menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struiken die in de schaduw groeien

Ga naar meest recente reactie

vitsedi

Vitsedi

geachte

Het gemeentebestuur heeft enkele jaren geleden mooie linden geplaatst in de groene zone palend aan mijn eigendom geplant.Die bomen zijn nu groot en hierdoor verdwijnen mijn struiken doordat mijn struiken in de schaduw staan.Ik zou graag nieuwe struiken aanplanten liefst bloeiend en ook struiken die fruit dragen.
wat kan ik aanplanten?
donderdag 13 november 2008 - 16:10
LauraK

LauraK

Hallo Vitsedi,

Allereerst van harte welkom op dit informatieve en gezellige tuinforum!

Wat je vraag betreft, zijn hortensia's (Hydrangea) en hartlelies (Hosta) uitermate geschikt voor de
schaduw. Fruitdragende struiken voor in de schaduw ken ik zelf niet, maar anderen hier waarschijnlijk
wel. Ik kan je ook verwijzen naar de plantengids van tuinadvies, waar je zelf een aantal kenmerken
in kan voeren, en je dan een lijst van geschikte planten vindt.
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

Groeten van Laura.
donderdag 13 november 2008 - 16:16
Rita1960

Rita1960

Hallo Vitsedi,

ook namens mij een hartelijk welkom op dit forum

Misschien kun je ook eens nadenken over het planten van een krentenboompje/struik (amelanchier).
Deze verdragen ook schaduw en droge grond. (er zijn meerdere soorten) en je doet er vogels ( en jezelf - als je er tenminste op tijd bij bent) een groot plezier mee.

groetjes,

Rita
donderdag 13 november 2008 - 17:37
Lysianthus

Lysianthus

Hartelijk welkom Vitsedi,
Neem eens een kijkje op onderstaande link.

http://www.in-de-tuin.dds.nl/schaduwtuin/schaduwplanten.htm

donderdag 13 november 2008 - 20:02
Eniavaswen

Eniavaswen

Zouden braambessen ofzo ook niet in de schaduw groeien? Die vind je toch ook vaak terug in het bos?
vrijdag 14 november 2008 - 10:24
cee

Cee

een appelaar verdraagt nog veel schaduw.

Een braam zou ik voor opletten, het zou kunnen dat je meer doorn dan braam uitkomt, maar zal inderdaad wel groeien, zo'een 4-5 meter per jaar

Je zou ook klimroos 'new dawn', clematis (montana, hagley hybrid, chrysocoma), of een toverhazelaar kunnen zetten, die doen het ook goed in de schaduw.

Maar het lijstje in de link is eigenlijk al een goeie lijst.

Salomonszegel is ook een mooie vaste bosplant,

Maar geen van deze geven eetbare vruchten (ev. klimroos wel?)
dinsdag 22 december 2009 - 16:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon