menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Otacanthus azureus

Ga naar meest recente reactie

annis

Tekst aangepast

Annis

Wie weet meer over de verzorging van deze plant is het een 1-of meer jarige.

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zondag 7 september 2008 - 20:37
monique251

Monique251

Hoi Annis,
Otacanthus azureus is bij ons een kuipplant en moet dus vorstvrij overwinteren (komt oorspronkelijk uit brazilië) vermeerdering door stek (schijnt vrij gemakkelijk te gaan).
Groet, Monique
zondag 7 september 2008 - 23:11
annis

Annis

Dank je Monique. Ik zag hem in het tuincentra staan en hij stond niet al te opvallend geplaatst. Maar na navraag bij een van de werknemers wat voor soort(eenjarig,kuipplant ect.)plant dit was wist hij geen antwoord op en daar heb ik dan zo de pest in. Na aanleiding van de gegevens op de plantensteker had ik wel het vermoeden dat het een kuipplant of iets dergelijks moest zijn maar wist het niet zeker omdat die ook niet altijd kloppen. Zal hem van de winter maar vorstvrij overwinteren. Het schijnt dat ze vrijwel geen vorst verdragen.
maandag 8 september 2008 - 08:17
monique251

Monique251

Hoi Annis,
Heb vaak het idee dat de tuincentra meer letten op de personeels kosten dan op de kwaliteit van het personeel. Neem je voor de zekerheid stekjes? Die zouden echt heel gemakkelijk moeten wortelen volgens de informatie die ik heb (binnen 3 weken) en dan weet je zeker dat je volgend jaar ook een Otacanthus hebt mocht de moederplant de winter niet doorkomen.
Succes! Groet, Monique
maandag 8 september 2008 - 08:31
schuurmans

Schuurmans

Annis,
de Otacanthus noemen wij hier ook wel de "boenwasplant" als je een blad kneust dan geurt dat naar de ouderwetse boenwas die onze ouders gebruikten om de meubels in de "was" te zetten, voor bescherming. maar het overhouden in de winter is niet altijd zo gemakkelijk. de plant moet vrij licht overwinteren, hij moet zijn blad behouden. ook is de plant in de winter zeer gevoelig voor allelrei ongedierte. ik heb hem uiteraard ook maar ik denk er over om aan het eind van het seizoen toch maar afscheid er van te nemen. ik heb in mei op een groenmarkt voor 3 planten €5.00 betaald. dus, overwinteren??

grt.
henk
maandag 8 september 2008 - 20:47
annis

Annis

Henk, daar heb je gelijk in soms loont het werk niet om deze planten dan te laten overwinteren met al de ongemakken(ongedierte, schimmels etc.) Deze plant was nu ook voor de helft van de prijs. Ik zie wel wat hij deze winter gaat doen weggooien kan altijd nog wel.
dinsdag 9 september 2008 - 08:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon