De mentaliteit opnieuw terugkeren neemt nog generaties in beslag. Maar ze zijn op de goede weg .
woensdag 9 mei 2012 - 20:08
corrielat

Corrielat

Het is niet alleen de landbouwers of gemeentes die spuiten.

Je moest de commentaren eens horen die ik kreeg...

als ze zien dat ik met een schilmesje al meer dan zes dagen bezig ben om mijn oprit en fietspad onkruid en mosvrij aan het maken ben,

ze noemen me niet goed snik..............

eentje bood zelfs aan om me te komen helpen......

met zijn gifspuit zou ik veel minder werk hebben.............

en op mijn vraag of hij kinderen en kleinkinderen heeft, was het antwoord,

ze spuiten al jaren, en ik ben er ook oud van geworden,

ga daar maar eens tegenin,

ik niet, ik heb mijn tijd nodig om handmatig mijn onkruid te verwijderen,

dus geen tijd/zin in verweer, ik blijf mijn ding doen.
woensdag 9 mei 2012 - 23:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon