menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koperdraad tegen meeldauw

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Hallo,

ik heb van een tuinder een tip gekregen om naast elke tomatenplant een stuk koperdraad te steken, dat zou meeldauw voorkomen.
Heeft iemand hier ervaring mee en is koper eigenlijk wel goed voor de grond?

Groetjes
Ann
maandag 30 april 2007 - 17:32
corrielat

Corrielat

deze tip is goed voor iemand die koperdraad heeft, maar waar haal je koperdraad, het schijnt heel duur te zijn, wordt massaal weggehaald door koperdieven, maar het is altijd beter dan gif spuiten , maar wat het met de grond doet?? ik ben benieuwd naar de tips en reacties
maandag 30 april 2007 - 18:22
Lilian

Lilian

mijn schoonmoeder (van 81 jr) doet dat altijd, een stukje koperdraad uit een electriciteitskabel (kabel even strippen en je haalt er een koperdraadje uit) door het steeltje van de tomatenplant steken net boven de grond door de stam, en ze zet er nog afrikaantjes tussen. Ze heeft altijd prima tomaten en hoeft niet te spuiten!

groetjes lilian
maandag 30 april 2007 - 18:51
annd6

Annd6

Lilian,
daar heb ik ook al eens van gehoord maar zou het ook werken als je het naast de plant in de grond steekt?

Corrie,
koper is inderdaad erg duur, in elektriciteitkabels zat vroeger één dikke koperdraad maar nu zijn dat samengedraaide fijne draden.....als je bij een afbraak ofzo gaat kijken van oude huizen zou je nog zulke kabels kunnen vinden misschien.

Groetjes
Ann
maandag 30 april 2007 - 19:03
corrielat

Corrielat

Hallo Ann, ik ga dat zeker doen, er word hier genoeg afgebroken in de buurt, goeie tip
maandag 30 april 2007 - 19:10
Lilian

Lilian

Ann ik heb geen idee of dat in de grond ook werkt ik ken het alleen maar van door de stam steken!

Corrielat ik draai die fijnde draadjes bij elkaar en zo heb ik ook een koperdraad, ik steek wel eventjes met een naald een gaatje in de stam anders krijg je het er niet doorheen!

groetjes lilian
maandag 30 april 2007 - 19:33
annd6

Annd6

Lilian,
misschien weet iemand anders wat het doet

Corrie,
als je draden vindt knip dan stukjes van zo'n 15 cm en strip er 12 cm van en plooi het stukje met het plastiek er nog aan om in een lus. Zo zie je waar ze zitten en kan je ze naderhand terug gebruiken

Groetjes
Ann
dinsdag 1 mei 2007 - 02:15
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Als je koperdraad nodig hebt, dan gewoon in een doe het zelf zaak op zoek gaan naar VOB draad, dat is koperdraad met een vaste kern, dit wordt steeds gebruikt voor elektrische bedrading in huis, 0,75mm² zou uitstekend moeten zijn voor deze toepassing en is op rolletjes van 10 meter verkrijgbaar.

Steven
dinsdag 1 mei 2007 - 03:20
annd6

Annd6

Ik heb nu toch een artikeltje gevonden
http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006_03_19_plantaardig_archief_week.html?tagver=2
waarin wordt gesproken van een test die ze in de universiteit van Gent hebben gedaan over dehoeveelheid koper in de plant als gevolg van een draadje koper door de steel te steken. Die is blijkbaar daardoor toch hoog, op het randje van het toelaatbare
Nu is het nog de vraag wat het met de grond doet als je het daar zou insteken...je zou denken dat de negatieve gevolgen minder zijn....maar bouwt dat niet op jaar na jaar?
Groeten
Ann
woensdag 2 mei 2007 - 05:39
andre

Andre

Met koperdraad toch oppassen. Spuiten met een aftreksel van heermoes ( kattestaart) helpt ook heel goed tegen meeldauw.

andre
woensdag 2 mei 2007 - 06:38
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Hey Ann,

Inderdaad opletten geblazen met die koperdraad.
Het namelijk zo dat je ten eerste de plant bloot stelt aan dergelijke ziekten door een wonde te maken mar veel erger nog uw gezondheid eventueel in gevaar brengen.
Na een groeiseizoen is die koperdraad bijna geheel verdwenen he, en waar is dat dan naar toe? in de plant en vruchten.
Als ik van uw was zou ik het niet doen, dan spuit ik nog liever met bordelaise pap,...geeft een blauw kleur af maar is volgens mij niet zo gevaarlijk wanneer je de eetwachtijd respecteert na het sproeien.
Na een keertje af te spoelen ben je er van af, natuurlijk gaat er ook een deel in de plant maar veel minder dan de koperdraad.
Zo, ik hoop dat je hier iets meer door weet.
groetjes
Angelo
woensdag 2 mei 2007 - 22:50
Tomateboer

Tomateboer

Nog iets vergeten te zeggen,...
Meeldauw is geen Phythopthora of tomatenplaag he...
Meeldauw is de door ons 'witziekte' genoemd, dus wanneer de bladeren een witachtig,pluizig schimmel vertonen.
De plant gaat hier echter niet van sterven.
In tegenstelling tot de tomatenplaag die uw gewas in een weekje kan verwoesten.
Ja kan dus geen meeldauw bestrijden met koper sulfaat.
Dit geldt enkel voor de plaag.
grt
Angelo
woensdag 2 mei 2007 - 22:55
annd6

Annd6

Dat klinkt inderdaad niet zo goed Angelo.
Dan zal het in de grond ook wel niet echt aan te raden zijn.
Groetjes
Ann
donderdag 3 mei 2007 - 00:04
Tamar

Tamar

Laatst was op BBC weer Gardners World en daarin vertelde Monty Don dat hij ook koperdraad tegen slakken gebruikte. Het schijnt dat slakken daar een soort schokje van krijgen en er daarom zo'n hekel aan hebben. Wat hij toen gedaan heeft is de randen van een stukje te beplanten land afzetten met koperdraad. Nu hoefden alleen nog maar de slakken die in dat stuk zaten gevangen te worden, want meer kwamen er niet meer bij. Maar zelf heb ik ook nogal twijfels bij koper in je eten. Dus ik ge het in ieder geval niet toepassen zeker niet na een van de bovenstaande berichten over dat onderzoek.

Groetjes.
donderdag 3 mei 2007 - 04:46
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Vroeger werd tegen aardappelziekte ook kopermiddelen gebruikt en die waren getest en wist wat ze deden in de plant en in de mens, maar later kwam daar het milieu bij en nu zijn deze middelen in Nederland niet meer toegelaten. Advies: Begin niet zomaar met het verzinnen van "eigen middeltjes"

Zelf vertrouw ik meer op geteste middelen met gebruiksaanwijzing enz.
Wat je wel kunt doen tegen Phytophtora?
Nooit werken (dieven, aanbinden, bladverwijderen) in een natgewas. Nooit over de bladeren water geven. Het blad van de planten verwijderen van onderaf tot de eerste vruchttros en zo verder omhoog tot de volgende. Zorg dat de plant snel opdroogt, dus niet 's avonds water geven maar 's morgens en dan onder langs de planten.
vrijdag 4 mei 2007 - 15:32
annd6

Annd6

Jo,
daar heb je gelijk in.

Nu even: zoals je het beschrijft lijkt het wel of je alle bladeren verwijdert
Ik doe enkel die juist onder de vruchttros.

Groetjes
Ann
vrijdag 4 mei 2007 - 15:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Op het laatst hebben mijn planten bijna geen bladeren meer over. Ze staan buiten in de volle grond bij mij.
De onderste bladeren gaan er vrij vlug van af, dan hoef ik aan de onderste tros slechts een paar kleine tomaatjes zien zitten en naar boven toe heb ik steeds iets meer geduld, maar in september zit er niet veel blad meer aan.
Ik snijd de bladsteel met een scherp mes ongeveer 1 cm van de stengel af, dan heb ik een kleine wond (een kleine invalspoort voor ziekten). De bladeren ruim ik secuur op. De tomaten staan in 1 rij langs de aardappelen op en wisselen daarmee ook ieder jaar van plek.
vrijdag 4 mei 2007 - 17:06
Bowie

Bowie

Ik haal er ook heel veel bladeren af, zeker diegenen die veel te groot worden. Zo is er volgens mij minder kans op schimmelvorming + als het regent, kan alles vlugger opdrogen.
En belangrijk, bij het uiteindelijk rijpen kan het zonnetje beter aan de tomaten!!
vrijdag 4 mei 2007 - 17:40
annd6

Annd6

Toch eens proberen dan wat meer bladeren te verwijderen, tot hiertoe deed ik degene onder de tros en waar er teveel of te grote hingen.
Vorig jaar had ik op het einde ook niet veel blad meer maar dat was door meeldauw

Tania,
ik laat het blad boven de tros net hangen om ze wat tegen de zon te beschermen

Groetjes
Ann
vrijdag 4 mei 2007 - 17:52
Annemie

Annemie

Bordelaise pap is ook een koperproduct en dus niet zo onschadelijk als wel eens wordt beweerd. Het is niet omdat een middel vroeger veel gebruikt werd dat daarom onschadelijk is. Ik heb ooit gehoord dat men het zou verbieden in de biologische landbouw maar ik weet niet of dit nu dit nu al in voege is.
Misschien zijn de middelen uit de gangbare landbouw dan toch nog minder schadelijk.
Tomatenplanten in een serre moet je in principe niet spuiten tegen de plaag als je water geeft op de grond rond de plant en niet op de bladeren. De serre luchtig houden is wel noodzakelijk.

Annemie

zondag 6 mei 2007 - 23:49
andre

Andre

Bordelaise pap is nog altijd toegelaten in de biologischs teelt, mmar onschuldig is dit niet alsook de middelen die gbruik worden in de gangbare lanndbouw

andre
maandag 7 mei 2007 - 05:39
Tomateboer

Tomateboer

Helemaal mee eens
grt
Angelo
woensdag 9 mei 2007 - 03:17
annd6

Annd6

Dus is het helaas ook niet zo goed
Dan blijf ik maar basalt-lavameel verstuiven, schijnt ook goed te zijn preventief tegen meeldauw.
Groetjes
Ann
woensdag 9 mei 2007 - 03:27
Rodger

Rodger

Voor mijn tomaten gebruik ik spuitzwavel al voorbehoedend middel .
Het is een biologisch middel ter bestrijding van echte meeldauw of witziekte.
groetjes
rodger
woensdag 9 mei 2007 - 06:00
annd6

Annd6

Hallo Roger,

kan je dat gewoon kopen?
Heb jij zo'n speciale verstuiver? Ik vind die redelijk duur, heb al gezocht achter een kartonnen ballonopblaasbuisje (goeie tip van Rita vorig jaar) maar helaas nog steeds niet gevonden, zelfs niet in een carnavalwinkel!?!
Dus strooi ik het met de hand, wat een beetje een gedoe is maar ja.
Groetjes
Ann
woensdag 9 mei 2007 - 16:11
Rodger

Rodger

Ann het is niet de gewone zwavel die men verstuift,het is een spuitzwavel die in de meeste speciaalzaken te koop is.


[afbeelding verwijderd niet-https]
groetjes
roger
woensdag 9 mei 2007 - 18:26
annd6

Annd6

Roger,

bedankt, nu met die foto vind ik het wel.

Groetjes
Ann
woensdag 9 mei 2007 - 18:33
annd6

Annd6

Al twee winkels bezocht....nog niet gevonden , de zoektocht gaat verder

Ann
donderdag 10 mei 2007 - 16:44
annd6

Annd6

Roger,

eindelijk heb ik het gevonden!
Helaas een beetje te laat: mijn druivelaar heeft het al zitten
Ik lees dat het vooral preventief werkt, ik heb het gebruikt op de tomaten en na een flinke snoeibeurt ook op de druivelaar.
Gaat dat nog helpen of is het enkel preventie?
Ik vind het ook raar dat er niet op het pak staat hoe vaak je het moet herhalen

Groetjes
Ann
dinsdag 22 mei 2007 - 03:37
jc

Jc

allemaal dank voor de tips: ik ga dit jaar mijn eerste biobuitentomaten in de moestuin zetten(Saint-Pierre van Velt). Benieuwd. De planten staan nog in de serre: ik ga ze bij goed weer overdag buiten zetten om ze af te harden. Andre had me ondertussen al gezegd dat een afdak voldoende is.
Mag je nog basalt-lava spuiten als er vruchten aanhangen?
groet
Jean-Claude
zondag 3 juni 2007 - 07:12
Rodger

Rodger

Basalt mag je altijd gebruiken ,dat is bladversterkend en bovendien niet giftig,dus geen probleem .
Doe het wel s'morgens als de bladeren wat vochtig zijn.
groetjes
rodger.
zondag 3 juni 2007 - 15:41
annd6

Annd6

Ik gebruik het ook, ook al hangen er al vruchten aan.
Groetjes
Ann
zondag 3 juni 2007 - 17:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon