menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken weghouden

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

De klassieke bierval: een ingegraven potje met bier kennen de meeste mensen.
Eierschalen die je droogt en fijnstampt, niet verpulvert, helpen ook, strooi een laag rond je sla en andere groenten die belaagt worden.
Groetjes
Ann
zaterdag 21 april 2007 - 14:37
Bowie

Bowie

Behalve bij mij daar helpt blijkbaar geen enkel middeltje.

Het enige dat helpt: 's avonds met de zaklamp en vangen maar.
zaterdag 21 april 2007 - 20:00
annd6

Annd6

Tania,

probeer eens houtassen of kalk
Misschien lukt het daarmee?
Een omgekeerde appelsienschil heb ik ook al gebruikt: bij mij deed het niet veel maar bij vrienden wel.
Misschien slakken met verschillende smaken?
Groetjes
Ann
zaterdag 21 april 2007 - 20:38
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Tania,

je kan best in een goed tuincentrum ofzo eens op zoek gaan naar het produkt nemaslug. Dat zijn eitjes van nematoden die de slakken parasiteren. Het is een biologisch produkt en men stelt dat de nematoden enkel intresse hebben in slakken en dus niet je tenen gaan koloniseren als je eens op blote voeten door de tuin loopt

Goede uitleg over het "produkt" vindt je hier: http://www.brinkman.nl/pdf/Biologische_producten/Nemaslug.pdf

Groeten,
Steven

PS. Ik las ergens dat koffiedik, koffieprut, koffiegruis ook erg goed zou werken tegen slakken. Ook neemolie zou een afdoend middel zijn tegen slakken, dat ga ik zeker dit jaar eens proberen omdat ik het produkt toch wil gaan gebruiken als bio-pesticide.
zaterdag 21 april 2007 - 20:43
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Neemolie Steven?
Wat is dat?

Koffiedik is ook goed tegen wortelvlieg en koolvlieg.

Ann
zaterdag 21 april 2007 - 20:47
Bowie

Bowie

Koffiedik dat eten ze als dessert geloof ik, hoe meer ik er rond de sla leg, hoe meer er slakken komen.
zaterdag 21 april 2007 - 21:17
Maxpowa

Maxpowa

Neemolie Steven?
Wat is dat?


IK heb een nieuw topic geopend over neemolie.

Steven
zaterdag 21 april 2007 - 21:27
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Wat ik doe om de slakken van mijn hosta-collectie te houden

1. Van zodra het geregend heeft na een lange droge periode is het slakkenjacht hier, gewapend met een zaklamp en een potje azijn trek ik op stap. Ik vang de slakken en gooi ze in het potje azijn . Ik ga die eerste twee drie nachten meermaals rond en vang de eerste nachten tientallen slakken, na enkele dagen dalat dit aantal tot minder dan 10.

2. Leg bananenschillen, pompoenschillen, meloenschillen of enkele blaadjes sla in de tuin en maak de bodem erom goed vochtig. De dag erop zitten er dan tientallen slakken onder Gooi die ook in het azijnbadje

3. Vele mensen gebruiken enkele stukken karton die flink vochtig gemaakt worden en over mekaar gelegd worden. De slakken vinden dat een geweldig plekje om te overnachten

Ik gebruik ook af en toe Escar-Go, niet helemaal biologisch, maar dan toch niet schadelijk voor andere dieren.
zaterdag 21 april 2007 - 23:38
Merel

Merel

Rabarberblaren zijn ook goed te gebruiken om slakken te verzamelen, mosselschelpen gaan ze ook uit de weg, over recycleren gesproken decoratief en onkruidwerend!

Merel
zondag 22 april 2007 - 02:40
sugar

Sugar

Rabarberblaren zijn ook goed te gebruiken om slakken te verzamelen, mosselschelpen gaan ze ook uit de weg, over recycleren gesproken decoratief en onkruidwerend!

Merel


OK bedankt voor de tip...
Ik heb wel geen rabarberbladen hier
maandag 23 april 2007 - 02:19
Bowie

Bowie

Rabarberblaren zijn ook goed te gebruiken om slakken te verzamelen, mosselschelpen gaan ze ook uit de weg, over recycleren gesproken decoratief en onkruidwerend!

Merel


Bedoel je dat ze daarvan eten of gaan ze eronder schuilen?
maandag 23 april 2007 - 02:26
Merel

Merel

Ze gaan er onder schuilen Bowie en zo heb je der in één keer soms wel twintig tegelijk!

groetjes Merel
maandag 23 april 2007 - 21:56
Bowie

Bowie

Dan zal ik nog wat moeten afwachten, de rabarberbladeren zijn nog wat klein.
dinsdag 24 april 2007 - 05:36
Herwin

Herwin

Aardige slakkenplaag in de tuin momenteel.
De planten in de buurt van de frambozenstuiken lijken echter gespaard te worden.
Weet iemand of frambozenstruiken slakken werkelijk afschrikken ?

b.v.d. Herwin
maandag 9 juni 2008 - 15:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Slakken houden niet van geschoffelde grond of een scherp zand pad of scherp grint pad. Dus veel schoffelen. Maar daar moet je wel bijtijds mee beginnen om de slakken voor te zijn.
zaterdag 14 juni 2008 - 15:09
Seedling

Tekst aangepast

Seedling

Slakkenkorrels van Ecostyle!
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik weet niet of dat biologisch is?

Ik had een plaag aan slakken, ik denk iedereen dit jaar?
Na het strooien, slakken weg van de planten!
vrijdag 27 juni 2008 - 23:18
LOBU

LOBU

Ik heb gemerkt dat als ze een keuze hebben ze liever niet over cacaodoppen kruipen, geen wondermiddel, maar alle beetjes helpen.
Zorg goed voor de hooiwagens (van die kleine spinnen met heel lange poten, hoewel het eigenlijk geen echte spinnen zijn) en de loopkevers in de tuin, die eten de jonge slakjes op. Egeltjes zijn echte slakkensmullers!

Die EscarGo korrels van Ecostyle werken, maar telkens ze nat geworden zijn moet je er nieuwe strooien!
maandag 28 juli 2008 - 00:10
Lino

Lino

annd6:
De klassieke bierval: een ingegraven potje met bier kennen de meeste mensen.

Ik heb vorige week mijn bierpotjes geinstalleerd. 10 stuks [afbeelding verwijderd niet-https]

Zijn jullie er al aan begonnen?
maandag 23 maart 2009 - 15:15
annd6

Annd6

Ik pak ze voorlopig nog met de hand weg en zwier ze over de waterloop achter ons huis in een open veld.
Groetjes
Ann
donderdag 26 maart 2009 - 14:25
Rita1960

Rita1960

Hoi, ik "vang" ze ook met de hand en ik deponeer ze dan aan de overkant van de weg met de boodschap "als jullie de weg oversteken dan..."

en het werkt en de lijsters hebben dan straks weer feest

groetjes,

Rita
vrijdag 27 maart 2009 - 18:44
Tuingek

Tuingek

Hallo allemaal,

Vorige week ben ik met een aantal dames op bezoek geweest bij "ouderen" die een volkstuintje hebben.
En die mensen hadden heel wat te vertellen over de "ouderwetse en biologische" manier van tuinieren.
Ik had een gesprek met een meneer over slakken in de tuin.
Deze man heeft een tuintje pal tegen de slootkant die met grote regelmaat gemaaid wordt door de complex beheerder, en volgens hem (de tuinier dus) kruipen de slakken tegen de ochtend weg in de sloot om dan tegen de avond weer massaal tevoorschijn te komen. (dat laatste wist ik al )

ik vertelde dat ik nogal last had van naaktslakken in de tuin en bij een heerlijk kopje koffie vertelde de man me dat, als ik koffie zette, de koffieprut (koffiedik... geef het naam zou ik zeggen ) dus het spul dat in het filter zit, niet weg te gooien, maar rondom de planten strooien en dan mag het best een dikke en brede laag zijn.
Ik keek hem aan en begon te lachen. "Echt waar" zei hij. "De slakken kunnen namelijk niet tegen het droge poeder. Daar hebben ze een hekel aan en als het vochtig is eten ze er van , er zit (nog) wat caffiene in en daar kan hun zenuwgestel niet tegen dus verlamming en dood tot gevolg. Een mooie oplossing voor de plaag en de vogels en egels kunnen die slakken gewoon eten."
De man vertelde me dat hij dat geleerd had van zijn grootvader die jaren lang een volkstuintje had gehad.

Ik heb een bak koffiedik rondom de sla planten gegooid en ja hoor het helpt echt.

Gr. Marianne
donderdag 6 augustus 2009 - 15:18
Lino

Lino

Ik heb een bak koffiedik rondom de sla planten gegooid en ja hoor het helpt echt.

Ik had er al van gehoord, maar dacht dat het niet echt werkte.
Jij hebt het dus zelf ondervonden?
Dat zal ik dan volgend jaar eens uittesten als we met vakantie gaan.
Want bij mij doen de bierpotjes het uitstekend, behalve wanneer we niet thuis zijn en ze niet tijdig ververst worden. De sla heeft het geweten.
Volgend jaar de koffietruuk toepassen.
donderdag 6 augustus 2009 - 15:47
Tuingek

Tuingek

Lino het wordt nog leuker.
Ik zeg altijd dat toeval niet bestaat en vandaag bleek dat maar weer eens waar te zijn.
Ik ben al een hele tijd geabonneerd op het maandblad "Moestuin" en vanmiddag viel die bij mij op de mat.
Ik had een paar uur ervoor het bovenstaande stukje geschreven en zat lekker in de schaduw het blad te lezen en ik was echt verbaasd dat er een stuk over slakken en de bestrijding ervan in stond.
En ook nog hetzelfde als in mijn stukje. De truuk met het koffiedik.
Dan denk ik, als het in zo'n blad staat moet het wel waar zijn. toch?
En bij mij helpt het echt. De sla staat er prima bij.
donderdag 6 augustus 2009 - 23:53
Thanja

Thanja

@ Tuingek: heb je het augustusnummer ontvangen?

Ik heb dit jaar zware problemen met de bezorging van het blad. De maanden januari, februari en maart heb ik geen blad gekregen. Nu mis ik die van juli weer en misschien die van augustus ook?

Na een mailtje kreeg ik alsnog de Moestuin van jan, feb en maart toegestuurd, maar het is zo vervelend dat je er zo op moet letten! Voorgaande jaren had ik trouwens nooit problemen met Moestuin.

dinsdag 11 augustus 2009 - 22:08
Tuingek

Tuingek

Hoi Thanja

Ik heb jan, feb, maart, april in de bus gekregen en toen ging er iets mis.
Ik kreeg 2 keer mei maar het waren verschillende bladen.En Juni kreeg ik niet.
Mailtje gestuurd en toen bleek dat de 2de keer mei eigenlijk juni was.
Ik heb nu Juli en Augustus net een dag of wat binnen. Beiden in 1 week.
Beetje rommeltje daar denk ik.

Groetjes Marianne
woensdag 12 augustus 2009 - 01:36
vitamientje

Vitamientje

Om het nog maar eens over de slakken te hebben.
Wij hebben in onze serre paprika's geplant. Ze zijn schitterend opgekomen maar wij hebben nog geen enkele paprika kunnen oogsten. Een of ander beest boort gaten in onze paprika's en ze rotten. Ook de bladeren van de plant moeten eraan geloven.
Deze middag ging er een kleine paprika aan maar bij nader zien bleek er ook al een gaatje in te zitten. We hebben de paprika opengetrokken en er zat een klein slakje in.
Er staan biervalletjes in maar helpen niet voor de paprika's. (Onze sla heeft het wel overleeft door de biervallen)
Het koffiedik zullen we dan ook maar eens proberen, bedankt voor de tip
donderdag 13 augustus 2009 - 20:49
Tuingek

Tuingek

@vitamientje is dat een muis of een ratje op de foto? en is die van jezelf? (ik bedoel de rat of muis dan natuurlijk )

Groetjes Marianne
donderdag 13 augustus 2009 - 21:44
u118834

U118834

Heb gelezen dat knoflook ook helpt.
Men dient een volledige knoflook in stukes te snijden en een nacht laten trekken in 10 l water.
Daags nadien de bloemen en planten besproeien met dat lookwater.
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Met dank
dinsdag 23 maart 2010 - 22:26
Lino

Lino

voor slakken heb ik dat nog niet gehoord,
wél voor mieren.

maar mocht je er bij slakken ook succes mee hebben laat het ons dan weten.
woensdag 24 maart 2010 - 07:57
Matty

Matty

naar mijn gevoel zijn al die huis- en tuinmiddeltjes niet veel waard. Escar-go helpt inderdaad tijdelijk, als het niet teveel regent want dan lossen de korrels snel op net als de chemische korrels. Nemaslug werkt goed maar je moet het toch verschillende jaren achter elkaar gebruiken vooraleer je van al je slakken in de grond verlost bent. Trouwens, nemaslug bestaat uit nematoden en niet uit eitjes, die de slakken parasiteren. En het is ook in belgië te krijgen, bij biogroei, ergens tussen Leuven en Overijse. Zij verdelen dat voor vlaanderen, vriendelijke mensen trouwens. Groetjes
woensdag 24 maart 2010 - 15:49
vitamientje

Vitamientje

Ik ben al koffiedik aan sparen voor deze zomer.Het heeft goed geholpen aan de paprikas. Geen gaten meer erin van de naaktslak dus doen hoor!
donderdag 25 maart 2010 - 17:46
Eve

Eve

Aan tearooms / coffeeshops vragen of ge hun gruis moogt hebben - hier bij ons stikt het van de Starbucksen en dergelijke dus koffiegruis galore, die geven dat met veel plezier weg!

Succes,

Eve
zondag 4 april 2010 - 00:22
sugar

Sugar

Matty,

slakken 's nachts wegvangen werkt wel en is vrij eenvoudig.
Iedere avond na een regenbui met een zaklamp de tuin rondwandelen en alle slakken wegvangen.
Nemaslug is volgens mij een lapmiddel, meestal zijn het niet de naaktslakken die het probleem vormen, maar wel de segrijn- en wijngaardslakken (die allebei véél meer schade toebrengen dan die naaktslakken)
dinsdag 13 april 2010 - 22:29
Matty

Matty

Volgens mij is het juist andersom. Naaktslakken eten 's nachts van de planten en de huisjesslakken zie je overdag zitten op de planten maar voeden zich met micro-organismen, afval dat zich op de planten bevindt, het zijn opruimers die geen blad eten. Trouwens ik ken verschillende mensen die wel nemaslug gebruikt hebben en daarvan erg content zijn. Hoe kan dat nu een lapmiddel zijn, het is het enigste wat bestaat waarbij de slakken in de grond gedood worden.
vrijdag 30 april 2010 - 15:04
Lino

Lino

Helemaal juist!
En die naaktslakjes zie je amper zitten, terwijl de huisjesslakken goed te zien zijn.
Dus om ze met de hand weg te vangen zijn die kleine naaktslakjes ook een groter probleem. Vandaar dat de biervalletjes (of andere middeltjes) haast onontbeerlijk zijn.
zondag 2 mei 2010 - 09:39
sugar

Sugar

Ik spreek niet over de gewone tuinslakken die inderdaad overdag actief zijn, redelijk opvallen en trouwens voornamelijk afval eten, maar wel over segrijnslakken en wijngaardslakken (die zijn wel niet overal even frequent aanwezig, in Nederland zijn het zelf beschermde dieren).

Terwijl ik ieder avond voortdurend naaktslakken terugvind tussen mijn hostaverzameling, blijft hun schade redelijk beperkt.
Die hele kleine naaktslakjes vormen op zich ook niet zo'n groot probleem, het probleem neemt natuurlijk wel toe naarmate ze groter worden. Met een beetje oefening leer je die beestjes snel terug te vinden

Mijn hostaverzameling is de voorbije twee jaar bijna vrij van slakkenvraat.

Maar iedere keer er een wijngaardslak in mijn tuin zit, weet ik dat onmiddellijk : zolang ik dat dier niet terugvind wordt er iedere nacht een plant sterk toegetakeld. Bijkomend probleem is dat ze erg mobiel zijn (dus niet altijd eenvoudig om te vinden) en dat ze ook actief zijn bij droog weer (naaktslakken alleen als het vochtig is)

Ik wil de volgende set wijngaardslakken die ik in mijn tuin terugvind gerust eens tussen jullie hosta's komen uitzetten, dan kunnen jullie zelf eens oordelen
zondag 2 mei 2010 - 10:30
verbena46

Verbena46

U118834, een afreksel van knoflook is tegen bladluis en mijt
nadat ik 5 ltr. water gekookt heb doe ik er plm. 40 gr.fijngesneden knoflook in en laat het een paar dagen staan (10 ltr.water 75 gr. knofl)
daarna zeef ik het en gebruik het nu alvast(preventief) voor de rozen( groene luis) en straks voor boontjes(zwarte luis)



dit bericht staat niet bij het juiste onderwerp

woensdag 12 mei 2010 - 17:43
Elrike

Elrike

"De slakken kunnen namelijk niet tegen het droge poeder. Daar hebben ze een hekel aan en als het vochtig is eten ze er van , er zit (nog) wat caffiene in en daar kan hun zenuwgestel niet tegen dus verlamming en dood tot gevolg. Een mooie oplossing voor de plaag en de vogels en egels kunnen die slakken gewoon eten."

Ik moet dan eerst maar weer koffie met caffeinne gaan drinken.

dinsdag 1 juni 2010 - 09:41
Elrike

Elrike

Ik heb wel net biologische koffie ingeslagen, zal maar wat meer pakken halen want die waren niet caffeinevrij te krijgen, een bekende supermarkt heeft 25% korting op alle biolgische produkten ook voor tuinierders hebben ze kweekkastjes voor biologische kruiden, tomaten en pompoenen
Nu nog veel koffiedrinkers halen.
dinsdag 1 juni 2010 - 21:58
cetinel

Cetinel

even een bedenking: dat koffiegruis,gaat het om de koffie of om het feit dat het poederig is en de slakken er niet graag over kruipen?? in het laatste geval kun je mischien ook gewoon koffie(ongebruikt) gebruiken??om de paar weken drink ik es een kopje koffie,dat schiet niet op......
voorlopig heb ik gelukkig weinig last van slakken,welke ik zie maak ik dood(walgelijk werkje )ik heb wel valletjes,maar na dit topic gelezen te hebben bedacht ik me dus dat gewoon droge koffie mischien ook helpt??(is natuurlijk onzin als je een koffiedrinker bent om de prut niet te sparen en gewoon goeie koffie te gebruiken,maar als je geen, koffiedrinker bent en er geen starbucks in de buurt is.......)
en wat met oploskoffie(heb hier weeral maanden een pot staan,die koop ik omdat sommige vrienen enkel nescafé drinken maar dan blijft dat weer zolang liggen,en worde volgens mij op den duur slecht.....mischien kun je dat ook strooien??
donderdag 3 juni 2010 - 07:18
Rita1960

Rita1960

Hi Cetinel,

en al die tijd kijk ik naar je avatar.. een kip.. en bedacht me ineens...
kippen zijn alleseters.. en die lusten ook slakken...
Dus niet meer zelf doden maar ze aan de kippen geven!
(en huisjesslakken zorgen ook nog eens voor de kalkvoorziening)

groetjes,

Rita
donderdag 3 juni 2010 - 18:38
cetinel

Cetinel

de kippen mogen van tijd tot tijd in de hof scharrelen,vandaar dat ik ook weinig last heb van slakken,maar zo nen dikke oranje,als ik die tegenkom
die zijn volgens mij voor de kippen te groot.....
dan doe ik wat een vroeger buurman deed: met een aardappelmesje doorsnijden(bweik!)
mesje in de aanslag op juiste positie,hoofd wegdraaien en vliegensvlug toeslaan....en dan snel grond erop,dat ik het niet hoef te zien.
maar de laatste van die oranje gevallen is toch al dik 2 jaar geleden,op vorig adres...hier voorlopig weinig last van slakken,maar ik wil voorbereid zijn....
donderdag 3 juni 2010 - 21:26
Eve

Eve

Ik dacht dat het bij koffiedik erom ging dat de slakker er niet over kunnen kruipen?Net zoals bij scherp zand, maar ik kan wel verkeerd zijn.

Eve
vrijdag 4 juni 2010 - 15:30
Eve

Eve

"Ziedewel", zeg ik nu tegen mijn echtgenoot, "teveel koffie is ongezond"

Dat is wel interessant om te weten, tuinfairy. We hebben gelukkig erg weinig slakken dit jaar, ik wil nog wel zo een lange winter!

Veel tuinplezier,


Eve
maandag 7 juni 2010 - 17:58
Botanist

Botanist

En ze hokken zelfs samen !

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 12 juni 2010 - 14:05
cetinel

Cetinel

jakkes!
zaterdag 12 juni 2010 - 14:48
Rita1960

Rita1960

Wat zal daar uit ontstaan???

zaterdag 12 juni 2010 - 19:42
cetinel

Cetinel

een half open bebouwing??
vrijdag 18 juni 2010 - 09:53
mieke83

Mieke83

Ik gebruik al enkele jaren Pireco Delumbri tegen de slakken en rupsen in mijn groententuintje. Het is volledig ecologisch, gemaakt van allemaal kruiden, stinkt wel eerste moment erg naar look maar het houdt ten minste de slakken weg!
je kan het vinden op www.vartago.be
zaterdag 3 juli 2010 - 19:26
moetje1951

Moetje1951

Ja ze hokken inderdaad samen. En zo komen er kleine slakjes die weer lekker zullen smullen!
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 3 juli 2010 - 21:30
Botanist

Botanist

Matty, volgens mij vertel je onzin en zou je best een van de volgende dagen na een regenbui s'nachts even moeten rondtrekken, en ook wel even onder de bladeren kijken. Je zult versteld zijn van het nachtleven !
zaterdag 3 juli 2010 - 23:38
Gehenna

Gehenna

Ik heb het snoeiafval van de lavendel rond de aangevallen planten gestrooid en een afkooksel van rabarberblad rond de planten gegoten.
Er waren iets minder slakken terug te vinden op de planten maar natuurlijk is alles nu weggeregend en is het zelfs overdag naaktslak-kermis.
Alle tuinen zijn ingesloten en de slak heeft hier geen natuurlijke vijanden zoals egels, kippen, vogels. De tijgerslakken laat ik rustig zitten waar ze zijn, ze eten ook kleine slakken op.
Slakken in alle maten en kleuren. Hoeveel kilo willen jullie?
zondag 26 september 2010 - 11:05
Gehenna

Gehenna

Volgend jaar zet ik een groentetuintje, square gardening. Langs de zijkanten niet ik brede stroken ruw schuurpapier. We zullen eens zien of ze dat graag hebben, de slijmbeesten

En deze winter geen afgevallen blad rond de planten, dat ze een andere schuilplaats zoeken.
maandag 4 oktober 2010 - 23:28
Deejay

Deejay

Ik weet niet of het schuurpapier echt zou gaan helpen. Er zijn wel verschillende producten op de markt tegen slakken! Er zijn van die slakkenvallen waar je inderdaad bier in kan stoppen of een slakkenlokmiddel. Verder zijn er natuurlijk ook nog slakkenkorrels en slakkenlijm.
Op deze site is er bijv. wat meer informatie over te vinden: http://www.ongedierteproducten.nl

Zout werkt ook goed tegen slakken!
maandag 28 februari 2011 - 09:37
gritsel4ever

Gritsel4ever

Hallo,

Koper, en meerbepaald kopertape is zéér effectief tegen slakken, test het eens uit zou ik zeggen mvg gritsel4ever
dinsdag 20 november 2012 - 20:50
sugar

Sugar

Maar koper gebruiken hoort nu niet direct onder biologisch tuinieren, in tegendeel.

Ik trek nog steeds 's nachts met hoofdlamp rond, gewapend met snoeischaar of graskantsteker.
maandag 26 november 2012 - 22:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon