menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid

Ga naar meest recente reactie

LienDesmedt

LienDesmedt

Hallo,

Op mijn oprit en rondom mijn huis liggen betonklinkers waar hier en daar onkruid tussen groeit.

Ik had al gehoord van het gekookt aardappelwater erop te gieten, maar zijn er nog andere manieren om het onkruid biologisch te verwijderen?

We hebben hier nogal wat katten rondlopen en sowieso ben ik niet voor pesticiden te vinden.

Alvast bedankt!
zaterdag 26 juli 2008 - 17:02
hildavw

Hildavw

[afbeelding verwijderd niet-https]

Lien op dit gezellige forum, waar je met al je vragen terecht kunt.

Zout strooien in de voegen kan ook al eens helpen.

groetjes

Hilda
zaterdag 26 juli 2008 - 17:56
Victor44

Victor44

Hallo Lien,
Heb juist klinkers laten leggen en aan de aannemer gevraagd hoe ze mooi en onkruidvrij te houden.Hij heeft mij volgend advies gegeven,om de beton klinkers mooi(geen groen)en onkruidvrij te houden regelmatig zeker wekelijks een beetje zand op strooien en heel veel borstelen.Zeker geen hogedrukreiniger gebruiken,zo blijven ze altijd als nieuw en krijgt onkruid geen kans.

Veel borstel plezier,
Victor.
zaterdag 26 juli 2008 - 18:40
leeuwtje

Leeuwtje

Ik vul mijn spuit altijd met azijn. Het onkruid sterft dan ook meteen af. Na een dag is het al helemaal verdroogd en kun je het zo wegvegen!
zaterdag 26 juli 2008 - 23:42
leeuwtje

Leeuwtje

Wel goed omspoelen na gebruik omdat de metalen stang om te pompen anders kan gaan roesten en vast zitten!
zondag 27 juli 2008 - 00:16
annd6

Annd6

Ik heb dat laatst ook gehoord dat ze het hier in onze gemeente zo gaan doen maar ik dacht dat dat andere azijn was met een hoger alcohol gehalte en was ernaar op zoek.
Voldoet gewone keukenazijn dan ook?

Groetjes
Ann
zondag 27 juli 2008 - 22:27
leeuwtje

Tekst aangepast

Leeuwtje

Zelf vond ik hier de schoonmaakazijn beter werken dan de natuurazijn. Misschien dat die wat zuurder is of zo? Maar ik kon geen percentages op de flessen vinden. Maar in azijn zit toch geen alcohol? In spiritus zit alcohol.
maandag 28 juli 2008 - 01:05
annd6

Annd6

Azijn is toch gefermenteerde alcohol?
Ik dacht dat het te maken had met de hoeveelheid of sterkte van de alcohol....maar echt zeker ben ik niet.

Groetjes
Ann
maandag 28 juli 2008 - 09:25
leeuwtje

Leeuwtje

dat wel maar de alcohol is er dan toch wel uit verdwenen want die is omgezet.
maandag 28 juli 2008 - 11:31
annd6

Annd6

Ja....heb je ook weer een punt...zou het dan om de sterkte gaan die is omgezet...?
Ik ga het inieder geval proberen.

Groetjes
Ann
maandag 28 juli 2008 - 12:16
depauws

Depauws

Voor de sterkte van azijn even goed op het etiket letten, ik denk dat de sterkte kan varieren van 5 tot 15%.
Sterkste vindt je in tuincentra en landbouwbenodigdheden.

Groeten
Silvain
maandag 28 juli 2008 - 22:05
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

De alcohol wordt omgezet in azijnzuur door azijnzuurbacteriën. Maar azijn tast wel kalkbestanddelen aan en er zal verruwing optreden in de stenen. Is azijnzuur wel zo goed voor het milieu?
zondag 3 augustus 2008 - 17:41
hekske

Hekske

Hoikes,

Het is wel een "arbeidsintensieve" tip maar hetvolgende helpt ook wel :
veel borstelen, zodat er geen aarde/stof ed. in de voegen blijft hangen.
Want dit is een ideale voedingsbodem voor alle mogelijke onkruid die plaats vinden om te ontkiemen.

groetjes

Hekske
donderdag 7 augustus 2008 - 00:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon