menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Schildpadden juiste info verzorging en houden van schildpadden

Ga naar meest recente reactie

brnd82

Brnd82

https://www.schildpaddenopvang.nl/kunnen-schildpadden-buiten-blijven-leven

de link verwijst naar de site en specifiek de pagina over het houden van waterschildpadden wat vele mensen absoluut verkeerd doen en het vrolijk van elkaar over nemen zoals het arme beestje in de vijver stoppen het hele jaar door. let wel het zijn TROPISCHE dieren. net zoals je een kaketoe niet buiten in een kooi plaatst het hele jaar door doe je dat met een schildpad ook niet.
verder op die site vindt je alles over schildpadden algemeen en is het tevens de plek waar jij je schildpad kwijt kan. ja het kost wat, maar ooit besloot je het beestje te kopen en de verantwoordelijkheid heb je daar dan ook voor. het is immers geen product maar een dier met een kloppend hart net zoals jij.

dit deel ik vanwege de zorgwekkende topics op deze afdeling van dit forum.
het dierenleed moet een keer stoppen en in dit geval specifiek voor schildpadden.
zoek je informatie op plekken waar ze kunde en kennis hebben en nergens anders.

groeten Brenda
zaterdag 3 juni 2017 - 18:49
Heike

Heike

Dag Brenda

Ik herken je 'frustratie'... als mensen zich zouden informeren VOOR ze een dier aanschaffen, dan zou er heel wat dierenleed voorkomen worden.

Er van uit gaan dat een schildpad wel gelukkig zal zijn in een vijver, is natuurlijk het gemakkelijkst.
zondag 20 augustus 2017 - 11:26
brnd82

Brnd82

ja -_-
inderdaad.. dacht deel het maar even .. waterschildpadden gaan helemaal niet in winterslaap.
wat er met ze gebeurt in de Nederlandse winter is onderkoeling waardoor hun hart en bloed langzamer stroomt en doordat ze reptielen zijn het wel een paar jaar volhouden. maar ze kunnen gerust 40 jaar en meer worden ... niet een paar jaar
fijn een gelijkgestemde tegen te komen
zondag 27 augustus 2017 - 20:45
harmbeverw15

Harmbeverw15

Wij gaan ons huis verkopen en hebben al 32 jaar 2 schildpadden ( rood , 25 cm schild, en geel wang, 30 cm schild) in onze vijver van 30 m3 zitten. Ieder voorjaar zitten ze weer op hun vlonder en dat de hele zomer door. Ze zijn zeer actief in de zomer. Moet ik me nu schuldig gaan voelen ? De nieuwe kopers willen de schildpadden graag houden .
vrijdag 19 juli 2019 - 18:09
Limburg vooruit

Limburg vooruit

Goh, 30 jaar is natuurlijk niet niks.

Maar die dieren nu verhuizen overleven ze niet.
Ze zijn beiden al voorbij de maximale leeftijd, dus de kans is groot dat ze een strenge winter niet meer overleven.
Krijgen we een zachte winter kunnen de nieuwe eigenaars er nog een jaartje langer van genieten.

De nieuwe eigenaars goed inlichten zodat ze er nog goed voor zorgen.
zaterdag 27 juli 2019 - 17:44
babsieNancy

BabsieNancy

Tis misschien een idee om ze nog verder op te volgen,het zou me in ieder geval pijn doen om ze zo maar achter te laten bij vreemden die er niets van kennen.Het is een huisdier als een ander.Vraag of je ze regelmatig ook mag bezoeken.
Of is er echt gn mogelijkheid om ze te mee te nemen en hun habitat zo goed mogelijk na te bootsen of te heropbouwen.
Met wat extra liefde,verwenning en lekkere hapjes lukt dat dan volgens mij wel.
In ieder geval,veel succes met uw beslissing en stuur gerust wat foto’s.
vrijdag 23 augustus 2019 - 21:22
babsieNancy

BabsieNancy

Nog nieuws over de schildpadden ?
zaterdag 12 oktober 2019 - 16:16
brnd82

Brnd82

waterschildpadden kunnen met gemak 50 jaar worden. het is het verkeerd houden van deze waterschildpadden dat er voor zorgt dat ze die 50 jaar niet halen. maar 30 jaar al ver voorbij maximale leeftijd is onjuist. mijn schildpadden zijn al ruim 20 jaar oud. alle twee geadopteerd van andere mensen dus precieze leeftijd weet ik niet van ze.
zondag 13 oktober 2019 - 12:23
brnd82

Brnd82

AUB MENSEN IK HERHAAL WATERSCHILDPADDEN ZIJN TROPISCHE DIEREN EN GAAN NIET ZOALS MEN DENKT IN EEN NATUURLIJKE WINTERSLAAP.
ALS MEN DEZE SCHILDPADDEN BUITEN HOUDT IN DE WINTER DAN IS DE LAGE LICHAAMSTEMPERATUUR DE REDEN DAT ZE TRAAG WORDEN DAT LIJKT OP WINTERSLAAP. HET IS EEN REPTIEL DIE ZICH OPWARMT DOOR AF TE WISSELEN TUSSEN WATER EN LAND( ZON). HET WATER MOET MINIMAAL 25°C ZIJN EN HET LAND MET LAMP MINIMAAL 30°C NIET HOGER DAN 35°C. VERGELIJK HET MET JEZELF ALS JE ZONDER JAS BUITEN IN -5°C MOET LEVEN HELE WINTER LANG. DAT IS WAT JE DE SCHILDPADDEN AANDOET EN DIT ZORGT VOOR EEN VROEGTIJDIGE DOOD. ZE ZIJN ERG GEVOELIG VOOR LONGONTSTEKING EN SCHILDROT. VRAAG REPTIELEN ZOO DESNOODS OM INFORMATIE.


ze zouden alle schildpadden soorten moeten verbieden te verkopen. het is een drama
zondag 13 oktober 2019 - 12:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon