menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Campanula persicifolia Blue Bell

Ga naar meest recente reactie

Matabish

Matabish

De 'Campanula persicifolia Blue Bell' staat over de ganse tuin verspreid...
maar hier staan ze broederlijk (zusterlijk?) bij de opkomende 'Lilium Reinesse'.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 30 mei 2009 - 19:49
Jeannette1

Jeannette1

Hai Matabash, dit is wel een hele mooie kleur Campanula!
Wij hebben ze ook, maar dan langs een heg en zijn ze donkerder.
Ik zal aan Ger vragen of hij er wat foto's van wil maken, dan kan ik ze ook plaatsen.

Helaas hebben wij toch wel wat stormschade gehad.
Eerst waren wij blij, dat alles zo voorspoedig ging groeien en bloeien, maar achteraf had het misschien beter even kunnen wachten.
Hoewel, de natuur altijd onberekend is en dat is misschien maar goed ook.

Bedankt, dat je ons hebt laten mee genieten.

Lieve groetjes,

Jeannette
zaterdag 30 mei 2009 - 20:03
Matabish

Matabish

Jullie hebben het echt niet voor de wind gehad de laatste tijd, hé Jeannette!
Laat ons samen hopen dat het tij nu gekeerd is en dat jullie nu van een mooie en rustige zomer mogen genieten!

Warme groetjes, Matabish.
zaterdag 30 mei 2009 - 20:25
lentemode

Lentemode

Ho, Matabish, als er nu één bloempje (buiten de witte digitalis) mijn hartje gestolen heeft, dan is het deze wel !
Al enkele jaren draag ik met zaaibakjes om deze te vermeerderen !
Zette net nog een boeket op de keukentafel...
Wat een verrassing hier: in het veldje witte campanula's staan er een paar paarse op te vallen, nog wat donkerder dan die van jou...
Begrijp niet waar die vandaan komen...

Porseleinen klokjes, hé !
En die witte zijn pas echt WIT !!!

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Mia
zaterdag 30 mei 2009 - 20:28
minouke

Minouke

frisse bloemen, alleen spijtig dat ze niet langer bloeien.
Want ze staan overal mooi bij.
zaterdag 30 mei 2009 - 21:05
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Gerangschikt van donker paars naar licht paars:

- C. persicifolia 'Coerulea' (= de donkerste C. persicifolia die ik ken)
- C. persicifolia
- C. persicifolia 'Takion Blue'
- C. persicifolia 'Telham Beauty' (is meer lila dan paars)

Dit zijn diegene die ik momenteel bloeiend in mijn verzameling heb (zie 50 gekleurde soorten op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html). Er zijn echter meer dan 680 soorten Campanula's waarvan ongeveer 120 soorten C. persicifolia (waarvan ik er tot nu toe 6 in mijn verzameling heb). Maar... volgens mijn informatie bestaat de C. persicifolia 'Blue' niet. Bestaan wel:

- C. persicifolia 'Blue Bell'
- C. persicifolia 'Blue Bird'
- C. persicifolia 'Blue Bloomers'

Het probleem is dat sommige tuincentra (en kwekers) de officiële naamgeving niet volgen. Ik heb bv. vandaag een C. medium 'Champion Pink' gekocht, maar op het naamplaatje van het tuincentrum stond 'Campanula Mini Summer', een naam die eigenlijk nergens op slaat. Na wat opzoekwerk bleek het dus eigenlijk een C. medium 'Champion Pink' te zijn. Ik vermoed dat hier met de C. persicifolia 'Blue' hetzelfde aan de hand is...

Maar het blijven natuurlijk prachtige bloemen waar ik mijn hart aan verloren heb!

PS: @ lentemode: ik heb het ook al meegemaakt dat er tussen paarse campanula's opeens enkele witte verschijnen, dit is echter genetisch perfect te verklaren. Als er in een paarse plant nog een zwak wit gen aanwezig is, dan zal er ooit wel eens een plant groeien waar dit zwakke gen actief wordt en de plant dus plots witte bloemen heeft. Ik heb bv. vorig jaar zelfs nog meegemaakt dat er aan één en dezelfde C. persicifolia een stuk of 5 paarse bloemen stonden + 1 witte bloem!
zaterdag 30 mei 2009 - 23:14
Matabish

Matabish

Ik heb die naam op 'Internet' gevonden.
Mij kan het in feite geen zier schelen wat de juiste naam van dit prachtige bloemetje is!
Het was een geschenkje van een vriendin en dàt geeft er voor mij de waarde aan!!
Ze lopen nu al meerdere jaren door mijn ganse tuin, in 't wit en in 't blauw.
Prachtig zijn ze en ik geniet ervan!

Vriendelijke groetjes,
Matabish.
zondag 31 mei 2009 - 00:25
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Beste Matabish,

je bent hier in de fotorubriek 'Foto's van uw tuinplanten'. Mijn antwoord ligt naar mijn bescheiden mening volledig in de lijn van de opzet van deze rubriek.

Eddy Esem, moderator van deze fotorubriek, schrijft in de vastgepinde topic '1 plant met naam per Topic':


Om een beetje het gebruik van dit topic toe te lichten,
Hier gaat het echt en uitsluitend over bloemen en plantenfotos die gemaakt zijn in eigen tuin.
Met een duidelijke benaming van de eventuele planten,zowel de Latijnse als Neerlandse naam zijn welkom.
Zo kan men als je de zoekfunctie van google gebruik vlug aan de gevraagde info komen.
Liefst bij het plaatsen van de fotos niet meer dan hooguit twee fotos over één en het zelfde onderwerp.
Zo blijven we een duidelijk overzicht behouden van alle bloemen en planten die hier getoond worden.
Geeft bij voorkeur de naam van de plant aan de titel van het topic.

Bv.Zonnehoed(Rudbeckia)

Zo weet de lezer direct waarover het topic gaat.
Dus plaats hier fotos met de juiste naam Nederlands en/of Latijnse.

Alvast bedankt en nog veel tuinplezier gewenst.

Gr Eddy Esem


Btw, het kennen of gebruiken van een juiste naam heeft niets te maken met het al dan niet waarderen van een geschenk of het genieten van de schoonheid van een bloem

mvg,

Marc
zondag 31 mei 2009 - 13:35
gerda75

Gerda75

Ik vind campanula ook schitterend. Heb een witte in de tuin en nam die onlangs op de foto.

Foto's van uw Tuinplanten

zondag 31 mei 2009 - 18:58
lentemode

Lentemode

Jaaaaaaaaaaaaaaaaa, dat is 'em !!!

Schoon, hé !
Mooie foto, Gerda !
zondag 31 mei 2009 - 19:03
Matabish

Matabish

Ze zijn idd. prachtig in hun eenvoud! Zo zuiver!!

@ LordofCantecroy... ik ken de regels van de topic wel en ik kan best waarderen dat jij bijkomende inlichtingen geeft hoor!
Ik bedoelde alleen dat, voor mij persoonlijk, de 'preciese' naam geen invloed heeft op het mooie van een bloem.

Groetjes,
Matabish.
zondag 31 mei 2009 - 19:09
miriam

Miriam

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 1 juni 2009 - 00:37
Matabish

Matabish

Hallo Miriam, ze fleuren meteen een heel hoekje op hé!!
dinsdag 2 juni 2009 - 20:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon