menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Land van boer naast mijn groententuin

Ga naar meest recente reactie

elle53

Elle53

Beste ,

Graag had ik effe iets verteld of wel jullie mening hierover willen weten.
Ik heb naast een stuk landbouwgrond van een boer een groententuin en ik probeer die zo goed mogelijk te onderhouden zonder veel sproeien ,en indien nodig de ziektes tegen te gaan met biologische middelen.
Nu dit jaar heeft die boer er aardappelen op gezet en vandaar het probleem zoals verwacht had hij de ziekte aan zen aardappelen en die ging natuurlijk over op mijn aardappelen en tomaten, dus mijn ganse tomatenoogst om zeep. Maar die boer had meerdere malen gesproeid voor de zieken en door de wind, belande dit ook op mijn frambozenstruiken en aalbessenstruiken die in de scheiding staan, zelfs de vogeltjes lusten die besjes niet en andere jaren moeten we ze afdekken met een net,
ook de snijboontjes en de gourgette plant zijn erdoor ziek geworden. Natuurlijk weten we allemaal dat boeren hun oogst ook bestrijden tegen ongedierte maar, ik wil mijn oogst op een andere manier bestrijden .
Kan ik hier iets tegen doen of moet ik gewoon ook tevreden zijn met die ongewenste sproeistoffen in men tuin
groetjes elle53
donderdag 23 augustus 2007 - 22:08
andre

Andre

elle 53

Misschien kan je proberen om eens te praten met die boer, maar ja het zal niet gemakkelijk zijn.Als praten niet helpt kan je eens raad vragen aan het gemeente huis wat er bestaan wetten voor het sproeien

Groetjes andre
donderdag 23 augustus 2007 - 23:20
danny2

Danny2

Hallo,

bij ons is het zo dat de boeren indien ze gaan spuiten de buren moeten verwittigen way ze gaan spuiten.
Ook moeten ze ervoor zorgen dat iendien ze spuiten het vrijwel windstilis. Nu zijn die sproeimachines zo dat ze zeer ver vernevelen onder hoge druk en daarom is er bij fruitboeren afgesproken dat de laatste rijen niet meer gespoten worden om de buren te sparen.

danny
vrijdag 24 augustus 2007 - 07:51
Helianthus

Helianthus

Het is zelfs zo dat je effectief je schade zou kunnen verhalen op die boer.
Het belanden van die boer zijn sproeistoffen in jou tuin, al dan niet door de wind, kan door de rechter worden aanzien als "abnormale burenhinder" en dus bestraft worden.
Die boer moet inderdaad de nodige maatregelen treffen om jou tuin te vrijwaren.
Of het dat allemaal waard is om stappen te ondernemen moet je natuurlijk voor jezelf gaan uitmaken.

Groetjes, Gert.
vrijdag 24 augustus 2007 - 07:55
elle53

Elle53

Bedankt lieve mensen voor jullie antwoord.
Nu weet ik toch min of meer dat het niet zo maar kan dat die boer zo ondoordacht te werk gaat met het spuiten van zen gewassen.
Ben effe gaan informeren bij de andere buren of zij er ook last van hebben en ik ben de enige niet gelukkig maar want we zijn al geen beste maatjes met die boer
Alle buren hebben er hinder van al hebben ze zelfs geen groententuin, als de was buitenhangt en hij sproeit dan moet iedereen opnieuw beginnen want alles hangt vol vlekken.
Misschien zoals jij zegt Gert effe informeren wat me met alle mensen van de buurt samen kunnen ondernemen natuurlijk de vraag of ze meedoen ...........
in ieder geval bedankt voor jullie antwoord
groetjes elle 53
vrijdag 24 augustus 2007 - 15:59
ines

Ines

Hoi ik heb deze topic gelezen en ben beginnen twijfelen, de enige raad die ik kan geven is:
zwijg in alle talen en probeer niets te ondernemen want het gaat van kwaad tot erger. In een vroegere topic heb ik met foto's laten zien hoe 2 van mijn borders (een van 30 m en een van 100 meter)de beplanting en het gras tot op 3 meter volledig kapot was door sproeistoffen, met vriendelijke groet aan de man in kwestie gevraagd of hij wilde oppassen in het vervolg en 2 volledig nieuwe borders laten aanleggen want met de personen in kwestie valt gewoon niet te praten!
Totale schade tot hiertoe: een kapotte omheining van de volledige lengte (machines die blijven haperen door te draaien) 2 grote borders volledig dood (door sproeistoffen) het grondwater niet drinkbaar en geen dierlijk leven meer over alle hektaren die daar bewerkt worden.
Wat valt er nog overeen te komen? Wat is het volgende?

U weet niet waaraan U begint!!!
dinsdag 28 augustus 2007 - 01:25
the666bbq

The666bbq

mijn gedacht is toch ook dat je daar weinig kan aan doen hoor. Wanneer je zo kort bij een stukje landbouwgrond zit, dan is de kans groot dat je in een gebied met landelijk karakter woont en daar wordt nog al wat zaken onder de mantel der liefde geschoven. 't is te zeggen wat men soms als hinder ervaart moet men daar eigelijk voor lief nemen (en meestal terecht : een haan hoort bij zijn kippen en zal kraaien, een hond mag er al wat meer blaffen dan in de stad, en een boer zal zijn land proberen te verzorgen met in onze gemoderniseerde wereld lawaaierige machines en chemische produkten,...)
Wanneer je op slechte voet bent geraakt met je buren (want dat kan je nogal ruim bekijken) betekenen gerechtelijke stappen zelden een vooruitgang.

De boer zal immers zijn best doen om het spuiten zo zorgvuldig mogelijk te doen - als zijn (dure) produkt grotendeels gaat vliegen bij heveige wind dan heeft hij daar niks aan (en een boer denkt aan zijne portemonne, wees gerust). Dat er al eens iets buiten de perceelsgrenzen vliegt daar kan niemand, en ook de rechter, weinig aan verhinderen vrees ik.

Ondanks sproeien is het een delicaat seizoen geweest voor de aardappelziekte... dat is het enige wat ik hierover in mijn kopke zou steken... misschien zet de boer er volgend jaar wel gras op om er wat paarden op te zetten, of een ander gewas dat hij wat minder moet sproeien...




http://the666bbq.blogspot.com
donderdag 22 november 2007 - 13:08
ines

Ines

Och onlangs weer herrie (nu en dan schiet die mens eens uit zijn kraam, ik weet ook nie waarom):
mijn telefoon rinkelde,ik citeer:

De landbouwer:"U hebt geluk dat Uw bomen er meer dan 30 jaar staan.
Ze staan in de weg de hoogte van Uw bomen nemen het licht van 4 meter gewassen weg daardoor blijven de gewassen daar kleiner!!!" t'was maar om het eens te zeggen..."

Ikke: Meneer dan hebt U de gewassen nog niet goed bekeken op die plaats, want waar de bomen staan (allen op de wettelijke afstand) groeien de gewassen in de omgeving op het land veel beter dan op andere plaatsen waar geen bomen staan.

Landbouwer: Jufferke dat kan niet!

Ikke: Meneer de gewassen op Uw land die niet goed groeien zijn namelijk aan het verzuipen in het water, ga eens kijken dan zal U zien waarover ik het heb.

Landbouwer: Waar moeide U eigenlijk mee...als U niet zwijgt dan steek ik gans de omgeving onder water...
Ikke: Het spijt me Meneer maar ik kan niet converseren met U, sorry

Ben al blij als ik geen telefoon krijg...
donderdag 22 november 2007 - 13:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon