menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakkenkorrels

Ga naar meest recente reactie

brompie

Brompie

Deze week gehoord op de tuin:

Als de slakken nu zo snel doodgaan van slakkenkorrels HOE langzaam ga ik er dan dood aan????
zaterdag 23 juni 2007 - 01:32
andre

Andre

Het is de bedoeling niet om zelf slakkenkorrels te eten.

andre
zaterdag 23 juni 2007 - 06:33
brompie

Brompie

Andre
Daar heb je gelijk in Maar de slakkenkorrels die niet door de slakken opgegeten worden spoelen weg met de regen, komt inde aarde,Plant zuigt voedingsstoffen op. wij eten de plant op. snappie
Grt Brompie
zaterdag 23 juni 2007 - 23:47
jc

Jc

Ik denk dat de biokorrels Escar-go matig kwaad kunnen maar ik gebruik ze ook zo maar niet en zeker niet preventief. Er zijn genoeg eco-middelen daarvoor (bier, ...) Selectief biokorrels leggen (niet:gooien) en een dag of twee later al wegdoen, helpt. Die beesjes eten inderdaad biet alles op.
Jean-Claude
zondag 24 juni 2007 - 03:56
jp

Jp

Escar Go bevat ferrifosfaat, dat is een stof die gewoon in de natuur voorkomt, maar in geconcentreerde vorm wel fataal voor slakken. Geen nadelige gevolgen voor o.a. bodem.
dinsdag 26 juni 2007 - 17:35
jc

Jc

dat is een leuke geruststellong van een kenner
ik denk dat ik dan - mits voormeld voorbehoud van gebruik - goed ecologisch en biologisch bezig ben? Niet alleen voor de bodem maar ook voor onze gezondheid?
JC
dinsdag 26 juni 2007 - 18:38
annd6

Annd6

Ik denk dat je heel goed bezigbent Jean-Claude.
Groetjes
Ann
donderdag 28 juni 2007 - 23:33
Maxpowa

Maxpowa

Zoals eerder gezegd zijn de meeste slakkenkorrels maar erg matig giftig. de meeste (alle?) korrels zijn eigenlijk lokaas, dat wil dus zeggen dat de slakken er door worden aangetrokken. Wat je dus kan doen is de korrels verdelen over ondiepe schaaltjes en deze dan her en der uitzetten, eventueel met een afdakje tegen het uitregenen. De slakken vinden zelf hun weg wel naar het lokaas.

Verder zijn er ook produkten die nematoden bevatten, dat zijn kleine wormpjes. Bij die produkten gaat het dan om nematoden die slakken infecteren, deze nematoden komen vrij in de natuur voor en hebben dus geen schadelijke effecten op het milieu of de mens en andere dieren.

Een voorbeeld daarvan is bvb. nemaslug.

Groeten,
Steven
vrijdag 29 juni 2007 - 01:10
jc

Jc

dank Steven - goed idee die schaaltjes, net als bij het gebruik van het "bierlokaas".
JC
vrijdag 29 juni 2007 - 05:22
jaak

Jaak

Om slakken te WEREN leg ik rond mijn aanplantingen van sla,courgettes enz gemalen oesterschelpen gemengd met grit. Dit product gebruik ik om de te mengen tussen het kippenvoer om de kippen meer kalk te laten aanmaken, en dit met goed resultaat.
Ik ben er van overtuigd dat dit niet schadelijk in voor plant en mens en het is niet zo duur en gemakkelijk te verkijgen in degelijke tuincentra.

Groetjes

JAAK
zondag 1 juli 2007 - 18:04
jc

Jc

da's een goed idee om vooraf - dus WEREND - te gebruiken wat ik ook zoveel mogelijk wil doen. Dat vind ik pas echt biologisch werken, maar soms moet je ook sneller vooruit kunnen. Korrels gooien -biokorrels dan wel- is makkelijker natuurlijk en heeft meer kans of efficiënt resultaat, maar in de serre heb ik beschimmeling gehad door de vochtigheid: dus niet altijd handig,vind ik.
Slakken zijn echter ook voer voor andere dieren zoals onze egel die 's avonds actief wordt (vogels lusten die ook wel maar vinden die niet altijd zo makkelijk want slakken zijn vooral 's nachts op pad.
Kippen heb ik (nog) niet maar die komen er wel,dus gemalen oesterschelpen heb je dan ook normaal in voorraad. Eierschalen kunnen ook preventief gebruikt worden maar vind ik moeilijker en wie eet nu zoveel eieren dat je daar meters kan val strooien ... Grit: dat zijn kleine steentjes Jaak? Dat kan je dan toch moeilijk met dei schelpen op de composthoop gooen? Zeef je die dan voor hergebruik?
Jean-Claude
maandag 2 juli 2007 - 06:56
jaak

Jaak

Antwoord aan JC i v m slakken weren.

Beste

De gemalen oesterschelpen en de grit blijven gewoonweg op de grond liggen en zijn absoluut niet hinderlijk om verder de tuin te bewerken , ik heb er toch nog geen hinder van ondervonden

Groetjes

Jaak

dinsdag 3 juli 2007 - 23:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon