menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

Ga naar meest recente reactie

lorreen

Lorreen

Hoe hou ik de slakken uit mijn moestuintje?
zaterdag 19 april 2014 - 08:48
zuurtje

Zuurtje

Niet, want slakken houden van malse groenten
zaterdag 19 april 2014 - 11:58
Lino

Lino

→ Slakkenvalletjes installeren en wekelijks schoonmaken.

Bij mij zijn slakkenvallen glazen confituurpotjes die ik ingraaf tot bijna aan de rand. Daarin doe ik het onderste (de gist) uit een bierflesje. Slakken komen daarnaartoe, vallen erin en je hebt er geen last meer van.

→ Soms strooi ik ook nog slakkenkorrels want die potjes werken maar over en beperkte oppervlakte (1m²)

→ Koperen buizen zouden de oplossing zijn.(niet goedkoop )
Als je een perkje omringt met koper kunnen er van buiten dat perk geen slakken meer in.
Die in je perk zelf moet je dan nog wel bestrijden, maar dan weet je zeker dat het op den duur ophoudt
Of de koperlinten waar je ringen van maakt die zijn hier te koop: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=591
zaterdag 19 april 2014 - 15:21
Marjanne1960

Marjanne1960

hoi hoi,

Mijn tuin en moestuin waren echt vol met slakken.
Ze zijn gek op sla, dus die waren al op voordat ze boven de grond kwamen.

Na lang zoeken heb ik het volgende met succes gedaan.
de tip is dus niet van mij, maar via een site (weet niet meer welke) verkregen.

2 hele knoflook bollen, alle teentjes pletten en alles in een pan met 1 liter water 10 min. koken.
Af laten koelen en zeven.
Bewaren in een afsluitbare pot.

Neem een spuit (1 of 5 liter, of wat je hebt)
Gebruik een klein scheutje knoflookwater op een liter water (verdunnen dus) en spray dit over je planten en de grond.
Ik doe dit iedere 2 weken.
het resultaat is echt fantastisch.
Geen slak meer te zien.

Het schijnt dat slakken niet tegen knoflook kunnen en dat het ook de slakkeneitjes dood.
puur natuur, goedkoop en makkelijk.

succes, groetjes
Marjanne

maandag 21 april 2014 - 18:18
wilma*15

Wilma*15

Marjanne

Ook ik ga dit eens uit proberen maar dan voor mijn hosta´s.

Groetjes
maandag 21 april 2014 - 19:58
Marjanne1960

Marjanne1960

Ik ben heel benieuwd of hij bij jou ook gaat lukken.

Bij mij waren afgelopen jaar mijn Hosta`s voor het eerst niet opgegeten.
Vooral de planten goed bespuiten als ze net opkomen werkt goed.
Je moet het wel even volhouden, want toen ik halverwege het seizoen stopte kwamen de slakken wel weer langzaam terug.
Het kan ook zijn dat als je begint je tuin ineens vol met jonge slakjes zit.
Deze komen tevoorschijn omdat ze (denk ik) weg willen.

Wat ook wel helpt is knoflook teentjes om/tussen planten zetten die slakken graag lusten.
Ik doe beide. Dus spuiten en extra knoflook om eetbare planten.


Groetjes en succes.
dinsdag 22 april 2014 - 19:36
sugar

Sugar

Ik steek alle slakken door met de graskantsteker. Slakken op planten met de snoeischaar. (Ik doe 's avonds een ronde door de tuin met een zaklamp).
In de winter laat ik de kippen doorheen de tuin scharrelen, werkt uitzonderlijk goed
dinsdag 22 april 2014 - 22:03
furor

Furor

Ik heb de indruk dat er dit jaar minder slakken zijn (droogte?).
donderdag 24 april 2014 - 12:58
wilma*15

Wilma*15

Ik heb al behoorlijk veel slakken gezien vooral in mijn voortuin die pal op het noorden ligt.
Dus ook altijd vochtig.
donderdag 24 april 2014 - 22:21
Lino

Lino

Ik heb deze morgen net vastgesteld dat mijn ruccola wordt aangevreten door slakken dus ze zijn er wel degelijk
vrijdag 25 april 2014 - 07:51
lorreen

Lorreen

Ik heb kommetjes met bier gezet en slakkenkorrels gestrooid en buiten de moestuin heb ik een paar hosta's gezet, in de hoop dat ze allemaal naar daar gaan!

Vind dat er dit jaar heel veel slakken zijn!
vrijdag 25 april 2014 - 12:44
Nounka

Nounka

Misschien wat laat, maar loopeenden zijn heel handig om in de tuin los te laten. Net als kippen eigenlijk. Ze eten niet van de groentjes en andere planten maar zijn de hel tijd bezig met zoeken naar insecten.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze ook graag in het gras zoeken, dus als je een mooi gazon hebt dat niet stuk mag ... negeer mijn tip.
zaterdag 23 augustus 2014 - 00:16
Lino

Lino

In het voorjaar hebben wij altijd bezoek van eenden. Maar dat blijkt niet te volstaan om de slakken de baas te blijven.
maandag 25 augustus 2014 - 08:43
bd

Bd

k zou zeker niet zeggen,dat er minder slakken zijn, bij ons is er n overvloed van slakken, wellicht het gevolg van het regenweer en de matige winter
dinsdag 26 augustus 2014 - 23:05
Ginkgo

Ginkgo

Gebroken schelpjes helpt ook zeer goed om te slakken weg te houden. Ze snijden zich aan de scherpe randjes en blijven daardoor uit de buurt.
woensdag 22 oktober 2014 - 20:30
keesdej

Keesdej

Ik moest mijn tuin opnieuw aanleggen en wilde daar graag hosta's in. Helaas is dat ook lekker voedsel van slakken. Toen kwam mijn tuinman met het idee om slakkensteen rondom mijn hosta's te leggen. Ik stond er eerst een beetje raar van te kijken maar slakkensteen is een soort siersteen.In de kleur rood en antraciet.
donderdag 19 november 2015 - 19:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon