menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen in de moestuin 0036

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Dit jaar heb ik voor het eerst een moestuin gehad. En moet zeggen...ook al ben ik er vrij laat (in mei) aan begonnen... het viel me niet tegen wat allemaal gelukt is. En het belangrijkste... ik vond het hardstikke leuk om te doen.

Ik had alleen last van 1 probleempje bij de slaplantjes......... ENGERLINGEN en voor zover ik kon nagaan ook nog de meest moeilijk te bestrijden soort. ... de larve van de meikever.

Maar nu kwam ik op www. gailabodem.nl het volgende tegen

"Engerlingen van de meikever zijn de sterkste van de verschillende soorten engerlingen. Deze larve is niet te bestrijden met aaltjes zoals bij de larve van de juni- en rozen-kever. Ook de emelt (larve van de langpootmug) is niet te bestrijden met aaltjes. Het enigste wat overblijft zijn natuurlijke bestrijders bevorderen. Dit zijn o.a. mollen en kraaiachtigen. Verder kunt u in de winter stukjes aardappel in de grond plaatsen als lokvoer, en er regelmatig de engerlingen en emelten bij wegvangen"

Heeft iemand ervaring hiermee.... lokken met aardappelstukjes? Of weet een van jullie een andere milieuvriendelijke manier om deze beestjes te bestrijden??

maandag 2 november 2009 - 19:02
livarno

Livarno

Dit beest (je) bedoel ik dus. Van de een op de andere dag liggen de slaplantjes omver omdat het de wortel aanvreet. Rare is dat ik er slechts in de helft van de tuin last van had.

Biologisch Tuinieren

maandag 2 november 2009 - 19:33
livarno

Livarno

Heb de foto per ongeluk twee keer geplaatst. Maar hoe verwijder ik deze nou weer? Dat lukt me niet.... en trouwens ook niet om een geheel bericht te verwijderen...

Biologisch Tuinieren

maandag 2 november 2009 - 19:35
Rita1960

Rita1960

Hoi, tis de slawortelboorder, heb er dit jaar ook last van gehad


hier is een hele topic over op de site "plantaardig.com"

groetjes,

Rita




http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/de-slawortelboorder-doet-bijna-oogstbare-kroppen-sla-verwelken/
maandag 2 november 2009 - 21:59
printemps

Printemps

@ Livarno

Je kam zelf geen berichten wegdoen,dat kan een moderator wel

Maar je kan wel 1 bericht leeg maken
-klik op wijzig
-doe dan alles weg
-klik onderaan dan op 'plaats nu mijn bericht'

mvg
dinsdag 3 november 2009 - 09:55
livarno

Livarno

Rita,
Heb het artikel even bekeken. De slawortelboorder lijkt er wel op, maar dit beestje is witter op het lijf en echt bruinrode kop. (De kippen zijn er dol op )

Dirk,
Klopt ... de moestuin ligt op een perceel wat eerst gazon was. Kwam ze bij het omspitten ook al wel tegen (in mrt/april) wist toen niet wat het was. Denk dus idd een larve van de meikever...

Hebben jullie tips... wat hier tegen te doen. Als ik er volgend jaar rode bieten op verbouw.... heb ik dan met die bieten hetzelfde probleem?

Ooit gehoord van aardappel als lokaas???
dinsdag 3 november 2009 - 09:56
livarno

Livarno

Printemps
Dankje voor het antwoord. Foto weghalen kan dus ook niet? nah ok..dan weet ik dat.

Groetjes
Anja
dinsdag 3 november 2009 - 09:58
andre

Andre

livarno.

Ja van deze deze bestrijding al gehoord methode: In de helft gesneden aardappelen, die worden uitgehold en met een stokje als handvat onder de grond gestopt. Alle valletjes moeten dan minstens één keer per week nagekeken en leeggehaald worden.
Spektakulaire resultaten mag je daar niet van verwachten, omdat de larven zo weinig beweeglijk zijn.

Groetjes andre
dinsdag 3 november 2009 - 16:08
livarno

Livarno

Ok Andre,
Ik wil het toch eens proberen. Maar maakt het jaargetijde ook nog uit? Meen dat ze nu (kouder dan 12 gr) dieper onder de grond zitten. Of komen ze dan wel naar boven kruipen.

Trouwens, ik heb rondom de moestuin nog steeds een gazon. Hiermee lok ik ze toch niet naar de moestuin? Nah zal wel niet als jij zegt dat ze weinig beweeglijk zijn. Zal de aardappelen op ruime afstand (2m of zo) van het gazon ingraven.

Gr
Anja

dinsdag 3 november 2009 - 18:21
andre

Andre

Anja.

Ik denk dat je beter wacht tot in het voorjaar wanneer de grond terug opwarmt.
Wat afstand betreft dit speelt niet veel rol. In mijn moestuin lig er ook een gazon en dit jaar geen last gehad van engerling.

Groetjes andre
dinsdag 3 november 2009 - 19:19
livarno

Livarno

mm.... denk ook dat ik dan meer kans heb ze te vangen. Hoop dat het lukt voordat ze weer schade aanrichten.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

btw.. heb een foto van mijn moestuin geplaatst bij "foto's van mijn tuin" topic...toen en nu..

Groetjes
dinsdag 3 november 2009 - 19:26
JovanDreumel

JovanDreumel

De halve aardappel wordt meer gebruikt om emelten en ritnaalden te vangen.
woensdag 4 november 2009 - 12:42
livarno

Livarno

Jo,
Ik heb me suf gegoogled om een manier te achterhalen waarop je de engerling kan vangen/bestrijden. Dit is het enige wat ik tegenkwam op www. gailabodem.nl

Weet jij misschien dan nog een andere methode?

Gr
Anja
woensdag 4 november 2009 - 12:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Zoals je al eerder aangegeven hebt, dat je ze met het omspitten van de groentetuin regelmatig gezien hebt, dan kun je ze dan beter meteen verwijderen en aan de kippen voeren. Als je gelegenheid hebt om er een poos kippen opp te houden voordat je de tuin gaat gebruiken is ook een goede oplossing.
Als je ze met vergif wil gaan bestrijden, dan moet je altijd gaan werken met grote hoeveelheden (niet voor dat doel toegelaten )middel omdat je de grond in gaat met het middel. Dat zou ik niet willen doen op een tuin waar ik zelf van wil gaan eten.
Het probleem lost zich ook nog wel vanzelf op, omdat die engerlingen maximaal 3 jaar in de grond achterblijven en dan weer als kever verder vliegen. Het ligt er vooral aan, dat het eerder gras geweest is, waar de kevers eitjes hebben afgezet. Kom je er nu ook nog tegen of zijn ze dit jaar al gevlogen? Kippen, kraaien en eksters zijn er gek op.
woensdag 4 november 2009 - 14:58
printemps

Printemps

Welke insecten kwamen er weer naar boven als je op de grond een jute zak of een stuk karton legde ??

mvg

PS waarschijnlijk niet van toepassing hier
maar ik weet het niet meer

mvg
woensdag 4 november 2009 - 15:08
livarno

Livarno

Jo,
De larven die ik tegenkwam tijdens het spitten dit jaar heb ik ergens de bosjes een paar meter verderop in gegooid. Had zoiets van....weet niet wat t is, maar heb ze liever niet in mijn tuin.

De kippen heb ik niet vrij rondlopen... wordt een beetje lastig, maar misschien een redmiddel in uiterste nood. (op zich wel goed idee)

Gif doe ik niet !

Hoop dan idd dat het zichzelf oplost. Maar legt de kever dan niet opnieuw eitjes waar weer larven uitkomen? Of legt ze alleen eitjes op gazon. Dan moet het idd binnen een paar jaar over zijn.
Had dit jaar voor het eerst een moestuin...dus ja had er dit jaar last van.

Printemps,
he daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ben benieuwd welk insect dat is! Denk geen engerling, of wel Jo ??
woensdag 4 november 2009 - 15:26
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat van die jute zak heb ik nog nooit gehoord.
Het is een bekend verschijnsel, dat in een groetetuin na gras (gazon) problemen voorkomen door emelten en engerlingen. Nu doen 1 of 2 engerlingen geen schade en die onder de bouwvoor zitten ook ook niet. Dus met het omspitten goed opletten en alles eruit rapen wat er zit.
De meikever komt vooral voor in omgevingen met veel eiken en beuken. Soms komen engerlingen echt massal voor en kunnen een gazon los leggen van de ondergrond. Dat geeft al aan, dat ze met plezier de eitjes in het gras leggen en dan succes hebben. Zopuden ze de eitjes in een groentuin leggen, die regelmatig geschoffeld wordt, dan is dat weer een minder gunstige omstandigheid voor de eitjes.
Sommige mensen denken nog steeds, dat ze onkruid kunnen bestrijden met een 3 tand (cultivator) ,maar met schoffelen heb je meer succes.
woensdag 4 november 2009 - 15:37
livarno

Livarno

Als ik dat zo hoor dan heb ik er wel goed hoop op dat het volgend jaar bij mij al minder zal zijn...het aantal engerlingen bedoel ik. Met spitten ga ik er goed op letten en schoffelen doe ik ook.

WIj hebben hier niet zoveel eiken en beuken... wel wat beukenhaag... en redelijk wat hazelnoot.

Naja.... heb weer heel wat geleerd zo.. ... tnxs voor je uitleg!
woensdag 4 november 2009 - 18:54
miekehouthoofd

Miekehouthoofd

Ik had alles geprobeerd en niets hielp. Tot ik op een tuinbeurs de mensen van Vartago tegenkwam. Met een natuurlijk middel van Pireco lukt het écht!!

Hier vind je meer over die engerlingen: http://www.vartago.com/nl/x/143/engerlingen-een-nachtmerrie-voor-je-grasmat

Ik gebruik het al twee jaar en ben er heel content van. Geen beestjes meer te vinden en mijn gazon heeft zich ondertussen herpakt. Nu gebruik ik het ieder jaar preventief, beter daar een paar euro's aan geven dan mijn gazon weer kapot.

Mieke
vrijdag 7 mei 2010 - 08:11
livarno

Livarno

Hallo Mieke,
Mijn probleem zijn engerlingen in de moestuin. Ik weet niet of het middel daar ook geschikt voor is. Maar als ik er dit jaar weer last van heb is het zeker het proberen waard.

Voor nu ga ik dus eerst ff afwachten. Mss dat het zich vanzelf oplost.

Maar ik ga deze link zeker bewaren! Tnxs

Groetjes
Anja
zondag 9 mei 2010 - 20:06
lo

Lo

Die engerlingen zien er uit als scampi's... Misschien dat... Goed, dan maar liever niet.
zaterdag 15 mei 2010 - 05:34
annemiek123

Annemiek123

Getver ik heb net ook 2 van die grote meikevers uit de tuin gevist en in een emmer water gegooid (hoop dat ze niet omhoog kunnen klimmen of eruitvliegen...dalijk meteen nog ff kijken) En ook bij het omspitten wel eens zo'n larve gezien, maar eigenlijk geen aandacht aan besteed....stom stom! Hoop dat ze niet teveel schade aanrichten, ik heb pas al aaltjes gegoten voor die taxeslarven, ben er nu wel klaar mee. En kippen zou ik wel willen maar daar is mn tuintje te klein voor
zondag 16 mei 2010 - 20:00
lo

Lo

Dit vind ik nu wreed zie! In mijn kindertijd gingen wij samen met opa meikevers vangen en die sympathieke loebassen hielden wij dan in een bokaal en we voederden hen beukenblad. Als ik nu een meikever zie denk ik: Lente! Soms is er eentje in de serre beland en dan zet ik hem op vrije voeten.
Die engerlingen zijn inderdaad een pest, maar ik kan het niet helpen - ik blijf de kevers sympathiek vinden. Zal te maken hebben met mijn onbekommerde jeugd en opa (lang dood), zeker.
zondag 16 mei 2010 - 21:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon