menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moestuin in grote bakken

Ga naar meest recente reactie

Esem

Esem

Zijn er nog mensen die bij gebrek aan een moestuin tuinieren in grote bakken( +/- 120 op 100 cm.)en of potten.

Zo ja graag jullie bevindingen.

Ik teel al enkele jaren aardappelen in grote plastiek potten,met een goede opbrengst.
Van 1 kg planters had ik vorig jaar 40 kg aardappelen.

Ben nu begonnen met allerhande groente,zoals boontjes, wortelen,bloemkool, sla,radijsjes,ramanas,prei en selder,en het lijkt nog goed te werken ook.

Dus voor mensen die in de toekomst ook willen gaan telen in potten,graag meer daar over.
Dan bedoel ik jullie werkwijze ezm.en wat je zoal teelt in bakken.
Ik zal er enkele foto's van plaatsen een van de dagen.

Ook nog even dit.
Als je in bakken werkt is het een groot voordeel voor je rug,je hoeft je niet meer te bukken,omdat bij mij de hoogte van de bakken ongeveer een meter hoog is (werkhoogte)

Gr E.
maandag 21 mei 2012 - 02:20
BOSVROUW

BOSVROUW

Dag Esem,
Ja ik doe dit al een tijdje, maar dan in die blauwe plastiek tonnen. Heb ze in twee gesneden en vanonder gaten erin voor afvoer water. Dit zijn kleine ronde tuintjes waarin ik per groentesoort apart teel! Prei , selder, pastinaak,radijsjes, enz. Heel gemakkelijk om te bemesten en grond te bewerken. Bij Vlako (Brecht St Lenaerts) een kuub compost voor nog geen 4 euro, dus bijna gratis! In Brasschaats containerpark, helemaal gratis, maar dan wel zelf op te scheppen. Dit jaar ga ik witloof zaaien en telen (bovengrondse). Heel gemakkelijk af te dekken door er gewoon een deksel op te leggen. En beter voor de rug! De opbrengst is niet heel groot, maar toch een plezierige bezigheid. Sperzie- en snijbonen staan in grotere hoeveelheid bij de buurman, waarvan ik een stuk tuin mag gebruiken. Ja, een goede buur is goud (boontjes)waard! We delen dan ook de opbrengst! Sla en rucola zet ik gewoon in bloembakken (lange smalle) heel mooi en elke dag verse sla op het bord. Dit kan op een vensterbank, tafetje enz.. Aardbeien , daar heb ik een mooi tip voor op ecotuinieren gevonden. Grote colaflessen onder elkaar gebonden, langs beide zijden een koord erdoor, bovenaan een plantgat erin en daar de aardbei in. Heel decoratief, geen beestjes eraan, droog en je kan ze hangen waar je wil! En al deze tuintjes moeilijk bereikbaar voor slakken!
maandag 21 mei 2012 - 08:51
Tarragon

Tarragon

Vorig jaar heb ik mijn eerste voorzichtige stapjes gezet op gebied van (potten)-tuinieren. De voor de hand liggende reden voor de potten was inderdaad extreem plaatsgebrek. Ik heb een koertje van ongeveer 5 m x 5 m. Daarvan is echter 4 m x 4 m betegeld, dus niet bruikbaar. Op de twee stroken grond die ik tenslotte over houd, staan hoofdzakelijk bloemen en flink wat onkruid (dat ik laat staan).

Met sommige planten had ik tamelijk wat geluk. Andere planten doen het bij mij helemaal niet goed.

"Projecten" die ik inmiddels opgegeven heb: pastinaak, raapjes, worteltjes. Drie pogingen ondernomen vorig jaar, maar telkens op mislukkelingen uitgedraaid. Tja...

In oktober heb ik knoflook geplaatst, maar met uitzondering van de Kilarney Red is die afgelopen winter allemaal kapot gegaan. Spijtig...
De knof had ik met aardbeien en bosaardbeien gecombineerd. Inmiddels is de kapotte knof uit de bakken gevist en heb ik in de plaats daarvan sjalotjes gezet. Sjalotjes heb ik gekozen op aanraden van de verkoopster van de plantsjalotjes omdat ze minder plaats nemen in mijn vierkante langwerpige bakken. Zo zou ik de ganse zomer lang uiensteeltjes moeten hebben.
De aardbeien hebben nu allemaal bloempjes en vruchtjes en de knof en sjalot daartussenin zien er goed uit.

Verder heb ik een stuk of 10 potten (niet veel groter dan een 10 l emmer) met tomaten. Sommige tomaten zijn heirlooms (Saint Pierre). Per pot is telkens één of andere tomatensoort gecombineerd met iets anders: basilicum, waterkers, bieslook, selder, komkommer, peterselie en aubergine. Ik moet er echt eens iets aan doen om de tomaten tegen de regen te beschermen (ik heb wel groene vingers, maar ook twee linkerhanden), want ik heb gemerkt dat er enkele spikjes op de blaadjes verschenen zijn. Hopelijk is het geen schimmel.

Dan staan er 5 bakken met gele naaldboontjes. Drie bakken zijn gecombineerd met radijsjes. In een vierde bak had ik een tomatenplantje erbijgezet als buur en in een vijfde bak stond een aubergine. Het tomaatje is echter jammer genoeg opgesmikkeld door slakken. De aubergine lijkt het beter te doen. De boontjes steken nu voorzichtig hun kopjes boven. Ik heb vertrouwen gehad in het Belgische klimaat en het gunstige microklimaat in mijn koertje en heb de boontjes een week voor IJsheiligen gezaaid. Er was inderdaad geen vorst meer. In het ergste geval had ik de bakken enkele dagen binnen kunnen zetten.

3 bakken met aardpeer doen het ook erg goed. Zij hebben geen buren gekregen, maar ik hoor zoveel verhalen dat het zulke woekeraars zijn, dat ik ervanuitga dat ze het zonder ook wel zullen kunnen. Ze werden in het najaar 2011 geplant en staan inmiddels 30 cm hoog.

Op het plan staan nu nog de chilipepertjes. Die wachten in hun zaaipotjes en ik zal ze naar alle waarschijnlijkheid dinsdag buiten in hun definitieve potten zetten. Ik ga ze combineren met tomaat, aubergine en mijn olijfkomkommertje.
Vorig jaar heb ik erg kunnen profiteren van het feit dat de chili's in potten staan. Ik had "Balloon" paprika, een soort vergelijkbaar met Bishop's Crown. Dit is een capsicum baccatum die wat langzamer groeit, en ook later in bloei komt en later vruchtjes draagt dan de annuums. Deze kon ik in de herst binnen zetten zodat daar zijn vruchtjes konden afrijpen.

Een deel van mijn plantjes zijn van zaad opgekweekt, maar ik heb daartoe extreem weinig plaats. Daarom koop ik ook op de markt nog wat plantjes.

Her en der zal ik er ook nog wat petunia's en afrikaantjes tussen zetten.

Het rug-voordeel van pottentuinieren is zeker niet te onderschatten. Dat ondervond ik zelf toen ik vorig jaar een lichte rug-hernia kreeg. Heel praktisch om tomaten te dieven terwijl ze op een tafel staan of om onkruid weg te nemen.

Mijn potgrond is een mengeling van ongeveer 4/5 gewone potgrond en 1/5 brekerzand. Daar voeg ik dan wat gedroogde koemest aan toe en ook wat grond van mijn koertje zelf.
maandag 21 mei 2012 - 09:49
Filoe

Filoe

Ik heb dit jaar in een kleine plantbak drie slaplantjes staan, tot nu toe groeien ze goed. Heb zaterdag 19 mei spinazie gezaaid in zo een plantbak, ben benieuwd of die gaat uitkomen.
Plantbak: 18 cm breed, 60 cm lang en 11 cm diepte.
Binnen enkele dagen zullen de princesseboontjes eraan moeten geloven. Ook enkele struikjes verplanten naar een grotere pot en hopen dat er boontjes aan de struiken komen.

Een probeerselke.
maandag 21 mei 2012 - 12:13
Gehenna

Gehenna

Het meeste staat hier in bakken, kuipen en potten.
Behalve princesseboontjes, heb een stokbevestigingsprobleem in potten. En kolen heb ik ook nog niet geprobeerd want die nemen veel plaats in.
Van kruiden tot oerprei, sla, tomaten, ajuinen, wortelen, rode bietjes, snijbiet (kleurrijk), pepers, paprika, meloenperen, aardbeien, look, sjalotten en aardappels. Ah ja, zelfs een knolselder. Een beetje vanal, in kleine hoeveelheden maar het is het plezier dat telt
Er staan ook blommekes tussen, in hoeverre de slakken ze niet kaalgevreten hebben (Tagettes)
Ik heb wel geplant volgens de 'goede buren tabel' Dus ajuin en worteltjes bijeen en zo verder.
maandag 21 mei 2012 - 15:28
Esem

Esem

Ik vind dat er maar weinig respons komt op dit topic?

Zijn er dan zo weinig mensen die intresse hebben voor het kweken in bakken?

Nogthans een mooi alternatief voor hen die weinig plaats hebben of twee hoog wonen.
E.
zondag 27 mei 2012 - 20:45
Esem

Esem

Tarragon,
zou het kunnen dat de rede is van het niet lukken van sommige groenten,door gebrek aan zon?

Ik ondervind nu ook dat de sla die te veel in de schaduw staat nauwelijks of niet wil krobben.
Daar waar de sla in bijna volle zon staat ,wel een mooie krob vormt.

Ook de wortels doen het goed.

Gr Eddy.
zondag 27 mei 2012 - 20:52
Filoe

Filoe

Inderdaad. Dit ondervindt ik ook. De sla die in bak staat in de schaduw schieten wel omhoog, maar vormen geen krop. De sla die in de zon staat in bak vormt wel een krop.
Ik wist niet hoe het kwam. Maar nu dus wel.
Bedankt esem.
zondag 27 mei 2012 - 21:08
Tarragon

Tarragon

't Zou kunnen dat het daaraan ligt. Het loof van de raapjes, worteltjes en pastinaak schoot wel mooi imhoog, maar de worteltjes en knolletjes waren ofwel klein, of bij de laatste poging zelfs verrot. Maar dat rotten kan ook aan de strenge winter gelegen hebben.

Hoedanook, aangezien ik toch maar beperkt plaats heb, concentreer ik mij veel meer op de planten die het wel goed doen.

Op het ogenblik staat het koertje goed vol en er komen nog de kamerplanten bij die ik bij deze temperatuur altijd laat overzomeren.
maandag 28 mei 2012 - 07:41
miriam

Miriam

oh ik zie nu maar pas dat er al een topic over was

ik had dus ook ene gestart.

Niet getreurd mijn bevinding vindt je hier dus ook op de forum 1 m tuin

ja vond de reacties ook matig,terwijl het toch een artikel is die in opmars is .

Toen ik mijn bak kocht (maart) was er maar één winkel aar ik terecht kon.

Ondertussen slagen de reclame over bakken mij hier rond de oren .
en weet ik zeker al meerdere winkels die op die vraag in gaan.

Ik heb dus ondertussen al 2 bakken elk op een gemakkelijk onderstel
de 2 de is nu zelf geknutseld met 3 oude appelbakken waar ik als vulling eerst oude plastiek flessen in gelegd heb en daarna pas mijne worteldoek


zaterdag 30 juni 2012 - 14:32
dendrodan

Dendrodan

heb al een paar jaar 2 square garding bakken.
Deze heb ik gezet om onze kinderen te laten zien wat je allemaal kan zaaien en planten.
Wortelen, radijs, selder , peterselie, sjalotten, verschillende kersttomaten, erwten, prinsessen boontjes, paarse aardappelen, rucola en ysbergsla doen het allemaal goed.

De bakken zijn een 30 cm hoog deze zijn gevuld met compost van vlaco en eigen compost, wel heb ik de grond eerst goed onkruidvrij gemaakt en omgespit daarna eerst de zelfgemaakte bakken er rond gezet en dan de compost erin. Heb geen gronddoek gebruikt. Nu herfst en winter gooi ik er ook wat bladafval erop en in het voorjaar spit ik het onder.

Nu ga ik ofwel deze winter of ten laatste in het vroege voorjaar nog 2 bakken bijmaken, zodat ik wisselteelt kan doen. Volgend jaar wil ik eens proberen om rode spruitjes te zaaien, boeretenen ( zijn grote witte bonen) nog eens tomaten maar deze keer eens giant of ossenhart mijn jongste dochter wil eens zo'n grote tomaat hebben.
vrijdag 2 november 2012 - 22:50
miriam

Miriam

Nu het seizoen bijna gedaan heb ik hier deze samenvatting.

Ik had er eigenlijk meer van verwacht ,het lukt hier niet zoals ik het verwacht had.

Mijn eerste groenten in het voorjaar waren super
Ik had massa sla ,andijvie venkel
ook de erwtjes lukte.

Maar ik het hoogseizoen kreeg ik meer en meer last van kleine wormpjes
en groenten met "lange benen" ,dus veel lof en geen groenten.

Toen ben ik begonnen met er gewone akker aarde bij te doen.
(Eerst had ik bakken met speciale cocosmengsel en een paar mee groentenmengsel)

Nu heb ik voor mijn bak een halve tunnel gemaakt tegen de eerste vorst en gure wind.

Maar we doen voort he ,we geven niet op

ps ik heb één dakbak van 1.20m op hoogte

en 4 zelf gemaakte van oude appelbakken (waarvan eentje mee munt die aanslaat )


zaterdag 3 november 2012 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon