menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid

Ga naar meest recente reactie

lddycker

Lddycker

Wij hebben net een huis gekocht met een grote tuin (20 are). De vorige eigenaars waren op leeftijd en hebben de laatste jaren de tuin z'n gang laten gaan, gevolg: overal brandnetels, scheuten van omliggende bomen, en ander ongewenste planten. Wij zouden graag een biologische tuin - moestuin aanleggen, en de grote natuurlijke vijver ( 100 m²) die er ligt in ere herstellen, (momenteel totaal overwoekerd, en ligt vol rotzooi en plantenafval) Gezien de grote oppervlakte zien we er ons geen beginnen aan om te schoffelen etc, herbiciden gebruiken is al helemaal geen optie voor ons (tis de bedoeling dat de vijver weer tot leven komt!), en met kokend water de brandnetels begieten is ook al geen optie. Je zou het echt eens moeten zien, het is zo erg dat we nog niet tot het einde van onze tuin zijn kunnen gaan.
Nu is mijn vraag: hoe kunnen we dit wel aanpakken (ploegen bv. is ook geen optie, je kan niet passeren met een tractor langs de vijver). Bestaat er een ecologische versie van herbiciden?
Alvast bedankt voor jullie tips!
zaterdag 12 juli 2008 - 13:28
printemps

Printemps

hallo

de boel onderstoppen
met een donkere worteldoek
maar best eerst alles kortwieken met bvb een bosmaaier
doordat er geen licht meer kan aan de plant zal die afsterven
maar dat gebeurd niet op 123
je zal wat geduld moeten hebben

mvg
an
zaterdag 12 juli 2008 - 13:42
lddycker

Lddycker

Das inderdaad t proberen waard.
zaterdag 12 juli 2008 - 15:10
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Iddyker,

Allereerst van harte welkom op dit mooie, leuke, leerzame, gezellige en vooral zeer verslavend forum
Jullie zitten in een goede uitgangspositie, ondanks het onkruid.
Gelet op de grootte van de tuin zou ik het toch stukje bij stukje aanpakken en dan in 1x goed.
Als ik het nog eens over zou moeten doen, zou ik nu beginnen met de vijver. Voor de aanleg van de moestuin kun je ook in het najaar beginnen, om volgend voorjaar een stuk schoon te hebben. Laat eerst een stukje ruig liggen zodat je daarop je onkruid kwijt kunt.

Ik weet niet of in dit stuk van jullie ook struiken/bomen e.d. staan. Deze ondergrond zou je kunnen schonen met een zogenaamde bosmaaier. Dat kan ook voor de stukken die je direct schoon wilt maken. Maar.. bedenk wel dat het in vele gevallen makkelijker onkruid wieden is als het onkruid (en ja.. wat is onkruid..) een halve meter hoog is.
En voor de stukken die je nog niet direct wilt gebruiken kun zoals An al zei worteldoek of anders (dik) zwart plastic gebruiken.
Kleine tip: maak een tuinplan als je deze nog niet hebt. Maakt het een stuk overzichtelijker.

Succes en veel werkplezier toegewenst.

groetjes,

Rita
zaterdag 12 juli 2008 - 18:38
lddycker

Lddycker

Tzal een enorm werk worden om het allemaal wat deftig te krijgen. Er staan heel wat struiken, en achteraan is het een uitloper van een achtergelegen bos. Dat stuk bos gaan we in het begin sowieso zo laten. Starten met de vijver is idd geen slecht idee, denk dat die dringend aan wat extra zuurstof toe is... Een tuinplan maken, daar zijn we mee bezig. De moestuin komt waarschijnlijk achter de vijver, denk dat de groentjes dan kunnen mee profiteren van de vijver. Alleszins merci
zaterdag 12 juli 2008 - 19:26
Matabish

Matabish

Hallo Iddycker,

alvast van harte [afbeelding verwijderd niet-https]
op dit reuzetoffe tuinforum.
Er staat jullie veel werk te wachten, maar dan...oh zóveel plezier wanneer je gaat kunnen genieten van je tuin!!
Stukje bij beetje beginnen is idd het beste, dan zie je het stillekes uitgroeien tot het naar jullie wens is.
Misschien wèl een beetje voorzichtig werken bij het opkuisen van de vijver?
Want daar zitten vast nog wel een paar [afbeelding verwijderd niet-https] kikker- of padfamilies in die zich een bult gaan schrikken bij die grote opruiming! [afbeelding verwijderd niet-https]
Van de vrienden van het forum kan je in ieder geval alle hulp en raadgevingen verwachten die je nodig zou hebben, dus vraag maar op hoor!
Hartelijke groeten,
Matabish.

zaterdag 12 juli 2008 - 22:19
lddycker

Lddycker

We zullen zeker zorgdragen voor de kikkers, en ook voor de salamanders, want die hebben we ook al opgemerkt! Merci...
zaterdag 12 juli 2008 - 22:45
Matabish

Matabish

Wow, leuke tuinbewoners allemaal!!
Laat je ons ook meegenieten van de metamorfose van je tuin, van "A" tot "Z" ???
Wij zijn hier nl. allemaal gèk op foto's!!

Slaap lekker straks,
Matabish.
zaterdag 12 juli 2008 - 22:53
lddycker

Lddycker

Zal es zorgen voor foto's zoals het nu is...
zondag 13 juli 2008 - 11:59
severien

Severien

hoi,

Wij hebben ook net een huis gekocht, een deel van de tuin is ook verwilderd (onkruid tot 1,5 m hoog), helaas zonder vijver. Ik heb gelezen dat je ook karton kan gebruiken i.p.v. doek. Wanneer moet ik mijn toekomstige moestuin gaan bedekken als ik die in de lente zaaiklaar wil hebben?

Severien
dinsdag 15 juli 2008 - 22:13
Rita1960

Rita1960

Hoi Severien,

Ook voor jou een hartelijk welkom op dit forum Zeer verslavend maar wel zeer leerrijk, gezellig en leuk

Ook voor jou.. nu bedekken met dik zwart plastic (wel eerst maaien) en dan in het late najaar of beter nog in het vroege voorjaar de zaak omspitten of frezen.
Wil je een goede groei zul je er wel voor moeten zorgen dat de grond los is gewerkt en ja.. dat is handwerk! (met de schop of met de frees)

groetjes en veel tuinplezier,

Rita
woensdag 16 juli 2008 - 20:07
prediker

Prediker

Hallo onkruid mensen

Ik zou vooral eerst goed kijken wat ik wil houden .
Er kunnen prachtige dingen tevoorschijn komen ,!!!
dan elke dag een stukje,gewoon verstand op 0 en denken elke dag een uur ontginnen,
Doe je dat zul je zien dat je als vanzelf langer door gaat,

maak eerst een goed plan ,vooral goed op de vormen letten!
dat is het aller belangrijkste ,
dus een ronde vijver dan de andere beplanting of terrassen ook rond maken
zal bv hagen,of muurtjes,
zo krijg je een eenheid en heb je ook in de winter een goede tuin .
succes gewenst!
groeten prediker

ps wist je dat er nachtegalen nestelen in brandnetels?

maandag 21 juli 2008 - 19:37
eucalypta

Eucalypta

Onbedrukt karton werkt heel goed. Ik heb het gebruikt om een deel vrij te krijgen van hardnekkig kweekgras. Zorg dat je alles bedekt met karton, hierbovenop gooi je compost of iets naders organisch, het mag natuurlijk niet wegwaaien. na een tweetal maanden is en je onkruid weg en het karton is ook gecomposteerd, dus twee vliegen in één klap! Ik doe telkens maar kleine stukken want waar haal je zoveel karton vandaan? Het staat ook beter dan dat landbouwplastic.
succes Eucalypta.
dinsdag 23 september 2008 - 23:28
Eve

Eve

Niet lachen, he, maar... zet er in de lente twee biggetjes op, en dan tegen de herfst is er geen sprietje onkruid meer te zien (plus het hele stuk is bemest ). Klaar voor de moestuin voor het volgende jaar! Ge moet er dan wel tegen kunnen om ze te laten slachten of te verkopen, anders moet ge winterbehuizing maken.

Echt waar, het werkt, maar ik moet er nu wel bij vertellen dat ik het gezien heb bij mensen die een klein boerderijken hebben (en een paar honderd worstjes in de diepvries).

Serieus, nachtegalen? Jawadde. Wij hebben hier vossen, dassen, fazanten, herten en eekhoorns, m.a.w. niets dat schoont zingt maar wel veel dat de boel komt opeten!

Veel success,

Eve

donderdag 16 oktober 2008 - 22:20
Rita1960

Rita1960

Hoi Eve,

Succes met je biggetjes straks. Wel een omheining met stroom zetten hoor, anders zijn ze zo weg.
En ja, het is waar.. het vlees is lekkerder dan uit de winkel en je weet wat ze gegeten hebben. Je hoeft er trouwens niet alleen worstjes van te laten maken hoor er zit meer aan een varken.
Maar .. de grond moet je later toch nog wel omspitten

Groetjes,

Rita
vrijdag 24 oktober 2008 - 18:49
Eve

Eve

Joepie, nog iemand die dat doet. Lekker spek, kotelettekes, salami... Ja, het is inderdaad omdat ge dan weet hoe ze geleefd hebben, he. Varkensgebraad met eigen aardappelen en groenten, mmmm!!

Prettig weekend!

Eve
zaterdag 25 oktober 2008 - 11:54
Ntone

Ntone

Zoals hierboven aangegeven kan je ook karton gebruiken. Het stuk dat je onkruidvrij wil krijgen (zoals de brandnetels bvb) kan je eerst maaien met een bosmaaier, en dan bedekken met een of meerdere lagen karton (onbedrukt). Hierover een laag compost zodat het karton niet wegvliegt, en laten liggen. Het kan wel een tijdje duren (je moet niet alleen de bovenste plantedelen kapot krijgen, maar ook de wortels en uitlopers.) maar achteraf moet je je geen zorgen maken over giftige stoffen of zo. Het karton kan je achteraf ook gewoon onderfrezen. Moet je je geen zorgen over maken.

Het is wel interessant om een stuk "onkruid" te laten staan, zeker als je zo'n oppervlakte hebt. Wie weet welke plantjes de kop opsteken en je voorzien van bloemekes, lekkere geuren en prachtige kleuren.
maandag 10 november 2008 - 11:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon