menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ecologische kippen

Ga naar meest recente reactie

jc

Jc

Waar in Oost-Vlaanderen kan ik bio-kippen kopen?
Liefst echte Vlaamse legkippen.
Jean-Claude
maandag 18 juni 2007 - 06:03
Helianthus

Helianthus

Beste jc,

Neem eens een kijkje op www.kippenseks.be , dat is een website, beheert door VELT via dewelke houders van kippen allerlei in contact kunnen komen om dieren aan te schaffen, te ruilen enz...
Ook het aspect ecologische kippen komt er aan bod dus misschien vindt je zo wel adressen...

Dit is GEEN grap !!
Let wel op dat je wel degelijk www.kippenseks.be invoert met "KS" in het woord seks en niet "x" , je zal zelf wel merken waarom als je het probeert

Groetejs, Gert
maandag 18 juni 2007 - 13:29
jc

Jc

inderdaad veelbelovende Velt-stie maar ik geraak maar niet geregistreerd. Komt welinorde.
Bedankt alvast Gert! Ik ben Velt-lid maar wist niet van hun kippeninitiatieven.
Enne die andere site ... amaai. Ik hou me bij de eerste.
Jean-Claude
woensdag 20 juni 2007 - 01:21
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi!
heb je der al gevonden ??
groetjes !!
-xxx-
Nathalie
zaterdag 23 juni 2007 - 23:27
jc

Jc

neen'k,Nathalie - allen maar nog die site op de kop kunnen tikken
zoek jij d'r ook?
ik wil ook niet zomaar beginnen, ik ga eerst dat boek van Velt lezen en alles klaarmaken voor de kipjes er in gaan
Hopelijk kom ik via dat boek of deze site in contact met iemand die regelmatig biokimje s heeft!
groetjes
Jean-Claude

zondag 24 juni 2007 - 03:40
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi!!
vorig jaar hebben we 2 kipjes zelf gekweekd en het waren 2 kipjes (geen haantjes )
deze zomer gaan we er normaal gezien ook zelf kweken maar onze kippen zijn altijd redelijk laat broeds (nu zijn ze nog niet broeds)
maar als (ik zeg wel als) er een kipje broeds komt wil ik er anders wel een eitje meer onder steken . En je woont niet ZO ver dus dat zou wel gaan als je het wilt .
MAAR dan mag je er nog niet te veel op rekenen want het zou dan kunnen dat het haantjes zijn hé !!
Ik zou niet willen dat iemand je bijvoorbeeld kipjes aanbied en dat je dan nee zegt omdat ik er meer eieren heb onder gestoken en dat het dan haantjes zijn
maar vorig jaar was het de eerste keer dat we er eieren onder stoken en het waren metteen kipjes
dus ja, laat me iets weten hé!

groetjes !!!!
-xxx-
Nathalie

hier nog enkele foto's van vorig jaar van onze kuikentjes,haan en kippen :

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 24 juni 2007 - 15:37
cetinel

Cetinel

ik weet niet wat je eigenlijk bedoeld met "ecologische" kippen??
ik heb hier wat kippen lopen en heb er ook kuikentjes van
heb al een deel verkocht

mijn kippen lopen los en krijgen gemengd graan te eten( geen legkorrel)en verder groenteafval en dergelijke
ik heb nu nog een trio orpingtons , wat ukkelkes ,en een paar mixjes van leghybrides met de orpington haan: dit worden redelijk forse kippen die flink wat eitjes leggen,maar niet zoveel als de hybriden dus....
indien interesse kunnen er na een aantal weken nog een paar kuikentjes weg: cochins en mixjes,ook mag het duo ukkelse mét kuiken weg
als je interesse hebt mail je maar eens....
ik woon in sint niklaas oost vlaanderen
zaterdag 7 juli 2007 - 21:55
jc

Jc

bedankt voor de reactie!

ik bedeolde met ecologische kioppen , kippen die gekweekt werden zoals Velt dat voorstelt qua voeding,huisvesting,... Zoals jij je kippen beschrijft,lijkt de voeding en zo wel in orde te zijn.
Ik wil er zeker van zijn dat ik geen geforceerde zaken eet. Er is zo veel rommel te koop hé.
Je rassen ken ik niet echt: ik moet dit nog allemaal leren. Hoeveel wordt normaal zo voor een kipje gevraagd?
Als ik al mijn informatie heb en goed kan starten, zal ik zeker niet nalaten om je een mailtje te sturen. Dank!
maandag 9 juli 2007 - 02:12
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ik weet niet zo goed wat een ander er voor vraagt,wel vraag ik voor zuivere raskippen 10 euro en voor mixen 7.
veel hangt ook af van de kwaliteit van de dieren en of ze tentoonstellingswaarde hebben,ik ga zelf niet naar tentoonstellingen dus maakt het voor mij ook allemaal niks uit.
daardoor zijn mijn kippen ook niet geringd.
op het ogenblik heb ik enkel nog kuikens die over een paar weken weg kunnen,maar dan moet je nog een paar maandjes wachten eer ze leggen....
je ziet maar,het is een goed teken dat je je eerst wil informeren.
dat toont aan dat je het goed wilt doen.
surf es naar het kippenforum,daar vind je heel wat info en word je binnen de kortst mogelijke tijd kippengek!


http://www.schutters.net/phpBB2/index.php
maandag 9 juli 2007 - 08:10
jc

Jc

ok - bedankt hoor voor die megasite! Veel leeswerk nog dus.
Ik hoop maar dat ik niet teveel van die ziekten tegenkom - lijkt me toch soms nogal drastisch te zijn. Een goede hygiëne is al het halve werk lijkt me maar als ik ze - verbonden aan hun droge binnenren (zand en steen) met kippenhok - ook deels buiten in een overdekte ren wil houden (houtkant en gras), dan kan je daar toch de uitwerpselen niet dagelijks wegdoen of inschoffelen? Ook het knippen van de nagels lijkt me nog moeilijk: is het voorzien van stenen tegels en loopbalken daar niet een alternatief voor?
Nog veel uitzoekwerk dus.
Jean-Claude
dinsdag 10 juli 2007 - 03:58
cetinel

Cetinel

ik heb zelf nog nooit een nagel hoeven knippen,en dagelijks de poepjes weghalen uit de ren doe ik ook niet( is gewoon grond) van tijd tot tijd spit ik de ren es door....
zolang ge niet teveel beesten op een kleine oppervlakte hebt ,hoef je niet bang te zijn voor zoiets,ook ziektes kom je dan veel minder tegen..
ik ben al meer dan drie jaar "kipgek" en heb persoonlijk behlave kippeluis(meegebracht door drie kippen uit een scharrelschuur) niks moeten bestrijden.
ook bij kippen geld: als ge er kasplantjes van maakt,krijgen ze om de haverklap wel wat.
zolang ze een droog nachthok hebben waar ze in kunnen slapen en schuilen hoef je je verder van het weer ook niet teveel aan te trekken: kippen kunnen veel beter tegen kou dan tegen hitte.
ik heb hier de ukkelkes,die slapen pertinent in de boom: weer en wing,hevige regen,storm...zwiepen mee heen en weer,maar vertikken het in het hok te slapen: nog nooit ziek geweest..
als de kippen voldoende kunnen graven en scharrelen zul je ook geen nagels hoeven knippen,dat slijt dan wel.
laat je niet te bang maken,kippen zijn heus niet zo moeilijk! en leuker dan je zou denken,eens je ze goed kent!
toch raad ik je persoonlijk aan om geen leghybriden te nemen: die zijn wat agressiever van aard heb ik ondervonden,en er zijn zoveel mooie raskippetjes die een duw in de rug verdienen,een aanrader is bijvoorbeeld: de mechelse koekoek: lekker dik,rustig,tam kipje die ook nog eens redelijk goed legt(150 eieren per jaar ong) en prachtig en imposant om zien.
een hybride legt heel wat meer eikes op een jaar,maar na een jaar zijn ze wel "op" terwijl de raskipjes nog een aantal jaren blijven doorleggen,uiteindelijk leggen ze evenveel eieren op hun leven,alleen doen de legkippen dat dus in een jaar tijd waarna ze afgeleefd zijn............
keuze is aan u natuurlijk!
dinsdag 10 juli 2007 - 14:23
jc

Jc

dank voor deze geruststelling!
Ervaring is toch goud waard ...
Jean-Claude
dinsdag 10 juli 2007 - 23:06
jumperke

Jumperke

Is het de bedoeling om ze in een hokje te steken en eitjes te laten leggen?
Of wil je ze opeten?

groeten jerko
vrijdag 20 juli 2007 - 22:48
jc

Jc

enkel voor de eitjes
zaterdag 21 juli 2007 - 01:32
jumperke

Jumperke

Ahzo.
Ik ken wel iemand die nog kuikentjes te koop heeft.
Maar het zijn kuikentjes van de engelse sierkipjes.
Maar die zijn ook zeer productief!
Iedere dag(behalve op 1 dag in de week) een ei!

groetjes jerko
woensdag 25 juli 2007 - 17:06
jumperke

Jumperke

Maar die woont in West-Vlaanderen.

groetjes jerko
woensdag 25 juli 2007 - 17:07
jc

Jc

dnak voor de reacite Jerko maar ik hou het bij de Vlaamse kip. Niet teveel franjes en zo.
En ik moet nog veel doen vooraleer ik kan starten.
JC
woensdag 25 juli 2007 - 23:40
annd6

Annd6

Bedankt voor de link Gert, kan ik ook iets mee!
Heb pas een haantje en een hennetje.

JC,
jij gaat er precies wel werk van maken!
Zoveel heeft een kip niet nodig dacht ik
Van nagels knippen bij kippen had ik nog nooit gehoord, waarom is dat nodig?



Groetjes
Ann
zaterdag 28 juli 2007 - 09:26
jumperke

Jumperke

In principe stellen kippen niet veel eisen,maar er zijn er wel enkele..
B.v. een hok waar geen neerslag nog wind in of door kan.
En een kipperen die groot genoeg is.
Liefst met wat gras in(dat moet niet echt,maar ze hebben er wel een deugd van om een vers plukje gras te eten.
Ook als ze schurft(witte 'brokken' aan de poten) hebben en ze lopen dan door het nat gras,valt dit eraf.
Ze dienen bij warme dagen iedere dag vers en fris water te hebben.
Zorg ook dat ze nooit zonder water staan!
Geef ook niet te veel eten aan de kippen,want eten die blijft liggen trekt ongedierte aan.
Het hok moet regelmatig worden schoongemaakt(ong.alle 14 dagen)of als het hok echt vuil is.
Het is best om een struikje of boomje in de ren te zetten waar de kippen bij warme dagen kunnen in de schaduw zitten.
Let wel zet dit niet bij de omheining,want zo kunnen de kippen makkelijk uitbreken.
Als je de kippen enkele blaadje sla geeft of een plukje gras zorg dan dat je dir heeft in kleine hoeveelheden.
Anders zou alles beginnen verwelken,en als ze er dan van eten kan dit blijven steken in de krop.
Geef ze ook geen afgemaaid gras.

Ik kan zo blijven doorratelen.....
Als je nog iets moet weten,dan moet je het maar zeggen.

groetjes jerko
zaterdag 28 juli 2007 - 17:53
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Jerko,

dat afgemaaid gras, mag dat niet omwille van de eventuele roest aan het grasmachine?
Ik gebruik oa gemaaid gras in de serre als mulchlaag in de serre en daar zitten ze continu in te pikken
Groetjes
Ann
zaterdag 28 juli 2007 - 20:34
jc

Jc

Ja Ann - ik wil het goed voorbereiden en misschien is dat wel allemaal wat té ernstig. Ik heb natuurlijk mijn visueel probleem en heb alles daarom graag in orde. Zo kan ik makkelijker zelf functioneel blijven en sneller reageren als er iets fout is. Ik weet hoe alles dan is, snap je.
Als ik kippen hou, wil ik er geen problemen of 'last' mee: als je naar het kippenforum surft, moet je soms je hart vasthouden wat er allemaal kan gebeuren. Ik heb nu een goed dik boek over kippen houden en verzorgen en daar hameren ze toch op hygiëne.
Lopen je kippen dan los ("in de serre": kunnen die er daar dan zo in?).
Afgemaaid gras zal niet vers genoeg zijn, denk ik. Maar Jerko zal dit wel beter weten dan ik. Dank voor al die nuttige info Jerko! Het stelt me al wat meer gerust.
Jean-Claude
zaterdag 28 juli 2007 - 23:50
annd6

Annd6

Jean-Claude,

je hebt gelijk dat je je zo goed voorbereid, zo kan er minder mislopen, met je probleem zal je je dan ook veel zekerder voelen.
Ik ben eigenlijk ook een beetje zo hoor, voor de kipjes kwamen heb ik er ook zoveel mogelijk over gelezen en opgezocht, over het hok, de zitstok, het eten.....
De kippen lopen hier los ja, gedurende de dag, 's avonds sluiten we hun hok wel af na al de verhalen die ik hier gelezen heb over vraatzuchtige egels en dergelijke, ook om de buren een beetje: de haan zal niet kraaien in het hok. Alhoewel, hij is nog erg jong en veel komt er nog niet uit .
De serre staat open en ze kunnen er zo in, ze vinden het daar geweldig en het is ideaal voor een stofbad en dat is dan weer goed tegen de parasieten in hun vleugels. Ik heb zelfs gelezen dat je wat basaltmeel kan stooien waar ze hun bad nemen: dat is zo fijn dat alle beestjes in hun pluimen stikken.
De mulchlaag in de serre vinden ze ook erg leuk om in te wroeten.
De kruidentuin bezoeken ze ook vaak, ongelooflijk hoe snel ze er de spinnetjes uithalen!
Het was ook de bedoeling van ze zoveel mogelijk ruimte te geven dan brengen ze minder schade: hoe minder plaats ze hebben hoe sneller ze echt putten krabben enzo.
Voorlopig gaat het prima en ben ik echt tevreden over onze nieuwe aanwinst.
Groetjes
Ann
zondag 29 juli 2007 - 10:14
annd6

Annd6

Jean-Claude,

hier vind je ook veel info:
http://www.new-media.be/mutske/pages/index.php?type=main&page=24
Groetjes
Ann
zondag 29 juli 2007 - 11:23
jumperke

Jumperke

Ze mogen geen afgemaaid gras eten omdat dit niet goed door de krop kan,ze kunnen zich erin verstikken.
Het is goed hoor Jean Claude dat je veel info opzoekt en alles goed voorbereidt!
Zo moet er niets meer gebeuren als je de kippen al hebt,want als je iets moet doen in de kipperen ofzo als je de kippen al hebt,dan wijken ze geen meter van je af en lopen ze voor je voeten.(allez,bij mij toch)
Ik denk dat ze bij u niets zullen tekort komen!
Kijk er ook voor dat je de kippen nu en dan controleert aan hun vleugels....
Je moet 1 vleugel nemen en deze tot aan de pennen(kleine,fijne botjes)afknippen.
En de andere vleugel moet je ongeroerd laten.
Als ze dan willen vliegen,dan gaan ze schuin en kunnen ze niet over de omheining.
Ge moet het maar vragen als ge nog iets nodig hebt van info.

groetjes jerko

zondag 29 juli 2007 - 16:30
annd6

Annd6

Bedankt Jerko


Jean-Claude,

in Meerhout in " 't Nieuwe hof" verkopen ze biokippen van 14 maanden oud op 6 augustus, dat doen ze daar jaarlijks. Je kan er terecht tot 24 augustus tussen 9 en 15 uur.
Een leghen kost bij heb 2,5 euro.
Gevonden in de krant van vrijdag, misschien iets voor jou?

Groetjes
Ann
zondag 29 juli 2007 - 17:01
jumperke

Jumperke

Amai,2.5euro is nie veel geld!
Hier in Rekkem(nie ver van ons)verkopen ze de leghennen aan 5 euro 't stuk!

groetjes jerko
zondag 29 juli 2007 - 17:15
jc

Jc

Goed om weten Ann - interessante site gaf je op!
2,5 euro is inderdaad niet te geloven, ik hoorde prijzen tot ... 10 euro zelfs - als ik kan, probeer ik wel es te gaan kijken: benieuwd welke kippen het zijn en wat ze onder bio begrijpen. Maar het zal bij watertanden blijven vrees ik, ... nog geen kot of ren, dus dat zal moeilijk worden hé. Het klinkt anders heeeeel verleidelik!

Dus geen gemaaid gras geven, dat onthoud ik. Dank Jerko, ik contacteer je als ik nog vragen heb, merci!
Zeg Ann, wel leuk dat die kippen van jou loslopen maar krijg je ze makkelijk in hun hok? En geeft dit niet te veel werk op de terassen of stenen paden? Ze hebben dan toch ook een geknipte vleugel, anders ben je ze snel kwijt?
Jean-Claude


maandag 30 juli 2007 - 00:20
cetinel

Cetinel

Bedankt Jerko


Jean-Claude,

in Meerhout in " 't Nieuwe hof" verkopen ze biokippen van 14 maanden oud op 6 augustus, dat doen ze daar jaarlijks. Je kan er terecht tot 24 augustus tussen 9 en 15 uur.
Een leghen kost bij heb 2,5 euro.
Gevonden in de krant van vrijdag, misschien iets voor jou?

Groetjes
Ann



sorry maar kippen van 14 maanden oud....dat zijn dus legkippen die al een legleven achter de rug hebben....
kom je wel vaker tegen dat ze dan verkocht worden aan 2,5 en aan drie euro het stuk.
heb zelf zo es drie kippen uit een scharrelschuur gehaald.......doe ik persoonlijk ook nooit meer: die kippen hebben afgekapte snavels,zijn gek van de stress,hebben amper nog veren aan hun lijf...en iedere kip die gevoed is met een goedgekeurd biologisch voeder is een "bio kip"
ik was van mening dat jc eigenlijk kippen zocht die vooral"kipvriendelijk" en zonder toevoegingen gekweekt werden.
een legkip is legklaar op de leeftijd van twintig weken,dan legt ze bijna elke dag een eitje en is dan tegen de rui zowat kapotgelegd,en dan gaan ze naar de soepfabriek,maar steeds meer handelaars verkopen ze verder als legkip aan een paar euro per stuk.
woensdag 1 augustus 2007 - 13:03
cetinel

Cetinel

ben toch maar verder gaan zoeken(want mischien is het helemaal niet zoals ik denk hé) en kwam deze artikel tegen:

Kippen met pensioen
Bioboerderij 't Nieuwe Hof verkoopt 1.700 leghennen

MEERHOUT - De sociale werkplaats 't Nieuwe Hof in Meerhout verkoopt tussen 16 mei en 7 juni, 1.700 scharrelkippen aan 2,5euro per stuk. ,,Ieder jaar kopen we nieuwe kippen voor de productie van bio-eieren'', zegt verantwoordelijke Luc Mertens. ,,Nu hebben we speciaal enkele weken gewacht tot de ophokplicht voorbij is.''

De 1.700 biologische leghennen van bioboerderij 't Nieuwe Hof aan Genebroek in Meerhout mogen na een jaar werken genieten van een welverdiend pensioen. ,,We hopen dat de kippen gezond en wel bij particulieren terecht komen die hen goed willen verzorgen,'' zegt coördinator Luc Mertens.

,,Bovendien kunnen de scharrelkippen ook nog verder eieren leggen. Voor de prijs moeten mensen de aankoop van een biologische kip zeker niet laten, want ze kosten maar 2,5 euro per stuk.''

Anderhalf jaar geleden hield bioboerderij 't Nieuwe Hof ook al een uitverkoop van kippen. ,,Normaal kopen we om de dertien maanden tweeduizend andere kippen voor de productie van bio-eieren'', zegt Mertens. ,,Dit jaar hebben we enkele weken langer gewacht om onze gepensioneerde scharrelhennen te verkopen. Nu de ophokplicht voorbij is kunnen de mensen opnieuw zonder risico's kippen kopen. Vorig jaar vlogen de kippen trouwens de deur uit.''

Bioboerderij 't Nieuwe Hof behoort tot het arbeidszorgproject van vzw De Sprong uit Geel. De vzw brengt biologische landbouw in contact met sociale tewerkstelling. ,,Elke week komen er twaalf laaggeschoolde langdurig werklozen een aantal uren helpen op de boerderij'', licht Mertens toe. Ze verzorgen er de scharrelkippen en werken in de biologische winkel met fruit en groenten. Ook voeren ze jobs uit in de groensector voor de gemeenten Meerhout, Geel en Laakdal. Vzw De Sprong bezit twee boerderijen in Meerhout en Geel.



ik zeg niet dat de kippen daar slecht verzorgd werden of zo hoor,dat lijkt me niet,maar er staat dus zelf bij dat ze vervangen worden door nieuwe leghennen....ze hebben hun taak dus volbracht.
wat niet wil zeggen dat ze helemaal geen eikes meer zullen leggen,maar het zal allessinds een flink stuk minder zijn!
woensdag 1 augustus 2007 - 13:09
bjorn_dierenliefhebber

Bjorn_dierenliefhebber

ik heb legkippen te koop 5 euro stuk volwassen en nog van dit jaar meer dan 300 eieren per jaar
woensdag 1 augustus 2007 - 14:24
jc

Jc

cetnel
dank voor je bezorgde alertheid en info want, inderdeaad als ze na 14 maanden op pensioen moeten gaan en jij spreeekt van 20 weken als startperiode, is er nogal wat twijfel over de kwaliteit en de manier waarop ze er mee om gaan. Als biovoeder de enige maatstaf is om biokip te zijn ....
Juist, ik wou vooral kippen die "kipvriendelijk" waren en dat is niet zo makkelijk te vinden blijkbar alhoewel enkele particulieren (zie hierboven) me dat wel kunnen aantonen. Ik zie het dus nog positief!!
"Bio"boerderijen en dergelijke: het is misschien wel altijd iets te commercieel om te kunnen overleven en dus bio-bedenkelijk. Ik was blij dat Ann me de info gaf over het aanbod want ik wil ook wel echt es zien wat er zoal leeft (en wat Vlaanderen heeft) in de kiopenwereld - maar ik kom zelden in het Antwerpse en ken dat Nieuwe Hof dus niet - vandaar dat ik in mijn antwoord aan Ann wel toevoegde dat ik, als ik kon, een kijkje wou nemen om te zien wat ze met "biokip" bedoelden.
Dit alles vind ik aan dit forum zo verrijkend (hoeveelheid aan verschillende soorten info) maar soms ook wat frustrerend (wie moet je nog geloven als het om bio gaat en is dat dan ook ecologisch en diervriendelijk?): er is zo veel nonchalance in de biowereld gekomen dat een particulier het bos door de bomen niet meer ziet.
Ik roep dus opnieuw mijn vraag tot leven: waar vind ik ecologisch gekweekte Vlaamse kippen die diervriendelijk gekweekt worden?
groeten
Jean-Claude
donderdag 2 augustus 2007 - 01:33
jc

Jc

cetinel
dank voor je bezorgde alertheid en info want, inderdeaad als ze na 14 maanden op pensioen moeten gaan en jij spreeekt van 20 weken als startperiode, is er nogal wat twijfel over de kwaliteit en de manier waarop ze er mee om gaan. Als biovoeder de enige maatstaf is om biokip te zijn ....
Juist, ik wou vooral kippen die "kipvriendelijk" waren en dat is niet zo makkelijk te vinden blijkbar alhoewel enkele particulieren (zie hierboven) me dat wel kunnen aantonen. Ik zie het dus nog positief!!
"Bio"boerderijen en dergelijke: het is misschien wel altijd iets te commercieel om te kunnen overleven en dus bio-bedenkelijk. Ik was blij dat Ann me de info gaf over het aanbod want ik wil ook wel echt es zien wat er zoal leeft (en wat Vlaanderen heeft) in de kiopenwereld - maar ik kom zelden in het Antwerpse en ken dat Nieuwe Hof dus niet - vandaar dat ik in mijn antwoord aan Ann wel toevoegde dat ik, als ik kon, een kijkje wou nemen om te zien wat ze met "biokip" bedoelden.
Dit alles vind ik aan dit forum zo verrijkend (hoeveelheid aan verschillende soorten info) maar soms ook wat frustrerend (wie moet je nog geloven als het om bio gaat en is dat dan ook ecologisch en diervriendelijk?): er is zo veel nonchalance in de biowereld gekomen dat een particulier het bos door de bomen niet meer ziet.
Ik roep dus opnieuw mijn vraag tot leven: waar vind ik ecologisch gekweekte Vlaamse kippen die diervriendelijk gekweekt worden?
groeten
Jean-Claude
donderdag 2 augustus 2007 - 02:01
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

bij een hobbyboer die zelf juist om dezelfde reden met kippen is begonnen: een beter leven voor de kip,gevoerd met enkel granen.....
maar ja,dan betaal je voor een raskip dan wel een 10 euro(volwassen kip)voor pakweg een mechelse hoen( echte belgische kip dus)is dat toch heel wat kip voor je geld hoor(rond de vier kilo.
nog een bedenkingske: je wilt ze voor de eieren,maar neem je ook een haan??zo ja,ga je dan ook af en toe es een paar eikes laten uitbroeden??zo ja,wat doe je met de kippen en hanen die teveel zijn? ben je van zin die zelf op te eten( en wat is daar mis mee???;neem dan geen al te klein ras hé
als je nog meer info wilt kan je me altijd vragen hoor!
als je ergens iets supergoedkoop tegenkomt moet je je wel afvragen hoe dat kan,bijna altijd gaat het dan om handelaars,en die hebben dan weer heel veel dieren op een kleine oppervlakte....
als je ergens een adres hebt gevonden en je wilt weten waarop je moet letten als je kippen gaat kiezen geef je maar een gil,net zoals nog anderen hier ben ik best bereid om je daarbij te helpen hoor!!


zelf heb ik geen mechelse koekoeks op dit ogenblik,ik heb wel orpingtons en cochins(dat zijn nog kuikens)maar de cochin of orpington is van oorsprong geen vlaams ras:haan weegt tussen de de 5 en zes kilo en de hen vier à vierenhalf.......je hebt ze ook in kriel( kleine soort)

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]

een echt vlaams en redelijk zeldzaam ras is de ukkelse baardkriel:ter grootte van een duif en met pluimkes op de poeten,ze woelen niet alles om

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]

winterfoto....
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]

ik heb zelf ook mix kuikens lopen: vader is die dikke blonde(buff) orpington haan van op de foto en moeders zijn de nakomelingen van mijn legkippen: legkipsxfaverolle...
en dat geeft een grote dikke kip die veel eitjes legt...
indien interesse heb ik daar nog een paar kuikjes van,maar het meeste aan kippen en kuikens is bij mij al weg,ik kan je wel aan een adres van een mechelse hoen kweker helpen(mijn allereerste kipje kwam van hen)nog iets: als je er een haan bij wilt,ga dan geen kopen: er worden er volop gratis aangeboden her en der,geef maar een seintje.....
donderdag 2 augustus 2007 - 13:28
cetinel

Cetinel

en aangezien je door de bomen het bos niet meer ziet: nog een linkske om het je nog wat makkelijker( lees moeilijker ) te maken

http://www.sle.be/rassen/soort.php?s=n
donderdag 2 augustus 2007 - 13:39
jc

Jc

cetinel
dank voor je bezorgde alertheid en info want, inderdeaad als ze na 14 maanden op pensioen moeten gaan en jij spreeekt van 20 weken als startperiode, is er nogal wat twijfel over de kwaliteit en de manier waarop ze er mee om gaan. Als biovoeder de enige maatstaf is om biokip te zijn ....
Juist, ik wou vooral kippen die "kipvriendelijk" waren en dat is niet zo makkelijk te vinden blijkbar alhoewel enkele particulieren (zie hierboven) me dat wel kunnen aantonen. Ik zie het dus nog positief!!
"Bio"boerderijen en dergelijke: het is misschien wel altijd iets te commercieel om te kunnen overleven en dus bio-bedenkelijk. Ik was blij dat Ann me de info gaf over het aanbod want ik wil ook wel echt es zien wat er zoal leeft (en wat Vlaanderen heeft) in de kiopenwereld - maar ik kom zelden in het Antwerpse en ken dat Nieuwe Hof dus niet - vandaar dat ik in mijn antwoord aan Ann wel toevoegde dat ik, als ik kon, een kijkje wou nemen om te zien wat ze met "biokip" bedoelden.
Dit alles vind ik aan dit forum zo verrijkend (hoeveelheid aan verschillende soorten info) maar soms ook wat frustrerend (wie moet je nog geloven als het om bio gaat en is dat dan ook ecologisch en diervriendelijk?): er is zo veel nonchalance in de biowereld gekomen dat een particulier het bos door de bomen niet meer ziet.
Ik roep dus opnieuw mijn vraag tot leven: waar vind ik ecologisch gekweekte Vlaamse kippen die diervriendelijk gekweekt worden?
groeten
Jean-Claude
donderdag 2 augustus 2007 - 23:14
jc

Jc

ben toch maar verder gaan zoeken(want mischien is het helemaal niet zoals ik denk hé) en kwam deze artikel tegen:

Kippen met pensioen
Bioboerderij 't Nieuwe Hof verkoopt 1.700 leghennen

MEERHOUT - De sociale werkplaats 't Nieuwe Hof in Meerhout verkoopt tussen 16 mei en 7 juni, 1.700 scharrelkippen aan 2,5euro per stuk. ,,Ieder jaar kopen we nieuwe kippen voor de productie van bio-eieren'', zegt verantwoordelijke Luc Mertens. ,,Nu hebben we speciaal enkele weken gewacht tot de ophokplicht voorbij is.''

De 1.700 biologische leghennen van bioboerderij 't Nieuwe Hof aan Genebroek in Meerhout mogen na een jaar werken genieten van een welverdiend pensioen. ,,We hopen dat de kippen gezond en wel bij particulieren terecht komen die hen goed willen verzorgen,'' zegt coördinator Luc Mertens.

,,Bovendien kunnen de scharrelkippen ook nog verder eieren leggen. Voor de prijs moeten mensen de aankoop van een biologische kip zeker niet laten, want ze kosten maar 2,5 euro per stuk.''

Anderhalf jaar geleden hield bioboerderij 't Nieuwe Hof ook al een uitverkoop van kippen. ,,Normaal kopen we om de dertien maanden tweeduizend andere kippen voor de productie van bio-eieren'', zegt Mertens. ,,Dit jaar hebben we enkele weken langer gewacht om onze gepensioneerde scharrelhennen te verkopen. Nu de ophokplicht voorbij is kunnen de mensen opnieuw zonder risico's kippen kopen. Vorig jaar vlogen de kippen trouwens de deur uit.''

Bioboerderij 't Nieuwe Hof behoort tot het arbeidszorgproject van vzw De Sprong uit Geel. De vzw brengt biologische landbouw in contact met sociale tewerkstelling. ,,Elke week komen er twaalf laaggeschoolde langdurig werklozen een aantal uren helpen op de boerderij'', licht Mertens toe. Ze verzorgen er de scharrelkippen en werken in de biologische winkel met fruit en groenten. Ook voeren ze jobs uit in de groensector voor de gemeenten Meerhout, Geel en Laakdal. Vzw De Sprong bezit twee boerderijen in Meerhout en Geel.



ik zeg niet dat de kippen daar slecht verzorgd werden of zo hoor,dat lijkt me niet,maar er staat dus zelf bij dat ze vervangen worden door nieuwe leghennen....ze hebben hun taak dus volbracht.
wat niet wil zeggen dat ze helemaal geen eikes meer zullen leggen,maar het zal allessinds een flink stuk minder zijn!
donderdag 2 augustus 2007 - 23:20
jc

Jc

raar it is de 5de keer dat ik een volgende antwoord tracht te plaatsen maar het lukt niet; misschien nu wel?
cetinel
dank voor je bezorgde alertheid en info want, inderdeaad als ze na 14 maanden op pensioen moeten gaan en jij spreeekt van 20 weken als startperiode, is er nogal wat twijfel over de kwaliteit en de manier waarop ze er mee om gaan. Als biovoeder de enige maatstaf is om biokip te zijn ....
Juist, ik wou vooral kippen die "kipvriendelijk" waren en dat is niet zo makkelijk te vinden blijkbar alhoewel enkele particulieren (zie hierboven) me dat wel kunnen aantonen. Ik zie het dus nog positief!!
"Bio"boerderijen en dergelijke: het is misschien wel altijd iets te commercieel om te kunnen overleven en dus bio-bedenkelijk. Ik was blij dat Ann me de info gaf over het aanbod want ik wil ook wel echt es zien wat er zoal leeft (en wat Vlaanderen heeft) in de kiopenwereld - maar ik kom zelden in het Antwerpse en ken dat Nieuwe Hof dus niet - vandaar dat ik in mijn antwoord aan Ann wel toevoegde dat ik, als ik kon, een kijkje wou nemen om te zien wat ze met "biokip" bedoelden.
Dit alles vind ik aan dit forum zo verrijkend (hoeveelheid aan verschillende soorten info) maar soms ook wat frustrerend (wie moet je nog geloven als het om bio gaat en is dat dan ook ecologisch en diervriendelijk?): er is zo veel nonchalance in de biowereld gekomen dat een particulier het bos door de bomen niet meer ziet.
Ik roep dus opnieuw mijn vraag tot leven: waar vind ik ecologisch gekweekte Vlaamse kippen die diervriendelijk gekweekt worden?
groeten
Jean-Claude
donderdag 2 augustus 2007 - 23:24
jc

Jc

mielegust! wat is me dat allemaal geworden? OK, je hebt mijn mailke dus al een paar keer gehad ...

merci Cetinel voor al die uitleg en link: picobello hoor.
Ga dit laten bezinken en dan zien we wel.
Het ambetante van heel de affaire is dat ik altijd maar leuke en goede dingen krijg van jullie maar ik nog geen ren en kot heb, dus moet nog wachten ...
Het is familiaal ook superdruk (schoonouders hebben ongeval gehad - 1 jaar ziekenhuis allebei) en ik wil de kipjes goed ontvangen en houden. Komt wel es in orde.
Thanks!
Jean-Claude
donderdag 2 augustus 2007 - 23:52
cetinel

Cetinel

haha,beetje in herhaling gevallen....
wel erg van je schoonouders zeg! sterkte en beterschap voor hen....een ongeluk: brrr
dus als je nog wat wilt weten,gil maar!
enne: alles op zijn tijd hé
vrijdag 3 augustus 2007 - 21:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon