menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zuur regenwater

Ga naar meest recente reactie

Voksi

Voksi

Recent kon ik vaststellen dat het regenwater dat ik opvang,en waarmee ik oa de groenten in mijn serre begiet,een Ph heeft van 5.Dat lijkt me behoorlijk 'zuur' te zijn.Ik stel me nu de vraag of ik mijn serregrond niet steeds verder 'verzuur' wanneer ik op regelmatige tijdstippen doorspoel.Is dat inderdaad zo,en wat is eraan te doen ? dank voor reactie.
woensdag 28 mei 2008 - 20:40
annd6

Annd6

Voksi,

Je kan kalkzandsteen in je ton doen om de waarde omhoog te krijgen, een normale waarde van water is 7 ph. 5,65 ph wordt nog beschouwd als gezond regenwater, eronder is het wat te zuur.
Ook kan je in het voorjaar zeewierkalk in de bodem inwerken, zo doe ik het altijd.

Groetjes
Ann
donderdag 29 mei 2008 - 09:22
Jefke12

Jefke12

Recent kon ik vaststellen dat het regenwater dat ik opvang,en waarmee ik oa de groenten in mijn serre begiet,een Ph heeft van 5.Dat lijkt me behoorlijk 'zuur' te zijn.Ik stel me nu de vraag of ik mijn serregrond niet steeds verder 'verzuur' wanneer ik op regelmatige tijdstippen doorspoel.Is dat inderdaad zo,en wat is eraan te doen ? dank voor reactie.


hoe meet jij de pH van je regenwater?
En hoe vang je het water op?


En pH van 5.0 lijkt mij niet zo speciaal hoor.
Wetende dat de pH meestal rond de 5.5-6.0 schommelt
vrijdag 4 juli 2008 - 17:33
harald

Harald

Kalkzandsteen is een prima idee, maar werkt misschien niet zo snel. Je kan ook kiezen voor een flinke hand dolomiet. Dolomiet is een mineraal (magnesium/calcium-carbonaat), dat vermoedelijk water sneller oplost in zuur water dan een kalkzandsteen.
Het oplossen van Mg in het water heeft nog een extra voordeel: de bladeren van je planten zullen er extra groen van gaan zien!
maandag 7 juli 2008 - 16:25
Seedling

Seedling

Je kan ook een pH plus of een pH min kopen. Deze kosten niet zoveel. Maar houdt dan goed de EC in de gaten he!
Er zijn ook huismiddeltjes die het kunnen verhogen of verlagen.

[quote]* pH 14: natronloogoplossing van 1 mol/l
* pH 13: natronloogoplossing of kaliloogoplossing van 0,1 mol/l
* pH 11,5: huishoudammonia (verdunde ammonia dus)
* pH 10,5: zeepsop
* pH 8,5: zeewater, darmsap
* pH 7,4: menselijk bloed
* pH 7: zuiver water (neutraal)
* pH 6,7: melk
* pH 6: natuurlijke regen
* pH 5: licht zure regen
* pH 4,5: tomaten
* pH 4: zure regen, tomatensap
* pH 3: consumptieazijn
* pH 2,5: cola
* pH 2: maagzuur, citroensap
* pH 1: zwavelzuur (accuzuur)
* pH 0: zoutzuur (1 mol/l), zwavelzuur (0.5N)[/quote]
donderdag 10 juli 2008 - 14:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon