menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Braamstruiken op natuurlijke wijze verwijderen

Ga naar meest recente reactie

BDV

BDV

Hallo iedereen,

We hebben net een woning gekocht waarvan de tuin vol staat met braamstruiken ( lange stengels). Ik heb ze allemaal tot de grond gelijkgesnoeid omdat ze sommige bomen volledig versmacht hadden. Nu vraag ik me af wat de meest effectieve wijze is om deze te verwijderen. De tuin is 1500 vierkante meter en de wortels volledig uittrekken is niet echt een optie want die zitten verdomd goed vast.

Misschien dat er wel natuurlijke middelen bestaan die braamstruiken aanpakken?

Alvast bedankt!
donderdag 21 maart 2013 - 11:16
pplakke

Pplakke

bosmaaier en zo de plant steeds uitputten.
donderdag 21 maart 2013 - 17:33
lifke

Lifke

Bij ons stond het hier ook vol. Eerst met de snoeischaar ze kortgewiekt, dan met de bosmaaier erover en dan ze zoveel mogelijk uitgetrokken. Het jaar daarop stond heel de tuin terug vol. ( we kwamen toen enkel met de vakantie). Nu hebben ze de tuin helemaal omgewoeld en hebben we zoveel mogelijk wortels verwijderd. Hier en daar schieten er terug kleine plantjes door maar die worden nu direct weggetrokken. Zoals hierboven gezegd de plant gewoon uitputten.
donderdag 21 maart 2013 - 19:28
pplakke

Pplakke

ik kon er toen niet op komen maar er is ook iets van .
ecostyle OnkruidVreter Pro weet wel niet of het er op werkt.
werkt met Organische vetzuren en is dus natuurlijker dan ander spul.
vrijdag 22 maart 2013 - 14:22
BDV

BDV

Bedankt voor de tips! Ik zal in eerste instantie beginnen met het handmatig verwijderen. We gaan ook enkele kippen en geiten zetten. Hopelijk kunnen die ook hun steentje bijdragen.

vrijdag 22 maart 2013 - 14:24
dzi

Dzi

M'n eerste post op dit forum maar ik voelde me geroepen omdat ik nog op een bramenveld gewoont heb.

Handmatig verwijderen werkte voor mij het beste, eerst snoeien en dan de wortelopslag uitgraven en zo veel mogelijk van het "fijnere" wortelsysteem uit de grond halen. Ik deed dit nadat de plant uitgebloeid was, en in het voorjaar. Er bleven wel kleine plantjes te voorschijn komen maar die zijn gemakkelijk weg te wieden.

veel succes in ieder geval!
donderdag 11 april 2013 - 00:54
BDV

BDV

Bedankt voor de feedack Dzi. Ik leef op hoop Dit weekend start ik alvast met de eerste sessie. De laatste dagen begint het weer te schieten dus ik weet wat gedaan.
donderdag 11 april 2013 - 09:34
jack1

Jack1

je moet zien als je geiten heb ....die helpen je wel een handje

ook die minie schaapjes doen het goed ..

donderdag 23 mei 2013 - 16:30
leerling

Leerling

'k Zag onlangs een docu over bosbeheer op BBC. Daar gingen ze bramen te lijf met varkens. Ze strooiden eten dat varkens lekker vonden tussen de bramen en die dieren woelden de boel plat om bij het lekkers te kunnen.
zondag 9 februari 2014 - 00:24
brammeke

Brammeke

Ik zit met hetzelfd probleem. Zijn er geen natuurlijke bestrijdingsmiddelen? Heb ze uitgegraven maar sommigen zitten zo in de planten verweven, geen doorkomen aan. Tips?
woensdag 28 december 2016 - 20:22
sugar

Sugar

Zoals hogerop aangegeven: de plant uitputten door jonge uitlopers steevast te verwijderen
maandag 2 januari 2017 - 10:45
svoffel

Svoffel

2 jaar geleden ook een stuk grond gekocht, overwoekert met bramen.

Eerst alles tot aan de grond afgeknipt, toen heb ik zoveel mogelijk worteldoek gelegd.
Overal waar we lopen, ligt er worteldoek, dat blijft al onkruidvrij en tot nu zijn de bramer er ook niet door gekomen.
Op de andere plaatsen heb ik zwarte plastiek gelegd, werkt precies ook.
De rest hou ik ook bij, namelijk zodra ze boven komen afknippen. Beetje bij beetje de wortels eruit halen. Maar zo lukt het wel en is het niet teveel.
Naar het schijnt duurt het enkele jaren voordat ze uitgeput zijn.

Karton op de grond liggen helpt voor het andere onkruid, maar de bramen duwen het karton omhoog.

Het is dus een 5 jarenplan. Maar zo kan ik het echt goed onder controle houden.
zaterdag 7 januari 2017 - 09:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon