menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lantana Camara

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes Rialle
woensdag 8 augustus 2007 - 22:02
corrielat

Corrielat

Heel mooie bloem, en geslaagde foto, dus imageshack werkt weer bij je?
woensdag 8 augustus 2007 - 22:04
rialle

Rialle

Heel veel keren niet en dan ineens weer een keer wel.
Ik begrijp er geen biet meer van. Nu is mijn computerkennis ook niet zo heel groot hoor. Alhoewel, door dit forum heb ik ook op dat gebied al het een en ander bijgeleerd!

Op naar de volgende foto
Groetjes Rialle
woensdag 8 augustus 2007 - 22:40
minouke

Minouke

http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/lantana.html

ben eens gaan googlen

veranderen die van u ook van kleur, naar roze. Ik had die vroeger ook en ik vond dat zo mooi die kleuren in dezelfde bloem


donderdag 9 augustus 2007 - 07:08
rialle

Rialle

Ja die van mij veranderd ook van kleur.
Ik heb er een die veranderd van geel naar oranje (zie foto) en een andere die gaat van oranje naar rood. Ik heb hem ook al eens in roze gezien.
De Lantana wordt daarom ook wel "Wandelrose" genoemd.

Ik heb deze plant leren kennen toen wij op vakantie waren op Sardinie. Daar stond hij in de tuin van ons appartement direct aan het strand. Ik was er meteen verliefd op, juist door die verschillende kleuren in een bloemetje. Net als jou Chantal.

Thuis aangekomen ben ik gaan zoeken en heb zaad gevonden van de Lantana. Dat zaad is helemaal niet uitgekomen.
Toen zag ik ze ineens in het voorjaar bij ons in de bloemenwinkel staan, en ook nog in twee kleuren! Ik herkende ze meteen! Heb ze natuurlijk meteen gekocht
De geel/oranje doet het geweldig maar de oranje/rode sukkelt een beetje.

Ik moet nog een plaatsje zoeken in de tuin, want ze staan nu nog in potten.
Die van Sardinie was wel een flinke dus ik vraag me af of ze hier ook zo groot worden.

Er wordt ook etherische olie van gemaakt. Er hangt ook een eigenaardig geurtje aan als je eraan ruikt

Groetjes Rialle
donderdag 9 augustus 2007 - 12:40
rialle

Rialle

Dit is een foto van de 2 verschillende kleuren [afbeelding verwijderd niet-https].

De geel/oranje is intussen flink gegroeid maar de oranje/rode ziet er minder florisant uit inmiddels.
Groetjes Rialle
donderdag 9 augustus 2007 - 13:40
danny2

Danny2

Hallo,

lantana is totaal niet wintervast, bij -2 kunnen ze al volledig om zeep zijn. Ik heb ze thuis in een 10 tal kleuren en de oudste is nu 17 jaar. Zijn ook heel makkelijk zelf te stekken in het voorjaar. Op mijn website kan je ze bekijken.

danny
donderdag 9 augustus 2007 - 21:14
rialle

Rialle

Nu verschiet ik ook van kleur! Wist niet dat er zoveel kleuren Lantana bestonden.

Ik heb eens gekeken op je website. Potverdorie, wat een mooie planten en bloemen heb jij!
Ik zag een roze Lantana met gele bloemetjes erin. Geweldige aparte combinatie zeg .
En een roze met hele grote bloemen, ook eeeeeeeerg mooi!

En dat ze niet winterhard zijn wist ik ook niet. Dat betekend dat ze van de winter naar binnen moeten.
Verliezen ze dan ook hun blad?

Dank je Danny voor de informatie

Groetjes Rialle
donderdag 9 augustus 2007 - 23:35
danny2

Danny2

Hoi Rialle,

Om te overwinteren hebben ze min 5° nodig maar dat mag meer zijn.
Mijn oudere, verhoutte planten gaan gewoon kaal( al wat groen is wordt eraf geknipt) de donkere kelder in tot half maart.De stekken van dit jaar en vorig jaar blijven s'winters in de serre en behouden blad maar worden toch kort teruggeknipt niet kaal, om in het voorjaar terug met jonge scheuten te beginnen. Ze worden dan ook nog getopt tot op 2 bladeren om alzo meer vertakkingen te krijgen.
De oudere planten in de kelder worden tweemaal per week goed beneveld en zorg ook dat de grond niet volledig droog komt.

danny
vrijdag 10 augustus 2007 - 13:17
ines

Ines

Ben ook gaan neuzen op Uw site wat een pracht daar. Ben weer verliefd op die Acca, Plumeria en enkele Passie's, och wat mooi...
U hebt ook geen tijd te veel zie ik, das doorwerken geblazen
zaterdag 11 augustus 2007 - 00:03
rialle

Rialle

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zo zien mijn Lantana's en inmiddels uit.
Hoe zou het komen dat de ene veel beter uitziet dan de andere bij precies dezelfde verzorging?
Ik vond die rode eigenlijk het mooist en net die doet het niet goed .

Groetjes Rialle
zondag 12 augustus 2007 - 23:03
minouke

Minouke

heb je ze ook tesamen gekocht ? en was het in hetzelfde potje?

Onlangs gehoord in tuincentrum dat sommigen planten een anti-groeimiddel krijgen om klein te blijven en meestal zitten ze in kleine potjes ... vb de kruidenpotjes die je koopt in de warenhuizen tussen de groenten
maandag 13 augustus 2007 - 08:18
rialle

Rialle

Ja ik heb ze samen gekocht en ze zaten in een zelfde potje.

Groetjes Rialle
maandag 13 augustus 2007 - 10:53
Nigella

Nigella

het is niet mijn lievelingskleur, maar ik vind hem super
maandag 13 augustus 2007 - 12:37
danny2

Danny2

Is niet abnormaal het verschil in groei, als je 10 stekjes neemt van dezelfde plant zie je al na 1 maand het verschil en kan je al merken welke goed groeien en dewelke minder.
Wat de rode betreft, deze groeit toch wel trager dan de oranje, en of ze behandeld zijn met groeiremmer merk je als de blaadjes heel kort op mekaar staan normaal staan ze toch zo'n 3 tot 5cm uit mekaar.

danny
woensdag 15 augustus 2007 - 21:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon