menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hergebruik van snoeihout

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Ik gebruik snoeihout altijd om allerlei hekjes van te maken. Je slaat een paar stevige takken in de grond en de rest vlecht je daar doorheen. Natuurlijk rotten takken die zo in de grond staan weg en moet je die vervangen. Zo had ik 2 jaar geleden 2 stokken die aan vervanging toe waren. Ik zag achter in de tuin nog net 2 mooie rechte forsythia takken liggen die ik het jaar daarvoor had gesnoeid. Deze heb ik in de grond geslagen en dit jaar had ik dus in mijn hekje 2 prachtig bloeiende forsythia struiken die dus onderdeel zijn van een hekwerk. Geweldig hoe lang zo'n tal levensvatbaar blijft.

groeten
vrijdag 20 april 2007 - 04:34
annd6

Annd6

Ik heb zo'n hekjes eens gezien op een tuinbeurs, erg decoratief zijn die!
Als ze dan nog gaan groeien heb je wel iets unieks in je tuin hé.
Hoelang kan je zo'n hekje houden? Je kan die twee forsythiastruiken telkens terug als basis gebruiken, niet?
Groetjes
Ann
vrijdag 20 april 2007 - 15:49
Merel

Merel

Met wilgentakken heb je zo een levend tuinprieeltje, een zalig leeshoekje, mijn grootvader maakte steeds zo'n schaduwplekje door zijn tuinbonen in een halve cirkel te planten, hij kon dan lekker zijn bokes in de schaduw opeten en toch was alle moestuinplaats benut!


Merel
zondag 22 april 2007 - 02:36
cornelia

Cornelia

Het is moeilijk te zeggen hoe lang zo'n hekje houdbaar is. Sommige takken zijn na 1 a 2 jaar weg maar ik heb er ook die al 7 jaar hun dienst bewijzen. Ieder jaar is er wel wat onderhoud aan aangezien je geen spijkers etc, gebruikt moet je soms de boel weer even op orde brengen, alle takken zitten los dus soms zakt er wel eens iets naar beneden. Naast hekjes kun je ook "wallen" maken. Als je 2 korte takken naast elkaar steekt (b.v. 10 cm) en verderop nog eens 2 en zo door als je nodig vind kun je daarna in de lengte al je snoeihout, ongeacht de lengte kwijt tussen die stokjes (als pennen in een pennebakje) Je kunt dit zo hoog en lang maken als je zelf wil hoewel je met de hoogte op moet passen dat e.e.a. niet te zwaar word. Zo kun je dus een wal maken tussen b.v. een perk en evt. daar achter gelegen wildernis, of je kunt scheidingen aanbrengen tussen diverse perkjes. Ieder zijn smaak maar ik vind dit mooier dan b.v. zo'n plastic borderrol. Daarnaast heb je je snoeihout mooi opgeruimd en ligt dat niet door de tuin te slingeren. Nog een voordeel is dat er veel nuttige beestjes tussen het hout leven. Ten slotte is e.e.a. erg goedkoop, hooguit wat zweetdruppels.

groeten, wilma
dinsdag 24 april 2007 - 20:28
andreash

Tekst aangepast

Andreash

Je kunt blijkbaar ook levende struiken ervoor gebruiken. Heggevlechten heet dat geloof ik. Hier is in ieder geval een website die erover gaat: http://www.heggen.nu/ Dan heb je na een paar jaar een levende heg, geweldig voor de beestjes en met mooie bloeiende struiken d'rin heb je ook nog eens een fantastisch uitzicht het hele jaar door.
maandag 15 december 2008 - 16:16
monique251

Monique251

Het maken van ondoordringbare hagen door het afleggen van struiken is een van de moeilijkste methoden die er is. Je moet ver genoeg doorhakken om de struik 'om' te kunnen leggen en niet ver genoeg om de struik een kopje kleiner te maken. Wil je deze methode toepassen ga dan eerst in de leer bij bijvoorbeeld een werkgroep van natuurmonumenten om de werkwijze goed te leren. Maar het is wel een van de mooiste manieren om je tuin ondoordringbaar af te sluiten en deze methode kan jaar na jaar worden toegepast waardoor er (met name in Engeland) hagen ontstaan van honderden jaren oud.
Groet, Monique
donderdag 18 december 2008 - 08:33
andreash

Andreash

@monique

Klopt helemaal. Is ook moeilijk en je moet er toch wel behoorlijke 'bomen' voor hebben staan wil je dat voor elkaar krijgen met dat afleggen. Maar ik moet zeggen dat een cursus van 1 dag me toch wel heel erg leuk lijkt. Net als de cursus zeisen die ik in april ga doen. Lekker bezig zijn met iets wat je 'mag verknallen' en het dan thuis in je eigen tuin in 1 keer goed doen

Ik ga het bij ons in de tuin in ieder geval proberen met een aantal struiken. Zal het resultaat wel hier op het forum laten zien (als het ervan komt teminste (van het afleggen) ).
donderdag 18 december 2008 - 10:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon