menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graag had ik mijn tuin biologisch opgezet en vroeg me af hoe ik er moest aanbeginnen

Ga naar meest recente reactie

dendrodan

Dendrodan

heb sinds vorig jaar mei eindelijk terug een tuin. In de tuin stond alleen maar gras toen we het huis hadden gekocht. ook stond er 1 schramikel van een rabarber. Wel had ik een hoop bijen en hommels op mijn klaver in die tuin. Nu bijna een jaar verder staan er bijna helemaal vanachter voorlopig 3 fruitboompjes een kers, peerconfronce en pruim reine claude geel.
Spiijtig genoeg staat er enkel op die peer 3 bloempjes.Heb ook van een maat een moerbei plantje gekregen onlangst.
De ene plant van die rabarber had maar stengels van 1cm dik, had in eind maart enkele uitlopers gegeven zodat ik nu een 8 tal planten heb.Hopelijk krijg ik die dit jaar wat dikker. Ook hadden we vorig jaar wat aardbeien in pot gezet en heb deze van de week in volle grond gezet.
De bedoeling is ook voor zowel een beetje groenten als fruit als vogels en vlinders in detuin te krijgen. Dus ik heb al enkele vlinder aantrekkelijke planten in de tuin bij gezet als haag(is mijn bedoeling) Omdat we onze kinderen willen laten opgroeien met een natuur gevoel. Dat is ook de reden waarom we van een drukke stad naar een dorp zijn gaan wonen.
Aangezien we 3 kindjes en 2 hondjes hebben willen we zoweinig mogelijk vergif spuiten. Moet wel dit jaar aaltjes bestellen bij ecostyle aangeien we op onze gazon heel veel engerlinge hebben zitten. Dit heb ik ontdekt toen ik de narcissenbollen tussen de gazon had geplant.
De beide kanten zijn voorlopig nog draad maar daar komen hagen tegen aan de ene kant een beukenhaag met een bessenhaag(stekelbes,framboos,rodebes ed)en aan de andere kant een bloemenhaag(forsytia, budleja,zonnebloemen en andere bloemige struiken en planten.
Ook willen we in de tuin een trio zijdehoentjes houden voor het ongedierte en voor de gft aangezien dat deze bij ons niet wordt opgehaald voorlopig.Zijde hoentjes zijn naar het schijnt tuinvriendelijke kippen, die doen geen gewassen kapot en kunnen niet vliegen
dinsdag 14 april 2009 - 21:09
annd6

Annd6

Klinkt allemaal veelbelovend.

Ik denk dat je hier wel veel tips gaat vinden op dit forum om het zo goed mogelijk aan te pakken. Als je niet wil spuiten, gelijk heb je, kan je je tuin een beetje natuurlijker en wat wilder aanleggen en zo veel wieden vermijden. Sommige onkruiden zijn ook mooi.
Met wat je allemaal gaat planten zal je vast ook vele natuurlijke helpers aantrekken om je tuin mee te helpen beschermen.
Veel succes.
Groetjes
Ann
woensdag 15 april 2009 - 22:10
edithrob

Edithrob

Hallo, heb sinds 2 jaar een tuin (100m2) die in een boomgaard ligt en die ik desgewenst kan verplaasten. Heb hierin al aardappelen (bintjes), radijzen, sla, bonen, courgettes, ... gewonnen. Voor de bintjes heb ik 1 keer met bordelaise pap en 1 keer met mixanil gespoten tegen de plaag verleden jaar. Ik gebruik organische meststof (aveve) volgens voorschrift.

Ik zou nu op een meer verantwoorde en intense manier met mijn tuin willen omgaan, oa :
- wisselbouw toepassen (bv aardappelen om de 4 jaar op zelfde perceel)
- grond optimaal voorbereiden : om de pH te herstellen, heb ik zonet een onderhousbeurt kalk gestrooid en lichtjes omgespit. Op een laaste deel staan nog de ranken van courgettes. Mag ik die nu onderspitten of moet ik die verwijderen? Rond de tuin staat ook gras, dat ik bij droog weer nog es ga afrijden. Mag ik dat uitstrooien in de tuin en nu of in het voorjaar omspitten? Op een tiental meter staan ook allerlei bomen (eik, els, ...). Kan ik de bladeren benutten? Ik zou met een compostvat beginnen, is dat een goed idee? En wanneer moet ik die compost dan onderwerken?

U hoort het, ik ben een dikke bleu en zou graag zoveel mogelijk informatie hebben, want ik vind het echt prachtig in de tuin te kunnen werken.
dinsdag 13 oktober 2009 - 14:36
Polplastron

Polplastron

@Edithrob:
Met een compostvat heb ik geen ervaring. Zelf heb ik 3 compostbakken naast elkaar waarbij ik telkens een volle bak naar de lege ernaast omzet. Bladeren en gras kan je perfect composteren als je voldoende mengt. Eikenbladeren zijn hier een vast onderdeel van mijn compost en dat lukt zeer goed hoor hoewel het wat trager gaat dan normaal.

Compost onderwerken doe ik zelf niet. Ik leg hem als een mulchlaag boven op de te verbeteren grond. Dat kan op elk moment van het jaar. Ik doe dat nu voor de winter zodat de compost al wat kan inwerken. Bovendien wordt zo de grond bedekt gehouden wat onkruid en erosie tegengaat.

@Dendrodan
I.p.v. zo weinig mogelijk te spuiten kan je beter geheel stoppen met spuiten. Bijna elk onkruid kan je verwijderen door wieden. Insectenplagen komen enkel op bepaalde tijdstippen massaal voor en worden als de plant sterk genoeg is en op een juiste standplaats gezet is, vanzelf ingeperkt door natuurlijke vijanden.

Ik heb zelf een rozentuin met ook een paar groenten erin. In het voorjaar worden mijn planten overvallen door massa's bladluizen. Even later komen lieveheersbeestjes, oorwormen, sluipwespen en koolmezen vanzelf naar de tuin om alles in te perken. 't Is gratis, gezond en boeiend om te zien.

Basisregels om dit te doen slagen zijn:
1) Afwisselende beplanting: groepen planten naast elkaar die van de zelfde familie zijn kunnen elkaar makkelijker besmetten met ziektes en plagen. Bovendien is een eentonige beplanting niet interessant voor de nuttige insecten.

2) Zorg dat nuttige insecten en andere dieren in elk stadium van hun leven voedsel vinden in je tuin: heel wat insecteneters hebben op een bepaald moment in hun leven ook nectar nodig. Zweefvliegen zijn hier een goed voorbeeld van: zij houden vooral van grotere bloemen waar ze goed op kunnen landen. Predatoren (insecteneters) komen enkel als ze eten vinden, dus begin niet meteen te bestrijden als je eens een bladluis ziet want dan lukt het hele systeem niet.

3) Zorg voor schuilmogelijkheden: groenblijvende planten als klimop, ezelsoren (Stachys byzantina) e.a. dienen in de winter als schuilplaats voor heel wat nuttige insecten (Ik vond er hier eens in de winter een hele klomp lieveheersbeestjes tussen de blaadjes van de ezelsoren onder mijn rozen). Een mulchlaag van compost of andere zorgt ook voor schuilplaatsen.

4) Zet planten meteen op een optimale plaats: bepaalde planten houden van vochtige, andere van droge grond, sommige willen zon andere schaduw. Een plant op een foute standplaats verzwakt, wordt ziek en kan enkel mits veel (nutteloze) chemicalien kunstmatig in leven gehouden worden.

5) RELAX: paniekeer niet meteen als er eens iets foutloopt. Planten zijn sterker dan wij soms denken. Ik gebruik geen pesticiden en ik heb hier een massa rozen staan die ondanks alle aantastingen er minstens even goed uitzien als de gifrozen van de buren.

Groetjes,


Pol

Verdere vragen willen ik en andere graag beantwoorden ...
woensdag 14 oktober 2009 - 18:21
dendrodan

Dendrodan

@polplastron,

Spuiten doe ik niet in mijn tuin, bladluizen durf ik van een takje in een potje kloppen en deze aan mijn terrariumdieren geven.
Nu heb ik in mijn tuin zonnebloemen als haag gezet, maar binnenkort zet ik een beuken haag langst de ene zijde en an de andere zijde gemengde geurende haag afgewisseld met vasteplanten naar het einde toe.
Maar mijn zonnebloemen oogst ik voor de pitjes en stuur ze naar enkele forum leden, maar in iedere zonnebloem zit in de schubbladeren hemelbeestjes, deze zet ik dan in en vogelhuisje dat dicht is met stokjes.
Ofwel dit jaar of anders begin volgend jaar ga ik een compostbak beginnen op te zetten, nu doe ik dat in een grote kapot metselvat , nadeel isdat ons jongste dochtertje daar graag in wroet om de pieren en andere insekten uit te vangen.
woensdag 14 oktober 2009 - 20:57
Polplastron

Polplastron

Goed bezig!
Ik voer hier ook wel eens wat beestjes aan mijn vleesetende planten (voornamelijk vliegen die in huis zitten)

Goed ook dat de dochter de compost omzet (al is dat dan eigenlijk niet haar bedoeling!)

Ik composteer zelf niet in een vat. Ik gebruik het volgende systeem (zelfgemaakt, maar tegenwoordig zijn er gelijkaardige zaken in de handel of bij de gemeente te koop). Ik verzamel alles in een bak. Telkens als ik het gras afrijd zet ik dit tegelijk mee om naar de lege bak die ernaast ligt. Na enkele weken of maanden is de bak volledig vol en laat ik dit rusten. Ondertussen herhaal ik hetzelfde systeem met de derde bak. Na korte tijd heb ik kwalitatieve compost. Ik weet natuurlijk niet hoe groot je tuin is hé!
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 19 oktober 2009 - 12:24
dendrodan

Dendrodan

Mijn tuin is spijtig genoeg maar een 250m2 groot waarvan al 30m2 terras , ik moet er volgend jaar nog wel een tuin huis in zetten voor mijn tuingerief weg te zetten. Daarom dat ik enkel maar een compost vat wil zetten, zou graag ook een paar sierkipjes willen laten rondlopen in de tuin. Dit jaar ga ik wel een haag zetten van rode en groene fagus en vanachter carpinus, voor de privecie. omdat vanachter langst de ene kant een tuinkot staat van de buur en dus weinig zon is in de winter.
maandag 19 oktober 2009 - 16:50
Polplastron

Polplastron

Neem misschien i.p.v. sierkipjes een echt legras. Ik heb zelf Barnevelder-krielen. Die blijven klein, zijn mooi om te zien en leggen ook nog met regelmaat wat (kleine) lekkere eitjes. Hier mogen ze regelmatig eens los de tuin in om wat compost onder te werken, te schoffelen en hier en daar een luisje of rupsje weg te pikken. Heerlijk om te zien, maar wel meestal achteraf een rommeltje om weer op te kuisen!

Ik raad Fagus meer aan dan Carpnus omdat deze er in de winter gewoon beter uitziet, maar een mix lijkt me ook heel leuk!
maandag 19 oktober 2009 - 20:11
dendrodan

Dendrodan

Ik had gedacht om chabo's te houden. Is een japanse sierkip en kan niet vliegen.
gooit naar het schijnt ook niet de tuin onderste boven.

Daarom dat ik fagus kies dat deze in de winter zijn blad houd.De carpinus wil ik er bij zetten omdat helemaal achteraan klein fruit wi lzetten in de haag. Dan de carpinus en dan de groene en rode beuk. De rode vlak tegen mijn houten schutsels die hopelijk volgend jaar volgegroeid is met passiflora.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zo ziet onze tuin er ongeveer uit
maandag 19 oktober 2009 - 21:26
edithrob

Edithrob

@ Polplastron
Hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb nu uiteindelijk de kalk lichtjes ondergespit in de grond. Mag alles nu zo blijven liggen tot het voorjaar (af en toe nog onkruid wieden) of zijn er nu nog zaken te doen om de grond te verbeteren of klaar te leggen voor volgend jaar?

Omdat ik plaats genoeg heb om de moestuin te vergroten en ik mijn aardappelen volgend jaar wil planten op wat nu nog weiland is (met het oog op wisselbouw), is het nu in het najaar reeds aangewezen om het weiland om te spitten (=het gras kan beter verteren) of wacht ik beter tot het voorjaar om dit te doen?
woensdag 21 oktober 2009 - 15:19
ev121a

Ev121a


Je kunt nu goed omspitten de grond is in het voorjaar nat of nog bevroren
dan moet het alleen nog een beetje omgegooid en dan een beetje compost
erop en dan gaan de aardappellen de grond in.

sucses addie
woensdag 20 januari 2010 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon