menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een compostHOOP

Ga naar meest recente reactie

linkin711

Linkin711

hey

Om te beginnen,

Ik heb een 2 tal vierkante meter vrijgemaakt voor mijn composthoop te maken.ben niet van plan om daar een bak of zo voor te kopen , wat ik wel ga doen is een aantal planken aan elkaar vijzen. waar ik dan de compost kan ingooien.een achterwand (met spaties tussen de planken van 1 cm) en 2 zijwanden, de voorkant blijft open ?
Wat kan ik nu eigenlijk allemaal op de composthoop gooien??
Grasmaaisel mag dit?
en snoeiafval?vooral blaadjes weinig takjes?

Alvast bedankt voor de antwoorden

Jens
zondag 28 november 2010 - 18:21
annis

Annis

Jens kijk even hier op de site http://www.tuinadvies.be/composteren_handleiding.htm
wat wel en niet op de copmposthoop mag.

Annis
zondag 28 november 2010 - 19:23
linkin711

Linkin711

Ik dank je van harte!!!
zondag 28 november 2010 - 19:25
linkin711

Linkin711

verteren slecht en zijn vaak giftig
AI wat nu: hier op de site lees ik dat het wel mag:

http://www.tuinadvies.be/thuis_zelf_composteren.htm

en nu krijg ik dit antwoord!!

even duidelijkheid??



maandag 29 november 2010 - 11:08
linkin711

Linkin711

het vele gif wat in deze teeld gebruikt wordt

Ik hou het in gedachten!!

maandag 29 november 2010 - 11:17
Pieter

Pieter

Alle citrusfruit wordt na de oogst met fungicide behandeld om te verhinderen dat alles na enkele weken rot is, het moet immers maandenlang de frigo in. En ja, als er fungicide op de schil zit, kunnen de schimmels uit je composthoop daar niet veel meer mee doen hé. Misschien zullen de oliën in de schil er ook iets mee te maken hebben, maar die fungicides zullen ook wel hun rol spelen.
maandag 29 november 2010 - 13:23
Polplastron

Polplastron

Citrusschillen vergaan inderdaad moeilijker, maar hier gaan ze toch gewoon in de compostbakken hoor. Gemixt met voldoende ander materiaal kunnen ze niet anders dan rotten! Je mag er echter inderdaad niet teveel van bij elkaar doen.

Alle soorten groenten-en plantendelen kunnen erop, maar liefst niet in te grote stukken; na maanden vind ik hier nog hele uien, broccolistronken e.d. terug! (Vrouwtje wordt volop heropgevoed hoor! )

Groeten,

Pol
woensdag 1 december 2010 - 15:04
Minto

Minto

Ik doe ook nooit citrusschillen op de composthoop. Ze verteren inderdaad minder goed en ik vraag me altijd af of die schillen ook bewerkt worden: ik heb wel eens gehoord dat ze bewerkt worden tbv de glans en kleur, maar zeker weet ik dat niet.
Deze vraag staat onder het kopje 'Biologisch tuinieren'. Als je echt een biologische composthoop wilt maken, zou ik er ZEKER geen snijbloemen bij doen!!! Bloemen staan echt bekend om de grote hoeveelheden gif die bij de kweek gebruikt worden. Bij gebruik van compost met snijbloemenafval, dan kun je niet meer goed beweren dat je groenten onbespoten en gifvrij gekweekt zijn.
Om deze zelfde reden gebruik ik ook geen aardappelschillen: denk bijvoorbeeld onder andere aan gebruik van anti-spruit en het 'doodspuiten' van het loof bij aardappelteelt. (Tenzij ik biologische onbespoten aardappelen gebruik.)
Verder weet ik dat veel tuiniers die op biologische wijze tuinieren geen koffiedik in hun compost doen. Persoonlijk vind ik dit veel minder ernstig, maar biologisch werkende tuiniers willen geen gebrande bonen in hun composthoop.
Het ligt er natuurlijk aan hoe je zelf hiertegenover staat. Je kunt zo streng zijn als je zelf wilt, maar ik wilde bovenstaande toch graag ter overweging meegeven.
donderdag 2 december 2010 - 18:42
Esem

Esem

Al wat uit de natuur komt mag op de composthoop,ook citrus vruchten en of schillen.
De eventuele gifstoffen die in de schil zou zitten is te verwaarlozen.

Wat echt niet kan, zijn uitwerpselen van vleeseters zoals honden en katten,maar mest van koeien en paarden, ook van duiven en konijnen en andere groenteneters mag allemaal op de composthoop.

Ook mosselschelpen zijn uit den boze,en zoals jullie zelf wel zullen weten geen plastiek e.d.
Meng wel alle droge en natte materialen goed onder elkaar zodat je geen koek van gistende gazonmaaisel te krijgen.
teveel gazonmaaisel bij elkaar gaat verslijmen en geeft een stinkende brij die allerhande ongewenste dieren gaat aantrekken, zoals muizen en ratten.

Gr Esem,
zondag 5 december 2010 - 21:16
linkin711

Linkin711

Meng wel alle droge en natte materialen goed onder elkaar zodat je geen koek van gistende gazonmaaisel te krijgen.
teveel gazonmaaisel bij elkaar gaat verslijmen en geeft een stinkende brij die allerhande ongewenste dieren gaat aantrekken, zoals muizen en ratten.

Zeer zeker iets om te onthouden!!


Jens
zondag 5 december 2010 - 22:34
Limoncello

Limoncello

van ESEM
Meng wel alle droge en natte materialen goed onder elkaar zodat je geen koek van gistende gazonmaaisel te krijgen.
teveel gazonmaaisel bij elkaar gaat verslijmen en geeft een stinkende brij die allerhande ongewenste dieren gaat aantrekken, zoals muizen en ratten.

Dat is heel interessant om te weten want ik gooi nu al 1 jaar het grasmaaisel over onze tuinafsluiting (ongeveer 90m lang) en dat maaisel stapelt niet op maar zakt gewoon weg. Het is elke keer maar 5 cm maaisel dat erbij komt dus niet veel meer. Dat zou toch niet genoeg moeten zijn om ratten aan te trekken zeker?
donderdag 9 december 2010 - 12:52
Polplastron

Polplastron

Ik denk persoonlijk niet dat een hoop gras muizen en ratten aantrekt (tenzij het misschien om droog hooi zou gaan). Het nadeel van een hoop met alleen maar gazonmaaisel is wel dat het inderdaad verslijmt en stinkt. Bovendien geeft dit meestal geen goede compost.

Muizen en ratten kunnen ook in een gewone composthoop of -bak voorkomen als deze niet wordt omgezet: ze profiteren van het isolerende vermogen en van eventuele warmte om er hun nesten in te maken. Je compost regelmatig omzetten zal dit voorkomen. Vermijd ook vleesresten op de composthoop omdat deze effectief dieren aantrekken die niet gewenst zijn!

Groeten,

Pol
vrijdag 17 december 2010 - 14:00
Borsalino

Borsalino

@Limoncello,

Gooi je dat op iemand anders zijn eigendom-grond?
Zou daarmee oppassen, een kennis deed dat ook zeker ruim 5 jaar.
Niet alleen grasmaaisel, maar ook alle andere tuinafval, is wel van een groot domein.
Was een braakliggend stuk bouwgrond en dacht daar vergaat het wel, tot de eigenaar er via iemand achter kwam.
Die heeft het op kosten van de vervuiler laten opkuisen, rekening bedroeg 37.500€
zaterdag 18 december 2010 - 11:37
Limoncello

Limoncello

Borsalino, neen de buurvrouw weet dat. Het gras wordt opgegeten door haar geiten voor een stuk als ze willen.
zaterdag 18 december 2010 - 20:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon