menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composthoop te warm

Ga naar meest recente reactie

daggie01

Daggie01

Ik heb vanmiddag de tempratuur gemeten van de composthoop maar die is momenteel 93 graden celcius
mag het wel zo warm worden
of moet ik hem open gaan gooien ?
het is een ingegraven composthoop met zwartzeil erover gelegd
want had vorig jaar heel erg veel compost
en mijn gewone composthopen met bokashi erdoor zijn rond de 70 gr celcius
donderdag 12 mei 2011 - 17:17
garfield

Garfield

Dat is wel een heel hoge temperatuur, maar ga er maar van uit dat dat snel minder wordt. De verantwoordelijke bacteriën zullen ook niet meer zo actief zijn met deze temperatuur. Het zwarte zeil zou ik er nu wel even afhalen. Wat is trouwens Bokashi?
donderdag 12 mei 2011 - 17:52
garfield

Garfield

Helaas printemps, maar dat lukt niet.
donderdag 12 mei 2011 - 18:04
daggie01

Daggie01

http://www.personals-republished.com/?page_id=98

hier lees je er wat meer over ,maar als je via google bokashi zoek is er zat over te vinden
en ik ben er zeer tevreden mee
heb zelf emmers gemaakt want vond de echte bokashi emmers vrij duur
maar omdat ik er toch erg over te spreken ben heb ik toch de echte emmers aangekocht en de emmers werken ook erg goed
donderdag 12 mei 2011 - 18:17
Rita1960
donderdag 12 mei 2011 - 18:44
daggie01

Daggie01

die pagina wil niet
geeft aan

not found
donderdag 12 mei 2011 - 18:49
Rita1960

Rita1960

probeer het nog eens...
donderdag 12 mei 2011 - 18:53
daggie01

Daggie01

rita
hij doet het
dank je wel
donderdag 12 mei 2011 - 19:00
garfield

Garfield

Ik heb inmiddels beide links gelezen. En ik weet genoeg. Fermenteren = verrotten zonder zuurstof. Zo staat het er ook. Dat is dus geen composteren en ik verbaas me dat dit zoveel warmte kan afgeven. Want rotten beneden grondniveau, zonder zuurstof, hoe kan daar een verbrandingsreactie ontstaan en tevens alle energie in de "compost" houden. Ik geloof het niet. Ik zal het zeker niet kopen.
donderdag 12 mei 2011 - 21:38
daggie01

Daggie01

de kuil is een gewone composthoop
en de andere heb ik wat bokashi toegevoegd bij de gewone compost om het verder te laten composteren ,want kon het op dat moment niet in de tuin verwerken
maar van mij hoef je het ook echt niet te kopen hoor
ik ben er heel tevreden mee en ieder zijn ding
ik doe het gewoon op beide manieren
donderdag 12 mei 2011 - 22:20
Mandy

Mandy

Heb je nu vergelijkingsmateriaal als je op beide manieren " composteert" ?

Werkt het ene bv sneller dan de andere manier?

Als de temperatuur in een hoop of bak te hoog wordt, en dan bedoel ik hoger dan 70 graden, dan kieper ik er gewoon een paar emmers water bij... maar dat is natuurlijk niet te doen zo ondergronds......
vrijdag 13 mei 2011 - 09:14
daggie01

Daggie01

ja heb nu wel vergelijkingsmatriaal
in een kuil vind ik het ideaal als je echt veel afval hebt en wordt dus ook heel goed warm
in de kuil zit vooral aardappelloof en tomatenloof enn snoeihout van vorig jaar en het voordeel van de kuil is dat je een mooie constante vochtigheid hebt de tempratuur constanter blijft omdat de grond de tempratuur aanneemt
in de gewone composthoop gaat het zoals gewoon het altijd gewoon gaat
en de bokashi is heel goed ,je ziet dat de planten er echt van opknappen en heel goed groeien ,maar het nadeel is dat ik steeds maar een emmer in de 2 weken heb
maar ik ben vorige week begonnen met grote zwarte plastic zakken te vullen met afval van gras enzo en bokashistarter om 2 weken te laten rijpen en dan in te graven
maar de bokashi is na het ingraven binnen 2 maanden echt helemaal omgezet in mooie zwarte grond
en ik gooi ook wel eens een rijpe bokashi op de compostbak en dan heb ik het idee dat het toch iets sneller composteert in de compostbak

ja ik ben niet snel overtuigt van iets maar die bokashi is toch wel goed
vrijdag 13 mei 2011 - 10:08
Mandy

Mandy

Is het verstandig om aardappelloof en tomatenloof te " composteren?
vrijdag 13 mei 2011 - 20:07
daggie01

Daggie01

sommige zeggen van niet en sommige zeggen dat het niks uit maakt
maar nu het zo warm is geworden denk ik dat de meeste ziektekiemen wel vernietigt zijn
vrijdag 13 mei 2011 - 20:10
Mandy

Mandy

Het zou voor mij een TE GROOT RISICO zijn......... wEG ERMEE....... met de groenophaaldienstdienst.....
vrijdag 13 mei 2011 - 20:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon