menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lieveheersbeestjes en oorwormen overwinteren

Ga naar meest recente reactie

depauws

Depauws

Lieveheersbeestjes en oorwormen zijn erg nuttig als verdelger van bladluizen.
Ik heb in alle fruitbomen schuilplaatsen voor de oorwormen, ze zitten daar graag in en kweken dat het een lust is ( veel kleine doorzichtige oorwormen zichtbaar in de zomer).
De larven van de lieveheersbeestjes vindt je o.a. in de kruidentuin.
Maar hoe zorg ik nu dat ze de winter goed doorkomen en vroeg in het voorjaar al paraat zijn om de eerste bladluizen op te eten??
Silvain
vrijdag 2 november 2007 - 19:21
fastmario

Fastmario

heb het niet zo voor oorwormen
die eten brugmansia's ook op
geef mij maar dat lieveheersbeestje
vrijdag 2 november 2007 - 20:24
corrielat

Corrielat

Zijn de oorwormen wel de echte daders? heb ik nog niet gehoord, ik dacht dat ze onschuldig zijn,
vrijdag 2 november 2007 - 21:28
fastmario

Fastmario

ja hoor maar ze doen het snachts
vrijdag 2 november 2007 - 21:29
depauws

Depauws

How, how Mario
Dit is wel een item ingegeven door de positieve kanten van de lieveheersbeestjes en de oorwormen.
zaterdag 3 november 2007 - 19:13
annd6

Annd6

Depauws,
je kan bloempotten vullen met stro en omgekeerd in de bomen hangen, ik weet niet of dat voldoende is voor in de winter maar ik denk het wel.
Lieveheersbeestjes vinden een ideale plek als je in een stammetje allemaal gaatjes maakt en ergens in je tuin plaatst.
Groetjes
Ann
zondag 4 november 2007 - 09:27
Tomateboer

Tomateboer

Ja, inderdaad.
Een goede manier is het omgekeerd hangen van stenen bloempotjes met daarin stro.
Dat stro is wel belangrijk want die geeft de oorwormen de kans om warm te overwinteren.
Het lieveheersbeestje zal ook tal van overwinteringsplaatsen gaan zoeken.
Soms kom je die zelfs tegen onder een hoop bladeren.
Vriendelijke groeten
Angelo
dinsdag 6 november 2007 - 12:29
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Ergens een hoekje laten waar het allemaal wat minder "netjes" ligt is ook een goed idee.
Op die manier vinden nog tal van andere beestjes een plaatsje om te overwinteren.
Ik heb een hoekje waar al het grovere tuinafval blijft liggen (takken die te dik zijn om te composteren en te dun om als brandhout te dienen, stukken boomschors...) alsook enkele stukken boomstam, op hun zijde gelegd en daarin tal van gaatjes geboord, verschillend van dikte en van diepte.
Of er beestjes zijn ingekropen weet ik niet want ik laat dat hoekje zoveel mogelijk ongemoeid maar ze liggen daar wel met die bedoeling.
Ook mijn borders worden pas na de winter helemaal opgekuist.
Zo blijven stengels van uitgebloeide bloemen en vaste planten staan.
Ook daarin zoeken allerlei beestjes plaatsjes om te overwinteren.
In m'n moestuin blijven bijvoorbeeld de afgestorven pompoenranken gewoon liggen tot na de winter.
Ook de groenbemesters die na de eerste vorst afsterven en platvallen blijven op het perceel tot enkele weken voor het zaaien of planten volgend voorjaar.
Mulching is niet alleen goed voor de bodem maar ook voor het bodemleven.
Als de mulchlaag dik genoeg is zou je er van versteld staan hoeveel "klein grut" zich daarin bevindt !
Hakseling is wat dat betreft voor mij nog steeds het beste voor de borders , beter dan schors, wat dan uiteraard weer esthetischer is, maar voor mij prioreert het natuurlijke en het biologische op het zeg maar onnatuurlijke en altijd strak opgeruimde.

Groetjes, Gert.
zaterdag 10 november 2007 - 13:40
the666bbq

The666bbq

tja, ze niet doodknijpen of weg-stofzuigen als ze lekker warm binnen in huis zitten is ook al iets he De omgekeerde (stene) bloempotten zijn inderdaad de klassieker (liefst de stenen want die blijven koeler dan de kunststoffen, en je wil die beestjes natuurlijk een luxe-appartement geven waar ze zich het hele jaar goed in voelen). Die arbeiderswoningkjes kan je dan uiteraard het best wat in de buurt zetten van de plaats waar je de beestjes wil inzetten (dus hang er in de fruitbomen, zet er een paar op een stokje tussen je sierplanten).

Een paar weken geleden leek mijn gevel op sommige plekken wel op een variant op het kever-project van Jan Faber toen de lieveheersbeestjes ineens massaal bij elkaar kwamen te zitten; op het nieuws werd toen nog eens de opkomst van de aziatische versie in de verf gezet. Dat lijkt toch enigszins te zijn gaan liggen - binnen zitten er nu niet meer dan anders



http://the666bbq.blogspot.com
donderdag 22 november 2007 - 12:50
jcjab

Jcjab

Graag had ik vernomen of er nu nog oorwormpotten mogen gemaakt en gehangen worden, of als ik daarvoor beter op het voorjaar wacht.
Dank bij voorbaat voor de antwoorden.
maandag 2 november 2015 - 15:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon