menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbak een maand oud

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Hoi, hoi
Ben mijn compostbak vanaf eind oktober aan het vullen. En wel erg benieuwd of het goed gaat. Ik zie nog geen enkele worm , maar hij stinkt niet... t ruikt als nat vochtig blad in het bos

Ik gooi m.n. stro (van konijnenhok) en blad erop. Verder wat vers afval van groente en koffiedik. Elke week steek ik de hooivork er even in en kiep de bovenste laag om (voor zover mogelijk) om de hoop luchtig te houden.

Wat denken jullie...zal het goed gaan zo? Wanneer zou het zo ongeveer klaar moeten zijn? ... maart, april?

Groetjes
Anja

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 5 december 2009 - 20:01
Plantadvies

Plantadvies

Als de hoop gerijpt is, moet de compost bruin tot bruinzwart zijn en een beetje zoet ruiken. Het hele proces duurt meestal minder dan een jaar.

Plantadvies
http://plantadvies.com
zaterdag 5 december 2009 - 22:37
cee

Cee

In mijn compostbak is een tomaat een beetje te goed z'n best aan het doen,

Staat al 70 cm hoog,

Iemand interesse in wintertomaatjes?
zondag 6 december 2009 - 14:57
Mandy

Mandy

Er is mij verteld dat je bij het houden van een kompostbak er goed op moet letten dat je alles zo klein mogelijk erin doet en dat je de stoffen moet afwisselen, dus gelijke delen droog en nat, zoals stro en gras bv.
Ik zelf dek ze ook af, een met een paar jute zakken en de ander met een oud BQovertrek. Als het droog is gooi ik er een gieter water ( in de zomer) over en af en toe een laagje paardenmest vol wormen.........
Als je een gaatje in het midden maakt en er dan een thermometer instopt kun je zien of het warm genoeg is...........
zondag 6 december 2009 - 16:42
livarno

Livarno

Denk je dat ik er te grove stukken in heb? Ik heb ook wel gelezen dat het zo ongeveer in stukjes van 2 cm lengte geknipt moet worden. Maar dan ben je nog al even bezig hoor. Ik knip het wel in stukken, maar 2 cm lukt meestal niet.

Droge en natte lagen is ook zo iets. Momenteel is er niet zoveel "nattigheid" bij mij uit de tuin. Dus ik gooi er relatief veel stro op. Hoop dat dat geen probleem is. Voor de luchtigheid gooi ik het zo eens per week om. Maar misschien is dat niet goed?

Dat afdekken zou ik ook wel kunnen doen, alhoewel er wel struiken omheen staan die ook heel wat regen afvangen. Maar heb nog wel wat zeil liggen, mss toch beter om wel te doen. Atm is het hier nl vrij regenachtig.

Mest heb ik nog niet... haal ik in het voorjaar.
Neem aan dat de temp pas na een paar maand wat oploopt? Of zou het nu ook al warmer zijn dan de omgevingstemp?

zondag 6 december 2009 - 18:00
livarno

Livarno

Cee, off topic.. Wat een mooie avatar heb jij !!
zondag 6 december 2009 - 18:03
livarno
zondag 6 december 2009 - 18:04
depauws

Depauws

Livarno
Als het goed is dan loopt de temperatuur de volgende dag al behoorlijk op, na 48-72 h zelfs naar een maximum.
In de zomer zeker, nu in de winter is de temperatuur minder.
Daarom goede hoeveelheden mengen , mest bijvoegen, goed vochtig maken.
zondag 6 december 2009 - 18:27
Mandy

Mandy

Hoi Anja, 2 cm lijkt mij wel wat overdreven toch? Dat doe ik niet hoor. Kan ik wel een stoeltje erbij pakken en ernaast gaan zitten met een schaar/knipper

Maar ik denk dat er bedoeld wordt geen dikke takken en lange stukken want dan duurt het composteren erg lang.
Bij mij was het afgelopen zomer boven de 70 graden....... Dat kun je goed voelen..... Maar bv rabarderbladeren had ik in zijn geheel erin gekiept, dat is zo zacht en dus zooooo weg..... ( ik weet eigenlijk niet eens of DIE er trouwens wel in mogen!!)

Maar fruitschillen en een beetje citroen/grapefruit is toch ook nat? en wat bladafval?

Straks als het weer lente is gaat de bak lekker stomen en krijg je zwarte kruimels.....lekker
zondag 6 december 2009 - 18:42
livarno

Livarno

Zo te horen moet ik gewoon geduld hebben... Maar het duurt best lang.... heb het idee dat de bak er al een half jaar staat of zo... in werkelijkheid staat hij er dus pas ruim een maand.

Hoop dat ie deze zomer bij mij ook gaat stomen.
Ik ga binnenkort toch es de temperatuur meten midden in Ben wel benieuwd hoe hoog dat nu is.

zondag 6 december 2009 - 19:00
livarno
zondag 6 december 2009 - 19:04
Mandy

Mandy

Leuk he???


(Ben jij ook zo in 2-voud bezig??- ik ook al )
zondag 6 december 2009 - 19:14
livarno

Livarno

Ja balen, met een langzame site heb ik ook geen geduld
zondag 6 december 2009 - 19:19
Rita1960

Rita1960

Anja en Mandy,

vergeten hoe het een tijd geleden was voordat Kurt er een aantal nieuwe servers heeft aangeschaft????

toen duurde het echt een eeuwigheid om een bericht te plaatsen/ op te halen..

en, al vergeten hoe het zo'n beetje in 1990 ging??? computje opstarten.. 5 minuten
internet op ?? mah... alleen als je een "snelle" compu had..

hoezo.. geduld is een schone zaak??

lachende groetjes van een "geduldige"

Rita
zondag 6 december 2009 - 19:48
livarno

Livarno

Ha ha, ik denk dat je gelijk hebt Rita. Ik herinner me nog wel de telefoonlijn en modem .....man dat duurde echt lang. Dat laat je het wel om te gaan chatten of zo.

Maar goed van een trage verbinding naar een snelle (stapje vooruit) gaat nou een keer eenvoudiger dan van een snelle naar een trage..... (stapje achteruit)

Hoe het hier (op het tuinforum) eerder was weet ik niet...ik snuffel hier pas een maand of twee rond. ...
en ach...soms ben ik ook wel geduldig hoor )
zondag 6 december 2009 - 20:03
Rita1960

Rita1960

yep Anja, zal ook wel moeten hé...
zaadjes zaaien en ze de grond uit kijken lukt ook niet echt
en dit is dan weer heerlijk OFF TOPIC

groetjes,

Rita

en met die compostbak komt het ook wel goed!
zondag 6 december 2009 - 20:28
Mandy

Mandy

Ja, ik ben ook weleens te ongeduldig en dan denk ik snel dat het bericht niet is verzonden en klik ik nog eens

In de tuin DWING ik mezelf om het rustig aan te doen. In het begin wilde ik mijn lijstje snel, snel afgewerkt hebben maar nu denk ik vaak: morgen weer een dag....Ik moet het wel leren hoor....... rustig aan met alles.......haha
zondag 6 december 2009 - 21:27
cee

Cee

om dan toch of topic verder te gaan:

Hier is mijn avatar als baby! Het was de kleinste van het ganse nest maar heeft dat nu al zeker goedgemaakt. En om to the point te blijven, durft ie af en toe wel iets op de mesthoop aan te vallen.
Vind wormen interessanter dan muizen!

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 6 december 2009 - 22:56
livarno

Livarno

AAAAAAAAAAh..... wat lief....wat een snoepie.... Oogjes waren blauw en nu groen? Apart dat dat zo verkleurd... Vind dat hij /zij een heel mooie aftekening heeft op je avatar!
maandag 7 december 2009 - 08:01
andreash

Andreash

*grijnst*

Heerlijk, hoe het beest met alle klauwen uit op de vloer ligt. Niet dat het dat makkelijker maakt vooruit te komen. Juist minder klauw gebruiken, maar leg ze dat maar eens uit
maandag 7 december 2009 - 11:32
cee

Cee

Vooruit komen was nog niet aan de orde,

Evenwicht bewaren was al moeilijk genoeg.

Ik denk dat ie bij elke stap op z'n bek ging als ik het goed herinner,
je zou voor minder je klauwtjes gebruiken
maandag 7 december 2009 - 11:38
andreash

Andreash

Zo klein heb ik ze eigenlijk nog niet gezien. En het zal ook wel niet meer gebeuren sinds onze poes geholpen is. Baby-dieren zijn altijd schattig

ps: Je compostbak ziet er prima uit hoor. Als je aan een hand-hakselaar kunt komen dan kun je het spul wel zo klein maken als wat is voorgeschreven. Maar mocht dat niet lukken, geen nood. Het grotere spul duurt gewoon wat langer. En als je het zeeft kun je het prima gebruiken als nieuwe starter van een nieuwe compostbak of als mulchmateriaal tegen het onkruid. Vergaan zal het zeker te weten!
maandag 7 december 2009 - 11:44
Polplastron

Polplastron

Om de stukjes te verkleinen die op de composthoop gaan, haal ik soms gewoon mijn grasmaaier boven! Voor klimoptakjes, dun snoeiafval en bladafval is dat snel, eenvoudig en efficiënt. Ik doe dat dan wel meestal net voor ik het gazon ga maaien en stel mijn grasmachine in op de hoogste stand. Als je daarna met je maaier over het gazon gaat op normale stand, vind je bijna geen restjes terug.

Wat toch blijft liggen is overigens ook niet slecht voor het gazon hoor!

Hoe lang het duurt eer je afval gecomposteerd is hangt af van verschillende factoren:

- Vochtgehalte in de hoop
- Temperatuur in de hoop en daarbuiten
- Aard en grootte van het materiaal dat je toevoegt.

Rond deze tijd van het jaar ligt het composteringsproces bijna stil door de koude buitentemperaturen. Vanaf het voorjaar slaag ik er in om soms na zo'n zestal weken (bijna) klare compost te hebben!

Groetjes,

Pol
maandag 7 december 2009 - 13:17
ev121a

Ev121a

ik ben in november 2008 begonnen met 1 compost vat dat heb ik in augustus dit jaar op het aardbeien veld gestrooid.


[Het vat was te klein in het voorjaar een nieuw vat aangelegd.

heb er nu 2 vaten staan.ben begonnen met een laag stro en daarna een laag tuin
afval en daarna snoei afval daarna ben ik zo doorgegaan tussen door wat kalk er
bij gestrooid.

hopende dat na circa 8 maanden het klaar is om het uit te strooien op de grond in de kas.
vrijdag 25 december 2009 - 13:41
Mandy

Mandy

En dan is de cirkel weeer rond. Alles uit de tuin weer terug in de tuin.

Leuk he om dat zo te doen.....
vrijdag 25 december 2009 - 17:13
Rita1960

Rita1960

nou ja.. echt alles??



grt'n Rita
vrijdag 25 december 2009 - 20:14
ev121a

Ev121a






heb alles heel fijn geknipt , was vandaag in de tuin de compost
de compost zag er goed uit , heb het vat in november nog omgezet
ik hoop dat het in het voorjaar kan gebruiken
zondag 27 december 2009 - 20:10
annd6

Annd6

Ik heb niet zo'n goede ervaring met stro in de compostbak, dat duurt erg lang eer het verteerd.
Je zegt dat het stro van de konijnen komt? Zitten er dan ook uitwerpselen bij van die beestjes? Om geurhinder te vermijden doe je dat er best niet bij.
Mooie kat!

Groetjes
Ann
zondag 17 januari 2010 - 14:44
livarno

Livarno

Oei... is dat zo... dat stro erg langzaam verteerd? Ik heb er redelijk veel al opgegooid en ja er zitten uitwerpselen van twee kleine konijntjes in. Ik meende dat ik gelezen had dat je mest van kleine dieren juist goed is om er op
te gooien?
t'Is trouwens niet erg veel (de mest) want ik maak het konijnen hok om de dag schoon, dwz oude stro eruit,nieuwe erin. Kun je wel nagaan dat ik best veel stro op de composthoop heb gegooid. Moet bij het omkeren in het voorjaar maar es kijken hoe het er binnenin uitziet.
Wat de geur betreft..... die zit er atm nauwelijks aan.... tenminste ik ruik niks als ik er wat op gooi. Misschien dat dat bij warm weer wel het geval is. Dat weet ik dus niet omdat ik pas in oktober ben begonnen.

Groetjes
Anja
zondag 17 januari 2010 - 18:55
Rita1960

Rita1960

Hoi Anja,
bij ons op de mesthoop is het stro afkomstig van de paarden. Het stro blijft meer dan 1 jaar goed... alleen het onderste is dan goed verteerd (lekker zwart).

Als je het stro maar nat genoeg houdt, verteerd het iets sneller..
groetjes,

Rita
zondag 17 januari 2010 - 19:05
livarno

Livarno

He Rita,
Nat is het stro wel met dit weer. Open bak he...dus er valt wel sneeuw / regen in.
Moet ik er in het voorjaar maar wat opletten dat ik het dan ook nat hou.

Gebruik jij de verteerde paardemest op je tuin?
zondag 17 januari 2010 - 19:16
andreash

Andreash

Ik heb er nu een stuk worteldoek overheen liggen. Dat wordt mooi snel warm, laat water door maar zorgt voor goede broei in de compostbak. Een van onze 3 compostbakken is zelfs in de herfst alweer voor de helft geslonken
zondag 17 januari 2010 - 19:24
Rita1960

Rita1960

Yep, ik gebruik het ook op mijn moestuin

zondag 17 januari 2010 - 19:41
Mandy

Mandy

Ik heb een oud overtrek van een gasBQ over de houten compostbak liggen, samen met de groenten- en fruitafval blijft het redelijk VOCHTIG en WARM in de bakken en af en toe wat kippenmest erbij..... lekker broeien....
zondag 17 januari 2010 - 20:02
annd6

Annd6

Ja, in de zomer zal de geur wel sterker worden. Als het ver genoeg staat van plaatsen waar je vaak zit is het ook niet zo erg.

Dat idee van die worteldoek vind ik erg goed, dat zal het proces inderdaad versnellen.

Voor de rest: goede compost is het best te bereiken met voldoende afwisseling van materialen sowieso.

Hey Andreash!
Lang geleden zeg, alles goed?

Groetjes
Ann
zondag 17 januari 2010 - 20:06
Rita1960

Rita1960

en mijn composthoop zal er wel bij liggen als "dood katoen". niets geen afdekking erover en met een temp. het midden van 0,0
Nou ja, dan duurt het maar wat langer voordat alles verteerd is..

grt'n uit een dooierig Drenthe.. blij toe trouwens

Rita
zondag 17 januari 2010 - 20:28
andreash

Andreash

@annd:

Met mij alles prima hoor. Druk bezig met het maken van bijenkasten voor het nieuwe seizoen. Mag er pas in april iets in gaan doen maar het blijft leuk om ernaar te kijken. De bijen vlogen vandaag zelfs weer. Best knap als je bedenkt dat het nog maar 4 graden is buiten. Veel lijken de kast uit gewerkt
zondag 17 januari 2010 - 20:52
annd6

Annd6

Dan gaat het weer goed met de bijtjes, dat is goed nieuws!
Nog even en dan is 't weer volop activiteit, dan is 't genieten compleet.

Groetjes
Ann
zondag 17 januari 2010 - 21:02
Rita1960

Rita1960

Andreash,

Veel lijken de kast uit gewerkt

Jij of de bijen???

groetjes,

Rita
zondag 17 januari 2010 - 21:32
andreash

Andreash

Dat doen de bijen zelf hoor In de winter sterven er een hele boel. Kan gevaarlijk zijn als het er te weinig worden, dan kunnen ze de wintertros niet meer goed vasthouden en daarmee hun warmte. En jah, warmte hebben ze toch echt nodig
zondag 17 januari 2010 - 22:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon