menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid

Ga naar meest recente reactie

Cavati

Cavati

onze gemeente gebruikt sinds een jaar of twee geen pesticiden meer om het onkruid te bestrijden. Vind ik een fantastisch idee, ware het niet dat ze niet echt een alternatief uitvoeren om al dat onkruid weg te krijgen... Bij ons in de straat zijn er meerdere perkjes met bodembedekkers en kleine boompjes die helemaal overwoekerd worden door brandnetels en distels.
Enig idee hoe ik ze zelf zou wegkrijgen op een biologische manier, want het is echt geen zicht meer
donderdag 25 oktober 2007 - 12:53
fastmario

Fastmario

enige biologische manier lijkt me enkel uitgraven met wortel en al
en zoveel herhalen dat het op de lange duur helemaal weg is
vind persoonlijk voor het milieu beter dat de steden niets meer sproeien
maar voor het zicht amaai je moet eens somige trotiors zien
ze mogen van direkt kortrijk uitroepen tot vuilste en lelijkste stad voor het moment
is een en al bouwwerf(zeer vuil)en staat vol onkruid
donderdag 25 oktober 2007 - 13:06
Cavati

Cavati

mja
ik weet het
er moeten toch echt andere manieren zijn


heb vorig weekend samen met mijn vriend
op een stuk grond dat vol brandnetel stond
wat uitgetrokken

die brandnetels die hebben dus echt wortel-matten...
alsof ik een tapijt afscheurde



donderdag 25 oktober 2007 - 13:13
Helianthus

Helianthus

Bij mij in de tuin wordt ook een nul-tolerantie gehanteerd tegen alles wat pesti-, herbi-, of fungiciden aangaat.
En dit zowel in moestuin als siertuin.
De meesten hier op het forum weten wel van mij dat ik daar nogal fanatiek kan tegen reageren ook...
Mijn "alternatief" ?
Mulchen en wieden !
In de siertuin is het eenvoudig; alles wordt gemulchd met een laag gehakseld hout.
Dat kan je wel altijd ergens gratis krijgen.
Informeer op het containerpark van je gemeente of vraag eens aan een tuinaannemer.
Zelf werk ik bij een tuinaannemer en wij hebben vaak meer hakseling dan dat we bij de klant kwijt kunnen.
En vaak moet het dan afgevoerd worden naar een composteringsbedrijf waar er nog dient voor betaald te worden.
Mijn baas is dus blij dat ik soms al eens een vrachtje hakseling vraag .
Het is bovendien ook nog decoratief in de borders en het brengt (door de langzame afbraak van het organisch materiaal) nog humus in de bodem ook.

In de moestuin is het dan weer vooral wieden.
Iedere week (vooral 's zomers dan toch) doe ik mijn "ronde" tussen de groenten, meestal op handen en knieën met m'n emmertje om het opkomende onkruid meteen met wortels en al uit te trekken.
Als je dat regelmatig en volgehouden doet dan zal je nooit metershoge distels en netels in je tuin krijgen.
De stukken die (tijdelijk) braak liggen in de moestuin worden steevast ingezaaid met een groenbemester om de grond bedekt te houden en onkruid alweer te onderdrukken.

Uiteraard is dat geen optie voor steden en gemeenten (alhoewel, 't was misschien een goed idee om de langdurig werklozen eens af en toe een dagje "ontspanning" te bezorgen ... ), maar dat mulchen moet toch wel doenbaar zijn.
Zeker omdat gemeenten alleen maar bloemperken en struikenborders hebben en geen moestuinperceeltjes.
Eén keer met man en macht alles onkruidvrij maken en daarna een kwestie van volgehouden en periodiek onderhoud en 't zou er toch allemaal verzorgd moeten (kunnen) uitzien hé.

Groetjes, Gert.
zondag 28 oktober 2007 - 08:56
corrielat

Corrielat

Zo Gert,
Lang niet gezien hier op het forum,

Ik ben het helemaal met je eens, zoals je wel zal weten ben ik ook een strijder tegen gif en alle andere rotzooi in de tuin.

Hier bij mij wordt ook alles met de handjes op de knietjes weggehaald, nu ik weer kippen heb gaat het in de koppenren, (lekker voor de scharreleitjes)
Toen ik geen kippen had liet ik het in de emmer tot het goed gedroogd was en daarna de gft bak in,

En wat je zegt, laat de werklozen in de gemeentetuinen hun best doen, maar niet alleen werklozen ook werkende mensen zouden als vrijwilliger mogen helpen, misschien zouden ze ook de vernielers van andermans spullen (zie topic van Ines bij haar is er veel vernield) in kunnen zetten, goede therapie.

Deze tuinier gaat vandaag weer lekker in haar tuin werken nu het nog niet regent, onkruid wieden en blaadjes over de planten leggen, winterdek.

zondag 28 oktober 2007 - 09:13
fastmario

Fastmario

we zullenn wel zien ze zullen zeker iets moeten doen
zeker aan sterk verouderde trottiors
zondag 28 oktober 2007 - 09:14
the666bbq

The666bbq

Netels zijn een grondstof, geen onkruid (soep, gier, ...) dus als je niet te ver moet lopen om je portie te verzamelen des te beter (in de meeste stadstuintjes wil niemand ze in hun "beplantingsschema" )

bij de meeste onkruiden is het de aanhouder die wint door maaien en nog eens maaien, dan liefst bij voorkeur voor ze in zaad kunnen gaan uiteraard, dan komt het er maar op aan om de wortels uit te putten.
Misschien kan je de grond van dat perkje zo verschralen/verarmen (maaien en afval afvoeren) dat je er een wild bloemenweitje in de plaats kunt zetten


http://the666bbq.blogspot.com
donderdag 22 november 2007 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon