menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenbemester

Loki

Loki

Hoi,

Ik zit met een vraag over groenbemesters. Aangezien er toch een heleboel verschillende zijn, met elk hun pro's en contra's, stel ik mij nog even enkele vragen.

Ik heb tot nu toe altijd gemulcht in mijn moestuin.
Toch ben ik aan het denken om ook de "voordelen" van groenbemester erbij te halen na het komende moestuin-seizoen (goed op voorhand info aan het inwinnen).

Aangezien ik zowel late aardappelen, bataat, knol-, blad-, wortel-, ... gewassen heb in mijn moestuin, heeft het gebruik van iedere groenbemester zijn voordelen/nadelen, gezien het stikstof gehalte, doorworteling, ...
Toch kan je niet alle groenbemesters laat in het jaar, na aardappelen (september) of zelfs na bataten (eind oktober/november) zaaien.
Welke groenbemester zouden jullie aanraden, voor een "kleine" moestuin, met de wetenschap dat het jaar nadien eender welke groente-soort zou gezaaid/geplant kunnen worden en vooral waarom? Aangezien het een kleine moestuin (+/-50m²) is, + apparte kas/serre lijkt het mij financieel niet handig om 3-4 verschillende groenbemesters aan te schaffen waarvan er maar een kleine hoeveelheid gebruikt wordt en het jaar (grassen vaak 1-jaar en dan gaat de kiemkracht achteruit) alweer nieuwe kan aangekocht worden.

Dus eigenlijk zoek ik een "universele" groenbemester die tot laat/zeer laat kan gezaaid worden.
Ikzelf dacht aan winterrogge of japanse haver, maar wat denken jullie?
maandag 1 februari 2021 - 16:02
c j de k

C j de k

Probeer ergens oude paardenmest te pakken te krijgen en werk die ruim voor je gaat planten , zaaien door de grond daar heb je net zoveel zoniet meer aan dan een groenbemester.
maandag 1 februari 2021 - 17:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon