menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Composteren of verbranden of ...

Ga naar meest recente reactie

Jules

Jules

Vroeger werd bij mijn ouders en grootouders steeds het aardappel- en aspergeloof verbrand. Vandaag is verbranden iets minder geliefd, maar is het wel aan te raden dit loof op de composthoop te smijten? En zo neen, waarom niet en wat doen jullie er dan mee? Naar het containerpark? En wat zouden ze er daar mee aanvangen?
woensdag 30 juni 2010 - 22:31
Mandy

Mandy

Nooit op de composthoop.........

verbranden of naar de stort ermee
donderdag 1 juli 2010 - 07:52
Polplastron

Polplastron

En wat is daar dan de reden voor?
donderdag 1 juli 2010 - 16:28
Mandy

Mandy

Mocht de composthoop niet boven de 50 graden komen worden de eventuele ziektekiemers niet vernietigd en dat zou wel eens heel vervelend kunnen worden als die compost het volgend jaar over de tuin gaat...... geen risico nemen.....
donderdag 1 juli 2010 - 23:31
Mandy

Mandy

Volgens mij voed je de grond niet met stalmest, die is alleen maar voor de structuur van de grond te verbeteren
vrijdag 2 juli 2010 - 00:30
garfield

Garfield

Hier gaat ook het loof op de composthoop. En inderdaad als je composthoop niet warm genoeg wordt gaan niet alle onkruidzaden en schimmels dood. Ik ga er dan ook niet van uit dat ik die temperatuur overal haal. Bij mij gaat dat op de jongste compostbak die een jaar erna ook nog verder gevuld wordt. Dan wacht ik nog een jaar voordat ik de compost onderspit op een perceel waar het jaar ervoor aardappelen gestaan hebben. Voordat daar weer aardappelen geteeld worden gaan er nog drie jaar overheen. Bang voor ziektes ben ik dan ook niet meer en alle groenafval is wel weer teruggegeven aan de tuin.
vrijdag 2 juli 2010 - 19:00
Polplastron

Polplastron

Stalmest voedt de grond wel degelijk al zal het misschien niet in de mate zijn van de in de handel verkrijgbare meststoffen.

Bij rozen deed men vroeger nog wel eens wat stalmest rond de winter. Sommige doen dat nu nog en hebben hier goede resultaten mee (afhankelijk van de grondsoort). Toch raden vele anderen het ook af omdat het te veel stikstof in de grond brengt wat zorgt voor een te sterke, maar minder stevige groei.

Als ik mijn riek in mijn compostbakken steek en die er na een minuutje uithaal dan kan ik daar regelmatig bijna mijn vingers aan verbranden. Dus die 50°C haal ik denk ik wel.

Hier gaat trouwens alle tuinafval op de compost, ook zieke plantenmateriaal. Nog nooit last mee gekregen! Maar die temperatuur speelt waarschijnlijk wel een rol!
vrijdag 2 juli 2010 - 19:27
Mandy

Mandy

Zeer zeker.........
zaterdag 3 juli 2010 - 00:43
FransNL

FransNL

Wat ik met mijn aardappelloof doe Jules ? Dumpen in de kliko zou een relatief dure grap worden als ik daar 17 cent per kilo voor moet gaan betalen zoals bij ons de afvalregeling is. Op mijn composthoop wil ik dat spul ook niet vanwege problemen die ik een volgend jaar kan krijgen als deze compost op een nieuw aardappelperceeltje terecht zou komen. Ik dump het loof in eerste instantie op een afgelegen stukje van mijn tuin zodat het daar wat in kan klinken. Later in het jaar graaf ik een sleuf van een paar meter langs een heg of op een andere plaats waar ik nooit aardappels zal gaan poten. In die sleuf dump ik dan het al halfvergane loof en wat ooit 'vergif' zou kunnen zijn voor een volgende aardappelgeneratie is dan gewoon simpele aardappelcompost waar bijvoorbeeld , zonder nadelige biologische gevolgen , een ligusterhaag van kan snoepen.

Voor mijn tomatenplanten geldt ongeveer hetzelfde. Dat aantal is maar beperkt maar aan het einde van het seizoen gaan ze bij mij door de hakselaar heen. In volume blijft er dan maar weinig van over. De restanten gaan dan dezelfde weg als het aardappelloof.
zaterdag 3 juli 2010 - 02:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon