menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Campanula of klokjesbloem.

chatoela

Chatoela

Zo eenvoudig maar toch zo mooi....

[afbeelding verwijderd niet-https]

groeten,
karin
maandag 8 juni 2009 - 19:18
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Misschien een beetje bijkomende info:

er bestaan bijna 700 soorten Campanula's, waar dit er eentje van is. Het is een Campanula persicifolia alba (mogelijk nog een verdere ondersoort) en de groep C. persicifololia noemt eigenlijk 'perzikbladklokje' of 'prachtklokje'.

Ik verzamel Campanula's, heb er nu 50 verschillende gekleurde soorten (geen witte), zie honderden foto's op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html

maandag 8 juni 2009 - 20:46
chatoela

Chatoela

Hallo,

Ben al eerder op je website gaan kijken....knappe verzameling!! Een vraagje, hoe komt het dat je geen wite Campanula's in je verzameling hebt?

groeten,
karin

ps: bedankt voor de volledige naam
maandag 8 juni 2009 - 20:55
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Dat ik geen witte Campanula's heb heeft 2 redenen:

- enerzijds zie ik graag paarsblauwe bloemen en is er binnen de familie Campanula's heel wat variatie in tinten blauw en paars (gaande van lichtblauw/roze tot diep donkerpaars). Terwijl witte Campanula's zijn wit, zonder veel variatie, wit is gewoon wit (maar wel nog altijd erg mooi!)

- anderzijds heb ik op dit moment te weinig plaats (al mijn planten staan in bloempotten) en gebruik ik de beschikbare ruimte liever voor gekleurde Campanula's dan voor witte. Maar in de toekomst zal dit veranderen, zal ik veel meer plaats ter beschikking hebben en dan plan ik ook de witte soorten erbij te nemen

Maar veel meer planten zullen het dan toch niet worden, want er zijn niet zoveel soorten alba, misschien dat ik 10 tot maximum 20 verschillende witte soorten Campanula zal kunnen vinden. De 50 gekleurde die ik momenteel heb is ook zowat het maximum aantal dat je in de Benelux in de handel kan vinden, ik heb nog maar weet van enkele soorten die in de Benelux worden aangeboden en die ik nog niet in mijn verzameling heb (en voorlopig ook niet kan vinden)

Btw, ik heb momenteel wel 1 stengel met witte Campanula's (ook C. persicifolia zoals jouw mooie foto), maar dit is een genetische speling van het lot, want vorig jaar was het een paarse versie met vele paarse bloemen + 1 witte bloem (= zeer uitzonderlijk, spijtig genoeg heb ik er toen geen foto van gemaakt). In mijn verzameling fotos' kan je trouwens enkele foto's vinden met Campanula's die 6 bloemblaadjes hebben i. p. v. 5 bloemblaadjes, dit is ook redelijk uitzonderlijk.

In ieder geval, je mag rustig zeggen dat ik al enkele jaren bezeten ben van Campanula's, ieder weekend van de lente trek ik erop uit naar zowat alle tuincentra in Vlaanderen op zoek naar Campanula soorten die ik nog niet heb. En ondertussen heb ik ook wel een gedegen kennis opgebouwd over Campanula's, meestal kan ik vanaf een foto zeggen welke soort en ondersoort het is + de nodige achtergrondinformatie verstrekken.

Groeten,

Marc
maandag 8 juni 2009 - 21:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon