menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herbicide fungicide insecticide.... WAAROM IN GODSNAAM

Ga naar meest recente reactie

Helianthus

Helianthus

Beste allemaal,

De laatste weken valt het me weer op dat er erg veel vragen worden gesteld betreffende bestrijding van van alles en nog wat.
Heeft het met het kwakkelende zomerweer te maken dat mensen de moed verliezen en naar de gifspuit grijpen ?
Ik krijg telkens weer de kriebels als ik ergens iets hoor of lees dat klinkt als vergif, of het nu herbicide, insecticide of fungicide betreft....
Bij mij is het simpel, ik ben beginnen (moes)tuinieren om twee redenen; ten eerste omdat ik het graag doe, ik ben graag buiten bezig.
En ten tweede om onze eigen GEZONDE groenten en fruit te hebben.

Bij mij heerst er dan ook een NULTOLERANTIE ten opzichte van al dat vergif !!!
Simpel; als er eens iets niet goed lukt, SO WHAT !?!
Dan is er weer wel wat anders dat het wél beter doet.
Maar als ik moet beginnen gif spuiten dan bedank ik liever voor de moeite, dan kan je al evengoed groenten kopen op de markt of in de winkel.

Ook wat betreft de zogezegde "milieuvriendelijkere" spullen, leg mij toch maar eens uit waarom je dan bijvoorbeeld toch twee weken moet wachten om het spul te laten uitwerken en dat daarna alles weer veilig (???) is ???
Dat KAN en WIL ik gewoonweg niet geloven.
ALLES maar dan ook ALLES wat je gebruikt in de tuin ter bestrijding van gelijk wat dan ook, blijft nog geruime tijd (vaak jaaaaaren) achter.
Hetzij in het grondwater (de evidentie zelve), hetzij in de groente of fruit (en daarna in ons lichaam), hetzij via het vergiftigde onkruid (wat dan vaak gewoon op de composthoop wordt gegooid, alwaar het de ganse hoop kan besmetten en nadien lustig weer als plantenvoedsel (???) moet dienen).....

Enfin, sommigen zullen mij misschien een "geitenwollensok" noemen of vinden dat ik overdrijf, ik trek het me niet aan.
De bewijzen zijn er in het verleden ruimschoots geweest (denk maar aan de jaren zestig waarin veel van dit vergif z'n oorsprong vondt) en volgens mij is er nog niet zo héél veel veranderd...
Behalve dan misschien dat vroeger iederéén werd dom gehouden en misleid door de producenten, terwijl vandaag de dag gelukkig al een pak mensen er een gelijkaardige visie op na houden als degene die ik hier (zij het misschien wat heftig, vergeef me daarvoor) probeer te verkondigen.

Ach, ik ben al tevreden dat ik mijn druppel op de hete plaat (zoals Annd6, moderator Bio het eens zo mooi beschreef) kan bijdragen in deze materie en zo misschien toch enkelen ook kan aan het denken zetten...
Tenslotte zijn we toch allemaal liefhebbers en is het niet om het geld te doen.
Laat ons dan ook onze kleine stukjes "moeder natuur" niet om zeep helpen door de vrees dat we dit jaar anders een zakje aardappelen meer zouden moeten kopen ....
Voilà, m'n gal is toch weer eens even gespuwd

Groetjes, Gert.
vrijdag 27 juli 2007 - 07:30
corrielat

Corrielat

Beste lieve Gert,

Ik ben het helemaal met je eens, maar dat weten ze hier op het forum wel, vaak heb ik misschien nogal heftig gereageerd als het over gif ging.Daar hoef je geen geitenwollensokkendrager voor te zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor ik op dit forum zat ook naar de gifspuit greep.Mea culpa.
Maar zagen mijn groenten en bloemen er beter uit? nee nee nee.
Ik heb ondervonden dat al dat vergif niets maar dan ook helemaal niets hielp, tenminste niet voor lange tijd.
Een heel goed voorbeeld zijn mijn hibiscussen, terwijl vele bloemenliefhebbers met gif rondzwierde deed ik het met de waterstraal, (op advies van iemand uit dit forum) en ze zijn nog nooit zo mooi geweest.
Mijn tomaatjes hebben geen gif op hun donder gehad, en ze zijn prachtig mooi gezond, en ze smaken zoals een tomaat moet smaken, zonder ze te hoeven wassen recht je mond in heerlijk.
Mijn druivelaar heb ik na jaren gespoten te hebben tegen meeldauw!!!! niets hielp het gif, nu heb ik hem verwijderd, hij was gewoon ziek, en spuiten hielp toch niet.
Mijn kamperfoelie heeft een hele slechte start gemaakt, iedereen zei tegen mij, als je niet spuit zal het niets worden, en moet je hem zien, prachtig is hij, zonder gif.
Maar ja Gert, we kunnen zoveel preken en smeken, degene die graag spuiten geloven je toch niet
TOT HET TE LAAT IS............EN DAN?
vrijdag 27 juli 2007 - 08:10
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Corrielat,

Thanks voor de back-up !
Je zegt het zoals ik het denk.
En zoals je al aangaf, d'r zullen d'r altijd blijven die voor de "gemakkelijke" oplossing kiezen.
Ik wil geen moraalridder zijn, alleen hoop ik dat er inderdaad enkelen zijn die zoals wij op een bepaald moment de keuze maken voor het leven in plaats van de dood (of is dat weer te drastisch uitgedrukt voor sommigen ... so what).
Zoals in m'n "handtekening" staat onder ieder bericht;

Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is, laat ons een boom en het zicht op de zee,
vergeet voor één keer hoeveel geld een miljoen is, de wereld die moet nog een eeuwigheid mee...

Louis Neefs wist het al in de jaren zeventig (nogmaals een bewijs dus dat er niet zo héél veel veranderd is...)

p.s.: Voor de nederlandse tuinvriend(inn)en; Louis Neefs was een Vlaamse zanger, van hem is het stukje tekst die ik hier neerschreef.

Groetjes, Gert
vrijdag 27 juli 2007 - 08:55
annd6

Annd6

Gert, Corrie,
wat een mooi pleidooi, ik kan er enkel achterstaan.
Ik maak enkel nog een kleine bedenking:
ik geloof zeker in een druppel op een hete plaat maar iedereen zover krijgen dat ze volledig biologisch en ecologisch gaan leven van vandaag op morgen is niet realistisch, vrees ik.
Mensen bewuster maken van hun omgeving en hoe ze ermee omgaan is dat wel.
Als een verstokte spuiter via dit forum of een andere weg alternatieven vindt zodat zijn bus gif een laag stof heeft vergaard voor hij hem weer vastneemt, dat vind ik een resultaat.
Niet iedereen is zo bezig met deze aardbol, helaas, maar als je zo iemand gemotiveerd krijgt om gier te gebruiken tegen bladluis ipv te spuiten louter ook om het feit dat het goedkoper is, dat vind ik ook een resultaat.
Mensen "bekeren" lijkt me erg hoog gegrepen, geleidelijk aan alternatieven aanbieden daarentegen geeft meteen resultaat en zet ze op weg om telkens verder te gaan in de goede richting.
Insecticide zal helaas nog lang gebruikt worden, elke stap die wordt gezet om dat te vermijden is een goede.
Soms kan het niet anders.
Ik zelf heb dit jaar voor de eerste keer éénmaal een niet biologisch produkt gebruikt, de "biologische" versie (krijgt die titel nog enkel omdat er geen alternatief is) mag ik niet gebruiken omdat er achter mijn tuin een beschermde waterloop ligt.
Als dit een jaarlijks feit zou worden ben ik haast in staat te stoppen, ik voelde me er erg slecht bij maar het was dat of geen oogst, het is een rotjaar voor tomaten. Eigenlijk moest ik wekelijks spuiten om dan zeker te zijn, dat heb ik niet gedaan
Kijk, nu ken ik de andere kant
Vroeger heb ik ook tweemaal roundup gebruikt tot ik hier hoorde van André (dacht ik) dat dat helemaal niet zo onschuldig is als het lijkt!
Zo leer ik ook iedere dag bij en die kans moeten alle mensen krijgen, als je ze te erg overdonderd haken ze snel af.
Dus elk alternatief, omdat iemand het nu gebruikt omdat het goedkoper is, makkelijker toe te passen, hij het in zijn kast heeft liggen, het wel eens geestig vind of omdat hij ecologisch bewust leeft, vind ik stuk voor stuk een positief resultaat én de eerste stappen zijn gezet.
Niettemin vind ik het schitterend als mensen zo gedreven zijn zoals jullie en hier zo'n pleidooi zetten, dat kan als voorbeeld tellen!
Groetjes
Ann
vrijdag 27 juli 2007 - 11:16
corrielat

Corrielat

Hallo Ann,
Weet je wat het is,iedereen doet wat ze willen, kan niemand iets aan doen, maar waar ik moordneigingen van krijg, ja ikke!!! als ik iemand in mijn uurt zie spuiten en wanneer ik dan zeg, weet U dat dat zwaar gif is!!!!ik als antwoord krijg.......Het zal mijn tijd wel duren!!!!!!!
Razend wordt ik daarvan, (het zal MIJN tijd wel duren)
en de komende generatie dan? ik zelf krijg misschien gaan nakomelingen, maar toch!!!!
Ik blijf hopen op een schoner millieu, voor jou en mij en alle anderen,
Met millieuvrienelijke groetjes,

vrijdag 27 juli 2007 - 11:31
annd6

Annd6

Corrie, daar krijg ik ook stekels van!
Als mensen enkel denken aan het hier en nu!
Wij hebben ook geen kinderen maar toch wil ik mijn uiterste best doen om bij te dragen aan deze wereld en niet af te pakken.
Ik blijf ook met je mee hopen, stap per stap lukt het wel, daar moeten we in geloven....die druppel.
Ook groene groetjes
vrijdag 27 juli 2007 - 11:38
corrielat

Corrielat

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 juli 2007 - 11:49
annd6

Annd6

Waar heb je die gevonden!

Groetjes
Ann
vrijdag 27 juli 2007 - 12:02
Helianthus

Helianthus

Ann en Corrielat,

Jullie hebben allebei gelijk.
Ann, wat jou betreft, zoals ik al aangaf in het begin van m'n topic, ik ben geen moraalridder en heb niet de ambitie om op de barricades te gaan staan om iedereen te overtuigen van het roer om te gooien.
Toch vind ik het bijzonder jammer dat sommige mensen (als liefhebber) zich niet voldoende realiseren wat de draagkracht is van het gebruik van allerlei gifstoffen.
Het is dus niet aan mij om mensen te gaan "bekeren", ik wil gewoon zelf in m'n eigen tuintje het "goed" doen, en hopen dat ik op die manier anderen kan inspireren om het ook eens "anders" te proberen.
Iedereen heeft uiteraard het recht om te doen wat hij/zij denkt dat goed is.
Niets belet ons echter te proberen om mensen de ogen te openen.
Zien moeten ze zelf maar doen, en denken nog veel meer.
Iemand overtuigen gaat meestal toch niet, hen tot "inzicht" brengen is een veel efficiënter manier.

Voor jou Corrielat, wat betreft de generaties na ons.
Mijn vriendin en ik hebben samen 4 kindjes , tussen 6 en 11 jaar oud en die zijn allemaal stuk voor stuk enthousiast over de tuin en de natuur.
Waarom ?
Gewoon omdat ze het ZIEN !
Jammergenoeg krijgt niet ieder kind de dag van vandaag nog de kans om de natuur van dichtbij te ontdekken op die manier (hier mogen ze zelf hun eigen groentjes planten, hun eigen aardbeistruikje hebben waar HUN aardbeitjes aan hangen te rijpen ...).

Want daarin zit volgens mij ook een erg groot gevaar.
Namelijk mensen verliezen de voeling met alles wat rondom ons leeft, of het nu om planten dan wel dieren gaat.
We zijn allemaal het slachtoffer geworden van onze consumptiemaatschappij waarin alles draait om produceren, omzetten en winst maken.
In de tuinbouw vertaalt zich dat dan uiteraard in het gebruik van allerlei chemische "hulpmiddelen" om de oogst zo groot mogelijk te hebben en liefst met zo weinig mogelijk investeringen op zo'n kort mogelijke teeltperiode en als het effe kan het ganse jaar rond.
Ook liggen er het jaar rond groenten en fruit in de winkel die totaal niet bij het seizoen horen.
Tomaten voor de "tomate-crevette" met Kerstmis, druiven het hele jaar rond...
Van waar dit allemaal komt, hoeveel keer het bespoten is om het fris te houden en wat de uiteindelijke voedingswaarde er nog van is, daar wordt vaak niet eens bij stilgestaan.

Ach weten jullie wat ik ga doen ?
Nog een beetje op m'n knieën door de tuin kruipen om onkruid te wieden.
Daarna verse courgette soep maken (met verse courgette, verse ui, verse peterselie, verse tijm en verse rozemarijn).
Een krop verse sla plukken, daar wat verse bieslook bij snipperen.
Een verse komkommer plukken alsook onze eerste verse paprika.
Die laatste is nog wel een prematuurke maar ik kan niet wachten om hem te proeven.
Tevens pluk ik wat verse aardbeien als dessert.
Straks ga ik dan het perceeltje grond klaarleggen waar morgen de verse winterprei-plantjes komen te staan.
Die grond krioelt al van de wormen omdat ze verse compost hebben om van te smullen (ook zelf gemaakt).
Misschien allemaal teveel moeite voor sommigen, maar weet je wat ?
Het zal mijn tijd ook wel duren (dat ik het "anders" doe dus)




Groetjes, Gert.
vrijdag 27 juli 2007 - 12:02
annd6

Annd6

Prachtig!
Mag ik komen mee eten?
Dat je geen moraalridder bent weet ik.
Jou tijd is goed besteed en je kinderen zullen je voorbeeld volgen, weeral zoveel meer die het goed doen! Want het is echt zo: kinderen weten amper nog hoe groenten groeien maar er zijn toch steeds weer ouders die hun ervan bewust maken.

Btw: mensen inspireren doe je zeker!

Laat eens weten hoe je soep smaakt, heb het nog niet geprobeerd er soep van te maken.
Die rozemarijn erbij lijkt me wel lekker.

Groetjes
Ann
vrijdag 27 juli 2007 - 12:13
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo iedereen
ik vindt het eens een goede beslissing van Gert om deze topic neer te zetten (chapeaux)
want het begon mij ook meer en meer op te vallen dat mensen vragen naar welk vergif ze moeten gebruiken HOE DURVEN ZE ze zitten hier op het tuinforum en als ze zo blijven verdergaan dan zal er niets meer zijn om hier op dit TUINforum over te praten ...(WAT ABSOLUUUUUUTTT NIIEET MAAAG GEBEUREENN)
ik ben zelf nog jong maar ik zou graag hebben dat ik nog men hele leven van de tuin mag genieten en de natuur en men kinderen (later ) ook enzo verder ...
ik denk dat iedereen wel wilt dat zen nakomelingen later ook nog van de natuur mogen genieten...(ofnie ?????)
en wat is onkruid wieden nu moeite ???dan zou ik al eerder zeggen dat je dan op een appertement moet gaan wonen zodat je geen onkruid hoeft te wieden EN DUS OOK GEEN VERGIF GEBRUIKEN !!!

nogmaal ik vindt het echt super dat je deze topic hebt gestart en hopelijk brengt dit heel veeel mensen op een ander gedacht

groten Damy
vrijdag 27 juli 2007 - 12:16
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Fijn Damy dat je er ook zo over denkt !
En geloof me, je bent niet de enige "jonge" tuinier die nog graag jaren van z'n tuin wil blijven genieten.
Zelf ben ik heus geen overjaarse hippie die in de sixties is blijven hangen.
Met m'n 35 lentes hoop ik ook nog tot de "jonge" generatie te mogen worden gerekend
Verander de wereld, begin bij jezelf zegt het spreekwoord, awel wij zijn "goe bezig" hé

En voor jou nog even Ann, wat die soep betreft, echt een aanrader hoor.
En simpel ook.
't Is misschien niet de juiste rubriek maar toch even het recept geven;

Courgette, in grove stukken gesneden, uiteraard zonder schil en het binnenste eruit (smaakt bitterder), hoeveel hangt af van wat er in je pot kan.
Ajuin erbij naar believen (ik doe er twee gemiddelde ajuinen bij per courgette), ook gewoon in grove stukken gesneden.
Dan snipper ik er wat peterselie door en doe ik er een takje tijm en rozemarijn bij (gewoon vers geplukt, koordje errond en hop de pot in).
Nog een aardappel schillen, in stukjes in de pot (om de soep wat te "dikken").
Eventueel een tweetal bouillonblokjes erbij maar dat hoeft niet echt.
Alles een half uurtje laten koken en daarna mixen (wel niet vergeten eerst je tijm en rozemarijn eruit te vissen !).
Smakelijk !

Groetjes, Gert.

vrijdag 27 juli 2007 - 12:27
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja gert tuurlijk hoorde der nog bij ma ni lang ne meer hé (haha ,grapke ze )
vrijdag 27 juli 2007 - 12:29
Helianthus

Helianthus

Pas op hé !
Volgende maand wordt ik voor de tweede keer 18 ! (36 dus )
Kwestie van het positief te blijven bekijken
vrijdag 27 juli 2007 - 12:32
beginnendtuinier
vrijdag 27 juli 2007 - 12:34
annd6

Annd6

Damy,
gelijk heb je, het is inderdaad tof dat mensen zoals Gert hier eens een positieve oproep tot aandacht doen. Zo mogen er echt meer zijn.
Ik vind het ook wel erg tof dat er veel reacties zijn.

Gert, overjaarse hippie nee zozie je er niet uit!

Die soep...is het niet zonde van de schil eraf te doen, ik vind dat daar de meeste smaak in zit,
Ik ga het zeker eens proberen, nu ik zo het recept lees, klinkt ze nog lekkerder!

Groetjes
Ann
vrijdag 27 juli 2007 - 12:40
corrielat

Corrielat

Hola, nog een jonge snotter dus, ik ben al de 60 gepasseerd en kruip nog dadelijks door de tuin om onkruid uit te trekken, alle afval ging naar de kippen van vrienden, sinds een paar dagen heb ik een paar kippen te leen, (zie mijn topic in babbel, (gastarbeiders) en nu krijgen zij dat, daarom hoef ik geen gif te gebruiken tegen onkruid, alweer een voordeel, o ja, in mijn tuin zitten heel veel wormen, teken van goede grond dacht ik, ook het meeste onkruid is muur, ook een goed teken,
Daarom, ik heb al ongespoten tomaatjes, aaardappelen pepertjes bieslook aardbeien, de rest is al op, nu heb ik ook eigen scharreleitjes, maar voor mij geen groene vingers, wel zwarte handen en knieen alles puur natuur, en oja de pruimen....die kan je nergens zo lekker eten, zijn wel van een buurman en hangen over mijn schutting, een geluk is dat hij ook niet met gif rondzwaait,
vrijdag 27 juli 2007 - 12:44
Helianthus

Helianthus

Awel Ann, da's iets om eens over na te denken die schil... 'k heb er nog niet bij stilgestaan.
M'n ma deed dat altijd zo en ik heb dat zo overgenomen (courgette te schillen).
Maar in feite ja, misschien kan die schil eraan blijven, anderzijds, pompoen schil je toch ook alvorens er soep van te maken, of heb ik het ook daar mis ?
Uit schrik voor gifrestanten hoeven wij die schil er alvast niet af te halen
vrijdag 27 juli 2007 - 12:46
Jeannette1

Jeannette1

Lieve mensen ALLEMAAL!!!

Wij genieten van elk (ongedierte) dat wij in ons kleine tuintje zien!
Mochten wij zoals gebruikelijk een vogel de een of andere vrucht zien oppeuzelen, zegt Ger al: Goed zo jongen of meisje, eet er maar lekker van, dat doet je kleintjes goed!

Vroeger gingen wij altijd, ca. 30 jaar naar Epe gld.met vakantie!
Neeeeeeeeeeee, niet in het dorp, maar tegen het bos en de Sprengen bij een boerke.
Het kippenhok werd voor ons bruikklaar gemaakt met de kraan buiten en binnen een plank(als aanrecht) met een gasstelletje en een oliestel, daaronder een gasfles.

Onze kinderen riepen dan JAAAAAAAAA HEERLIJK, terug naar de natuur!!!
Op school konden de kids dan praten over de natuur en ALLES wat zij gezien en meegemaakt hadden met de natuur.

Andere kinderen konden alleen maar vertellen: wij waren in Spanje op het strand!
Hadden dan ook zeker geen natuurliefhebbende ouders.

Wij Ger en ik zijn leken op tuinders gebied, maar wij genieten van alles wat leeft en groeit en bloeit in onze tuin.
Natuurlijker kan het bijna niet, sommige mensen zeggen wel eens: kijk, die hoek daar lijkt wel een wildernis!

Onze kids gaan nu ook wel naar Griekenland, Spanje of iets dergelijks, maar niet naar het strand, wel naar de natuur en diverse musea en gebouwen!
Wij zien dan als zij terug zijn de mooiste foto's, geen strandfoto's maar daar houden wij toch niet van.

Misschien weten jullie door dit schrijven een beetje hoe wij zijn en hoe wij de kids opgevoed hebben.
NOOIT met dwang, maar door alles op een natuurlijke wijze uit te leggen.

Wij hopen dan ook, dat jullie geweldige schrijven velen tot nadenken aanzet en zij het natuurlijke belangrijker gaan vinden dan welke SPUITBUS dan ook!!!

LIEVE groetjes, voor jullie allemaal van:
GER en JEANNETTE
vrijdag 27 juli 2007 - 12:57
Jeannette1

Jeannette1

O ja Gert en Ann, nog bedankt voor jullie heerlijke natuurlijke en verse recepten!!!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 27 juli 2007 - 13:04
annd6

Annd6

Corrie,

ik heb sinds gisteren ook twee speciale kippetjes (waarvoor héél veel dank aan Roger! )
Als je tips hebt...voor mij is het nog wat nieuw maar ik vind ze alvast super, ze zijn erg tam ook.
De serre en de kruidentuin zijn tot hiertoe hun favoriete plekken, voor de rest mogen ze heel de tuin gebruiken.
Onze hond moet nog een beetje wennen maar dat komt wel.

Gert,
als ik courgette gebruik, schil ik ze nooit, ook rauw bij een slaatje niet, moet je echt eens proberen!
Een pompoenenschil is niet echt te vergelijken toch? Ik vergelijk een courgetteschil eerder met een appelschil, dun en smakelijk.

Jeanette, graag gedaan hoor en fijn dat je ook zo bewust bezig bent!

Groetjes
Ann
vrijdag 27 juli 2007 - 13:17
Jeannette1

Jeannette1

Hai Ann, dat is mij met de paplepel ingegoten!!!
Waren altijd bij familie op het platteland.

Mijn vader haalde er ook zelden een dokter bij als wij iets hadden.
Keelpijn, een natte zakdoek(groot) nat om de keel leggen en daar een WOLLEN shawl omheen, ook 's nachts, na 1 of 2 dagen was de keelpijn echt over!!!

Verkouden of hoofdpijn, leg maar 1/2 ui op een schoteltje naast je bed, ben je het met 1 à 2 dagen kwijt.

Gewone huis-tuin en keuken trucjes.
Maar als het moest, kwam er wel degelijk een dokter aan te pas hoor!

Groetjes, Jeannette
vrijdag 27 juli 2007 - 13:24
Anke

Anke

hoihoi, wat word ik vrolijk van al jullie berichtjes! Oh ja, die halve ui, en de kamer stinkt een uur in de wind !!! Maar die kleine trukjes zijn goed en maken ons toch zo content: ik heb net een kast vol zelfgemaakte tijmsiroop, en binnenkort komt de vliersiroop erbij. En dan is het juichen als we wat ziekjes zijn want dan kunnen we zonder scrupules aan de fles lebberen!!
Ikzelf sta in het onderwijs, begin net binnenkort aan een nieuwe job, en heb alvast aan de school voorgesteld om met mijn klas een moestuintje te beginnen. Kleinschalig natuurlijk want ook de juf moet nog veel leren, maar niets beter lijkt me om de kinderen de liefde en zorg voor de natuur mee te geven!
Groene groetjes!
zaterdag 28 juli 2007 - 22:36
Jeannette1

Jeannette1

Hai Anke, vanaf deze plaats wil ik je alle suc6 met de kids en de natuur toewensen!!!

Let maar op de gezichtjes, als zij iets eetbaars of mooie bloemen mee naar huis mogen nemen na een poosje.

Dat zijn verheerlijkte gezichtjes met glimmende en trotse oogjes.

Als alles dan goed gaat, hoop ik dat ook jouw oogjes glimmen!!!

Groetjes, Jeannette

p.s., als je zoooooo verkouden bent, ruik je die ui niet , dat kan ik je verzekeren
zaterdag 28 juli 2007 - 22:57
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Ja mensen, ook ik wil volgend jaar tomaatjes, pepers en paprika's gaan kweken. BIOLOGISCH NATUURLIJK!!
Het lijkt mij heerlijk om een tomaat uit je tuin zomaar in je mond te steken zonder hem eerst te moeten schrobben om de viezigheid eraf te halen.
Een tomaat die weer naar tomaat smaakt! OOOOOh ik verheug me er zo op!! Alle tomaten die je in Nederland kan kopen zijn zonder enige smaak en geur.

Lieve mensen allemaal, jullie hebben hele verhalen geschreven en ze kwamen recht uit jullie hart. Ik heb alles gelezen en IK BEN HET ER HELEMAAL MEE EENS.
Laten wij in Godsnaam heeeeeeeeeel voorzichtig met ons kleine (voor anderen grote) tuintje omgaan.
Laten wij het onze kinderen leren zodat ze zien dat wij ook respectvol met de aarde omgaan.

Er zijn (heel) veel kinderen die de groenten niet eens kan benamen laat staan dat ze weten hoe ze te kweken.
Onze jongste dochter (7) is heel leergierig op dat gebied en heeft allerhand in de grond gestopt. Van bloemzaden tot bonen tot een meloenpit. Ze ziet hoe het groeit en bloeit en is heel enthousiast. Volgend jaar is zij van de partij hoor als ik ga beginnen met de tomaten, pepers en paprika's.

Wij hebben er zin in!!!!!!!!!!

Groetjes Rialle
zaterdag 28 juli 2007 - 23:52
Helianthus

Helianthus

Hoi Anke en Rialle,

Fijn te horen dat jullie er ook zo over denken !
Tof initiatief Anke van die moestuin voor de kindjes.
Reken maar dat ze zoiets nooit vergeten, da's een belevenis voor hun waar ze later als volwassenen nog aan terug denken !
Misschien een voorbeeld om in alle scholen te promoten.
Het begint namelijk toch maar steeds weer bij de jeugd hé.

Groetjes, Gert.
zondag 29 juli 2007 - 07:16
annd6

Annd6

Anke,
dat is een schitterend idee!
Daar gaan ze erg veel van leren en het is ook super leuk.
Als kind had ik een klein lapje in de grote moestuin van mijn pa en ik mocht elk jaar kiezen wat ik er zaaide en plantte, prachtig vond ik het dan om de resultaten te zien van kiem tot oogst.
Ik hoop dat de school je steunt bij dit idee!
Groetjes
Ann
zondag 29 juli 2007 - 09:41
Anke

Anke

hihi, ik zal mijn belevenissen als moestuin-juf hier wel eens af en toe posten! De school ziet dat in ieder geval zitten! Er is wel 1 probleem: de meeste groenten kan je oogsten in de schoolvakantie... Ik zal dus heel goed moeten uitkijken wat we aanplanten... Als jullie tips hebben: heel graag!
maandag 30 juli 2007 - 11:25
Helianthus

Helianthus

Anke, fantastisch dat jij dat doet !
Ik kijk al uit naar je berichtjes.

Groetjes, Gert.
maandag 30 juli 2007 - 13:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon