menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bio Potgrond

Ga naar meest recente reactie

Tarragon

Tarragon

4 grote zakken potgrond gekocht, een paar weken geleden.

De eerste zak heb ik tamelijk snel opgebruikt. Hij leek in orde.
Maar een week of 2 geleden heb ik ontdekt dat de potjes met aardbeizaailingen champignonnkes hebben.

En 2 bakken met voorbereide grond die ik zonder plantjes ergens op een droog plekje had weggezet, blijken nu beschimmeld.

Ook een tweede zak, eergister opengemaakt, blijkt 2 dagen later beschimmeld.

Is dat bij bio potgrond normaal?

Dien ik iets te doen, en indien ja, wat doe ik dan best?

De champignonneke bij de aardbeizaailingen haal ik geregeld weg.
En de beschimmelde delen van de andere potgrond heb ik weggeschept.
Dien ik nog meer te doen?
Weggooien is niet echt een optie. Het gaat om 160 liter in totaal. 2 zakken zijn nog niet opengemaakt, maar ik hou mijn hart al vast
maandag 23 mei 2011 - 23:52
Polplastron

Polplastron

Die schimmel wijst er volgens mij op dat er veel onverteerd organisch materiaal in de potgrond verwerkt zit. Volgens mij gaat die weinig tot geen schade veroorzaken bij je planten hoor.

Wel stel ik me de vraag wat 'bio-potgrond' inhoud? Staat er op de verpakking ergens vermeld welke stoffen er in vermengd zitten?

Persoonlijk probeer ik altijd potgrond te zoeken die geen turf bevat; turfafgravingen zijn wel biologisch, maar absoluut niet ecologisch (Tja, dat is dus niet hetzelfde hé! Bio betekent zonder chemicaliën en ecologisch betekent zonder schade aan het milieu).
Enkel de cocopeat-potgronden vind ik hier in de handel als alternatief.

Dus als die bio-potgrond goed is, wil ik wel eens weten waar je die gehaald hebt.

Overigens is de meest ecologische potgrond waarschijnlijk grond uit eigen tuin, maar die staat vol planten dus daar kan echt niets uit!

Groeten,

Pol
dinsdag 24 mei 2011 - 14:55
Tarragon

Tarragon

Gekocht bij de Brico hier in "Wilderak", Pol.
Het merk dat er op staat is - als ik me niet vergis - Central Park.

Wat de "echte" bio-grond uit mijn tuin betreft, daar moet ik zeggen dat je er tamelijk naast zit, jammer genoeg.
Er is ooit verbouwd geweest en / of gerenoveerd en ze hebben er toen niet beter op gevonden dan een goed deel van het bouwafval gewoon op het koerke onder de grond te stoppen.

Ik heb er veel uitgeschept, maar helemaal weg krijg ik het niet. Af en toe als ik diep graaf, kom ik nog een goeie portie baksteen, glas, maar vooral roofing tegen.

Anderzijds zit er een goede portie wormen in de grond. Dus giftig is het niet.
En als het toch giftig is, dan heb ik pech, want ik heb er ook bloemkool op staan en witte en rode bessen.

Of er tuf in de potgrond zit, geef ik toe, daar heb ik niet op gelet. Ik ben nog niet zo ervaren. Als ik voor voeding koop, kijk ik altijd goed op de verpakking wat er in zit. Als ik het kan uitspreken, dan is het in orde. Maar op potgrondgebied moet ik mij dat nog aanwennen.
dinsdag 24 mei 2011 - 15:51
printemps

Printemps

C.park is wel het low budget merk van de br...
Misschien eens een ander merk proberen ??
dinsdag 24 mei 2011 - 16:01
Pieter

Pieter

Enkel de cocopeat-potgronden vind ik hier in de handel als alternatief.

Vind je dat nog steeds als je weet dat de containers bij verschepen in India of Sri Lanka met methylbromide worden gefumigeerd? Ook dát is een feit ...
OK ik heb net gekeken en ik zie dat de laatste container die we importeerden uit Sri Lanka met fosfine werd gefumigeerd, de vorige een dikke maand geleden en alle voorgaande waren methylbromide.
dinsdag 24 mei 2011 - 16:11
Polplastron

Polplastron

Ik heb ook niet gezegd dat ze verantwoord waren hé! Maar potgrond zonder toevoegingen van turf of veenmos of die cocopeat ... Vind het maar eens hé! Niet zo makkelijk.

Tips zijn voor mijn part echt welkom!

Groeten,

Pol
dinsdag 24 mei 2011 - 16:26
Pieter

Pieter

Mja wat heb je nog? Bosgrond? Is qua bruikbaarheid misschien wel goed, maar ook niet echt ecologisch.
Houtvezel: energievretende productie (met stoom) en beperkt bruikbaar.
Compost: het moet goede zijn, doorgaans is dat niet het geval.
Dus alternatieven? Moeilijk hé.
dinsdag 24 mei 2011 - 16:55
Polplastron

Polplastron

Pure compost kan je ook niet gebruiken om planten in te zetten. Je zal het hoe dan ook moeten mengen met grond. Compost heb ik zelf, maar het is het deeltje grond dat ontbreekt.

Die cocopeat wordt toch overal aangeprezen omwille van z'n kwaliteiten en milieuvriendelijkheid t.o.v. andere potgrondmengsels. Dat ontsmetten van die containers is natuurlijk een nadeel. Wel schijnt het zo te zijn dat je de cocopeat meermaals kunt gebruiken. Ik heb alvast een stamroos in pot staat met cocopeat en ik moet zeggen dat ik daar verdacht weinig water aan moet geven. Toen ik dit jaar perkplantjes in de pot bijplante ging dat vlot en moest ik ook geen grond toevoegen of zo.

Groeten,

Pol
dinsdag 24 mei 2011 - 21:14
Pieter

Pieter

Cocopeat is inderdaad een mooi product, maar dat het meer ecologisch zou zijn dan turf daar durf ik echt mijn hand niet voor in het vuur steken. Die fumigaties van containers en langeafstandstransporten wegen ook zwaar door.
Het is zeker en vast een erg bruikbaar product, maar je moet inderdaad wél je watergift wat aanpassen. Een groot voordeel is dat het na uitdrogen heel vlot terug water opneemt, iets wat bij turf doorgaans een groot probleem vormt.
Met goede compost als substraat bedoel ik eerder 'bladgrond'. Dat zou een heel goed substraat zijn.
dinsdag 24 mei 2011 - 21:24
ecocycle

Ecocycle

website van bio-kultura nederland misschien wat.
zelf even een www van maken

Johan
zondag 29 mei 2011 - 19:31
Polplastron

Polplastron

De hoofdbestanddelen zijn; biologische organische mest, kokosvezels, schorscompost en baltisch veenmos*.

Dit vond ik op de website van die Bio-kultura. Kokosvezels ... zouden die anders getransporteerd worden dan cocopeat?? En Baltisch veenmos lijkt me ook niet veel ecologischer ... Eigenlijk denk ik dat ecologische potgrond gewoon niet bestaat.
zondag 29 mei 2011 - 20:03
ecocycle

Ecocycle

"Potgronden hebben meestal als hoofdbestanddeel turf. Tuinturf is laagveen en wordt gewonnen onder het hoogveen. Laagveen heeft een veel langere periode nodig om zich te vormen dan veenmos.

Veenmos wordt gewonnen in de zeer natte gebieden van de Baltische staten. De winning gebeurt horizontaal en gaat slechts enkele centimeters diep. Het veenmos heeft een hoge lucht- en watercapaciteit. Daarnaast is veenmos relatief jong en heeft daardoor een hoge composteringssnelheid. Aangezien het in zeer natte gebieden gewonnen wordt, is er herstellingsvermogen voor het veen aanwezig.

Het gebruik van Baltisch veen of veenmos is ecologisch gezien ook niet de meest ideale oplossing."

Volgens mij hoorde dit onder het sterretje in de tekst, van een andere website gehaald. Cocosvezel en veenmos zijn op zich niet zo'n ecologische belasting, als ze het transport nou ook nog op een ecologische wijze voor elkaar weten te krijgen. Tijdens transport is cocosvezel al met een factor 8 a 9 geperst(bricketten).

Johan
maandag 30 mei 2011 - 09:08
hugo

Hugo

Met goede compost als substraat bedoel ik eerder 'bladgrond'. Dat zou een heel goed substraat zijn.

bladgrond is uitermate geschikt als zaai en stekgrond;;omdat de bomen tegen het najaar de belangrijkste stoffen uit de bladeren wegnemen, bevat het vergane blad betrekkelijk weinig voedingsstoffen;;

op het einde van het jaar een korf vullen met bladeren en gedurende twee/drie jaar laten composteren (af en toe eens omzetten) en deze is klaar voor gebruik, paar scheppen zand erondermengen en klaar (beste zijn beukebladeren,, maar ook wilg, populier, linde, enz)

groetjes
dinsdag 31 mei 2011 - 19:45
renate67

Renate67

Op kwekerij waar ik pas was, kweken ze alles in hun zelfgemaakte bladaarde , die ze er ook verkopen.
Er stond inderdaad bij dat het 2/3jaar duurt voor het ver genoeg verteerd is.
Ik heb niet op de prijs gelet. In de potjes van de plantjes die ik gekoch heb vind ik alleen die bladaarde en voor zover ik kan zien geen toevoegingen als zand oid.
Renate
zaterdag 4 juni 2011 - 15:35
garfield

Garfield

Een andere methode om biologische potgrond te verkrijgen is op deze site wel eens langs gekomen.
En dat is het zelf maken van de potgrond. Ingrediënten: oude potgrond vermengd met 30 % eigen biologische compost. Dit kun je jaar in jaar uit volhouden. Ook 100 % ecologisch. Zelf doe ik dat trouwens niet. Ik koop een normale potgrond die ik na gebruik altijd op de composthoop gooi inclusief wortels en evt plant. De compost gebruik ik dan weer ergens in de tuin of deels in de potten.
zaterdag 4 juni 2011 - 20:43
Mandy

Mandy

Ik maak al een paar jaar mijn "eigen potgrond" Meer uit economische gronden dan uit zorgen voor het milieu, helaas.
Ik heb jaren lang cocaopeat gbruikt maar vond het lastig in gebruik.....
dus nu maar zelf maken en dat gaat uitstekend... eingen compost genoeg en oude potgrond ook meer dan voldoende

Zo werk ik dus op 2 fronten naar tevredenheid.....
maandag 13 juni 2011 - 11:36
Kriskras

Kriskras

Jawel.

Elke herfst haal ik in mijn omgeving onder de verbijsterde blikken van de buren de afgevallen bladeren op. Men kan zich nochtans geen betere grondstof voor humus voorstellen.

De slakjes, bacteriën en schimmels zorgen dan voor een adequate verwerking zonder dat men er zich verder hoeft over te bekommeren.

Tussen haakjes, schimmeldraden in fertiele grond zijn niet meer dan normaal. De schimmels dragen danig bij aan de verrijking van de grond.
En schimmels leveren ook de "champignonnekes", zowel de grote als de kleine.

De paddestoelen , van de miniknopjes tot de reuzen zijn de vruchten van de schimmels. De schimmel is de plant, zijnde een wit dradenstel onder de grond.
dinsdag 16 augustus 2011 - 01:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon