menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre verwarmen met paardenmest.

Ga naar meest recente reactie

dregei

Dregei

Hallo,

Hier een vraagje over paardenmest gebruiken als verwarming.

Een tijdjegeleden las ik dat je met paardenmest een serre kon verwarmen (dit doen ze in engeland al van vroeger)

nu ik heb een gat gegraven van 1.5m³ dwz 3 meter lang 1meter hoog en 50 Cm breedte .

ik heb deze gevuld met 2 aanhangwagens verse paardenmest met hooi gemengd.

het geheel is de eerste 4 dagen een't broeien geraakt en de serre was redelijk warm en vochtig

het was ongeveer 5° warmer dan buiten.

nu is alles wat meer gezakt en is de warmte meer verdwenen.

ik heb ook een thermometer in het midden van de mesthoop gelegd en de temperatuur lag tussen 65°

nu is de temperatuur gezakt naar 60° ( ik heb een klein beetje water toegevoegd maar weet niet hoeveel water je mag gebruiken)

de hele hoop is ong 20Cm gezakt. ook de temperatuur.

ik ga er nog een aanhangwagen paardenmest bij opleggen.. maar wat als deze dooft?

hoe kan ik deze broei (temperatuur) onder controle houden?

wie weet raad??

dinsdag 11 november 2008 - 23:02
Ntone

Ntone

Verwarming door compostering
Echt stabiel ga je die temperatuur nooit kunnen houden eigenlijk. Je zou een dubbele systeem moeten hebben. Wanneer de ene bak warmte geeft, kan je de andere voorbereiden. Je moet namelijk het materiaal geregeld eens kunnen omzetten. Dat gaat trouwens met alle biomassa, en niet alleen met paardemest. Ik zou je aanraden er een serieuze hoeveelheid gehakseld hout door te mengen, omdat dat minder snel verteerd, en langer een constante temperatuur geeft. Hiermee zou je zelf de temperatuur kunne optrekken naar 85-90°
woensdag 12 november 2008 - 00:18
dregei

Dregei

bedankt voor uw info..

wat is geregeld? om het materiaal om te zetten?

is het niet omdat het geheel zakt dat het een gesloten massa wordt en dat er geen zuurstof meer bij kan?

ik heb deze morgen gekeken en denk wel dat deze nu gedoofd is na 5 dagen..

dus dan zou ik om de 4 dagen moeten omgooien?

zou ik er mischien een zuurstof buis in kunnen zetten zodat er toch voorzien wordt van zuurstof.

Hoe lang broeit paardenmest?
woensdag 12 november 2008 - 08:56
Ntone

Ntone

Om het proces goed aan de gang te houden zou je eigenlijk moeten keren op een temperatuur tussen de 80 en 95°. Ook zou je geregeld een aanvoer moeten hebben van nieuw materiaal. Een goed mengsel van groen en bruin materiaal (groen is gras, blad, groentenresten etc, stikstofrijk materiaal - bruin is houtig, stro, droog verdord blad, dat koolstof aanbrengt) draagt bij tot een goeie broei.

Wat er kan gebeuren als je niet op tijd keert, is dat de hoop zich zelf doodbroeit. De temperatuur loopt dan zodanig hoog op dat de bacteriën zichzelf doden. Rondom het doodgevallen mengsel komt een beschimmelde laag, en uiteindelijk een verdroogde laag.

Zuurstofbuis of zo gaat weinig helpen op zo'n kleine hoop, en je zit dan met het probleem dat je ook geregeld gaat moeten bevochtigen omdat je de hoop uitdroogt. In grote installaties kan dit, maar voor jouw situatie is dit overdreven (Zuurstofbuis of beluchtingsbuis wil zeggen dat je werkt met ventilator, van zichzelf gaat er geen luchtverplaatsing zijn).

Verrijk de hoop met gehakseld hout (geen coniferen!!), eventueel groenteresten, en probeer dit toch te keren als de temperatuur rond de 80° zit. Verder, zorg dat de hoop vochtig genoeg is (Rond de 60°, dit wil zeggen, als je een handvol verterend materiaal vastneemt, dat je dit kan samenpersen, en dat je hand vochtig is, er mogen geen druppels uitvallen).
woensdag 12 november 2008 - 10:45
dregei

Dregei

begint interessant te worden?

en wat als de hoop zich heeft gedoofd ?

keren is voldoende of dient er telkens nieuw materiaal aan toegevoegd te worden?

weet u waar ik een tabel kan vinden voor de broeitijd?

ik denk bij mij dat de vocht uit de composthoop is.

de reden daarvoor zoek ik bij het verdampen van de composthoop.
als ik in het begin van een goede werking ging zien, zat de serre vol mist (warmte) nu niet meer...

hoeveel water dient men toe om te beginnen? en glas 1 liter of een emmer? per m³


Alvast bedankt

groeten Mario
woensdag 12 november 2008 - 11:23
Ntone

Ntone

Als de hoop echt doodgebroed is, dan is er niet veel meer aan te doen. Wat er nog overschiet kan je mengen met een andere composthoop of vers materiaal, en hopen dat het mee verteerd, maar als het echt droog en dood is gevallen, dan is er nog weinig mee te doen (toch met het uitgedroogde materiaal).

Keren volstaat, zolang je nog materiaal kan herkennen (takjes, bladresten, de rest verteerd vrij snel). Indien dit niet meer het geval is, vers materiaal er tussen doen. Ik voeg quasi dagelijks een kleine hoeveelheid toe op de composthoop, en die broeit toch mooi verder. Wat je dus kan doen is al je keukenafval er tussen mengen, zo breng je dagelijks kleine hoeveelheden aan. Om de 3-4weken een hoeveelheid paardemest of versnipperd hout toevoegen zorgt voor goeie broei op langere termijn.

Een tabel van broeitijd zal je niet vinden, omdat dit zo afhankelijk is het materiaal dat erin zit. Voor een kleine composthoop mag je rekenen op 6-9 maand voor hij volledig verteerd en omgezet is. In de grote installaties kan dit op 6-12 weken, afhankelijk van het materiaal. Zij zitten natuurlijk met bergen van enkele meter breed, 3-4m hoogte. De temperatuur en broei loopt hier dus veel sneller op.

Wanneer je vocht aanbrengt, kan je gewoon water nemen, maar mensen die nog beschikken over een echte beer of aalput, die hebben goud in handen. De dunne fractie hiervan is perfect om de hoop de bevochtigen. Anders kan je compostthee maken en die over de hoop gieten met een gieter.

Dit is een knipsel uit de site van de Vlaco :
Wat is compostthee.

Compostthee is een waterig extract dat je bekomt door compost gedurende enige tijd in water te laten weken. Het bestaat uit water, voedingsmiddelen en micro-organismen. Om compostthee te maken heb je een gesloten vat, compost, water en tijd nodig. Er zijn niettemin vele variaties op dit basisrecept: de aard en de leeftijd van de compost zijn erg belangrijk, het vat kan belucht worden, voedingsstoffen kunnen toegevoegd worden om de ontwikkeling van micro-organismen te bevorderen. Voor toepassing kan de compostthee gefilterd worden of kunnen er stoffen worden toegevoegd om een goede verspreiding en levensduur van de actieve bestanddelen te bevorderen.

Het belangrijkste verschil wordt gemaakt tussen beluchte en niet-beluchte compostthee. Beluchting van de compostthee gedurende de fermentatie in het vat is het meest frequent. Een zevental Amerikaanse producenten verkopen vaten voorzien van beluchting, waarin de compost gedurende 18 tot 48 uren in oplossing blijft.
De compostthee wordt daarna afgezeefd of gefilterd om verstoppingen bij de toediening ervan te vermijden. Compostthee kan worden toegediend via de gebruikelijke apparatuur waarmee ook voedingsoplossing, irrigatiewater of bestrijdingsmiddelen worden toegediend. Opnieuw moet een belangrijk onderscheid gemaakt worden tussen behandeling van de bodem en de wortelzone (via irrigatie of bevloeiing) en het bladoppervlak (via verneveling). Bodembehandeling met compostthee richt zich net zoals het gebruik van de bodemverbeteraar compost, op de voorkoming van wortelziekten. Het gebruik van compostthee als bladbemesting heeft daarentegen als doel het voorkomen van bladziekten.
woensdag 12 november 2008 - 12:35
dregei

Dregei

Ik denk dan ook niet dat mijn mest hoopje al na 5 dagen uitgebroeid is.

het zal enkel een probleem van vocht of zuurstof zijn.

Ik zal van mijn compostvat van de tuin wat regenwater en materiaalen gebruiken om de boel weer aan te wakkeren.

ik weet ondertussen al wat doen.

Hopelijk heb ik morgen of de volgende dagen beter nieuws.

Alvast bedankt..

Mario
woensdag 12 november 2008 - 13:15
Rita1960

Rita1960

Hoi Mario,

Nog van harte welkom op dit forum

Wat ik weet en al jaren in de praktijk heb gebracht met (verse )paardenmest:

Verse paardenmest geeft een warmte ontwikkeling in de grond als het ondergewerkt wordt. De vertering gaat dan wel langzamer dan in een sleuf zoals jij hem hebt gegraven, maar de bodem wordt wel opgewarmd.
Door de verse mest minimaal zo´n 30 cm onder te werken kun je in de volle grond (en dus m.i. ook in de serre) een aantal dagen/weken eerder zaaien, doordat de grond eerder warmer is.
Hoe dit zijn uitwerking heeft zoals jij hem beschrijft in een serre in de herfst en in een open gleuf, om daar de serre mee te verwarmen ... geen idee.
Maar in het vroege voorjaar heeft het wel degelijk zijn uitwerking.

Voor wat betreft m´n open mestbult van de paardenmest, deze is zelfs bij echte koude dagen een weldaad voor je koude voeten en die zijn in no time warm!

Maar bedenk wel dat niet iedere plantensoort tegen verse mest kan.

met vriendelijke groet,

Rita
woensdag 12 november 2008 - 20:32
dregei

Dregei

Hallo Rita,

bedankt voor jou antwoord.

kunnen de dampen ook schadelijk zijn of is het enkel de mest waar je van sprak?


ik hoop de hoop blijvend aan de praat te krijgen.

ik heb 3 sensoren aangebracht 1 zit midden in de mest eentje in de serre voor de ruimtetemperatuur en eentje voor de buiten temperatuur.

van het moment dat het kouder wordt dan 3° dan wordt de tracing automatisch opgezet.

heb er staan nu ong. 500 planten in en ik hoop ze zonder ze binnen te halen zo te overwinteren..

ik ga straks even controleren..

groeten Mario
woensdag 12 november 2008 - 21:36
Ntone

Tekst aangepast

Ntone

Mario,

Een mogelijkheid is dat je een tuinslang of iets dergelijks doorheen de hoop leidt. Je maakt een lus, waarin het water opwarmt in de hoop, en zijn warmte doorheen de serre afgeeft. Dit is een ergonomischer systeem dan zomaar de warmte vrij loslaten. De meeste warmte zit namelijk IN de hoop he.
Het water gaat van zichzelf circuleren en stabiliseren. Als het warm genoeg is stijgt het, koelt het af, dan loopt het terug.
Eventueel moet je wel een decompressiesysteempje voorzien.

De dampen zelf moet je je geen zorgen in maken qua giftigheid, dit is merendeel waterdamp, beetje ammoniak, beetje methaan. Af en toe verluchten kan zeker geen kwaad natuurlijk.

Dergelijke lus, gecombineerd met een verrijkte mesthoop (dus vers groen materiaal, gehakseld hout) geeft veel warmte, EN goeie compost voor achteraf

Hier vind je trouwens een aantal interessante links :
http://www.motherearthnews.com/Renewable-Energy/1981-07-01/Compost-Heated-Water.aspx
http://attra.ncat.org/attra-pub/compostheatedgh.html
http://ths.gardenweb.com/forums/load/energy/msg0908402632514.html

Ik heb in het verleden onderzoek gedaan naar dergelijke toepassingen, en dankzij deze topic is de kriebel terug
donderdag 13 november 2008 - 14:00
dregei

Dregei

In eerste instansie wou ik een warmte wisselaar maken met een radiator met de natuurlijke stroming.
de wisselaar zou ik dan in het midden in de hoop leggen en de hoop zou dan niet in de serre bevinden.

maar door te weinig tijd heb ik voor het huidige gekozen

Mag ik de mest hoop ook afdekken met een plastiek of styrofoam plaat?

dan denk ik dat het rendement het beste is.

ik heb gisteren de hoop doorheen gehaald en zag dat na een 10Cm alles droog was.
Dus alles goed besproeid en weer doorheen gehaald.

zaterdag heb ik weer 2m³ verse mest ter beschikking (meer kan ik niet leggen..)

Als ik deze kan afdekken zonder nadelig gevolg zou ik het eerder doen en hang ik er wel een kleine radiator op...

Ik ga alvast zo iets maken met een tracing als backup..
donderdag 13 november 2008 - 14:20
dregei

Dregei

Euuh Ntone nog bedankt voor jou info.

je hebt me al flink verder gebracht..

Mario
donderdag 13 november 2008 - 14:27
Ntone

Ntone

Warmtewisselaar en afdekken is een van de beste opties. Kan met een stuk plastiek, antiwortelmat, of een vlies dat warmte binnen maat zuurstof doorlaat.
donderdag 13 november 2008 - 14:53
dregei

Dregei

De temperatuur in de mesthoop is nu rond de 50°C

buiten temperatuur is 5°C in de serre 20CM boven de grond is 11°C

ik hoop dat de temperatuur in de hoop nog zal stijgen.

de warmtewisselaar krijgt al wat vorm.. nu de radiator nog..


belangrijk gegeven de serre is ong 10m²


groeten Mario
donderdag 13 november 2008 - 22:07
Ntone

Ntone

Mits een goeie opbouw, en genoeg volume kan de temperatuur oplopen in de hoop tot 95°, waarna de hoop zichzelf gaat stilleggen door doodbroeden. Daarom moet je keren op max 85°.
Door de mesthoop aan te rijken ga je hogere temperaturen krijgen, en een stabielere broei.

Jean Pain, DE grote man rond compostering etc, slaagde erin hopen te maken waarin de temperatuur constant rond de 90° bleef, over een verloop van 9-10 maanden. Hij werkte wel met hopen van rond de 100ton kletsnat hout.
donderdag 13 november 2008 - 22:36
Ntone

Ntone

http://thethingsilearnedtoday.com/2007/10/31/innovative-compost-heating-system-2.html

Hier heb je nog een idee wat de warmte van compost en mest kan doen
donderdag 13 november 2008 - 22:54
dregei

Dregei

Zo, de warmte wisselaar zit erin, aangesloten op een dubbelrij radiador van 60x60

ik heb de ''oude'' mest uit de sleuf gehaald en een aanhangwagen verse gehaald.
samen gemengd met de oude mest, vers gemaaid gras en bladeren..

de wisselaar zit op 30 cm (dus 70 cm diep samen met een PT100)

alles weer erin. nu heb ik een hoop van 3m³

op 60Cm zit nog een PT100.

De compost heeft op 30cm een temperatuur van 18°C en op 60Cm is de temperatuur opgelopen tot 21°C.

Ik hoop dat de broei nog zal aanwakkeren..

Voor de rest is de temperatuur in de serre 10°c en buiten op dit uur 4°C

Dus een winst van 6°C. alhoewel dat de temperatuur buiten gevallen is, kan de temperatuur in de serre ook nog welnaar beneden gaan.

Nu nog afwachten..

groeten Mario
zondag 16 november 2008 - 21:42
Ntone

Ntone

Kan je eventueel eens een schema tekenen en enkele foto's toevoegen? Altijd interessant!
De broei zal zeker nog aanwakkeren, daar moet je je geen zorgen in maken
Als alles goed gaat moet je zelfs in staat zijn niet alleen de vorst buiten te houden, maar de serre ook reëel te verwarmen.
zondag 16 november 2008 - 21:45
dregei

Dregei

Een word document toevoegen?hoe doe ik dat?

Ik heb een tekeningetje gemaakt in word ... morgen volgen de foto's

Nog even een samenvatting.

Buis is van henco 10m (goed voor warmte overdracht)
radiator 60x60 water staat onder 1.5 a 2 Bar druk.

samenstelling van de compost is ong 2 kruiwagens mest, 1 kruiwagen bladeren en een halve kruiwagen vers gemaaid gras.alles samen gemengd.



Groeten Mario
zondag 16 november 2008 - 22:58
Ntone

Ntone

Als het toevoegen niet lukt, dan mag je het altijd mailen, dan zet ik het erop...
Mailen kan naar [email protected]
zondag 16 november 2008 - 23:44
Ntone

Ntone

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zicht op radiator-plaatsing

[afbeelding verwijderd niet-https]

Aansluitingen van de radiator

[afbeelding verwijderd niet-https]

Radiator met thermometer.

[afbeelding verwijderd niet-https]

De compostput

[afbeelding verwijderd niet-https]

De uitgegraven put

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een diepe put, gelukkig geen financiële

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het Schema:
- Blauw is kout water, naarmate het water langer doorheen de compost gaat, stijgt de temperatuur, en gaan we richting rood (warm water).
De warmte wordt terug afgegeven via de radiator.

Fotos van Dregei
maandag 17 november 2008 - 00:35
dregei

Tekst aangepast

Dregei

Bedankt Ntone,

Ik hoop dat het duidelijker is zo.

Ook hoop ik dat de composthoop wat langer blijft broeien zonder te veel om te gooien.
Zaterdag wel een tijdje bezig geweest...
We zien wel verder

de temperatuur buiten is verder gezakt naar 1°C (ik wist niet dat het zo koud ging worden)

En in de serre is het nu 8°C (blijft toch nog stabiel)

mest boven is nu 0.5 graad gestegen t.o.v. mijn vorige mail.

dus ong 0.5 graad per 3uur? morgen vroeg zal de test het uitwijzen...

groeten Mario

maandag 17 november 2008 - 00:50
Ntone

Ntone

Ik denk toch dat het nog effe kan duren voor dat het mengsel optimaal begint te broeien. Moest je de hand kunnen leggen op een hoeveelheid gehakseld hout, dan zou de hoop ook langer stabiel blijven.

Maar het is een mooie constructie, en ze gaat haar werk doen.
Wat je mss kan doen is alle temperaturen plotten in een grafiekje. Je kent je mengsel nu, en dan kan je zien wat het beste werkt voor jou.
maandag 17 november 2008 - 00:54
dregei

Dregei

Vanaf vandaag staat alles genoteerd in een exelfile..

groeten..
maandag 17 november 2008 - 00:56
Ntone

Ntone

Mooi experiment. Als er een prijs was op dit forum voor Experiment van het Jaar, dan had je hem bij deze gewonnen!
maandag 17 november 2008 - 00:59
dregei

Dregei

Bedankt.

Nu nog even wat waarden om te kunnen volgen

Deze morgen om 7u30

Temp buiten 2°C
Temp serre 8°C
Temp radiator 12°C
Temp mest 22.3°C

Dus het klopt wel de compost hoop gaat nu ong. 0.5°C omhoog om de 3 uur

En de serre temperatuur is vrij stabiel gebleven..

Groeten Mario
maandag 17 november 2008 - 10:53
dregei

Dregei

nog even een vraagje..

ik heb de temperatuur nog steeds gemeten en de bovenkant 30Cm van boven van de composthoop stijgt verder in temperatuur.nu al 25°C

ik heb ook eens op 10CM gemeten en de temperatuur is daar 35°C

Ook heb ik een pt100 op 70Cm liggen en daar is de temperatuur gezakt van 18°C naar 16°C

Nu zit er nog een BUG in... de warmte wisselaar zit op 70CM de radiator heeft een max temperatuur van 13°C

Kan ik alles nog eens omgooien zonder de broei te veel te beinvloeden?

zo kan ik de warmtewisselaar iets omhoog brengen.

Ik heb de warmtewisselaar op70 cm gelegd omdat ik vorige week bij het uithalen daar de warmte tegen kwam...

alvast bedankt

Groeten Mario
dinsdag 18 november 2008 - 21:13
Ntone

Ntone

Die warmtewisselaar, is dat zoals getekend gewoon een kronkelwerk van buizen? Indien wel, zou ik niet teveel roeren, maar de broei effe op gang laten komen. Ik vind het wel vreemd dat hij nog niet warmer is. Is de mest serieus vochtig?
Moest je kunnen, voeg toch nog maar gehakseld hout toe. De bacteriën moeten hieraan hard werken, en gaan het dus warmer krijgen, wat positief is voor de broei in de rest van het materiaal, waardoor je temperatuur gaat stijgen.
dinsdag 18 november 2008 - 21:45
dregei

Dregei

de warmtewisselaar is zoals op de tekening in krongkeling gelegd.

ik zal wat gehakseld hout zoeken..

nat? alles is goed vochtig. als ik de bovenste hoop even omhoogdoe dan komt er ook nog vocht uit..

ik kan nog wat bij sproeienmaar ik heb bang dat er beneden een plas is aan't vormen..

temperatuur zakt wel zoals de metingen weergeven.

het stro dat in de mest zit is dat ook geen goeie broeiverhoger, of de bladeren?

groeten Mario

dinsdag 18 november 2008 - 22:28
dregei

Dregei

hoeveel hakselhout zou ik vermengen bij het compost?

groeten Mario
dinsdag 18 november 2008 - 23:01
Ntone

Ntone

Wat zit er nu allemaal in? Paardemest (veel stro, weinig stront?), bladafval, gras? Ik zou durven gaan naar een 1/3de gehakseld hout.
dinsdag 18 november 2008 - 23:44
dregei

Dregei

klopt ze noemde het droge mest....

veel stro.. de geur zat er toch goed in...

ik zal kijken voor een aanhangwagen hakselhout...

Nu, de temperatuur blijft wel goed constant. ik weet niet of 35°c genoeg is omde broei aan de gang te houden.

vorige week was ik nu al aan temperatuur aan 't verliezen.

Dit weekend gaat het koud worden... ik hoop dat de temperatuur in de compost gaat stijgen.

hoe nat moet de Compost gehouden worden? ik heb zondag goed gesproeid met de tuinslang.
enkele liters, tot nu niet meer water bijgedaan.




woensdag 19 november 2008 - 00:08
Ntone

Ntone

35° moet voldoende zijn om nog een tijdje te broeien. Met het mengsel dat je nu hebt zou ik het niet TE nat maken. Vocht is nodig, maar meer dan 45-50% vochtigheid zou ik niet gaan.

woensdag 19 november 2008 - 10:19
Ntone

Ntone

En hoe zit het vandaag met de temperaturen?
donderdag 20 november 2008 - 11:19
dregei

Dregei

De temperatuur blijft stijgen.

Temp buiten 8°C
Temp mest 26.3°C
Temp radiator 11.5°C
Temp serre 11°C deze nacht..

ik heb de indruk dat de temp daalt, de 35 °C die ik boven had is nu nog 28°C dwz dat de bacteriën zakken? of hoe moet ik dat bekijken?

de snelheid van de temperatuur is aan't afnemen..maar het blijft stijgen.

ik heb nog geen haksel hout bijgevoegd maar zaterdag kan ik wat maken...

Ik zal je de voorlopige tabel deven doorsturen. dan kan je de grafiek even tonen..

groeten Mario
donderdag 20 november 2008 - 12:14
dregei

Dregei

de temperatuur is momenteel stabiel gebleven.

de composthoop is nu uit het gat.het compost rook wat aan de zure kant.

waar de warmte wisselaar zat was er nog geen broei begonnen.het compostmateriaal zag er nog heel intact uit. zelfs het gras was nog groen.. de bovenste 40 Cm was al wit geworden en had een temperatuur rond de 30°C.

nu heb ik hakselhout en ga wat mengen.het haksel hout is van struiken en takken ook wel den..

ik zal nog wat foto's maken.ook van de warmtewisselaar. deze zal nu wat hoger gaan liggen.

Groeten Mario

zaterdag 22 november 2008 - 12:38
Ntone

Ntone

Zure geur is normaal met die paardenmest. Gras is ook heel zuur.
Als al het materiaal goed gemengd is kan de broei zeer snel gaan. Dit is natuurlijk afhankelijk van het volume van de hoop. Hoe kleiner, hoe trager.
Maar het is zo, ik verklein geregeld veel groenafval, en daar zijn er hopen die we s ochtends verkleinen, s avonds zijn die al aan het roken (waterdamp) en de volgende dag loopt die temperatuur binnen in de hoop al op naar 50-60%, ik heb er mij al aan verbrand
Verse den kan mss een beetje vertragen doordat eerst het hars moet weggewerkt worden, maar dat gaat het verschil niet maken.
zondag 23 november 2008 - 21:22
dregei

Dregei

Natuurlijk is alles goed gemengd.

Omdat ik alles buiten moest mengen heb ik gisteren na de (nu al wekelijkse) meng-fitnes maar een temperatuur van 4.8°C in de mest.
Nu een dag verder heb ik 20°C het gaat precies wat sneller.

het is ongeveer 3/4 aanhangwagen hakselhout dat gemengd is met de rest van de compost.

ik denk dat er 60% den in zit en de rest is van struiken, en berk ben ik ook tegen gekomen...

ik heb de warmtewisselaar hoger gelegd, ook heb ik in beneden een verluchtingsbuis gelegd om de broei beneden ook wat op gang te helpen.

van gisteren tot nu heb ik met tracing de serre verwarmd. die nu uitgeschakeld is ..

ik ben deze avond een nieuwe meting begonnen met de nieuwe samenstelling.

Ntone kan je nog wat foto's opzetten?dan stuur ik je ze op.

groeten Mario

zondag 23 november 2008 - 22:33
Ntone

Ntone

Laat maar komen, die foto's!
zondag 23 november 2008 - 22:36
dregei

Dregei

heb je de foto's ontvangen?

even wat informatie...
nu het compost gemengd is met hakselhout heb ik de temperatuur van de mest na 4 dagen tot 60°C gekregen ... ik had gisteren een winst van 15°C op 1 dag, dus had ik wat water gesproeid over de compost. er is al wat verdampt uit de composthoop.

vandaag is de temperatuur niet meer gestegen en ook niet gezakt.

Zal deze nu nog verder stijgen?

uit de verluchtingsbuis die in de compost ligt komt ook wat warmte vrij..

ik zit nu met 9°C in de serre bij een buiten temperatuur van 3°C

de radiator is ook niet spectaculair gestegen die zit nu rond de 12 a 14°C

Groeten Mario

woensdag 26 november 2008 - 20:06
Ntone

Ntone

Ik zou niet teveel water sproeien... laat de temperatuur maar stijgen, en als die naar de 75-80° gaat, dan gans de hoop eens keren...
Ik heb de foto's ontvangen, maar nog niet echt tijd gehad om ze op mijne server te zetten.. sorry daarvoor, zodra k kan doe ik het.
woensdag 26 november 2008 - 21:24
dregei

Dregei

Na het sproeien is de temperatuur stijging gewoon gestopt en vandaag is de temperatuur 4 graden gezakt.

gisteren had ik 62°C vandaag rond 10u 58°C

Die temperatuur is nog steeds voldoende, maar gaat de temperatuur nu verder wegzakken of zal deze zich weer herstellen?

groeten Mario
donderdag 27 november 2008 - 11:16
Ntone

Ntone

Die zou terug moeten stijgen normaal gezien... Kan wel effe duren.
donderdag 27 november 2008 - 11:21
GeertVR

GeertVR

Heel interessant. Zit al een ganse tijd met het idee in mijn hoofd om mijn serre te verwarmen via warmtewinning in een composthoop.

Nu even niet over de composthoop zelf, maar over uw warmtewinning. Ik heb op bovenstaande foto's gezien dat je een buizennetwerk hebt gelegd in de compost. Indien ik mij niet vergis heb je gewerkt met Henco buizen. Ik veronderstel dat je het over de pvc/aluminium buizen hebt die men gebruikt voor waterleidingen en centrale verwarming. Deze zijn mijns inziens niet geschikt voor wat je wil doen. De warmte kan je best overdragen via metaal (koper, aluminium of metaal) Het is ook nodig om zoveel mogelijk overdracht te halen. Dus, wanneer je het metaal van de radiator open zou vouwen en bijvoorbeeld 3m² metaal hebt, dan moet je trachten om minstens evenveel m² warmteopnamemetaal te hebben. Het gaat natuurlijk wel wat meer kosten wanneer je met metaal werkt.
woensdag 7 januari 2009 - 13:53
Ntone

Ntone

Hoe zit het ondertussen met dit project?
maandag 12 januari 2009 - 21:05
bird

Bird

hallo heren
Ik heb jullie berichten uit wisseling gevolgd
en vindt het erg interessant , ik heb op het
moment 4 paarden lopen en dat produceert
nog al wat ik probeer mijn boerderij op een
alternatieve/goedkope manier te verwarmen.
Ik zie temperaturen van 80graden en voor
vloerverwarming zou 30 graden genoeg zijn.
Hebben jullie een idee of dat zou werken in
een grote tank met warmte wisselaar een
meng propeller en sproei installatie en iedere
dag verse mest . ik hoor het graag.
alvast bedankt.
vrijdag 15 januari 2010 - 22:12
Jefke

Jefke

Ik zit juist ook met dit idee te spelen.

Een bedenking die ik hierbij heb: Moet je niet oppassen met de gassen die vrijkomen tijdens het composteren? In een (relatief) gesloten ruimte zou dit wel eens voor problemen kunnen zorgen stel ik me voor. In het ergste geval een ontploffing als je met een sigaret binnen komt?


Ik heb hier nog een oud gegalvaniseerd vat van 300L liggen en denk om het daarmee eens te proberen. Een vulluik in zagen en met scharnieren en een slot terug monteren, het vat horizontaal op een as monteren en klaar. De buitenkant van het vat kan de warmte afgeven en om het te beluchten/keren kan ik gewoon het vat een paar keer rond zijn as draaien.

Goed idee?



maandag 7 april 2014 - 11:32
GREENVINGER

GREENVINGER

Beste allemaal,
Interessant topic, ik ben geen techniek vrouw, is het mogelijk warme water doorvoeren naar boiler ? als het kan, kan ik een boiler aanschaffen zonder CV plaatsen in volkstuin ?

Alvast bedank.
woensdag 6 augustus 2014 - 19:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon